Hop til indhold

Avlskåring, hvordan?


Gæst Fenris
 Share

Recommended Posts

Gæst Fenris

Vi kom til at tale om muligheden for at bruge Fenris i avl... ikke noget, vi har nogen konkrete planer om overhovedet, men hvad kræver det egentlig at få en hanhund avlskåret?

 

Der er selvfølgelig det helbredsmæssigt som hofter og syn, som vi endnu ikke har fået tjekket. Derudover skal man vel også tage hensyn til, om hunden har haft sygdom og hvilken? Jeg tænker, at den skal være robust og generelt sund og rask uden for mange skavanker.

 

Endelig er der vist noget med udstillingskrav, når det er en racehund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fenris
Husk på der er forskel på avlsgodkendelse og avlskåring :-D

 

Eller det er der ved de racer jeg lige kender til :-D

Ah ja - kåring lyder som noget, der har med udmærkelse at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Ah ja - kåring lyder som noget, der har med udmærkelse at gøre.

 

Udmærkelse og udmærkelse :mrgreen:

 

Ved at ved Rottweilerne er hunden avlsgodkendt når den har opnået to 2. pladser på udstilling.

 

Er hunden avlskåret er den foruden alm. eksteriørbedømmelse også testet ved cykling og vigtigst ligeledes testet på mentalbane.

 

Så inden for Rottweilere er der en kæmpe forskel, selv om det umiddelbart lyder "fint" begge dele :-D

 

Held og lykke til jer :-D

 

Det kunne jo egetligt være interresant at hører om kravene til de forskellige racer, men det er jo nok det vi har de racespecefikke forums til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener ikke der er nogen restriktioner for Labber, men hvis man tilbyde sin hund, så er det en god ide at have den røntgenfotograferet på albuer og hofter. Desuden vil det være rigtig godt at den har en brugsprøve fra Retriever klubben og desuden været på udstilling og min. fået en 2.præmie. Prøv evt. at kigge på Retriver klubbens hjemmeside eller på DKK, de ved alle en masse om avl.

 

Om man vil bruge sin hund i avl, er også meget op til en selv, for mener man at man rent etisk kan stå inde for det......

 

Jeg har selv en Lab, som har 'rene hofter og albuer', stamtavlen i orden med DKINTCH på både mor og far og ellers iøvrigt alle de egenskaber man ønsker sig at føre videre i avlen, det eneste der ikke er godt, er 2 af hans fortænder der er skæve i forhold til hinanden. Det er arveligt, så derfor vil jeg ikke bruge ham i avlen.

 

Men som sagt, kig på de respektive hjemmesider :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Jeg mener ikke der er nogen restriktioner for Labber, men hvis man tilbyde sin hund, så er det en god ide at have den røntgenfotograferet på albuer og hofter. Desuden vil det være rigtig godt at den har en brugsprøve fra Retriever klubben og desuden været på udstilling og min. fået en 2.præmie. Prøv evt. at kigge på Retriver klubbens hjemmeside eller på DKK, de ved alle en masse om avl.

 

Om man vil bruge sin hund i avl, er også meget op til en selv, for mener man at man rent etisk kan stå inde for det......

 

Jeg har selv en Lab, som har 'rene hofter og albuer', stamtavlen i orden med DKINTCH på både mor og far og ellers iøvrigt alle de egenskaber man ønsker sig at føre videre i avlen, det eneste der ikke er godt, er 2 af hans fortænder der er skæve i forhold til hinanden. Det er arveligt, så derfor vil jeg ikke bruge ham i avlen.

 

Men som sagt, kig på de respektive hjemmesider :-D

 

Jeg mener nu at labradoren skal have en HD-status inden den må bruges i avlen, men..........

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener ikke der er nogen restriktioner for Labber, men hvis man tilbyde sin hund, så er det en god ide at have den røntgenfotograferet på albuer og hofter.

HD AA samt øjenlysning, og så skal den selvfølgelig overholde standarden.

 

Desuden vil det være rigtig godt at den har en brugsprøve fra Retriever klubben

Brugsprøven fortæller kun at den er dresserbar/trænbar, ikke om hunden er egnet i avl.

Vil man bruge en prøve til noget, må kvalifikationsprøven vist være et minimum.

og desuden været på udstilling og min. fået en 2.præmie. Prøv evt. at kigge på Retriver klubbens hjemmeside eller på DKK, de ved alle en masse om avl.

En lab af jagt- og markprøvelinjer på en udstilling? :lol:

Så skal det være på et triple-arrangement på en dag hvor dommeren er i godt humør da ;-)

 

 

Avlsmaterialet man vælger at føre videre, er, som også skrevet tidligere, næsten helt op til én selv.

 

Jeg har ét kriterie:

Hunden skal være noget "værd" for racen som helhed.

 

Det betyder at brugsegenskaberne skal være i top, og iøvrigt komplimentere modpartens egenskaber positivt.

Hunden skal ligne den race den er, i henhold til racestandarden. (for labbers vedkommende betyder dette for mig ikke en udstilling, da udstillings og brugslinjerne er to ekstremer ved netop den race)

 

Skal jeg vælge avlsdyr, betyder det mere for mig, hvordan hunden arbejder praktisk, og hvordan sundheden generelt er, bedømt ud fra egne og andres observationer, end efter hvad der står på tavlen.

Begge dele er dog nødvendige, og vil blive givet ligemeget opmærksomhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
En lab af jagt- og markprøvelinjer på en udstilling? :lol:

Så skal det være på et triple-arrangement på en dag hvor dommeren er i godt humør da ;-)

 

Hvad er der så galt med det :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Betyder det at der ikke er nogle der udstiller lab af jagt- og markprøvelinjer på en alm. DKK udstilling feks.??

 

Det kan jeg ikke udtale mig om, men fordi en lab er ud af den såkaldte 'udstillingslinie' betyder det altså ikke at de ikke kan bruges til jagt eller f.eks. spor. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Det kan jeg ikke udtale mig om, men fordi en lab er ud af den såkaldte 'udstillingslinie' betyder det altså ikke at de ikke kan bruges til jagt eller f.eks. spor. :-D

 

De skal vel på en alm. udtilling for at blive bedømt i forhold til racestandarden - ja det er mit bud, måske der kommer en eller anden på banen der ved det (eller måske kan jeg læse det i mit eget link :oops:)

Link til indlæg
Del på andre sites

De skal vel på en alm. udtilling for at blive bedømt i forhold til racestandarden - ja det er mit bud, måske der kommer en eller anden på banen der ved det (eller måske kan jeg læse det i mit eget link :oops:)

 

Tja... det er så her jeg mener at der skal en 2. præmie på udstilling til, men ret mig hvis jeg tager fejl :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Tja... det er så her jeg mener at der skal en 2. præmie på udstilling til, men ret mig hvis jeg tager fejl :-D

 

Jeg er fuldstændig enig med dig :-D

 

Jeg spurgte fordi jeg syntes DKW's indlæg signalerede at hvis hunden kom på udstilling så var det ikke seriøse jagtlinjer der var i dyret ;-) Så jeg ville såmænd bare spørge lidt ind til den holdning jeg syntes jeg fornemmede :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Betyder det at der ikke er nogle der udstiller lab af jagt- og markprøvelinjer på en alm. DKK udstilling feks.??

 

Nogen gør. Andre (herunder jeg selv) Overvejer at samle en 10-15 hunde fra markprøve"scenen", og konsekvent dukke op til udstillinger i DKK regi.

 

Dette for at tvinge dem til at bedømme vores hunde objektivt.

Langt de fleste markprøvehunde får bare et "tak for idag", inden de overhovedet har været i ringen.

 

Racen er splittet, og det må man erkende. Desværre er det de færreste udstillingsfolk jeg har mødt der vil erkende dette.

Markprøvefolkene ved at deres hunde aldrig nogensinde vil kunen blive præmieret i en udstillingsring.

 

En simpel sammenligning via fotos:

Jagt- og markprøve linje, med lidt engelsk blod. Moderen har udstillingslinjer i sig også, hvilket vil gøre denne tæve til en af begge verdener:

DSC_3307.jpg

 

Udstillingslinjer, endda en af de "lettere" af slagsen:

IMG_7641web.jpg

Lidt svært at sammenligne disse 2 billeder pga. stillingen i den første, men alligevel. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Racen er splittet, og det må man erkende. Desværre er det de færreste udstillingsfolk jeg har mødt der vil erkende dette.

Markprøvefolkene ved at deres hunde aldrig nogensinde vil kunen blive præmieret i en udstillingsring.

 

Det der oplever alle racer jo hvor der er "to linjer" - Brugslinjer og udstillingslinjer :-)

 

Er det ikke fuldstændig ligemeget om hunden bliver "præmieret" bare den bliver godkendt så man kan avle med "god" samvittighed og hvalpene kan blive stambogsført.

Link til indlæg
Del på andre sites

En godkendelse kræver en præmiering. ;-)

 

Da en hund af jagt- og markprøvelinjer ofte ikke engang vil blive ført ind i ringen fordi domemrne ikke vil/kan bedømme dem på lige fod med de andre, er det lidt svært at få den præmieret, og dermed godkendt.

