Hop til indhold

Collie


qqkanin
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen!

Længe siden!

 

Jeg er i gang med at passe en collie-pige Lucy på 5 år. Lucy har besøgt mig 2 gange før og nu er vi blevet rigtig gode venner.

 

Jeg har ikke kendskab til collie og har dermed nogle spørgsmål her:

 

Lucy virker meget beskyttende over for mig. Hun sidder de steder hvor jeg er og følger efter mig mest af tiden. Hvis familien kommer hjem står hun straks op og gør ret slemt af dem. Hvorfor? Hun gider hellere ikke have blive nusset/have nærmere kontakt med min familie.

 

Når vi går turen er der hele tiden nogle som kalder hende for Lassie og gerne vil hilse på hende. Men hun knurrer af fremmede mennesker og har gøet af nogle enkelte. Er det normalt?

 

Håber at nogle kan hjælpe. På forhånd tak!

Link til indlæg
Del på andre sites

hun lyder som en hund, der er usikker på fremmede, og hvis i kun har passet hende i kort tid, er hun måske endnu ikke tryg ved resten af familien, fordi du bruger mest tid med hende? og mange hunde er jo reserverede over for fremmede, det ville jeg acceptere, og så ikke lade folk komme til hende på gåturene. din familie kan jo evt. kaste nogle godbidder til hende, når de kommer hjem. så skal hun nok lære at sætte pris på deres hjemkomst. det er mit bedste bud, men det er jo svært at sige, også når du ikke kender hunden så godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

#3 Mange tak for svaret. Det giver god mening. Ja jeg er sammen med Lucy hele tiden så hun er nok mere vandt til mig. Vi skal nok prøve med godbidder. Jeg skammer mig bare lidt når hun gør så slemt af nogle på gaden.

 

ved du, om hun også gør det med sin normale familie? ellers kan det være, at hun bare skal have lidt mere tillid til dig, det kommer nok. du kan også prøve, om du kan aflede hende, når hun gør af fremmede. men jeg ville nok fokusere mere på at hun bliver tryg ved, og accepterer, familien, det tror jeg er vigtigst for både hendes trivsel og jeres hverdag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Pia lunk

Hej!

Bedre sent en aldrig.

Da jeg selv har haft 2 collier og nu har en ny colliehvalp, vil jeg prøve at forklare dig lidt om racen. Collien er en meget beskyttende og meget følsom hund, man skal ikke snakke hårdt til den hvis den har lavet noget den ikke må, råben og skrigen hjælper ikke, så vender den sig om og går (hvem gider høre på sådan en råben og skrigen) de fleste collier er meget reserverede over for andre mennesker. Den er ualmindelig intelligent og tro ikke at du kan snyde den, det lader sig måske gøre 1 eller 2 gange, så har den luret dig. Fordi den gør når du møder fremmede på lufteturen er nok dens måde at sige, at hende her passer jeg på, colliehunden er jo en hyrdehund og det ligger naturligt for den at passe på flokken (familien). Det er også en af grundene til at den løber lige i bagdelen af dig så snart du bevæger dig hen til et andet sted og du kan være helt sikker på at den nok skal ligge i vejen i døråbningerne og at den ikke flytter sig fordi du skal forbi, den ved at du vil skræve over den og at du ikke vil træde på den, den har en utrolig tillid til dig og vil gøre alt for at behage dig. Når du går tur og den begynder at gø af andre, så prøv at abstrahere den med en godbid.

Håber dette indlæg giver bare et lille indblik i colliens væremåde.

Held og lykke fremover.

Link til indlæg
Del på andre sites

#7 Da Lucy kom med sin ejer så jeg ikke at hun gøede på nogen tidspunkt. Lucy har det helt fint med mig. Hun gør bare af resten af familien, naboer og nogle på gaden. Vi prøver med godbidder og håber at det hjælper.

Ps. når en hund gør af andre og får en godbid, vil det ikke virke lidt som belønning af at hun har gøet af nogle?

 

#8 Hvor er det dejligt at nogle herinde også har collie. Jeg har bemærket at Lucys intelligens og hendes fine måde at være på, en lille fin dame hehe. Jeg synes også at hun virker meget beskyttende over for mig, hvilket er rart fra min side ;-)

Sjovt nok løber hun kun efter mig men ikke andre familiemedlemmer. Men hvis alle sidder i stuen vil hun ligge et sted, hvor hun kan holde øje med alle.

Tak for dit svar!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Pia lunk

Hej igen.

