Lonny Skrevet Juli 3, 2011 Rapporter Share Skrevet Juli 3, 2011 Jeg læste et debatindlæg, og det overraskede mig, for jeg havde aldrig tænkt over det før. TS havde to intakte hanhunde på 5 år, og der havde aldrig været problemer med dem, de havde altid været gode venner. De vælger så at flytte, og til at starte med går alt fint, men pludselig begynder disse to hanhunde at slås så blodet flyder Det viser sig så, at der hvor de er flyttet hen, der er de omgivet af 4 intakte tæver, og når de kom i løb, så kom hanhundene op og slås. Nu har jeg ikke hanhunde, men hvis jeg en dag får, så er ovenstående bestemt noget jeg vil tænke over. Men hvordan garderer man sig lige imod at naboen beslutter sig for at få en intakt tæve, eller sikre sig at man aldrig kommer til at flytte et sted hen hvor der bor intakte tæver Det er vel meget normalt, at hanhunde vil slås om en evt. løbsk tæve, og dermed er problemet vel næste gældende for alle racer? Er der nogen herinde der har oplevet, eller hørt om noget lignende? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Juli 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2011 Jeg læste et debatindlæg, og det overraskede mig, for jeg havde aldrig tænkt over det før. TS havde to intakte hanhunde på 5 år, og der havde aldrig været problemer med dem, de havde altid været gode venner. De vælger så at flytte, og til at starte med går alt fint, men pludselig begynder disse to hanhunde at slås så blodet flyder Det viser sig så, at der hvor de er flyttet hen, der er de omgivet af 4 intakte tæver, og når de kom i løb, så kom hanhundene op og slås. Nu har jeg ikke hanhunde, men hvis jeg en dag får, så er ovenstående bestemt noget jeg vil tænke over. Men hvordan garderer man sig lige imod at naboen beslutter sig for at få en intakt tæve, eller sikre sig at man aldrig kommer til at flytte et sted hen hvor der bor intakte tæver Det er vel meget normalt, at hanhunde vil slås om en evt. løbsk tæve, og dermed er problemet vel næste gældende for alle racer? Er der nogen herinde der har oplevet, eller hørt om noget lignende? Jeg har to intakte hanner + 1 intakt tæve. Nej der er ikke noget problem her. Der er også 3½ år imellem de to drenge. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Juli 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2011 Men derudover har vi hundegård og adskilte bure i udhuset med hundeseng og varme så de kan adskilles hvis en krise skulle opstå. Den bruges også ved besøg af min søns kammerater da ikke alle børn er opdraget eller trygge ved at være sammen med store hunde på en ordentlig måde. Og hvis man har flere hunde er det absolut en fordel at kunne skille dem ad engang imellem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juli 3, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2011 Jeg har to intakte hanner + 1 intakt tæve. Nej der er ikke noget problem her. Der er også 3½ år imellem de to drenge. Nu var de to omtalte hunde selvfølgelig lige gamle, mener du at det er aldersforskellen der gør at du ikke har de samme problemer, eller er det fordi du splitter dem op under løbetid? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Juli 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2011 Nu var de to omtalte hunde selvfølgelig lige gamle, mener du at det er aldersforskellen der gør at du ikke har de samme problemer, eller er det fordi du splitter dem op under løbetid? Jeg skiller dem ikke ad (men kan gøre det hvis det skulle det skulle blive nødvendigt)- jeg tror aldersforskellen er ret afgørende. Jeg kunne aldrig findes på at have to hunde på samme alder sammen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juli 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2011 Jeg har aldrig haft problemer og mener at hvis forskellen mellem de to hunde er stor nok og den ældste får lov at opdrage den yngste, opstår der ikke disse problemer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret Juli 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2011 Jeg tror også at alderen kan have en betydning, jeg kender flere med intakte hanner sammen som ikke har haft problemer. Men der har der også været en aldersforskel på et par år . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juli 3, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2011 Det lyder som om der er generel enighed om at problemet skyldes de er jævnalderene, men for at der ikke skal opstå den slags kampe, hvor stor skal aldersforskellen så være, er det de sædvanlige to år? Og hvad så når den ældste hanhund bliver gammel og svag, vil der så ikke opstå problemer når den unge han mener, at nu er det hans tur? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juli 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 3, 2011 De eneste gange min søsters hanhunde er kommet op at slås, er netop når nabo-tæven er kommet i løb... Og det selv om der aldrig har været problemer mellem dem ellers, og der har været god aldersforskel. Så det kan ske! Søster er inde på hanhunde nr. 4 og 5, og jeg har min tæve nr. 3. Vores hunde har altid været meget sammen, også når tæverne har været i løb. Men det har aldrig været det helt store problem (selv om der selvfølgelig skal tages en masse sikkerhedsforanstaltninger) - vi har ladt dem gå sammen så meget som vi nu turde, og der har altid været minimum én voksen person tilstede, hvis de nu ikke kunne styre sig. Jeg tror (helt min egen teori...), at på den måde har hanhundene lært at der kun er ganske få dage hvor tæverne er "grydeklare", for vi har kun haft problemer i de højløbske dage, hvor vi f.eks. ikke har fået sovet pga. hunde der hyler og vil ind til hinanden... De gange hanhundene har været oppe at slås, har det ikke været pga. mine tæver, som de har gået sammen med - men netop pga. tæver i nabohaverne... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KimC Besvaret Juli 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2011 Her i huset har jeg 3 intakte hanhunde og to tæver, hvoraf den ene er intakt. Tæverne er "nyere" i huset en hannerne. Fr ca 2 år siden havde jeg en gammel hanhund der fungerede som flokfører. Nogen tid efter at han døde opstod der problemer mellem to af hannerne. For at bremse en hundehandler lidt havde jeg købt en ung (endnu ikke kønsmoden) avlstæve fri fra ham. Problemerne mellem de to hanner aftog da hun blev kønsmoden og dermed i stand til at gøre krav på flokherredømmet. Der er ingen af de to hanner der havde problemer, der er specielt vide med næsepiercing, og det skal man vist være hvis man vil være uvenner med Malou. Når hun er i løbetid har hun "pansrede" løbetidsbukser på, og jeg sørger for at drengene er kørt trætte. Men ellers er de sammen bortset fra når jeg ikke er hjemme. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juli 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2011 De eneste gange min søsters hanhunde er kommet op at slås, er netop når nabo-tæven er kommet i løb... Og det selv om der aldrig har været problemer mellem dem ellers, og der har været god aldersforskel. Så det kan ske! Søster er inde på hanhunde nr. 4 og 5, og jeg har min tæve nr. 3. Vores hunde har altid været meget sammen, også når tæverne har været i løb. Men det har aldrig været det helt store problem (selv om der selvfølgelig skal tages en masse sikkerhedsforanstaltninger) - vi har ladt dem gå sammen så meget som vi nu turde, og der har altid været minimum én voksen person tilstede, hvis de nu ikke kunne styre sig. Jeg tror (helt min egen teori...), at på den måde har hanhundene lært at der kun er ganske få dage hvor tæverne er "grydeklare", for vi har kun haft problemer i de højløbske dage, hvor vi f.eks. ikke har fået sovet pga. hunde der hyler og vil ind til hinanden... De gange hanhundene har været oppe at slås, har det ikke været pga. mine tæver, som de har gået sammen med - men netop pga. tæver i nabohaverne... Det var også lidt min tanke, nemlig om der måske kunne være forskel på hannernes reaktion alt efter om det er en velkendt tæve eller ej. Den kendte tæve har måske allerede afgjort hvem af de to hanner der får lov, hvorimod at hos ukendt tæve er det ikke afgjort på forhånd, og derfor er der stadig noget at slås om :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juli 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2011 Det var også lidt min tanke, nemlig om der måske kunne være forskel på hannernes reaktion alt efter om det er en velkendt tæve eller ej. Den kendte tæve har måske allerede afgjort hvem af de to hanner der får lov, hvorimod at hos ukendt tæve er det ikke afgjort på forhånd, og derfor er der stadig noget at slås om :hmm: Ja, det lyder logisk, og passer i hvert fald på vores hunde... Men det er sikkert forskelligt! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Juli 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2011 Ja, det lyder logisk, og passer i hvert fald på vores hunde... Men det er sikkert forskelligt! Jeg tror også dette er uhyre forskelligt og at der mange ting der spiller ind på disse her ting. F.eks. tror jeg VORES måde at omgås hundene på i det daglige har stor indflydelse på vor "large" og tolerante de er overfor hinanden. Min opdrætter har Lokes far og bror gående sammen og de kan IKKE være sammen når hendes avlstæver er i løbetid. Og der er i det hele taget end del mere hakken og snerren i mellem hendes hunde end der mellem mine. Og det tror jeg ganske enkelt har noget at gøre med at hun herser og råber en hel del mere af sine hunde end vi gør ( ca. 100 % mere :slem:). Dermed bliver alle mere kortluntede... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juli 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2011 Jeg tror også dette er uhyre forskelligt og at der mange ting der spiller ind på disse her ting. F.eks. tror jeg VORES måde at omgås hundene på i det daglige har stor indflydelse på vor "large" og tolerante de er overfor hinanden. Min opdrætter har Lokes far og bror gående sammen og de kan IKKE være sammen når hendes avlstæver er i løbetid. Og der er i det hele taget end del mere hakken og snerren i mellem hendes hunde end der mellem mine. Og det tror jeg ganske enkelt har noget at gøre med at hun herser og råber en hel del mere af sine hunde end vi gør ( ca. 100 % mere :slem:). Dermed bliver alle mere kortluntede... Uha, det er en helt anden (og meget spændende) debat, hvor jeg tror at du og jeg er helt enige :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts