Hop til indhold

Er hunde enlig dominerne.?


GRAND DANE
 Share

Recommended Posts

ja det er nog et dumt spørgsmål men jeg har opblevet flere gange at vis dominans bliver nævnt som en årsag til et problem så bliver det altid afvist

skal det forstås sånden at hunde er dominerne over for hinanden men slet ikke

over for mensker.

 

 

jeg her enlig troet rektig lenge at selvfølig er di dominerne men ikke i den grad som det bliver udstellet af og til i forskellige problemstellinger, og troet at problemet dominans var noget man holte i skak ved at opretholle et lederskab

men lederskab har jeg osse hørt omtalt som en gammeldags negativ ting så nu er jeg enlig bare forviret:vedikke:

 

lederskab i min forståelse er at hundeføren bestemmer over hunden og hunden har tillid til at hundeføren er erfaren nog til at varetage hundens/flokkens interasse vordan det så gøres er så det der er skrevet tygge bøger om.

 

den gammeldags opdragelse troet jeg var at man ved volsom dominans og fygisk straf holte hunden under sig forstået sånden at det ikke er noget den har valgt men bliver tvunget til i kraft af angst for straf.

 

men det kan da være jeg slet ikke har fattet pointet i meget af det jeg har læst inden jeg fik hund:oops:.

 

jeg er ret spent på at høre vad i mener om den sag.:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

skal det forstås sånden at hunde er dominerne over for hinanden men slet ikke over for mensker.

 

Nogle hunde er dominerende overfor andre hunde, og andre er ikke. Men personligt har jeg kun mødt én eneste, som jeg vil kalde dominerende overfor mennesker. Det var en Tjekkoslovakisk ulvehund, men det havde nok ikke kun noget med race at gøre, for den fik også en meget brutal opdragelse.

 

men lederskab har jeg osse hørt omtalt som en gammeldags negativ ting så nu er jeg enlig bare forviret:vedikke:

 

Lederskab er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men ordet har fået en negativ klang, fordi det forbindes meget med en gammeldags og Cesar Millan-lignende tilgang til hunde.

Selvfølgelig skal vi være ledere for vores hunde, men ligesom f.eks. i erhvervslivet er der forskellige ledertyper - nogle er meget autoritære og vil bestemme alt, andre belønner initiativ og er gode til at uddelegere ansvar.

Jeg vil helst selv arbejde for den sidstnævnte type, og det tror jeg også på at min hund vil :lol:

 

lederskab i min forståelse er at hundeføren bestemmer over hunden og hunden har tillid til at hundeføren er erfaren nog til at varetage hundens/flokkens interasse vordan det så gøres er så det der er skrevet tygge bøger om.

 

den gammeldags opdragelse troet jeg var at man ved volsom dominans og fygisk straf holte hunden under sig forstået sånden at det ikke er noget den har valgt men bliver tvunget til i kraft af angst for straf.

 

men det kan da være jeg slet ikke har fattet pointet i meget af det jeg har læst inden jeg fik hund:oops:.

 

Jeg synes du har forstået det ok :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også til at blive skrup forvirret af, det her emne :lol:

 

Jeg tror personligt ikke på "lederskab" ifm. hund-menneske relationen. I den forstand, at hunden ser os som værende i en form for hieraki på nogen som helst måde.

 

Man kan så diskutere, om ikke man kan kalde det lederskab, når man får hunden til at følge én, fordi den har tillid til én, synes det er sjovt og kan se meningen - men uden, at den tænker "du er over mig".

 

Det er det forhold, jeg forsøger at have med Møffe og det går såmend rigtig fint :blink:

 

Anderledes sagt: Nej, jeg tror ikke på, at hunde er dominerende over for mennesker, vi er to forskellige arter og har ingen seksuel omgang = intet at kæmpe om et lederskab om (retten til at yngle). De kan være uopdragne, lige som en menneskeunge kan det, men det er uopdragenhed og intet andet og skal ikke stoppes med "lederskabsregler". Det skal stoppes ved træning.

 

Om hunde så er dominerende over for hinanden...? :hmm: Har endnu ikke oplevet en hund, jeg vil kategorisere som selvsikker nok til, at det kunne være dominans... Al uhensigtmæssig adfærd jeg endnu har oplevet i den retning, har skyldtes usikkerhed.