Ej, jeg er ked af hvis du opfattede det som en belønning for at den gør, det var ikke det jeg mente, Beklager, jeg mente at det kunne få hunden på andre tanker end at gø når der var lidt lækkerier at koncentrere sig om. Du kan først prøve at sige Nej! og trække i snoren hver gang den giver tegn til at ville gø og så evt. prøve at lokke den med en godbid, selvfølgelig helst hvis den ikke gør.Som du skriver, skal den jo ikke tro at det er fordi den gør at den får godbiden. Jeg har iøvrigt en genbo der har to ungarnske hyrdehunde, hver gang kirkeklokkerne slår (og tro mig det gør de tit her i dette katolske land),så begynder begge hunde at gø og hyle,jeg kan ikke forstå at ejeren ikke siger noget til dem, det må da være irriterende at høre på for hende selv. Håber jeg fik rettet misforståelsen. PS. beklager hvis mit danske ikke er helt perfekt. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mischa & Nikki

Hejsa :)

 

Jeg har også haft collie og andre hyrdehunde (sheltier) og jeg er meget enig med Pia lunk, en collie er meget beskyttende og følsom men det betyder bestemt ikke at du og resten af familien skal acceptere at hun i den grad beskytter dig - prøv evt at lade en anden i din hustand fodre hende - give godbidder og lign.

Så vil hun forhåbenligt udvidde sin "flok" da det jo er det du/i er for hende.

 

Dem der castede - valgte racen collie til at spille Lassie, har helt sikkert vidst hvad racen indholdte for Lassie er et (for mig) ret godt billed af collie hunde.

Men Guuuud hvor kan man blive træt af alle kalder ens hund Lassie når den ikke hedder det - og forøvrigt var en han :)

Link til indlæg
Del på andre sites

#11 Tak for dit svar. Min familie har prøvet at give Lucy lidt kylling i dag og det ser ud til at maden er den bedste måde at lokke Lucy på.

Lassie Come Home er en fantastisk film og jeg er stadig ved at tude hver gang jeg ser den. Nu ved jeg ikke om en collie kan hente en på skolen og finde hjem fra lang distance, men de fleste har jo fået indtryk af collie fra den film.

Jeg hørte også 1000 gange Lassie på strøget da min familie og Lucy tog en gåtur der. Der var to fyre som solgte frugt og grønt på købmagergade sagde til Lucy, at "kom Lassie og red vores butik!!!" Lucy gloede lidt mærkeligt på de to og gik væk.:rolleyes: Haha!

Ps. hvad betyder det at Lucy bliver ved at slikke på en? Hun kan slikke på min fod, også arme og ben nogle gange når hun kommer over til mig.:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Pia lunk

At hun slikker på en er der ikke noget unaturligt i, det kan betyde at hun er glad for dig og det kan også betyde at hun mangler lidt salt og det får hun af den vej. Nu må du endelig IKKE give hende salt, så bliver hun dårlig. Nu må du endelig ikke blive bange men nogle hunde kan faktisk opspore kræf på mennesker på den måde eller ved at snuse på et bestemt sted hele tiden. Men jeg tror det er meget meget sjældent de gør det. Har kun hørt om et enkelt tilfælde. Så glem det. Jeg tror bare at hunden er glad for dig og ønsker kontakt.Jeg er glad for at høre at du holder meget af hende og jeg har på fornemmelsen at du nok vælger en Collie da du nu kender lidt til den.

Lige nu tordner det kraftigt hos os over bjergene og normalt er collier ret nervøse anlagt men vores er helt dus med uvejret, nok fordi vi ikke lader os mærke med det. (DET SKAL MAN NEMLIG IKKE) det er en meget dårlig ide. Ha´en hyggelig aften i det danske. :-))

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

ja det er nogle rigtige gode bud der er kommet i de andre tråde, og jeg kan kun bakke op om, at din familie skal "fedte sig ind" på den, da den ellers er meget beskyttende over for dig, og din flovhed du beskriver ved gøeriet kan gå lige ned i hunden og give den endnu mere beskyttertrang overfor dig, så derfor er det vigtigt at de andre også tager sig af den, for ellers kan det eskalerer og det bliver måske værre, så klø på og giv familien nogle godbidder som de skal give HUNDEN:-D så skal det nok gå, du må også tænke på, at den lige er flyttet over til jer, og det er både et svigt(ved at den ikke har sin normale ejer ved sin side) og et nyt sted, som den lige skal vænne sig til...det skal nok gå med lidt træning hver dag og tålmodighed...:blink: held og lykke:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst colliemor

Collier er ofte lidt reseverede over for fremmede. De skal lige se folk an før de gider snakke. Ja en collie er hvor du er. Åbner du en skuffe vil den helst have hele hovedet derned for og kikke. De har en særlig evne til lidt ivejen, og den har det bedst hvis den kan være tæt på familien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...