 

Af samme årsag så jeg gerne kvalifikationsprøven indført som et krav, da denne indeholder en objektiv vurdering af brugsegenskaber, såvel som eksteriør.

 

(Det i kursiv skrift er redigeret/sat ind efterfølgende)

Redigeret af DKWiechert
Mangelfuld
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
En godkendelse kræver en præmiering. ;-)

 

Ja - klart, jeg læste det så bare som at "I" ville vinde hele lortet.....

 

Da en hund af jagt- og markprøvelinjer ofte ikke engang vil blive ført ind i ringen fordi domemrne ikke vil/kan bedømme dem på lige fod med de andre, er det lidt svært at få den præmieret, og dermed godkendt.

 

:confused: - Så er det vel fordi de er kommet meget langt væk fra racestandarden, eller.......

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - klart, jeg læste det så bare som at "I" ville vinde hele lortet.....

:lol: Hvis dét sker, så giver jeg bajer til hele forummet :lol:

Nej. Blot bedømt, ville række;-)

 

 

 

:confused: - Så er det vel fordi de er kommet meget langt væk fra racestandarden, eller.......

Hvilken del af racen?

Udstillingshundene, eller markprøvehundene?

Jeg indrømmer blankt at jeg ser mange markprøvehunde, fra helt bestemte opdrættere, som ikke har meget tilfælles med racestandarden.

Det samme kan dog siges om udstillingslinjerne.

 

Når man avler i to retninger, vil noget gå tabt.

For jagt- og markprøvehundene er det typiske billede at de mister lidt "fylde", får mere luft under maven.

For udstillingslinjerne er det typisk at de mister lidt af deres brugsegenskaber.

 

Billedet af tæven jeg har lagt ind, er for mig en smuk labrador. På billedet ca. 8 måneder. Idag lidt mere "fyldig".

Den har en god benstilling med lige haser, Fin højde, 45 graders vinkel af skulder/brystparti, veldefineret kraftigt kranie, lige ryg, odderhale, velproportioneret og på papiret gode forudsætninger for fremragende brugsegenskaber. Har endda fået 1 præmie i den første begynderklasse hun var på, og 1 præmie/bedste hund i brugsprøven hun har taget.

Overholder på alle områder standarden, men vil på en udstilling ikke komme nogen som helst steder.

(dette er objektivt vurderet, og jeg er ikke ejer af denne hund)

 

En udstillingshund vil opfylde samme standard, dog være meget kraftigere bygget, bredere krop, bredere kranie, tykkere knogler.

Flere englændere (udstillingsfolk) som jeg snakker en del med, beskriver tendensen indenfor udstillingshundene til at gå mod "tønder med poter", da benene snart ikke er presente mere. Jeg er tilbøjelig til at give dem delvist ret

(Billedet af udstillingslabben jeg gav, er en af de "lettere" udstillingshunde, netop fra én af de englændere jeg skriver med.)

 

Der har de sidste par år været en frivillig kvalifikationsprøve man har kunnet tage ved DRK.

Denne prøve kan alle, både markprøvehunde og udstillingshunde tage, da standarden bedømmes ens, og fælles for begge typer (i modsætning til ved udstillinger)

Hvad jeg imidlertid har kunnet observere og har hørt fra andre er, at der er blevet "kasseret" flere udstillingstyper end jagt-typer.

Jeg skal lige se om jeg kan hitte en resultatliste på det, for dét syntes jeg da er lidt interessant, da det rent teoretisk burde være omvendt, og da vi (markprøvefolk) faktisk havde forventet at se den modsatte tendens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten

Hvilken del af racen?

Udstillingshundene, eller markprøvehundene?

 

Ja ser du nu er jeg jo ikke lab.ejer ;-) Men mon ikke det som ved de fleste andre racer er brugslinjerne der fjerner sig fra udtillingslinjerne som ligger tættest på racestandarden.

 

Når man avler i to retninger, vil noget gå tabt.

For jagt- og markprøvehundene er det typiske billede at de mister lidt "fylde", får mere luft under maven.

For udstillingslinjerne er det typisk at de mister lidt af deres brugsegenskaber.

 

Det er jo (i mine øjne logisk) at den linje af racen der avles med brug/arbejde for øje bliver en lettere model end standarden, så jeg vil mene det er et billed man ser ved alle to-linjede racer (hvis man kan kalde det sådan :-))

 

beskriver tendensen indenfor udstillingshundene til at gå mod "tønder med poter", da benene snart ikke er presente mere. Jeg er tilbøjelig til at give dem delvist ret

 

Inden for den race jeg beskæftigere mig med, var det ofte sådan at når hunden skulle udtilles blev den "fedet op" :( Dog syntes jeg dette er ved at ændre sig :mrgreen: og det er jo kun dejligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...