Hop til indhold

KCS øjensygdom


Frandsen
 Share

Recommended Posts

Er der nogen herinde, der har erfaring med :

KCS (Keratoconjunctivitis Sicca)?

Iflg. netdyredoktoren er det en almindeligt forekommende øjensygdom hos hunde.

Det vil sige, at en eller flere af tårekirtlerne kan være ødelagt, hvilket fører til nedsat produktion af tårevæsken.

Men jeg har aldrig hørt om det før, jeg har to Shih Tzuer, hvoraf den ene tilsyneladende lider af dette.

Det har to gange ført til sår på hornhinden, hvilket igen har ført til hul i selve øjet. Så hun har fået først det ene og her ca. 1 år senere det andet øje opereret.

Det er meget dyrt 10-14.000 kr. inden man er færdig.

Jeg ved ikke, om man kan gøre noget for at mindske risikoen - iflg. dyrehospitalet, er det eneste dyrlægen kan foreslå, at jeg giver hende øjendråber 2-3 gange daglig for at øge tårevæsken - en slags kunstig tårevæske.

Men da forsikringen ikke vil dække øjenoperation, når det er sygdom i øjet, og dyrlægen siger, at der er stor mulighed for at det kommer igen - er jeg jo nok nødt til at overveje, at få hende aflivet, hvis det gentages - og det er frygtelig svært at tænke på. Jeg elsker jo mine 2 hunde, men jeg er nødt til at være realistisk, og vænne mig til tanken, om at jeg en dag ikke længere har hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 91
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Er der nogen herinde, der har erfaring med :

KCS (Keratoconjunctivitis Sicca)?

Iflg. netdyredoktoren er det en almindeligt forekommende øjensygdom hos hunde.

Det vil sige, at en eller flere af tårekirtlerne kan være ødelagt, hvilket fører til nedsat produktion af tårevæsken.

Men jeg har aldrig hørt om det før, jeg har to Shih Tzuer, hvoraf den ene tilsyneladende lider af dette.

Det har to gange ført til sår på hornhinden, hvilket igen har ført til hul i selve øjet. Så hun har fået først det ene og her ca. 1 år senere det andet øje opereret.

Det er meget dyrt 10-14.000 kr. inden man er færdig.

Jeg ved ikke, om man kan gøre noget for at mindske risikoen - iflg. dyrehospitalet, er det eneste dyrlægen kan foreslå, at jeg giver hende øjendråber 2-3 gange daglig for at øge tårevæsken - en slags kunstig tårevæske.

Men da forsikringen ikke vil dække øjenoperation, når det er sygdom i øjet, og dyrlægen siger, at der er stor mulighed for at det kommer igen - er jeg jo nok nødt til at overveje, at få hende aflivet, hvis det gentages - og det er frygtelig svært at tænke på. Jeg elsker jo mine 2 hunde, men jeg er nødt til at være realistisk, og vænne mig til tanken, om at jeg en dag ikke længere har hende.

 

JA! Smilla har den sygdom. Hun fik de første symptomer, da hun var ½ år.:cry: Hun er 2½ år nu. Det var os selv, der fandt ud af det fordi hun havde ''slørede'' øjne (nærmest en mat hinde over øjnene). Dyrlægen blev ved med at sige, det bare var en hårdnakket omgang øjenbetændelse. :rolleyes: Vi insisterede på en Schirmer tåretest og ganske rigtigt ''tørre øjne''. Så fik vi en henvisning til Claus Bundgaard - og droppede den gamle dyrlæge!

 

Hvis du går hos Claus er du/I i de bedste hænder. (Det er trods alt rart man bor så tæt på ham, folk valfarter fra alle ender af landet dertil). Smilla har ikke haft hul på sin hornhinde, og det håber jeg ikke at hun får, :x: så længe vi kan holde hendes øjne fugtige. Claus har sagt, at hvis hun ikke reagerer tilfredstillende på den medicin hun får nu, vil vi altid kunne smørre os fra det via ''idrop'' mange gange om dagen.. Men hun ligger hele tiden under de anbefalede 10 mm/min så det bekymrer mig selvf lidt. Og jeg synes desværre heller ikke idrops virker så lang tid af gangen. :???:

 

Jeg går ud fra I har prøvet Optimmune vet. øjensalve (2 mg/g) og pilokarpin ophta 2% og idrops? Hjælper det slet ikke?

