Hop til indhold

Lur mig lige engang..


KimC
 Share

Recommended Posts

I går var jeg på udflugt til Nordborg Slot. Bare 40 minutter emd bus.

Der var noget middelalderhalløj, og min interesse var lurblæserne, fordi jeg af professionelle grunde godt ville se lidt nærmere på sådan nogen.

 

2897.jpg

Nordborg Slot

 

2903.jpg

Nordborg Slot ligger ned til en sø, hvor to rekonstruktioner af skibe fra lokale udgravninger var på vej.

 

2906.jpg

Lurene. De her er lavet af kobber, de oprindelige af bronce. Men spille kan de aligevel, og det lyder helt imponerende når nogen virkelig kan spille på dem. Det kunne de!

 

Og så, surpise, surprise!..

2908.jpg

 

Irske ulvehunde blev præsenteret, deres historie og oprindelige anvendelse, samt denuundgåelige fortælling om Gelert fortalt i højttaleranlægget. (Det havde de vist ikke i middelalderen)

 

2921.jpg

Flere ulvehunde.

 

2926.jpg

"Barn og Hund" Fedt hundehalsbånd forresten.

 

2931.jpg

Lurblæserne blev arrangeret på båden. Det er ikke så nemt, for de lange smalle både er ret følsomme over for vægtfordeling, så påstigning foregår når hver enkelt får besked på at gå om bord og sætte sig dér, og blive siddende!

Lurblæserne kom ombord, men de kan jo ike både ro, og blæse, så det måtte de øvrige betalende passagerer tage sig af.

 

Det var spændende at iagttage, så jeg lagde ikke mærke til hvad der skete omkring mig - eller rettere bagved.

 

2933.jpg

 

Flot borzoi, dem har jeg jo selv tre af. Men det er som om folk slet ikke engang tror på det?

For mig var det lærerigt at hilse på et eksemplar der ikke er blevet fejlpræget af en opvækst i en stald, for tænk sig,de her kunne berøres. Ja, der var skam to af slagsen!

 

 

2939.jpg

 

Her er båden set forfra, og lurblæserne er på plads og i gang med at spille.

Man ser tydeligt hvor smal de her både er.

Og Nordborg sø er bare en fredelig sø på 56 hektar. Tænk lige på at sådanne både engang har været brugt på togter til England, og endda videre ud i verden.. Gad vide hvor mange der er gået under på de togter?

Ingen GPS, ingen Viking redningsflåde, formodentlig ikke engang et kompas?

 

På engelsk findes der et ord der hedder Jettison, og det staves faktisk med stort J.

En Jætte er et fællesudtryk for en overnaturlig gud i nordisk mytologi. En særlig talenteret krigsherre og skibsfører kunne godt anses at nedstamme fra en Jætte. For at beholde sin succes, har det til tider været nødvendigt at smide plydringsgods over bord, det der bedst kunne undværes først, formodentlig kvinder og børn, for at lette et for tungt lastet skib i hårdt vejr..

Jettison > søn af en Jætte

Udtrykket bruges i dag netop om at være nødt til at kaste last fra et skib over bord for at gøre det lettere og dermed holde det oven vande.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hed den ene Borzoi monstro Bruno?? Han bor nemlig i Nordborg. Jeg har engang hilst på ham, ombord på Najaden. Han er søøød.

 

Når man sådan bliver "luret" i baghold glemmer man oftest det vigtigste. Jeg fik ikke spurgt, men ved at google lidt fandt jeg dette:

http://www.zaranov.dk/main-dansk.htm

 

Ude til højre, lidt nede, det ligner i allerhøjeste grad, og det er Zaranov's Bruno som bor i Nordborg, og det var jo i Nordborg jeg traf dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man sådan bliver "luret" i baghold glemmer man oftest det vigtigste. Jeg fik ikke spurgt, men ved at google lidt fandt jeg dette:

http://www.zaranov.dk/main-dansk.htm

 

Ude til højre, lidt nede, det ligner i allerhøjeste grad, og det er Zaranov's Bruno som bor i Nordborg, og det var jo i Nordborg jeg traf dem.

 

Ja, det er Bruno..:lun: Kan kende ejeren på billedet fra da jeg mødte dem. Ikke at jeg kender andet til dem end det tilfældige møde, kan bare huske at Bruno var meget lækker og nusseværdig.

 

Hvor er de egentlig søde når de er små...de er jo helt korthårede! Det er sjovt at følge udviklingen af pelsen på billederne, sys jeg. Det ser faktisk ud som det tager et par år at udvikle "fuld pels"

Link til indlæg
Del på andre sites

Foruden Bruno var der også denneher med, som jeg (heller)ikke kender navnet på. Så ud til at være yngre end Bruno.

 

2944.jpg

 

Jeg nævnte slet ikke at jeg selv havde borzoi. Inden for den verden ved man jo aldrig hvem der er ven eller fjende, nu hvor jeg kan se sammenhængen var der nok ikke sket noget ved det, udover at hun garanteret ikke havde troet det hvis jeg sagde at jeg havde tre af slagsen derhjemme.

 

Af gode grunde har jeg ikke set mine "russere" som hvalpe, men ved at søge lidt på en vis hjemmeside kan jeg da se billeder af den ene af mine tøser, og jo hun er korthåret at se til.

Lille P og Happy var også korthårede lige da de ankom hertil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...