Hop til indhold

Den nye hundelov


Dina
 Share

Recommended Posts

Det er desværre et skidt tidspunkt at starte en ny tråd, nu hvor jeg står med det ene ben ude af døren på vej til nogle dage ved vores allesammens pragtfulde Vesterhav, men hvis jeg venter, til jeg kommer hjem, så er jeg måske for senil til at huske mit initiativ. Og jeg synes, at det må være på tide at prøve at nå til en bedre forståelse parterne imellem. Vi er alle hundeejere og holder pr. definition derfor af hunden som væsen.

 

Altså - formålet med tråden er at prøve at finde sammen om noget fornuftigt, der kunne erstatte den nye hundelov. Forslag skal frit kunne debatteres og vendes og drejes, men kritikken skal udelukkende gå på forslaget og dets muligheder/umuligheder, men ikke på forslagsstillerens åndelige habitus.

 

Derudover skal der hos forslagsstilleren være en vis formodning om, at et forslag skal have en chance for at være nogenlunde spiselig for "begge sider". Dermed mener jeg, at det er "forbudt" at sige: Vi skal da bare beholde/af med den nye hundelov.

 

Ville det være en idé? :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 60
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst The dogfather

Jeg synes man skal kigge meget mere på ejerens adfærd...

 

Har ejer en indstilling til hundehold der gør at h*ns hund er til fare for andre, skal h*n kunne pålægges diverse restriktioner...

 

Er der f.eks. kommet gentagne anmeldelser af en hund der strejfer, skal ejer kunne pålægges at hegne sin grund bedre ind...

 

-------

 

Har man en aggressiv hund, og tager man ikke selv initiativ til at holde den på forsvarlig vis skal man kunne pålægges restriktioner a la snor på alle offentlige områder, mundkurv etc.

--------

 

Høj bødestraf, hvis det er hævet over enhver tvivl at man er den skyldige part i et hundeoverfald...

 

----

 

og så synes jeg måske man skal give politiet midlerne til at bruge deres energi i problem-områder...for her hvor jeg bor, er hundeloven sgu spild af skatteydernes penge...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ejer en indstilling til hundehold der gør at h*ns hund er til fare for andre, skal h*n kunne pålægges diverse restriktioner...

 

Er der f.eks. kommet gentagne anmeldelser af en hund der strejfer, skal ejer kunne pålægges at hegne sin grund bedre ind...

:5up:

 

Har man en aggressiv hund, og tager man ikke selv initiativ til at holde den på forsvarlig vis skal man kunne pålægges restriktioner a la snor på alle offentlige områder, mundkurv etc.

 

:5up: Men sådan stod der også i den gamle lov,... der skal være konsekvenser ved at overtræde et påbud. Og nogen til at håndhæve det også.

 

Høj bødestraf, hvis det er hævet over enhver tvivl at man er den skyldige part i et hundeoverfald...

:5up:

 

 

og så synes jeg måske man skal give politiet midlerne til at bruge deres energi i problem-områder...for her hvor jeg bor, er hundeloven sgu spild af skatteydernes penge...

:5up:

 

Desuden kunne jeg godt tænke mig at der blev indført licens på kamp- og vagthunderacer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har siddet sådan og tænkt...

 

Forskellene imellem Holland hvor jeg bor nu, og der er ret "fredeligt", og på Danmark hvor det nærmest virker som om at der er hunde der bliver slået ihjel hver uge :vedikke:

 

Jeg kan ikke sige hvad jeg synes bør "ændres", men jeg synes at følgende ting måske kunne være en god idé;

 

Indfører hundeskatten; Hernede er det den som gør at der er områder specielt til hudene, at der er råd til at opsætte hundetoiletter, og gratis hundeprutte-poser..

Der betales hernede forskelligt fra by til by, alt fra 400 kr om året op til ca. 1000 kr om året, beløbet afspejler også byens "kvaliteter" og hvad der er for hunde-folkene.

 

Begrundelse; Ikke kun fordi pengene jo vil skulle bruges til at vellige holde hundeskove osv. men også fordi at det er en udgift der gør at man skal "tænke over" at få hund... (Man betaler hele beløbet en gang årligt, så når man anskaffer hunden skal man huske den ekstra udgift).

Desuden betyder det at staten har et 100% godt overblik over hvor mange hunde der befinder sig i hvilken by, og om der skal sættes ind forskellige steder.

Problemet i Danmark er jo f.eks. at det ikke rigtigt er "let" for staten rent faktisk at gå ind og tjekke hvor mange hunde der bor; Jovist skal hunden være chippet og man skal have en ansvarsforsikring, men det er der virkelig mange der ikke har; For hvem tjekker egentligt?

Hernede kan man "melde" hvis man ved nogen har hund og er usikker på om de betaler skatten, og der er folk ansat til at banke på folks døre og tjekke om der er hund, og om der er flere hunde end der betales skat for osv.

 

Dernæst;

 

Flere bøder - Nogen der håndhæver reglerne;

Lige nu er loven egentlig aldrig brugt; Kun nu hvor det handler om kamphunde!

Der skal laves klarer regler om hvor hunde må færdes uden snor; Dette skal overholdes! En af grundene til overfald er fordi nogen har deres hunde uden snor, og ikke kan styrer den, det er synd at det skal gå ud over dem som kan have deres hunde løbende fri og styre dem; Men kombineret med en hundeskat og derfor større og bedre faciliteter for hunde til at løbe frit, så kommer det også dem lidt til gode.

Her i Amersfoort er alt skiltet; Her må din hund være fri, her må din hund være i snor, her må din hund IKKE være.

Det er overalt, og man er ikke et sekund i tvivl. I Danmark ved alle at hunden skal have snor på, men det er blevet helt normalt at "folk er ligeglade".. Men et lille skilt prikker til vores samvittighed; Specielt hvis man kan få en bøde på X antal kroner for ikke at overholde det.

 

Sidst synes jeg man skal indfører noget;

Politi specielt for dyre-sager.

Disse ville skulle tage sig af klager f.eks. omkring forkert hundehold.. De skal kunne pålægge folk at f.eks. få en adfærdsbehandler til at se på hunden, og bedømme om hunden er aggressiv eller ej.

Om de skal kunne tvinge folk til at gå i behandling hos en adfærdsbehandler ved jeg ikke, men de skal kunne tvinge folk til at få hunden mental testet, så det kan bevises om den er aggressiv eller ej, og så skal de kunne gå videre med dette.

Det vil sige at de kan gribe ind FØR hunden har gjort skade; F.eks. hvis man har møder den samme hund flere gange og den bider ud efter en, eller opfører sig aggressiv kan man melde dette, og der kan gåes videre med sagen.

De skal desuden kunne kigge på velfærd, og hvordan hunden bor og opdrages.

(Derudover skal et dyrepoliti generelt have med "alle dyr" at gøre selvfølgelig)

Igen med en hundeskat, ville det selvfølgelig stadig være en udgift for staten at lave et sådan politi, men en del af det ville jo være betalt for hundejerne selv via hundeskatten.

 

Det er sent, måske har jeg ikke fået forklaret nok, og det er som sagt bare "tanker", måske nogen kan komme med forbedringer, begrundelser eller måske modargumenter til mine idéer.. Det er jo "bare idéer"... Det ville være fedt hvis vi kunne få en positiv debat igang, og rent faktisk ende ud med at kunne komme med et helt gangbart forslag!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

For mange år siden skulle man fremvise sin hund hos politiet og kunne indkassere et "Hundetegn".

 

Hvis man havde en instans, der var kompetente til at udstede og kontrolere denne funktion ville det være en mulighed.

 

Man skulle vise sin hund frem og så kunne man efter behørrig inspektion få et hundetegn.

 

Dette hundetegn udstedes ligesom nummerplader og følger hunden.

 

Evt krav kunne være:

At hundens sundhedstilstand var i orden. (misrøgt)

At hunden kunne komme når man kaldte. (lydighed)

At man rent faktisk kan håndtere sin hund (Evner)

At man er villig til at tage et hunde ejer kursus. (viden)

At .... you name it.

 

Dette kunne foregå hvert 2.nd år som med bilsyn.

Prisen kunne være 100-200 kr pr hund.

Kurset dog kun ved ny hund. Får man nummer to hund så er det at regne som en ny.

 

Derudover burde der være mere konsekvens omkring de der ikke kan finde ud af at have hunden i snor hvor det er påkrævet.

Hunde der umotiveret bider andre hunde eller mennesker skal efter en nøje gennemgang af hvad der skete, enten aflives eller iføres behørrig snor og mundkurv.

 

Med 500.000 hunde i landet så skulle ca 250.000 til en sådan "test" hvert år. Det ville indbringe i omegnen af 250.000 x 200,- = 50.000.000. Dkr

Det skulle nok lige kunne dække en sådan ordning i min optik.

 

Konsekvens:

Alle hunde der antræffes uden gyldigt hundetegn bliver optaget og hvis ejeren ikke melder sig bliver den enten omplaceret eller aflivet.

Ingen kan holde hun de ikke evner ( skal aldrig sige aldrig):engel:

Når hunden dør skal den afmeldes i systemet. Dette er ejerens ansvar.

 

Jeg synes det er et godt forslag.:banan: Når jeg selv skal sige det.:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er desværre et skidt tidspunkt at starte en ny tråd, nu hvor jeg står med det ene ben ude af døren på vej til nogle dage ved vores allesammens pragtfulde Vesterhav, men hvis jeg venter, til jeg kommer hjem, så er jeg måske for senil til at huske mit initiativ. Og jeg synes, at det må være på tide at prøve at nå til en bedre forståelse parterne imellem. Vi er alle hundeejere og holder pr. definition derfor af hunden som væsen.

 

Altså - formålet med tråden er at prøve at finde sammen om noget fornuftigt, der kunne erstatte den nye hundelov. Forslag skal frit kunne debatteres og vendes og drejes, men kritikken skal udelukkende gå på forslaget og dets muligheder/umuligheder, men ikke på forslagsstillerens åndelige habitus.

 

Derudover skal der hos forslagsstilleren være en vis formodning om, at et forslag skal have en chance for at være nogenlunde spiselig for "begge sider". Dermed mener jeg, at det er "forbudt" at sige: Vi skal da bare beholde/af med den nye hundelov.

 

Ville det være en idé? :vuf:

 

Umiddelbart et godt initiativ at efterlyse idéer til en ny hundelov.

Men at forestille sig at der kan opnåes nogen form for enighed tror jeg er alt for optimistisk.

"Vi er alle hundeejere", skriver du, men andre debatter, også her på siden, har vist, at vi holder hund, af meget forskellige grunde og derfor også har meget forskellige synspunkter.

 

Men jeg vil da gerne komme med mit forslag til en paragraf i en ny hundelov. Den skal lyde som følger:

 

Al opdræt og import af hundehvalpe må kun ske af autoriserede personer.

Autorisation opnåes gennem en fastlagt 3 årig uddannnelse, som omfatter både teori og praktik.

 

 

Jeg har aldrig forstået hvorfor der ikke findes en egentlig uddannelse til hundeopdrætter. En uddannelse som gennem viden og oplysning skulle have det formål, at producere sunde hvalpe, og som ville gøre det meget nemmere for købere at undgå hundehandlere, plattenslagere og uerfarne amatører.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mange år siden skulle man fremvise sin hund hos politiet og kunne indkassere et "Hundetegn".

 

Hvis man havde en instans, der var kompetente til at udstede og kontrolere denne funktion ville det være en mulighed.

 

Man skulle vise sin hund frem og så kunne man efter behørrig inspektion få et hundetegn.

 

Dette hundetegn udstedes ligesom nummerplader og følger hunden.

 

Evt krav kunne være:

At hundens sundhedstilstand var i orden. (misrøgt)

At hunden kunne komme når man kaldte. (lydighed)

At man rent faktisk kan håndtere sin hund (Evner)

At man er villig til at tage et hunde ejer kursus. (viden)

At .... you name it.

 

Dette kunne foregå hvert 2.nd år som med bilsyn.

Prisen kunne være 100-200 kr pr hund.

Kurset dog kun ved ny hund. Får man nummer to hund så er det at regne som en ny.

 

Derudover burde der være mere konsekvens omkring de der ikke kan finde ud af at have hunden i snor hvor det er påkrævet.

Hunde der umotiveret bider andre hunde eller mennesker skal efter en nøje gennemgang af hvad der skete, enten aflives eller iføres behørrig snor og mundkurv.

 

Med 500.000 hunde i landet så skulle ca 250.000 til en sådan "test" hvert år. Det ville indbringe i omegnen af 250.000 x 200,- = 50.000.000. Dkr

Det skulle nok lige kunne dække en sådan ordning i min optik.

 

Konsekvens:

Alle hunde der antræffes uden gyldigt hundetegn bliver optaget og hvis ejeren ikke melder sig bliver den enten omplaceret eller aflivet.

Ingen kan holde hun de ikke evner ( skal aldrig sige aldrig):engel:

Når hunden dør skal den afmeldes i systemet. Dette er ejerens ansvar.

 

Jeg synes det er et godt forslag.:banan: Når jeg selv skal sige det.:oops:

 

Meget af det du skriver synes jeg lyder fornuftigt, men der er jo folk der har hund som de aldrig slipper løs og derfor ikke nødvendigvis kan kalde til sig.

 

Den med hundeafgift er jeg varm tilhænger af, men har svært ved at tro at det ikke kun bliver de, i forvejen ansvarsbevidste ejere, der vil tage det alvorligt. Måske kunne man sætte prisen op på hunde-nr.plader og derved få midler til at gå folk efter i sømmene.

 

I lejeboliger ville det være nemt hvis bestyrrelserne ville samarbejde. De ved jo hvem der har hund,... måske ejerforeninger også kunne overtales til at tage ansvar for sådan noget. Det er muligt at det kræver en lovændring, men nu sidder vi jo bare i en tænketank, ikk`?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også positiv overfor hundeskat, men det skulle være et rimeligt beløb, f.eks. 500 - 1000 kr. pr. år pr. hund, så alle kunne være med.

Hundeskatten skulle være en del af financieringen af et specielt uddannet politikorps med dyreværnssager som speciale.

 

Periodiske "syn" af hunde tror jeg ikke er realistisk. Så høj prioritet vil sagen aldrig få hos politikerne.

Til gengæld burde der være et obligatorisk "hundeejerbevis", som man kunne erhverve når man var blevet 18 - eller måske mere realistisk 16. Udgiften hertil skulle afholdes af den enkelte, ligesom kørekortet. Uden hundeejerbevis ville det ikke være tilladt at holde hund.

Der skulle nedsættes et fagligt udvalg, som havde til opgave at udarbejde pensum for kurset til hundeejerbevis, udfra den seneste viden om indlæringsteori og hundeadfærd. Undervisere kunne være enhver der har gennemgået en instruktøruddannelse eller på anden måde kan dokumentere sin viden på området - f.eks. ved flere års frivillig tjeneste som træner i en klub. Det ville skabe arbejdspladser.

Hundeejerbeviset skal selvfølgelig ikke indføres med tilbagevirkende kraft. Hundeejere, der er over over 16 år ved ordningens start, har ret til at have hund uden at tage kurset.

 

Ved bidepisoder skal alle involverede hunde mentaltestes. Hvis det viser sig at en hund frembyder en fortsat fare for sine omgivelser kan ejeren idømmes pligt til at træffe skærpede foranstaltninger, f.eks. line og mundkurv på offentlig vej, sikker indhegning mv. Ejer kan desuden idømmes et genopfriskningskursus til hundebeviset, pligt til at deltage i et specialkursus for agressive hunde, eller individuel adfærdsbehandling, alt for egen regning.

Hunde kan ikke dømmes til aflivning, men politiets eksperter kan anbefale det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad så når folk får ups-kuld?.

Det får man ikke, har man en tæve så sørger man for at den ikke bliver drægtig, jeg ved godt jeg træder på nogens ømme tå nu, men faktisk mener jeg det, man får ikke UPS kuld, man passer på sine hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg går meget ind for "hundetegn" dvs man betaler et beløb, (en slags skat) og får et hundetegn som hunden altid skal bære, skatten skulle gå til ekstra personale til kontrol af hunde og ejere bla.

for mig kunne beløbet sagtens være fx 1000,00 kr pr hund, man kunne måske lave en fond eller lign hvor mindre bemidlede kunne søge om fritagelse for betaling.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg går meget ind for "hundetegn" dvs man betaler et beløb, (en slags skat) og får et hundetegn som hunden altid skal bære, skatten skulle gå til ekstra personale til kontrol af hunde og ejere bla.

for mig kunne beløbet sagtens være fx 1000,00 kr pr hund, man kunne måske lave en fond eller lign hvor mindre bemidlede kunne søge om fritagelse for betaling.

 

Men ærligt... Kan vi ikke blive enige om at hvis man ikke kan betale lets say 1000 kr. om året for at holde hund, så har man ikke de økonomiske midler til rent faktisk at holde hund? Det er ikke engang 100 kr. om måneden...

Jeg ved da godt at selvfølgelig er det en ekstra udgift osv. men hvis ens budget bliver helt væltet af at skulle betale 100 kr om måneden for at holde hund, så synes jeg virkelig man skal overveje hvad man gør den dag hunden måske kommer til skade....

Link til indlæg
Del på andre sites

Al opdræt og import af hundehvalpe må kun ske af autoriserede personer.

Autorisation opnåes gennem en fastlagt 3 årig uddannnelse, som omfatter både teori og praktik.

 

Jeg kan i princippet godt lide idéen... Bortset fra man ikke kan leve af at være hundeopdrætter...

Jeg synes ikke at uddannelse skulle være "så lang", måske en 1 årig uddannelse, eller en 3 årig uddannelse som man kan tage med et job ved siden af (Altså ikke fuldtidsuddannelse)... Specielt hvis man selv skal sørge for økonomien under uddannelsen... Såvidt jeg ved har DKK allerede et opdrætter kursus man skal(kan?) tage?

 

Her i Holland betaler man hundeskatten per hund, men har man over 5 hunde betegnes man som kennel og skal så betale "kennel skat" i stedet for...

På den måde bliver der jo også registreret hvor mange, der potentielt er "opdrættere", og man kan derfor sige at personer der betaler kennelskat skal have uanmeldt besøg/inspektion af hundenes forhold minimum en gang om året, og det skal foregå på samme måde som når man får en smily i forretningerne...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Meget af det du skriver synes jeg lyder fornuftigt, men der er jo folk der har hund som de aldrig slipper løs og derfor ikke nødvendigvis kan kalde til sig.

Indrømmet , at det bare var en tanke i tænketanken. Men set i lyset af at jeg mener at hunde skal have mulighed for at løbe frit i fritløbsområder ,marker m.m. så finder jeg det er en vigtig ting.

 

Den med hundeafgift er jeg varm tilhænger af, men har svært ved at tro at det ikke kun bliver de, i forvejen ansvarsbevidste ejere, der vil tage det alvorligt. Måske kunne man sætte prisen op på hunde-nr.plader og derved få midler til at gå folk efter i sømmene.

 

Hvis det gælder for alle uden overgangsordning så vil hunde uden hundetegn blive at betragte som biler uden plader.

 

I lejeboliger ville det være nemt hvis bestyrrelserne ville samarbejde. De ved jo hvem der har hund,... måske ejerforeninger også kunne overtales til at tage ansvar for sådan noget.

 

Det ville jeg være meget betænksom overfor. Mennesker kan være noget så modbydelige i den slags foreninger.

Private uoverenstemmelser med bestyrelserne kan bliver noget grimt noget.

 

men nu sidder vi jo bare i en tænketank, ikk`?.

Nemlig.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Men ærligt... Kan vi ikke blive enige om at hvis man ikke kan betale lets say 1000 kr. om året for at holde hund, så har man ikke de økonomiske midler til rent faktisk at holde hund? Det er ikke engang 100 kr. om måneden...

Jeg ved da godt at selvfølgelig er det en ekstra udgift osv. men hvis ens budget bliver helt væltet af at skulle betale 100 kr om måneden for at holde hund, så synes jeg virkelig man skal overveje hvad man gør den dag hunden måske kommer til skade....

 

Nu vil jeg ikke definere beløbet . jeg mener dog at de der har opdræt skal have en særstatus med et max beløb, der svarer til eks. 5 hunde pr år.

 

Så undgår man også "hundesamlere" der bare får flere og flere hunde under til tider kummerlige forhold.

 

Men der vil self altid være de som ikke fortæller de har hunde og ikke fortæller at deres hunde har fået hvalpe osv osv osv. Men idioter kan man ikke lovgive imod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Meget af det du skriver synes jeg lyder fornuftigt, men der er jo folk der har hund som de aldrig slipper løs og derfor ikke nødvendigvis kan kalde til sig.

 

Den med hundeafgift er jeg varm tilhænger af, men har svært ved at tro at det ikke kun bliver de, i forvejen ansvarsbevidste ejere, der vil tage det alvorligt. Måske kunne man sætte prisen op på hunde-nr.plader og derved få midler til at gå folk efter i sømmene.

 

I lejeboliger ville det være nemt hvis bestyrrelserne ville samarbejde. De ved jo hvem der har hund,... måske ejerforeninger også kunne overtales til at tage ansvar for sådan noget. Det er muligt at det kræver en lovændring, men nu sidder vi jo bare i en tænketank, ikk`?.