 

Vi skyller også øjnene med apotekets visyn øjendråber (nacl) hver morgen (for at få snask ud).

 

Har Claus talt om at operere en af spytkirtlernes udførselsgange op til øjet?

 

Vi får heller ikke dækket vores øjensygdom hos forsikringen, fordi vi ikke fik den tegnet fra starten. Men jeg er glad for vi har den nu til de andre ting. (Der har været en del...).

 

Jeg ville ikke selv kunne overveje en aflivning før jeg vidste min hund led under det og ikke kunne hjælpes mere. Jeg synes du skal vente og se, hvad der sker - og sætte din lid til Claus. Jeg krydser sådan fingre. :ae::x2:

 

Ved der er nogle stykker herinde, der er blevet opereret flere gange for sår/ hul på hornhinden. Mon ikke de kommer på banen.

 

Et :ae: mere. Jeg forstår virkelig din tristhed med denne sygdom, som desværre knytter sig til vores racer med store øjne.:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kendt et par hunde der lever fint med øjendråber 2 x dagligt, kan dog ikke huske detaljer om deres sygdomme.

Har også kendt hunde der har levet fint uden øjne! Bare hvis du mener det er en mulighed, altså at fjerne syge øjne. Man skal lige vende sig til at kigge på dem, deres ansigt ser jo anderledes ud, men for hunden er det jo "bare" at være blind, men uden smerte fra syge øjne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har 3 cavalier alle i familie , eller samme opdrætter her i området med denne skavank,. Den ældste måtte her i sommer have fjernet det ene øje.Ejeren går hjemme og har mulighed for at dryppe øjne jævnligt.

Jeg har haft en cocker der fik dette som ældre, uden store gener, når dryppeintervaller blev overholdt.

Hvis hundene er med DKK stambog, bør Specielklubben underrettes, så man kan komme igang med at udlukke bærere af denne sygdom fra avl.

Link til indlæg
Del på andre sites

:cry:

JA! Smilla har den sygdom. Hun fik de første symptomer, da hun var ½ år. Hun er 2½ år nu. Det var os selv, der fandt ud af det fordi hun havde ''slørede'' øjne (nærmest en mat hinde over øjnene). Dyrlægen blev ved med at sige, det bare var en hårdnakket omgang øjenbetændelse. :rolleyes: Vi insisterede på en Schirmer tåretest og ganske rigtigt ''tørre øjne''. Så fik vi en henvisning til Claus Bundgaard - og droppede den gamle dyrlæge!

 

Hvis du går hos Claus er du/I i de bedste hænder. (Det er trods alt rart man bor så tæt på ham, folk valfarter fra alle ender af landet dertil). Smilla har ikke haft hul på sin hornhinde, og det håber jeg ikke at hun får, :x: så længe vi kan holde hendes øjne fugtige. Claus har sagt, at hvis hun ikke reagerer tilfredstillende på den medicin hun får nu, vil vi altid kunne smørre os fra det via ''idrop'' mange gange om dagen.. Men hun ligger hele tiden under de anbefalede 10 mm/min så det bekymrer mig selvf lidt. Og jeg synes desværre heller ikke idrops virker så lang tid af gangen. :???:

 

Jeg går ud fra I har prøvet Optimmune vet. øjensalve (2 mg/g) og pilokarpin ophta 2% og idrops? Hjælper det slet ikke?

 

Vi skyller også øjnene med apotekets visyn øjendråber (nacl) hver morgen (for at få snask ud).

 

Har Claus talt om at operere en af spytkirtlernes udførselsgange op til øjet?

 

Vi får heller ikke dækket vores øjensygdom hos forsikringen, fordi vi ikke fik den tegnet fra starten. Men jeg er glad for vi har den nu til de andre ting. (Der har været en del...).

