Hop til indhold

KCS øjensygdom


Frandsen
 Share

Recommended Posts

Det var så lidt :)

Jeg har sammenlignet indgridienserne på Lubrithal og Lacrilube - Og de er lang fra ens.

 

Lacrilube: White soft paraffin (white petroleum jelly), Liquid paraffin, Wool alcohols.

 

Lubrithal: Aqua, sorbitol, carbomer, sodium hydroxide, cetrimide, disodium EDTA.

 

Ja det er Rorri der har cornea dystrofi - og ja det er megatræls når det er galt med øjene :megaked: Men han danner jo også to ud af de tre ting han skal bruge i tårevæsken, det er bare ikke nok.

Jeg vil da klart undersøge om pilokarpin kunne være en plan her. Men jeg vil så også sige at dagligdagen fungere så godt og problemfrit med Lubrithal'en, at det måske ikke er nødvendigt, men jeg vil da klart kigge på det og snakke med dyrlægen om det :)

 

Jeg mener at Rorris var på 5-6 stykker også da den var galt - men på lubrithal så er den almindelig

 

Jeg har faktisk mødt et par hunde som har fået omdirrigeret spytkanalen op til øjet, og deres ejere har være glade for operationen, selvom det ikke er helt problemfrit, men i deres tilfælde har det været så greelt at det var bedre end alternativet - ingen af dem var dog Cavaliere.

Redigeret af ANGI
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 91
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det var så lidt :)

Jeg har sammenlignet indgridienserne på Lubrithal og Lacrilube - Og de er lang fra ens.

 

Lacrilube: White soft paraffin (white petroleum jelly), Liquid paraffin, Wool alcohols.

 

Lubrithal: Aqua, sorbitol, carbomer, sodium hydroxide, cetrimide, disodium EDTA.

 

Ja det er Rorri der har cornea dystrofi - og ja det er megatræls når det er galt med øjene :megaked: Men han danner jo også to ud af de tre ting han skal bruge i tårevæsken, det er bare ikke nok.

Jeg vil da klart undersøge om pilokarpin kunne være en plan her. Men jeg vil så også sige at dagligdagen fungere så godt og problemfrit med Lubrithal'en, at det måske ikke er nødvendigt, men jeg vil da klart kigge på det og snakke med dyrlægen om det :)

 

Jeg mener at Rorris var på 5-6 stykker også da den var galt - men på lubrithal så er den almindelig

 

Jeg har faktisk mødt et par hunde som har fået omdirrigeret spytkanalen op til øjet, og deres ejere har være glade for operationen, selvom det ikke er helt problemfrit, men i deres tilfælde har det været så greelt at det var bedre end alternativet - ingen af dem var dog Cavaliere.

 

Jeg er ikke så meget inde i indholdsstofferne og jeg kan umiddelbart heller ikke læse mig frem til, hvad der skulle være bedst af de to. Så måske skal man bare prøve sig frem og bruge det hunden bedst kan tåle (hvis nogle af ingrediensrne skulle give allergiske reaktioner eller svie) og som virker ikke mindst.

 

Lubrithat har i hvert fald også fået rigtig gode anmeldelser af andre: :5up:

 

Buy Lubrithal Eye Gel, £6.49, Eye, Ear, Throat and Nose Products, Online Pharmacy

 

Interessant med den operation og at du ligefem har oplevet hunde, der har fået det gjort. Jeg ville også klart gøre det, hvis det skulle blive nødvendigt - og det kunne hjælpe hende. :ae:

 

Mht det understregede. Så mener du ''bare'' at hendes øjne er ok fugtede. For det ændrer vel ikke på, hvor mange tårer hunden selv producerer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht det understregede. Så mener du ''bare'' at hendes øjne er ok fugtede. For det ændrer vel ikke på, hvor mange tårer hunden selv producerer?

Ja (han er dog en hanhund :fornaermet:) Lubrithal har ingen behandlende eller helbredende effekt - det er ren og skær en fugtende hinde der bliver lagt kunstigt på hornhinden og som "erstatter" den manglende tårevæske.

 

Rorris egen rene tårevæske er klisteret, klumpende og lidt gummiartigt, men når han får lubrithal så er det med til at balancere hans egen tårevæske ud i konsistens så den bliver mere "rigtig".

