Hop til indhold

Kløe i ørerne og i skridtet

FrkSmilla
 Share

Recommended Posts

Smilla er for nylig blevet behandlet for eksem i ørene med øredråber (canaural) og antibiotika-kur i 10 dage. Hun havde også en lille smule eksem (lignede brunligt snavs) omkring hunde-tissekonen og det gik også væk med antibiotikakuren. Til kontrol for ca 14 dage siden havde hævelsen og rødmen lagt sig og dyrlægen sagde hun var kureret.

Nu oplever dog igen, at hun enkelte aftenenerkan få et klø-flip i ørerne eller skridtet. Hun klør sig, piber, jeg kommer hende til undsætning (afleder med noget eller klør hende bag ørerne). Og så ''glemmer'' hun det.

Men tror I hun skal igang med en længere allergi-udredning? For jeg kan ikke se tegn på at øre-eksemet er vendt tilbage. :vedikke:

Hvis det begynder at blive oftere hun får en klø-tur eller der er andre symptomer tager vi selvfølgelig til dyrlægen, hun skal ikke gå og have det skidt. Vil bare høre, om der er noget jeg med fordel kan rense ørerne med (har hørt noget om allermyl shampoo) eller om I f.eks synes det lyder som allergi?

Hun får Rc foder (Mobility).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan da godt være at det er ved at vænne tilbage, selv om du ikke kan se det. Hun reagere jo på det. Sille har også døjet rigtig meget med ørerne og vi har fået noget ørerens der hedder oto-clean. Det er i små ampuller. Vi har også prøvet epi otic, men det reagerede hun voldsomt på og fik meget røde øre og gik fuldstændig amok. Så det er hun allergisk overfor. Men oto-clean er rigtig godt.

Jeg ville spørge dyrlægen, for det kan jo være at det er nemmere at tage det i optrækket end hvis det bryder mere frem.

Sille er også til tider brun omkring hundtissekonen. Det er når hun slikker sig. Spyttet farver pelsen brun. Men når hun er brun dernede, ved jeg så til gengæld også at hun har slikket sig og så er der tit også små sår. Så bliver hun smurt i Aloe Vera 3-4 gange om dagen. Det virker som om det er beroligende for hende og hun er god til at lade det være...

Link til indlæg
Del på andre sites

tantemaier skrev:
Det kan da godt være at det er ved at vænne tilbage, selv om du ikke kan se det. Hun reagere jo på det. Sille har også døjet rigtig meget med ørerne og vi har fået noget ørerens der hedder oto-clean. Det er i små ampuller. Vi har også prøvet epi otic, men det reagerede hun voldsomt på og fik meget røde øre og gik fuldstændig amok. Så det er hun allergisk overfor. Men oto-clean er rigtig godt.

Jeg ville spørge dyrlægen, for det kan jo være at det er nemmere at tage det i optrækket end hvis det bryder mere frem.

Sille er også til tider brun omkring hundtissekonen. Det er når hun slikker sig. Spyttet farver pelsen brun. Men når hun er brun dernede, ved jeg så til gengæld også at hun har slikket sig og så er der tit også små sår. Så bliver hun smurt i Aloe Vera 3-4 gange om dagen. Det virker som om det er beroligende for hende og hun er god til at lade det være...

Det lyder godt, at du har erfaringer med det oto-clean. Smilla er nemlig også sart, som Sille overfor sådan noget.:???: Jeg har ikke umiddelbart set det på vores dyrlæges hylder, men vil prøve at kigge et andet sted. :5up:

Og god idé med aloe vera. Jeg har også sådan noget til dyr (som jeg også selv bruger :blink:).

- Ja, det kan da godt være jeg skal have hende ud til dyrlægen igen. Forsikringen betaler jo også, men det var rart om jeg selv kunne ''vende forløbet'', men så let er det jo sjældent. :vedikke:

Tak. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er en svampeinfektion pga det lumre fugtige vejr, så maskinklip hele øregangen og kind og indersiden af øret helt kort. Det gjorde jeg med mine cavalier om sommeren; de blev jo ikke udstillet.Klippede også overflødig hår omkring poter.

I numsen kan du prøve afvask med Imaverol Vet, det er ikke reseptpligtig.

Jeg ville ikke selv behandle ører uden DR DYR vurdering, er det bakterier, svamp eller en kombination.Forkert behandling lkan give livsvarige problemer her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ulla H skrev:
Hvis det er en svampeinfektion pga det lumre fugtige vejr, så maskinklip hele øregangen og kind og indersiden af øret helt kort. Det gjorde jeg med mine cavalier om sommeren; de blev jo ikke udstillet.Klippede også overflødig hår omkring poter.

I numsen kan du prøve afvask med Imaverol Vet, det er ikke reseptpligtig.

Jeg ville ikke selv behandle ører uden DR DYR vurdering, er det bakterier, svamp eller en kombination.Forkert behandling lkan give livsvarige problemer her.

Jeg tror ikke det er svamp. Sidste gang var det eksem (hvad det så helt præcist indebærer). Der hævede øregangene op. Det er de dog ikke nu.

Men jeg vil gerne prøve at gøre lidt i noget ørerens m.m. for det burde jeg jo nok.. sådan forebyggende. :hmm:

Men hun må nok hellere få kigget på ørerne igen hos dyrlægen. Ser lige tiden an et par dage til. Tak. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

tantemaier skrev:

Hvor køber du oto-clean?

Tror måske jeg vil starte med det, for det lyder ikke så 'krads'. Jeg kan jo ikke rigtigt se tegn på infektion/ eksem og hun er som sagt meget sart overfor 'stærke sager'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke får renset ører med noget supermildt rens, der hedder "TrisEDTA" (dyrlæge). Det er faktisk det eneste, hun kan tåle.

Selv de øredråber (Aurizon) som hun får når hun har en infektion, får hun røde ører af...

--Og Silke har foderallergi med øreinfektioner -irritation som eneste tegn...

---Jeg putter TrisEDTA (ca 1 ml) i hvert øre og gnubber. Hun ryster så meget ud hun kan, og jeg tørrer hvert øre af med ansigtsservietter.

Og derefter smører jeg hendes ører og øregangen med en smule kløestillende og desinficerende creme. Jeg bruger det også til myggestik på mig selv. Det er fra apoteket og hedder Reliefcreme (håndkøb).

Og det gør jeg hver dag for at holde irritationen fra allergien nede.

Allergi kan godt give sort snask i ørerne.. :cry: Og sort snask kan så give svamp eller betændelse.. :roll:

Silke tåler hverken oto-clean eller Epi-otic. Silke (og jeg:oops:) havde også den der panik reaktion på Epi-otic...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi køber oto-clean hos dyrlægen. Det er ikke receptpligtigt. Start med at prøve én ampul, for hvis hun nu ikke kan tåle det... og prøv det en dag i dyrlægens åbningstid, så du hurtigt kan få noget andet, hvis hun ikke kan tåle det.

Det virker ret godt på Sille og hun er blevet super god til at sidde stille når hun får det :5up:

Birgitta: Ja, Sille gik fuldstændig amok da hun fik Epi-otic. Stakkels hund...

Jeg barberer også mine cavaliers i ørerne som og omkring poterne som Ulla H skriver. Det er super godt, så kommer der lidt luft til.

Link til indlæg
Del på andre sites