 

Jeg ville ikke selv kunne overveje en aflivning før jeg vidste min hund led under det og ikke kunne hjælpes mere. Jeg synes du skal vente og se, hvad der sker - og sætte din lid til Claus. Jeg krydser sådan fingre. :ae::x2:

 

Ved der er nogle stykker herinde, der er blevet opereret flere gange for sår/ hul på hornhinden. Mon ikke de kommer på banen.

 

Et :ae: mere. Jeg forstår virkelig din tristhed med denne sygdom, som desværre knytter sig til vores racer med store øjne.:cry:

 

Jeg opdagede ikke at Cleo havde problemer med øjet, før der var direkte hul i det (begge gange) :cry: og jo, jeg går heldigvis hos Claus Bundgaard og han er RIGTIG dygtig :5up:- men det eneste jeg bruger i øjeblikket er Idrop (jeg har fået ordineret 2 slags dråber i forbindelse med operationen, betændelseshæmmende og cortison) - han har ikke talt om at operere en af spytkirtlerne, og han har ikke talt om øjensalve, men det har jeg læst på nettet, at man bruger mod den sygdom.

 

Der står:"Den egentlige behandling er med Optimmune vet.øjensalve (2 mg/g) der indeholder ciclosporin A. Dette lægemiddel virker fremmende på produktionen af tårevæske i tårekirtlerne og har desuden en direkte anti-inflammatorisk effekt i øjet. Øjensalven smøres i begge øjne 2 gange dagligt i mindst 6 uger før resultatet kan vurderes. Behandlingen er livslang."

 

Måske skulle jeg spørge ham om salven. Han har ikke direkte sagt, at det er sygdommen KSC, men har jo opereret 2 gange for sår på hornhinden, og har sagt, at det venstre øje har alt for lav værdi mht tårevæsken. Og at jeg skulle blive ved med Idrop. Men når jeg læser om den sygdom, så passer det jo fuldstændig på det forløb vi har haft med hendes øjne, og da det nu er anden gang det sker, så lyder det sandsynligt for mig, at hun har den lidelse.

 

Jeg har slet ikke tænkt på, at få øjet fjernet - men jeg kan da godt se, at muligheden er der. Det er i hvert fald noget jeg tager med i mine overvejelser, inden jeg tager stilling til noget. Men jeg er desværre også nødt til at tænke på økonomien i det - bare 2 gange behandling har indtil nu kostet ca. 25.000 kr. og det kan jeg desværre ikke klare ret mange gange - - desværre, desværre ...

Nu skal jeg selvfølgelig heller ikke "male f.... på væggen" :scared: - man kan bare ikke lade være med at tænke på muligheden for et nyt tilfælde.

Tak for jeres gode svar - det er dejligt, at der altid er nogen herinde, der er parate med svar, råd og vejledning, og ikke mindst TRØST når man har brug for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Molly har også "tørre øjne". Jeg tror vi har dryppet hende med Optimune Vet. i ca 2 år. Det startede med at hun altid havde rigtig meget snask i øjnene om morgenen. Hun virkede ikke til at have ondt, men gned sine øjne meget i gulvtæppet (det gør hun stadig, tror de klør lidt. Hun vil også rigtig gerne have at man gnubber øjnene). Jeg troede det var øjenbetændelse og var til dyrlæge med hende. Jeg mener der blev behandlet for øjenbetændelse også, men der blev i hvert fald lavet en tåre væske test, som viste sig at hun havde for lidt væske, især i det venstre øje. Vi startede med salven 2 eller 3 gange om dagen og nu gør vi det én gang om dagen, hver aften inden vi går i seng. Hver gang vi er til dyrlæge bliver tåre væsken målt og der bliver taget stilling til om vi skal fortsætte med én gang om dagen eller noget andet. I vinter havde hun meget væske i øjnene og der var ca. (tror jeg) 3 mdr. hvor vi slet ikke gav hende salve. Vi har 7-9-13 ikke haft problemer med det siden. Det vil sige, hun har fået øjendråber nogle gange siden, men kun fordi Sille er kommet til at kradse hende i øjnene...