 

Hunde-nr.plader? Hvor skal de sidde!:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

At hunden kunne komme når man kaldte. (lydighed)

 

Stakkels døve hunde :oops:

 

 

Al opdræt og import af hundehvalpe må kun ske af autoriserede personer.

Autorisation opnåes gennem en fastlagt 3 årig uddannnelse, som omfatter både teori og praktik.

 

Ikke tilhænger af den, det vil i mine øjne gøre det til en forretning, så dem der opdrætter som hobby ikke har en chance. Fx min søster, en enkelt hund, et ret travlt liv ved siden af og absolut ikke tid til 3-årig uddannelse = nix opdræt

 

Hvorimod Benny-dum i min opgang alligevel fiser den af og har masser af tid til uddannelse og efterfølgende kan tage til Polen og hende spandevis af hvalpe.

 

Princippet godt forslag, men ikke brugbart i min verden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vil jeg ikke definere beløbet . jeg mener dog at de der har opdræt skal have en særstatus med et max beløb, der svarer til eks. 5 hunde pr år.

 

Så undgår man også "hundesamlere" der bare får flere og flere hunde under til tider kummerlige forhold.

 

Men der vil self altid være de som ikke fortæller de har hunde og ikke fortæller at deres hunde har fået hvalpe osv osv osv. Men idioter kan man ikke lovgive imod.

 

Som jeg også nævnte har man "hundeskatten", og der betaler man per hund, men når man rammer 5 hunde betaler man "kennelskat" i stedet for..

 

Det foregår sådan at man betaler for de første jeg mener 3 hunde (kan ske det er mere!), i Amersfoort hvor jeg bor er det 74 euro per hund, hund nummer 4(kan igen ikke huske om det ER nummer 6 eller nummer 4, men forhåbentlig forstår folk pointen), koster 149 euro, og alt derudover betaler man ikke for... Altså man betaler for de første X antal hunde, og så betaler man kennelskatten... Så hvis man har lets say 7 hunde betaler man i princippet kun for 5 hunde, da det er "maks" man kan betale for... (371 euro om året=ca. 2800 kr i skat hernede, årligt for at have et opdræt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Som jeg også nævnte har man "hundeskatten", og der betaler man per hund, men når man rammer 5 hunde betaler man "kennelskat" i stedet for..

 

Det foregår sådan at man betaler for de første jeg mener 3 hunde (kan ske det er mere!), i Amersfoort hvor jeg bor er det 74 euro per hund, hund nummer 4(kan igen ikke huske om det ER nummer 6 eller nummer 4, men forhåbentlig forstår folk pointen), koster 149 euro, og alt derudover betaler man ikke for... Altså man betaler for de første X antal hunde, og så betaler man kennelskatten... Så hvis man har lets say 7 hunde betaler man i princippet kun for 5 hunde, da det er "maks" man kan betale for... (371 euro om året=ca. 2800 kr i skat hernede, årligt for at have et opdræt)

 

Umidelbart ingen dum ide, har staten så styr på tingene, ang. hunde og ejere?

 

Eller er det bare en pengemaskine! :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det hollandske princip lyder godt! Men hvordan virker det? (og nb, der er ikke hundemord hver uge ;-))

 

Umidelbart ingen dum ide, har staten så styr på tingene, ang. hunde og ejere?

 

Eller er det bare en pengemaskine! :vedikke:

 

Altså, for mig virker det som om vi får "noget for vores penge"...

 

F.eks. har vi en kææææmpe græsplæne her i amersfoort hvor vi kan have Dexter løbende frit, og hvor man ikke skal samle op.. Detbetyder der kan ligge en bæ i ny og næ, det er ØV, tilgengæld bliver græsplænen slået en-to gange om ugen hvorefter en "støvsuger" kommer og fjerner lortene...

 

Desuden har vi opsat skraldespande, specielt til hundebæ-poser rundt over hele byen, de steder hvor man SKAL samle op for sin hund... Derudover kan man "trække" poserne til at samle op, det vil sige at vi får gratis hunde opsamlingsposer... ja ja for 500 kr om året skal man trække mange poser for at føle man får sine penge igen :lol:

 

Jeg vedhæfter Dette link som viser tydeligt hvor der er regler for hvor hunden skal holdes i snor, må være fri, hvor der skal samles op(I vores del af byen, vi bor i det nederst af den runde ring; Afrikaring)..