 

Der er flere "" og jeg håber det giver mening, det er bare ikke lige det nemmeste at forklare :stupid:

 

Mht indgredienserne, så lyder de lige usmagelige og giftige..Men ja jeg ville også prøve mig lidt frem hvad der fungere for den enkelte hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja (han er dog en hanhund :fornaermet:) Lubrithal har ingen behandlende eller helbredende effekt - det er ren og skær en fugtende hinde der bliver lagt kunstigt på hornhinden og som "erstatter" den manglende tårevæske.

 

Rorris egen rene tårevæske er klisteret, klumpende og lidt gummiartigt, men når han får lubrithal så er det med til at balancere hans egen tårevæske ud i konsistens så den bliver mere "rigtig".

 

Der er flere "" og jeg håber det giver mening, det er bare ikke lige det nemmeste at forklare :stupid:

 

Mht indgredienserne, så lyder de lige usmagelige og giftige..Men ja jeg ville også prøve mig lidt frem hvad der fungere for den enkelte hund.

 

Uuuh ja, Smilla har også sådan noget klattet sejt øjensnask. :???: Nej, det er fint forklaret, jeg tror godt jeg forstår. :-) :5up:Jeg studsede bare over, at man med schirmer test vil få en forhøjelse fordi jeg troede det var hundens egen tårevæske-produktion (i minuttet) man målte og ikke bare ''fugtighedsstilstanden'' i øjet. Men det er klart, at det kan testen nok ikke skelne imellem. :-)

 

Undskyld - HAN - Rorri jo.:oops: :stupid::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Schirmer testen kan ikke skelne mellem rigtig og forkert fugt i øjet - Derfor må man heller ikke dryppe øjne eller have kontaktlinser i, når man laver den på mennesker. Testen er den samme for mennesker og dyr.

 

Rorri blev testet flere gange over en måned for at have et stabilt billede af om lubrithalen var nok til at være en regulær løsning for os - der ville jo ikke være meget ved det hvis det var i underkanten og at han så alligevel render ind i øjenbetændelse på reglemæssig basis.

 

Rorri har tilgivet dig :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Schirmer testen kan ikke skelne mellem rigtig og forkert fugt i øjet - Derfor må man heller ikke dryppe øjne eller have kontaktlinser i, når man laver den på mennesker. Testen er den samme for mennesker og dyr.

 

Rorri blev testet flere gange over en måned for at have et stabilt billede af om lubrithalen var nok til at være en regulær løsning for os - der ville jo ikke være meget ved det hvis det var i underkanten og at han så alligevel render ind i øjenbetændelse på reglemæssig basis.

 

Rorri har tilgivet dig :lol:

 

God idé med løbende test for at sikre øjendråberne er tilstrækkeligt. Kunne nu være rart at have sådan nogle teststrimler liggende selv. :engel:

 

Tak Rorro :kys: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Nu har vi brugt Lacri Lube i 14 dage eller sådan noget. De er afgjort meget bedre end idrops. Men de holder ikke hendes øjne fugtede en hel nat f.eks (selv om vi stadig bruger de behandlende øjendråber 'pilokarpin''). Jeg bruger lacrilube et par gange om dagen (og suplerer med idrops udover pilokarpin).

Når jeg giver hende medicinen pilokarpin kan jeg ikke give lacri lube i samme omgang for så bliver det alt for meget (øjnene løber voldsomt og hun savler). Men jeg synes vi har fundet en god balance, når jeg drypper hende på forskellige tidspunkter og jeg ville ikke undvære Lacri lube. :5up::5up::5up:

 

Jeg er dog stadig meget positiv overfor at prøve Lubrithal. Dem tror jeg jeg vil købe næste gang bare for at sammenligne. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Har lige bestilt Lubrithal fra den engelske hjemmeside Angi henviser til. Jeg synes vores Lacrilube var holdt op med at virke (og var derfor ikke særlig begejstret her til sidst).... men nu kommer jeg så i tanke om, at holdbarheden på det jo også kun er 1 måned, så måske er det derfor...

:stupid:

Vi er lidt desperate lige nu, for idrop vet plus er ikke til at opdrive hos Claus (det er i restordre). Har søgt og søgt på nettet. Men det ser ud til de ikke har det i England og de sender ikke fra USA åbenbart. :???:

 

Der er vel ikke nogen, der kender steder man kan købe det? Ellers må vi klare os med Lubrithal (som forhåbentlig snart kommer).