Jeg håber virkelig I finder den løsning der er bedst for jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

:cry:

 

Jeg opdagede ikke at Cleo havde problemer med øjet, før der var direkte hul i det (begge gange) :cry: og jo, jeg går heldigvis hos Claus Bundgaard og han er RIGTIG dygtig :5up:- men det eneste jeg bruger i øjeblikket er Idrop (jeg har fået ordineret 2 slags dråber i forbindelse med operationen, betændelseshæmmende og cortison) - han har ikke talt om at operere en af spytkirtlerne, og han har ikke talt om øjensalve, men det har jeg læst på nettet, at man bruger mod den sygdom.

 

Der står:"Den egentlige behandling er med Optimmune vet.øjensalve (2 mg/g) der indeholder ciclosporin A. Dette lægemiddel virker fremmende på produktionen af tårevæske i tårekirtlerne og har desuden en direkte anti-inflammatorisk effekt i øjet. Øjensalven smøres i begge øjne 2 gange dagligt i mindst 6 uger før resultatet kan vurderes. Behandlingen er livslang."

 

Måske skulle jeg spørge ham om salven. Han har ikke direkte sagt, at det er sygdommen KSC, men har jo opereret 2 gange for sår på hornhinden, og har sagt, at det venstre øje har alt for lav værdi mht tårevæsken. Og at jeg skulle blive ved med Idrop. Men når jeg læser om den sygdom, så passer det jo fuldstændig på det forløb vi har haft med hendes øjne, og da det nu er anden gang det sker, så lyder det sandsynligt for mig, at hun har den lidelse.

 

Jeg har slet ikke tænkt på, at få øjet fjernet - men jeg kan da godt se, at muligheden er der. Det er i hvert fald noget jeg tager med i mine overvejelser, inden jeg tager stilling til noget. Men jeg er desværre også nødt til at tænke på økonomien i det - bare 2 gange behandling har indtil nu kostet ca. 25.000 kr. og det kan jeg desværre ikke klare ret mange gange - - desværre, desværre ...

Nu skal jeg selvfølgelig heller ikke "male f.... på væggen" :scared: - man kan bare ikke lade være med at tænke på muligheden for et nyt tilfælde.

Tak for jeres gode svar - det er dejligt, at der altid er nogen herinde, der er parate med svar, råd og vejledning, og ikke mindst TRØST når man har brug for det.

 

Ja, det lyder lidt mærkeligt I kun bruger Idrop. :confused: :hmm: Men måske er der ikke mere tårekirtelvæv tilbage, som man kan stimulere med medicin? Men i sådan en situation kunne det måske komme på tale med den spytkirtel-operation..?

 

Jeg synes du skulle ringe og snakke med Claus i telefonen, så du kan få svar på dine spørgsmål og ikke mindst blive beroliget lidt. :ae: Jeg har før ringet til ham og han er ualmindelig sød og rar og giver sig god tid i telefonen. :5up:

 

Under diagnose ved Smilla skriver han heller ikke KCS men hornhindebetændelse. Men hornhindebetændelse og sår på hornhinden er jo komplikationer fra sygdommen KCS.

 

 

Smilla reagerede ikke på optimmune og så fik hun pilokarpin i stedet. Det virkede, men jeg er nogle gange nødt til at give hende mere end 2 gange dgl(og supplere med idrop). Jeg har spurgt Claus, om der findes andet medicin hun kan få. Men det gør der desværre ikke. Pilokarpin giver nemlig kvalme (hun savler!) og hun hader naturligvis, når jeg skal tvangs-dryppe hende i munden. :cry:

 

Jeg håber du finder lidt klarhed over det og bliver beroliget. Jeg kan godt forstå du er usikker på fremtiden, det er vi også med Smilla. :cry: Men derfor er det også rart at man har sådan en kompetent dyrlæge til at holde lidt hånd i hanke med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har 3 cavalier alle i familie , eller samme opdrætter her i området med denne skavank,. Den ældste måtte her i sommer have fjernet det ene øje.Ejeren går hjemme og har mulighed for at dryppe øjne jævnligt.