 

Har fornyligt passet en hanhund (berner), et år yngre end Møffe. Passede ham næsten i en uge og Møffe har aldrig gjort antast til at dominere og den gjorde aldrig antast til underkastelse - ej heller omvendt. Derimod var der blot almen tilbedelse af Møffe, fra den anden hunds side - alt hvad Møffe gjorde, skulle den også gøre og derudover så var Møffe bare stjernEN :mrgreen:

 

Nu skal det siges, at bernere så heller ikke er kendt for at have de bedste urinstinkter i den retning :genert: Men opfattede aldrig noget, der kunne dateres som hieraki.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ

Om hunde så er dominerende over for hinanden...? :hmm: Har endnu ikke oplevet en hund, jeg vil kategorisere som selvsikker nok til, at det kunne være dominans... Al uhensigtmæssig adfærd jeg endnu har oplevet i den retning, har skyldtes usikkerhed.

 

Hvis hunde endelig skulle dominere hinanden, så er det vel også kun hunde som bor sammen som en flok? To hunde som møde hinanden i en park, vil vel ikke bruge energi på at prøve at skabe en flok struktur?

 

Nogle hunde er dominerende overfor andre hunde, og andre er ikke. Men personligt har jeg kun mødt én eneste, som jeg vil kalde dominerende overfor mennesker. Det var en Tjekkoslovakisk ulvehund, men det havde nok ikke kun noget med race at gøre, for den fik også en meget brutal opdragelse.

 

Hvad ved hundens opførsel fik dig til at tænke den kunne være dominant? Ved ikke så meget om det, men jeg synes da det lyder underligt at et væsen skulle blive dominerende, af at blive udsat for brutalitet.

Har læst at de ulvehunde skulle være meget sky, er det ikke muligt dens grænser bare er blevet overtrådt så mange gange at den opføre sig på en bestemt måde?

 

Kan ikke så godt lide ord som "dominant", synes det er alt for simpelt til at beskrive en adfærd, der kan jo ligge tusind forskellige følelser og erfaringer bag de samme reaktioner...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad ved hundens opførsel fik dig til at tænke den kunne være dominant? Ved ikke så meget om det, men jeg synes da det lyder underligt at et væsen skulle blive dominerende, af at blive udsat for brutalitet.

 

Jeg synes tværtimod det lyder totalt logisk - hunden gjorde jo bare som den havde lært af sin ejer :vedikke:

På et tidspunkt sad jeg sammen med ejeren, med hunden mellem os. Han begyndte at pille burrer af dens pels. Jeg fik øje på en burre over på den side, der vendte mod mig, og ville til at pille den ud, men lige så snart jeg rørte hundens pels, vendte den hovedet og viste mig hele tandsættet - bestemt ikke på en angst måde!

Ejeren måtte tage hunden med på arbejde hver dag, fordi hans kone og børn var bange for den. Den gjorde nøjagtig som det passede den - gik på køkkenbordene osv, og prøvede andre end manden at stoppe den, fik de tandsættet at se.

 

Kan ikke så godt lide ord som "dominant", synes det er alt for simpelt til at beskrive en adfærd, der kan jo ligge tusind forskellige følelser og erfaringer bag de samme reaktioner...

 

Der er adfærd og kropssprog, som er entydigt dominerende, så jeg synes udmærket at man kan bruge ordet når det er relevant. Men det er det sjældent i relation til hund/menneske-forhold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunde endelig skulle dominere hinanden, så er det vel også kun hunde som bor sammen som en flok? To hunde som møde hinanden i en park, vil vel ikke bruge energi på at prøve at skabe en flok struktur?

 

Det kommer jo an på, hvem du spørger. Mange mennesker snakker jo om, at deres hunde er dominerende over for andre hunde. Jeg har bare endnu ikke været enig med dem ud fra hvad jeg har set.

 

Og det eneste egentlig flokliv jeg har oplevet på nært hold og i "lang nok tid", var Møffe og Jayson og, som jeg skrev, så tilbedte Jayson Møffe - men der var ingen underkastelses/dominans adfærd imellem.

 

Men de var også kun sammen kortvarigt (dvs. en uge), så om det er nok, dunno? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes tværtimod det lyder totalt logisk - hunden gjorde jo bare som den havde lært af sin ejer :vedikke:

På et tidspunkt sad jeg sammen med ejeren, med hunden mellem os. Han begyndte at pille burrer af dens pels. Jeg fik øje på en burre over på den side, der vendte mod mig, og ville til at pille den ud, men lige så snart jeg rørte hundens pels, vendte den hovedet og viste mig hele tandsættet - bestemt ikke på en angst måde!

