Hop til indhold

Hvalp/unghund og cykling

Gæst zacho
 Share

Recommended Posts

Gæst zacho

Er der nogen, der ved, hvor gammel en unghund skal være før den må løbe ved siden af cyklen? Jeg har en hund, der fylder et år om 14 dage, og jeg har tænkt på om det var ved at være tid at starte lige så stille og rolig med at vænne ham til det.

Hilsen Zacho

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stillede samme spørgsmål til min dyrlæge igår, hans svar sagde 1 år. Men at man selvfølgelig ikke fra den ene dag til den andet skal ud og cykle 10 km med hunden. Som han forklarede det, en hund på 7-8 måneder må gerne lunte ved siden af cyklen når man skal følge børnene i skole 500 m ned af vejen, men den må ikke tage samme strækning i fuld løb.

Han sagde til mig at det var en god ide allerede fra starten af (4-5 måneder) lære hunden at gå ved siden af cyklen mens man træk den. Så ja du kan sagtens begynde stille og roligt at vænne ham til det, så længe han ikke skal løbe en maraton på første dagen! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har i starten intervalcyklet og gået med mine. Synes det er vigtigt at lydighed er rimelig, så de kan styres verbalt. Der sker de underligste ting, kat og egern over vejen, løse hunde kommer ud af haver efter een osv.

Husk at asfalt er hård at løbe på og for hurtigt start op ,kan slide trædepoter for meget.Unge hunde skal have gjort sig rene mht afføring og tissetår. Hunden må kun trave, når den er i snor. Og husk vand med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst zacho

Tak for jeres svar...Det var da en god ide med at starte med at gå med hund og cykel, så han lige vænner sig til den situation. Min anden hund, som er 6 år har jeg også cyklet med, men kan ikke huske hvornår jeg startede. Da jeg gjorde det, startede jeg med at trække cyklen, så køre meget langsomt og så lidt hurtigere, og efter en lille strækning tisse -, snuse og pølle pause...

Det bliver kun kort og langsomt og skal nok huske vand og det med asfalt :lol:

Det var også tænkt lidt som en variation til gåturene :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hernede er der rigtig mange som bruger at trække cyklen med hund igennem byen og så har vi en lang hundesti hvor hunden må rende løs.. Så cykler folk gerne lige så stille mens hunden render omkring og snuser osv.

glæder mig til Dexter er gammel nok til vi kan gøre det!:-D

Link til indlæg
Del på andre sites