Jeg har haft en cocker der fik dette som ældre, uden store gener, når dryppeintervaller blev overholdt.

Hvis hundene er med DKK stambog, bør Specielklubben underrettes, så man kan komme igang med at udlukke bærere af denne sygdom fra avl.

 

Problemet er bare, at det ikke kan bevises at det er arveligt. (Det kan også skyldes en infektion, traume m.m) Smilla var jo kun en hvalp, da hun fik sygdommen. For at vi kunne få ''erstatning'' fra opdrætteren sagde DKK at det var bedst, hvis det kunne bevises at sygdommen var arvelig. Men det kunne det ikke og vores dyrlæge nægtede derfor at skrive det. Til gengæld havde Smilla en øjenbetændelse da vi hentede hende hjem, og det havde opdrætters dyrlæge også skrevet i Smillas sundhedsbog. Denne øjenbetændelse kunne vi (af gode grunde) ikke få til at gå væk ved vores dyrlæge. Så derved nåede vi frem til at Smilla var syg på overdragelsestidspunktet. :vedikke:

 

Men eftersom det KAN være arveligt ville det jo være dybt uetisk f.eks at avle på Smilla, men jo ikke forbudt. :stupid: Der mangler vel et eller andet i forskningen... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er den arvelige form for ”tørre øjne”, så er det nu muligt at få dna testet sin cavalier king charles, og jeg vil da opfordre at de som har en cavalier med dry eye at få det gjort.

Hvis det er den arvelige form, og hunden er købt indenfor 2 år så er der i min verden ikke tvivl om at opdrætter skal betale en kompensation da det er en lidelse som er ubehagelig for hunden.

Cavalierklubben afholder ”fællestest” læs mere her:

http://www.cavalierklubben.dk/168-71-165-dna_test_af_ccs_og_efs.htm

jeg ved ikke om det også gælder andre racer, men det er værd at høre laboratoriumet om det er muligt. Det kan jo også være de er i gang med at finde ud af om testen kan bruges på andre racer:

http://www.ahtdnatesting.co.uk/documents/versions/42_ejbysxru.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er den arvelige form for ”tørre øjne”, så er det nu muligt at få dna testet sin cavalier king charles, og jeg vil da opfordre at de som har en cavalier med dry eye at få det gjort.

Hvis det er den arvelige form, og hunden er købt indenfor 2 år så er der i min verden ikke tvivl om at opdrætter skal betale en kompensation da det er en lidelse som er ubehagelig for hunden.

Cavalierklubben afholder ”fællestest” læs mere her:

http://www.cavalierklubben.dk/168-71-165-dna_test_af_ccs_og_efs.htm

 

jeg ved ikke om det også gælder andre racer, men det er værd at høre laboratoriumet om det er muligt. Det kan jo også være de er i gang med at finde ud af om testen kan bruges på andre racer:

http://www.ahtdnatesting.co.uk/documents/versions/42_ejbysxru.pdf

 

Men hvis det er curly coat syndrom(som også indebærer tørre øjne) der er arveligt, så er det vel rimelig let at se på sin hunds pels?

 

Jeg har hørt om curly coat i England, netop pga indavl/ linjeavl. :cry: Trist at vores race er blevet ødelagt på den måde. Jeg sætter virkelig pris på, hvis det bliver en avlsresktriktion af få gentestet sin hund.

 

Vi fik 5000 kr tilbage for Smilla. Vi kunne også have fået tilbudt en ny hvalp (samtidig med vi beholdte Smilla). Der var ikke nogle problemer med vores opdrætter, hun var også rigtig ked af det. Jeg er ked at vi tog en hund hjem med øjenbetændelse set i bakspejlet. (Det var normalt heller ikke noget jeg ville gøre, men vi var kørt langt og synes det var lidt træls at køre tomhændet hjem igen, fordi opdrætter havde glemt at sige det). Dog tror jeg Smilla var heldig med vi fik hende. Og vi føler os også heldige idag...:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det lyder lidt mærkeligt I kun bruger Idrop. :confused: :hmm: Men måske er der ikke mere tårekirtelvæv tilbage, som man kan stimulere med medicin? Men i sådan en situation kunne det måske komme på tale med den spytkirtel-operation..?