Ejeren måtte tage hunden med på arbejde hver dag, fordi hans kone og børn var bange for den. Den gjorde nøjagtig som det passede den - gik på køkkenbordene osv, og prøvede andre end manden at stoppe den, fik de tandsættet at se.

 

 

 

Der er adfærd og kropssprog, som er entydigt dominerende, så jeg synes udmærket at man kan bruge ordet når det er relevant. Men det er det sjældent i relation til hund/menneske-forhold.

 

jeg synes det lyder som en hund der har "respekt" for en og den er den der behandler ham værst. Respekt = frygt.:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
jeg synes det lyder som en hund der har "respekt" for en og den er den der behandler ham værst. Respekt = frygt.:vedikke:

 

:hmm:Så må vi håbe for ejeren, at frygten ikke forsvinder :slem: men jeg kunne nu ikke undlade at håbe det sker, bare ejeren så var den eneste der er sammen med hunden, når det kommer dertil :vuf::shock::cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stefano

Om man tror på hieraki blandt mennesket og hunden er ligegyldig, så længe man er selvsikker og ikke giver hunden dårlige vaner... Må sige jeg skulle samle min mund op fra gulvet da jeg følte en vis harme over de gode gamle "leder" metoder hund og menneske immelem.. Cesar Milan er gud, og hans hunde har det med sikkerhed skide godt - både mentalt og fysisk.

Redigeret af Stefano
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ
Om man tror på hieraki blandt mennesket og hunden er ligegyldig, så længe man er selvsikker og ikke giver hunden dårlige vaner... Må sige jeg skulle samle min mund op fra gulvet da jeg følte en vis harme over de gode gamle "leder" metoder hund og menneske immelem.. Cesar Milan er gud, og hans hunde har det med sikkerhed skide godt - både mentalt og fysisk.

 

Det lyder spændende. Har du læst nogle af hans bøger eller bare set ham i tv? Har ikke selv haft lejlighed til at læse bøgerne, men det skal nok gøres på et tidspunkt... Du skal ikke føle harme over at høre CM blive kritiseret, så tror jeg i hvertfald hurtigt du vil blive træt af at være herinde, alle har ret til deres holdninger.

 

Vil du forklare hvad præcis det er du foretrækker ved hans teorier, frem for træning baseret på videnskablige metoder såsom positiv forstærkning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde nedstammer fra ulve, men de er ikke ulve - de er tamhunde - domesticerede dyr. Når vi domesticerer ændrer vi på dyrets genetik på rigtig mange områder. Blandt andet daler adrenalinniveauet sammenlignet med vilde dyr og dyrets tolerancetærskel over for artsfæller stiger.

 

Hvad er en ulv så? Der findes ca 39 underarter af Canis lupus, den store grå ulv, men mange tænker kun på Canis lupus, når du siger ordet ulv. Der er ingen beviser på, at hunde nedstammer fra denne ene art alene, og nogle af underarterne er faktisk solitære dvs lever alene eller i grupper, som vi ser ferale hunde gøre, når de vender tilbage til en vild tilstand (Coppinger mfl).

De seneste arkæologiske fund peger på, at mindst en solitær art, Canis arabs, har været med i tamhundens ophav.

 

Iflg Mech, ulveforsker, mfl. giver det ingen mening at lave studier på ulve i fangeskab og overføre det til ulve i det fri eller til tamhunde, der nedstammer fra frie ulve. Canis Lupus danner familieflokke, hvor forældreparret - the breeders - får hvalpe, der ofte bliver i flokken livet ud. Mistrives en ulv, så forlader den flokken. Der er derfor ikke konfilkter som hos ulve i fangeskab.

 

Tidligere kaldte man The Breeder for alfaparret, men da det begreb var for konfus og der ikke er tale om ledere eller førsterangs-ulve, men snarere forældredyr og dermed mere erfarne dyr, som derfor har en bestemt rolle, som ikke er statisk, har man skiftet ordet ud med breeders.

 

Når vi skal forklare en hunds adfærd, så foreslår forskere og trænere nu, at man ser på hvert enkelt dyr i hver enkel situation og tolker ud fra det i stedet for at trække generelle myter ned over tamhunden.