 

Øv, de dumme øjne. :???: Oveni får hun jo pilokarpin også. Der skal virkelig meget til for at holde de øjne igang og den sidste uges tid har det ene øje bare været så tørt med sejt sekret og indimellem kløet og været halvlukket. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

FrkSmilla, hvis du skal bruge smørelse akut, så kan du få lubrithal på apotektet eller hos din dyrlæge, det koster bare det dobbelte og derfor jeg ikke normalt køber det i DK - når det er akut, så er 130 kr da til at leve med.

 

Jeg håber det kan hjælpe på de dumme øjne.

 

Jeg skrev til Claus i går og fik dette svar idag:

''Hej,

Lubrithal (som vi har på lager) kan bruges men er ikke så effektivt og

holder ikke så længe på øjet som I-drop.

Jeg har rykket og venter at I-drop kommer i næste uge. Kan tilbyde Sentrx

øjendråber som også er gode, vi har dem begge på Dyrehospitalet i Viby og

kan også tage med til Vester Alle i eftermiddag.''

 

Så kører helt sikkert afsted derud og får noget i morgen. Det Sentrx han skriver om koster bare over 200 kr, derfor jeg lige ville afvente idrop. Men vi er bare nødt til at have noget nu. Jeg var faktisk slet ikke klar over de havde Lubrithal (fedt! :-D). Men det er lidt træls han skriver, det ikke er så godt som idrop.:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er da lidt træls..

 

Jeg gætter på, at det er den her, han har i tankerne -> SentrX Animal Care - SentrX (navnet trickede nemlig noget i min hukommelse, som min dyrlæge havde bedt mig prøve og det var mega dårligt - Men det er IKKE det samme)

 

Jeg sværger jo til lubrithalen, men vi har heller ikke problemer i samme omfang som hos jer. Men et eller andet skal der jo i meget snart, så hun ikke når at få øjenbetændelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er da lidt træls..

 

Jeg gætter på, at det er den her, han har i tankerne -> SentrX Animal Care - SentrX (navnet trickede nemlig noget i min hukommelse, som min dyrlæge havde bedt mig prøve og det var mega dårligt - Men det er IKKE det samme)

 

Jeg sværger jo til lubrithalen, men vi har heller ikke problemer i samme omfang som hos jer. Men et eller andet skal der jo i meget snart, så hun ikke når at få øjenbetændelse.

 

Jeg så den sidst jeg var v dyrlægen. Er ikke 100% sikkert, men synes den lignede den her: Aptus SentrX Eye gel 15ml (160210) - Diverse sårpleje | www.kruuse.com :vedikke:

 

De crosslinkede glucosaminoglycaner iSentrX EYE GEL danner en basis, somfremmer cellemigration.SentrX eye gel anvendes til at fugte og

smøre øjnene på hunde og katte.

SentrX eye gel er indiceret ved tørre

øjne og ved ikke-inficerede læsioner.

SentrX eye gellindrer det ubehag, som

dyret oplever ved et beskadiget øje.

Hvordan bruges produktet?

SentrX EYE GEL skal appliceres direktei øjet. Når dyret blinker, fordeles gelen

jævnt over øjets overflade.

SentrX EYE GEL kan bruges indtil øjetsnormale funktion er gendannet.SentrX EYE GEL bør kun bruges under

supervision af dyrlægen.

 

Men det kan godt være det er det samme i forskellig emballage.

 

 

Jeg er simpelthen så nervøs for der skal gå hul på hornhinden en dag. Jeg ved ikke helt, hvordan sådan noget forgår, men det er det jeg frygter allermest. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så den sidst jeg var v dyrlægen. Er ikke 100% sikkert, men synes den lignede den her: Aptus SentrX Eye gel 15ml (160210) - Diverse sårpleje | www.kruuse.com :vedikke:

Ja det er lige præcis den jeg kom til at tænke på, og det var da det meste ubrugelige l.... i hvertfald til Rorri, det blev blinket ud så snar det kom i, og der skulle dryppes hele tiden...Ej det var ikke et hit til det her.