 

Jeg synes du skulle ringe og snakke med Claus i telefonen, så du kan få svar på dine spørgsmål og ikke mindst blive beroliget lidt. :ae: Jeg har før ringet til ham og han er ualmindelig sød og rar og giver sig god tid i telefonen. :5up:

 

Under diagnose ved Smilla skriver han heller ikke KCS men hornhindebetændelse. Men hornhindebetændelse og sår på hornhinden er jo komplikationer fra sygdommen KCS.

 

 

Smilla reagerede ikke på optimmune og så fik hun pilokarpin i stedet. Det virkede, men jeg er nogle gange nødt til at give hende mere end 2 gange dgl(og supplere med idrop). Jeg har spurgt Claus, om der findes andet medicin hun kan få. Men det gør der desværre ikke. Pilokarpin giver nemlig kvalme (hun savler!) og hun hader naturligvis, når jeg skal tvangs-dryppe hende i munden. :cry:

 

Jeg håber du finder lidt klarhed over det og bliver beroliget. Jeg kan godt forstå du er usikker på fremtiden, det er vi også med Smilla. :cry: Men derfor er det også rart at man har sådan en kompetent dyrlæge til at holde lidt hånd i hanke med det.

 

Ja, jeg tror jeg vil følge dit råd og ringe til hospitalet og forsøge at få fat i Claus og få lidt svar fra ham vedr. den bedste behandling eller forebyggelse af hornhindebetændelsen. Mit indtryk af Claus er også utrolig positivt :5up:.

 

Og så er det også meget positivt med de reaktioner, man får her i hundeforum. Det bliver jeg stadig lige forbavset over, men det viser jo bare, at vore hunde er noget vi interesserer os for - det er ikke "bare noget" vi har anskaffet - tak for det til alle :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Jeg har fundet nogle øjendråber, der efter sigende skulle være bedre (federe/ mere smørrende) end idrops. De skal anvendes til nat (og skulle gerne holde hele natten). Harmløse og kan også bruges på mennesker.

 

(Kan selvfølgelig ikke anvendes i stedet for optimmune, men som et supplement).

 

De hedder Lacrilube og sælges i alm håndkøb. Jeg har bestilt dem her. Amazon.co.uk: lacrilube

 

Prøv evt at søge på lacri lube og dog eller cavalier.

 

Nogen der har prøvet det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, dem kender jeg ikke. Har du prøvet dem? Så vil jeg gerne høre hvordan de virker. Hvordan har du fundet frem til dem? Er det noget Claus har anbefalet? Jeg synes ikke jeg kan finde så meget at læse om dem...

 

Ja, lad os lige høre, hvordan det går med Cleo...

 

Jeg har bare siddet og søgt på cavalier dry eyes KCS osv. Så kommer der forums/ netdoktor osv op, hvor det diskuteres/ skrives om. Jeg er ikke i tvivl om det er sikkert, det er jo også bare kunstige tårer.:-) Og de sammenligner netop med idrops og skriver, at disse kan holde hele natten. (De er som sagt kun til natlig brug). Det er også gode nyheder for de hunde, der desværre kun må klare sig på kunstige tårer og hvor man ellers skal dryppe hver 2. time nærmest. :vedikke:

 

Jeg synes nemlig ikke det går så godt med Smillas øjne. De bliver hurtigt frygtelig tørre. Jeg er simpelthen så bange for, der går hul en dag.:???: Noget må gøres. Og idrops virker nemlig ikke ret lang tid. Så lacrilube skal jeg bare have til nat - NU!:-)

 

Skel nok give en tilbagemelding og tager dem med til Claus næste gang.

 

Se om virkning/ bivirkning her.

 

Lacri-lube eye ointment

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det lyder som om det er værd at prøve. Det er da også noget billigere end Optimunen...