 

At sammenligne hunde og ulve ukritisk svarer til at sammenligne mennesker med chimpanser, fordi vi deler DNA. Og at basere sit ulvesyn på studier foretaget på ulve i fangeskab svarer til at lave studier på mennesker i fangelejrer og overføre det ukritisk til andre mennesker, der lever frit.

 

Endelig skal man være varsom med at omtale tamhunde som flokdyr, da studierne peger på dem som gruppedyr med løse tilknytninger til grupper, da domesticeringens rolle ikke må forklejnes, og da det ofte er baseret på et stereotypt billede af, hvad en ulv er (39 underarter...).

 

Coppinger kommer selv til DK i august og fortæller om de nyeste opdagelser. Der er stadig pladser. Måske nogle af Millans fans kunne overveje at tage med og høre en, der rent faktisk har studeret både hunde og ulve tale om emnet lederskab. Blot en tanke.

 

Jeg har læst Millans bog, og min holdning er, at han er den største nulevende trussel mod moderne hundetræning. Hvis andre vil følge ham, så står det dem frit for, men jeg ser bare ingen videnskabelig dokumentation i hans påstande, der er baseret på observationer foretaget af en lille dreng i Mexico for mange mange år siden...

 

 

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes det lyder som en hund der har "respekt" for en og den er den der behandler ham værst. Respekt = frygt.:vedikke:

 

Jeg er slet ikke inde i alt teorien - men fx

 

Petrine leger med 5-kg hund, den er i følge ejeren dominant og styrer tydeligt legen, sender et blik og Petrine kigger pænt væk og 'underkaster' sig

 

Petrine ser 12 kg hund i bur, burhunden siger røv, Petrine angriber buret / vil rigtigt gerne dræbe burhunden, da den kommer ud i snor

 

Petrine tager med ud til søster og hendes to over 30kg hunde, de vil lege, Petrine siger nej, senere er Petrine i humør til leg og bjæffer liv i dem, hver gang de bliver for vilde knurrer hun og de store stopper pænt.

 

Jeg ser ingen sammenhæng mellem respekt = frygt, for den Petrine respekterer er den aller mindste, den hun vil slås med, er den der sandsynligvis vil være hurtigst til at myrde hende :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er slet ikke inde i alt teorien - men fx

 

Petrine leger med 5-kg hund, den er i følge ejeren dominant og styrer tydeligt legen, sender et blik og Petrine kigger pænt væk og 'underkaster' sig

 

Petrine ser 12 kg hund i bur, burhunden siger røv, Petrine angriber buret / vil rigtigt gerne dræbe burhunden, da den kommer ud i snor

 

Petrine tager med ud til søster og hendes to over 30kg hunde, de vil lege, Petrine siger nej, senere er Petrine i humør til leg og bjæffer liv i dem, hver gang de bliver for vilde knurrer hun og de store stopper pænt.

 

Jeg ser ingen sammenhæng mellem respekt = frygt, for den Petrine respekterer er den aller mindste, den hun vil slås med, er den der sandsynligvis vil være hurtigst til at myrde hende :hmm:

 

Du snakker hund og hund imellem.

Jeg tænker hund og ejer.

 

Der er en væsentlig forskel i min verden, ikke jeg hr forstand på teorier ect. :lol:

Baare en teroi når msn hører folk snakke/Skrive om at en hund kun lystrer en i huset og de oftest også er dem der har en gammeldags holdning med heraki pg fysik og psykisk undertrykkelsr, så hun den ved hvem der er chef.

Link til indlæg
Del på andre sites

dominans i min verden betyder bar at prøve at bestemme.

 

vis hunde i en flok har en flokleder så må der vel eksistere dominans for vis

ingen velle bestemme velle der vel helerikke være nogen leder eller:hmm:vordan.

 

Ikke fordi jeg er vild med at promovere mig selv, men har du læst denne artikel? Generelt om opdragelse - Hunde artikler

Link til indlæg
Del på andre sites

dominans i min verden betyder bar at prøve at bestemme.

 

vis hunde i en flok har en flokleder så må der vel eksistere dominans for vis

ingen velle bestemme velle der vel helerikke være nogen leder eller:hmm:vordan.

Jeg tror ikke på dominans mellem hund og ejer, jeg har det lige sådan når en eller anden påstår at hunden vil prøve grænser..Ja ja what ever:roll::stupid:

 

Hvis ikke hunden stoler på sin ejer vil den reagere negativt måske er det det folk mener med at "prøve grænser":vedikke:

 

Hvorfor skulle hunden prøve at bestemme over ejeren, "menneske gør som jeg vil ellers æder jeg dig og der med afskaffer jeg også min eneste mulighed for mad=overlevelse" det giver jo ingen mening. Det ville jo være det sammen som at begå selvmord.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vi nu rent hypotetisk sagde, at tamhunde var flokdyr og de så mennesker som del af en flok og de så skulle vælge en leder - tror du så de overhovedet ville overveje et menneske?

 

jeg mener Hugo ser på mig og tænker - du kan ikke engang løbe fra med eller med mig ud over marken. Du kan ikke hoppe og springe og jeg. Du har ingen særlige tænder, din kæbekapacitet er elendig sammenlignet med min, og du kan ikke gø eller knurrer og dit sprog ligner noget en abe kan forstå....

 

:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vi nu rent hypotetisk sagde, at tamhunde var flokdyr og de så mennesker som del af en flok og de så skulle vælge en leder - tror du så de overhovedet ville overveje et menneske?

 

jeg mener Hugo ser på mig og tænker - du kan ikke engang løbe fra med eller med mig ud over marken. Du kan ikke hoppe og springe og jeg. Du har ingen særlige tænder, din kæbekapacitet er elendig sammenlignet med min, og du kan ikke gø eller knurrer og dit sprog ligner noget en abe kan forstå....

 

:-)

:5up::5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du snakker hund og hund imellem.

Jeg tænker hund og ejer.

 

Der er en væsentlig forskel i min verden, ikke jeg hr forstand på teorier ect. :lol:

Baare en teroi når msn hører folk snakke/Skrive om at en hund kun lystrer en i huset og de oftest også er dem der har en gammeldags holdning med heraki pg fysik og psykisk undertrykkelsr, så hun den ved hvem der er chef.

 

Hund og hund imellem tvivler jeg nu også lidt på dominans. Jeg tror på der kan opstå problemer med det mellem to eller flere hunde i en fast flok, men hunde der "bare" mødes kort tror jeg ikke vil finde ud af hvem der bestemmer... hvorfor skulle de? De mødes måske aldrig igen alligevel.

 

Herhjemme er der vist ingen af hundene der bestemmer over hinanden, men der er noget hver hund er bedre til end den anden. Dumle advarer/holder fremmet udefra på afstand (alarm gøer) herhjemme mens Nova står i baggrunden og bakker ham op. Når vi er ude hilser Nova først/vurderer andre bedst mens Dumle ser an/eventuelt ændrer holdning og bliver mere tryg ved den fremmede hund, men ingen virker rigtig til at være "den der bestemmer".

 

En hund der vil dominerer sin ejer det tvivler jeg meget stærkt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har indtil nu haft 17 hunde- der blev her i hjemmet og ikke kun var i pleje. Har aldrig haft en der prøvede at dominerer mig, men nogle der var så kloge at de indimellem snød eller tog røven på mig.Det er jo noget helt andet.

Men hunde der er tvunget til at bo sammen kan udvise dominans overfor hinanden. Både den stille dominans, uden stærke trusler og den hvor udfald og trusler bruges.

Det har jeg da også bemærket på hestefolde, og i store undulatvolierer.

Ingen kan jo flygte.

Min ældste tæve vogter også på, hvor kærlige hanhundene er overfor de andre tæver. Hun viser tydeligt at hun bør have den største opmærksomhed. Hvis hun som gammel fik lov at blive drægtig ville hun gå rundt som om hele verden drejede sig om hende, har I set mig, jeg er betydningsfuld og noget særligt.Hendes datter holder så lavere profil.

Da min nu afdøde hanhund levede, opførte de 2 sig som et alphapar og de yngre som hvalpe af dem. Altså bøjede af uden surmuleri.

 

Hvis der intet dominans fandtes mellem samboende hunde, ville de ikke være så svært at få f.eks tæver i samme alder til at enes livet igennem.

Dog med min 4 1 ste hunde så jeg aldrig noget tydeligt lederskab, måske fordi de 2 var blide cavalier og de 2 andre lidt frembrusende gravhunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Dogfather.

Jeg kan ikke lave dette alpharul, men har læst om det.

At jeg ikke kan er pga af, at mine hunde ikke er så skidestore og jeg har slidgigt og må ikke ligge på knæ. Staten har allerede betalt for et i stål og plast- dyr operation. Holdbarhed , forhåbenlig ca 10 år.

 

Andre foreslag.????

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...