 

somfremmer cellemigration
Det lyder jo meget fint i forhold til fx sår på hornhinden, men det gør jo umiddelbart ikke noget i forhold til øge tårevæsken, kun at de holder øjet fugtigt. Men din dyrlæge kender jo produkterne og Smilia's øjne, så han har nok det bedste bud :)
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er lige præcis den jeg kom til at tænke på, og det var da det meste ubrugelige l.... i hvertfald til Rorri, det blev blinket ud så snar det kom i, og der skulle dryppes hele tiden...Ej det var ikke et hit til det her.

 

Det lyder jo meget fint i forhold til fx sår på hornhinden, men det gør jo umiddelbart ikke noget i forhold til øge tårevæsken, kun at de holder øjet fugtigt. Men din dyrlæge kender jo produkterne og Smilia's øjne, så han har nok det bedste bud :)

 

Øv, og ja du har helt og aldeles ret. Det lyder meget som noget med en ophelende effekt beregnet på sår/ opererede hunde. Jeg fatter nada..

:confused:

Uhh, det lyder ikke rart med så tørre øjne. Så går man lidt i panik... Har du fået fat i noget?

 

Jeg var nede og købe en ny flaske pilokarpin på apoteket idag, for jeg har dryppet hende med 2 dråber x 4 idag! (Hun skal normalt kun at få 2 dråber x 2).:shock: Synes effekten har været utrolig dårlig... (tænkte om medicinen var deffekt).

:???:

Vi kører ud på dyrehospitalet i morgen og så kan de forhåbentlig udskrive det til os, der har bedst effekt i hendes situation. (Håber Claus er der).

 

Jeg synes det er ret foruroligende med de øjne. Men jeg har dog oplevet før, at hvis jeg har været sløset med at få givet hende medicin (enten fordi hun har fået for meget kvalme af det, eller fordi vi har været på ferie, hvor det ikke lige bliver givet ''på klokkeslet'', så kan øjnene godt være dårlige flere dage efter. Og en overgang så det jo ud til at lacrilube og pilokarpin var for meget sammen, så jeg har indimellem kun givet 1 dråbe, hvor hun skulle have haft 2. :???:Så jeg håber virkelig det retter sig i en fart. Kæresten synes dog til min store ængstelse at hornhinden virker lidt ujævn, men den kan godt se lidt mælket/ snasket ud, når den er tør så det er forhåbentlig bare det. Puha...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har købt det her idag.Aptus SentrX Eye gel 15ml (160210) - Diverse sårpleje | www.kruuse.com

 

kostede 225 kr (besvimer). Har dryppet for en time siden og umiddelbart virker konsistensen af den god (og fed). Hun har helt åbent øje nu og godt fugtet og ikke irriteret. Men hendes øje har stadig lidt et blåligt skær. Uha... Hun må få 1-2 dråber 2-3 gange dgl. Jeg tror vi lige observerer hende weekenden over og ellers må vi have en tid i næste uge. Jeg er jo så nervøs for, at der går hul.:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber at I har mere held og glæde af Aptus'en end vi havde. og så længe at du holder hornhinden fugtigt så går der ikke hul.

 

Tak, hvor er I søde. Jeg synes den virker ok. Men jeg har allerede dryppet hende 5 gange med den idag (så den virker ikke så lang tid). Men lige når jeg giver den, er øjnene dejlig fugtede. Men jeg kan ikke lide det matte look/ blå skær. Så er jeg næsten nødt til ''at overdrive'' medicinen lidt (kickstarte :???:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes den virker ok. Men jeg har allerede dryppet hende 5 gange med den idag (så den virker ikke så lang tid).

Ja det var også min erfaring at der skulle dryppes 1 gang hver 1-2. time. Hold skuen i vandet og så håber jeg at du bliver tilfreds med lubrithalen når den forhåbentlig kommer i starten af den kommende uge - De plejer at være rimelig hurtige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det var også min erfaring at der skulle dryppes 1 gang hver 1-2. time. Hold skuen i vandet og så håber jeg at du bliver tilfreds med lubrithalen når den forhåbentlig kommer i starten af den kommende uge - De plejer at være rimelig hurtige.

 

Åh, det lyder godt, at ekspeditionen er rimelig hurtig. S har vi lige et par dage med det her og jeg er jo heldgvis hjemme ved hende i det daglige til at dryppe i tide og utide...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...