 

Nej nej, det må endelig ikke anvendes i stedet for optimmune, som jo er selve behandlingen. ;-)(Optimmune virker fremmende på produktionen af tårevæske i tårekirtlerne og har desuden en direkte anti-inflammatorisk effekt i øjet).

 

De øjendråber jeg snakker om, er KUN kunstige øjendråber som idrops. Men de kan virke hele natten i stedet for bare 2 timer.

 

Jeg og andre har bare problemer med at optimmune eller pilokarpin (altså selve behandlingen) ikke virker nok og vi behøver noget at supplere med. Det vil være katastrofalt at droppe optimmune!

 

Prøv at læse her om hele behandlingen af KCS. Optimmune/ pilokarpin og lacrilube er også nævnt.

 

KCS in the Dog

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåå, :oops:

Det havde jeg ikke lige fattet :oops:

Nu når jeg lige har læst KCS in the Dog, giver det mere mening. Jeg troede man kunne bruge det i stedet...

 

Nej, desværre. :???:Det var nok måske også mig, der havde udtrykt med uklart. Jeg blev bare så begejstret for at der fandtet noget, der var bedre end idrops. Fordi pilokarpin + idros bare ikke er helt nok for os. Det var måske også noget for Frandsen med lacrilube. Hun efterlyste vist også sådan et eller andet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja Jeg har også en med problemet - vi prøvede optimune, men det havde ingen effekt og han reagerede meget kraftigt på det, så fik vi noget specialblandet fra en DVSO og det var lige så galt som optimunen.

 

Løsningen her har været Lubrithal 2 gange om dagen og det har vi kørt med i snart 1½ år - uden problemer. Og jeg bestiller det i England til halv pris.

 

Lubrithal bruges til at fugte øjene under narkose - det har ingen behandlende effekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja Jeg har også en med problemet - vi prøvede optimune, men det havde ingen effekt og han reagerede meget kraftigt på det, så fik vi noget specialblandet fra en DVSO og det var lige så galt som optimunen.

 

Løsningen her har været Lubrithal 2 gange om dagen og det har vi kørt med i snart 1½ år - uden problemer. Og jeg bestiller det i England til halv pris.

 

Lubrithal bruges til at fugte øjene under narkose - det har ingen behandlende effekt.

 

Super du skriver her. :-D

 

Har I prøvet pilokarpin? (skal gives i munden) En lille procentdel af hunde med tørre øjne har det fordi deres nerveforsyning til tåreproduktionen ikke virker. Det er tilfældet ved Smilla. Det var fantastisk da vi endelig fandt ud af det.

 

Men det er så ikke nok (selv om jeg supplerer med idrops). :???: Og jeg snakkede med Claus om der ikke fandtes noget bedre vi kunne prøve, men det sagde han der ikke gjorde. :vedikke:

 

Jeg er rigtig glad for du skriver det virker godt for jer. Sæt gerne link ind til hvor du køber det. :-) Oplever du nogle bivirkninger? (Svider det eller bliver hans syn''sløret'' lige i starten? Jeg troede det med sløringen måske gjorde at man kun skulle give det til nat. Men et andet sted stod der også at man kunne bruge det om dagen, som du skriver).

 

Hvor gammel er din hund? Har der været hul på hans hornhinde? Det er vidunderligt at vide, man virkelig kan 'smøre sig ud af det', når alt andet glipper. Og det er I jo et godt eksempel på. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg køber det hos Vet UK til £ 6,79 for en tube med 10 gr. (Jeg må ikke poste links - jeg har ikke skrevet nok endnu)

Men det kan købes hos dyrlægen og på apoteket til omkring 135 kr tuben og det passer med en måned. Men det er en del billigere hos Vet UK og jeg plejer at købe til 6 måneder af gangen.

 

Pilokarpin kender jeg ikke - vi har prøvet alle ideerne efter fra dyrlægen og DVSO - Diagnosen går på at han ikke danner vandkomponenten korrekt, og om den nerve kan være skyld i det ved ved jeg faktisk ikke.

 

Jeg har efterfølgende fået ham DNA testet og han er bærer af CCS.

 

I forhold til brug og bivirkninger af Lubrithalen, så et dryp 2 x dagligt morgen og aften, han blinker lige en gang eller to og så er han klar til sin guf (Da han fik optimune udløste det hver gang minimum 30 min øjengnidning i gulvtæppet - og flygtede i øvrigt hver gang jeg kom i nærheden af tuben)

Så ingen svigen og det fordeler sig nemt på øjet - vi har prøvet et par andre øjengeler, og flere af dem klumper og bliver blinket ud af øjet med det samme.

 

Rorri bliver 3 år til september - Det startede med at han blev behandlet for øjenbetændelse nogle gang kort efter hinanden og så begyndte vi at blive mistænksomme og testede hans tårevæskedannelse. Så han har aldrig nået at få sår på hornhinden. (det klarede Sigurd så, men det var så ved at stikke en pind i øjet) Men han har nået at få cornea dystrofi på det ene øje pga det.

 

Ja, her virker det - og vi har ikke haft øjenbetændelse siden vi startede på Lubrithalen. Rorri er glad og ugeneret, og så er jeg jo glad

Redigeret af ANGI
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg køber det hos Vet UK til £ 6,79 for en tube med 10 gr. (Jeg må ikke poste links - jeg har ikke skrevet nok endnu)

Men det kan købes hos dyrlægen og på apoteket til omkring 135 kr tuben og det passer med en måned. Men det er en del billigere hos Vet UK og jeg plejer at købe til 6 måneder af gangen.

 

Pilokarpin kender jeg ikke - vi har prøvet alle ideerne efter fra dyrlægen og DVSO - Diagnosen går på at han ikke danner vandkomponenten korrekt, og om den nerve kan være skyld i det ved ved jeg faktisk ikke.

 

Jeg har efterfølgende fået ham DNA testet og han er bærer af CCS.

 

I forhold til brug og bivirkninger af Lubrithalen, så et dryp 2 x dagligt morgen og aften, han blinker lige en gang eller to og så er han klar til sin guf (Da han fik optimune udløste det hver gang minimum 30 min øjengnidning i gulvtæppet - og flygtede i øvrigt hver gang jeg kom i nærheden af tuben)

Så ingen svigen og det fordeler sig nemt på øjet - vi har prøvet et par andre øjengeler, og flere af dem klumper og bliver blinket ud af øjet med det samme.

 

Rorri bliver 3 år til september - Det startede med at han blev behandlet for øjenbetændelse nogle gang kort efter hinanden og så begyndte vi at blive mistænksomme og testede hans tårevæskedannelse. Så han har aldrig nået at få sår på hornhinden. (det klarede Sigurd så, men det var så ved at stikke en pind i øjet) Men han har nået at få cornea dystrofi på det ene øje pga det.

 

Ja, her virker det - og vi har ikke haft øjenbetændelse siden vi startede på Lubrithalen. Rorri er glad og ugeneret, og så er jeg jo glad

 

Okay tak og tusind tak for linket også.:-) Der skal jeg da prøve at bestille. Mon ikke Lubrithal er det samme som Lacrilube? :hmm: Hvis jeg var dig og I ikke har prøvet pilokarpin ville jeg spørge dyrlægen, om at vi ikke lige skulle prøve det. Hvis hunden selv kan danne tårer (eller nogle af dem) er det jo langt det bedste.:-)

 

Fandt lige lidt her om KCS. http://www.nethundeguiden.dk/artikel.php?id=133 Hvis man anvender almindelige øjendråber (idrops) skal man helst dryppe 8 gange dagligt,:shock: (udover den behandlende medicin, hvis man bruger det) så er det da en stor hjælp, når man kan nøjes med 2 gang/ dgl. (Både om natten, hvor man jo sover - og hvis man ikke er hjemme om dagen).

 

Lyder ikke rart med cornea dystrofi. Er det Rorri, der har det? Øv, hvor er det træls med de øjne der. Smilla er helt nede på 5 mm/ min. Godt nok ikke meget. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...