 

Grøn= Hunden må være fri, og der skal ikke samles op

Blå= Ruter for hundei snor, og der er opsat specielle skraldespande, der SKAL samles op

Rød= Forbudt for hunde

 

Det betyder at det er virkelig overskueligt at vide hvor man risikere løse hunde, og derfor kan folk som ikke bryder sig om at deres hund skal møde løse hunde, holde sig væk derfra...

 

Det er tilladt at lufte sin hund "alle steder" hvor der ikke er markeret, men her står man selv for at have pose med hjemmefra, og der er ingen garanti for skraldespande; Der er stadig nogen steder hvor du kan trække hundeposer, men der er ingen garanti for at denne er fyldt op da disse tjekkes og tømmes på samme tid som alle andre offentlige skraldespande i byen... Hundeskraldespandene tjekkes hver elle rhver anden dag (Jeg har ALDRIG oplevet en tom for poser på disse strækninger)

På de umærkede steder er der hundetoiletter få steder hvor hunden kan bæ, uden at der skal samles op...

---

 

Altså i forhold til Danmark synes jeg vi får "noget for pengene"...

Det bliver gjort tydeligt for de folk som har hunde hvor de må færdes, og det er tydeligt for de folk der ikke bryder sig om hunde, hvor hundene ikke må færdes...

Og det overholdes! Der render ikke løse hunde rundt hvor de ikke må være løse, det sker yderst sjældent, og jeg har faktisk oplevet en gang at se folk få en bøde for at have hunden fri et "forkert sted"... Det er tydeligt afmærket om den må eller ej, derfor er der "no mercy".

 

I Danmark synes jeg ofte det virker som om politiet giver folk en "chance" fordi nå ja måske vidste folk det ikke.. Og den holder ikke hernede... Det samme med at få en bøde hvis man ikke har en hundepose på sig... Det ville folk jo aldrig få i Danmark (Nu skal man jo så faktisk heller ikke samle op i Danmark!).

 

Det har jo intet, som sådan, at gøre med listehunde, og om det er hundeskatten der gør at man ikke har så mange angreb/overfald hernede det ved jeg ikke... Men med tanke på at de f.eks. har haft pitbull banned hernede, og i 2008 vælger at gøre den lovlig, viser jo også at der må være en eller anden form for "forbedring" eller positiv tilgang til "kamphunde"... De ville jo næppe gøre den lovlig, hvis der var et stigende problem med kamphunde/angreb/overfald..

Redigeret af Shii
har vedhæftet billeder
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tilføjer lige;

 

Der findes også hundehandlere her i Holland...

 

Men der er styr på hvor mange "stor opdrættere" der er... For som sagt skal det registreres hvis man har mere end X antal hunde, og dette tjekkes op...

 

Der er som sagt folk der er ansat til at tage ud og banke på folks døre, og tjekke hvor mange hunde der er.

 

De har så vidt jeg ved ingen der tjekker hundenes velfærd i forbindelse med det, eller om hundene er aggressive osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Indrømmet , at det bare var en tanke i tænketanken. Men set i lyset af at jeg mener at hunde skal have mulighed for at løbe frit i fritløbsområder ,marker m.m. så finder jeg det er en vigtig ting.

For mig er det også et must, men der er jo mange hunde, især på landet, der aldrig går løs andet end på egen grund og dem skal man jo også huske at få med.

 

Hvis det gælder for alle uden overgangsordning så vil hunde uden hundetegn blive at betragte som biler uden plader.

Men der ville jo blive en eller anden form for tilmelding og når nogle kan sno sig uden om hunderegistret, så kan de også sno sig udenom at skulle erhverve sig et hundetegn.

 

Det ville jeg være meget betænksom overfor. Mennesker kan være noget så modbydelige i den slags foreninger.

Private uoverenstemmelser med bestyrelserne kan bliver noget grimt noget.

Men det fungerer jo fint i lejeboliger. Måske ville det lige kræve at boligejere skulle meddele ejerforeningen når de anskaffede sig en ny hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tilføjer lige;

 

Der findes også hundehandlere her i Holland...

 

Men der er styr på hvor mange "stor opdrættere" der er... For som sagt skal det registreres hvis man har mere end X antal hunde, og dette tjekkes op...

 

Der er som sagt folk der er ansat til at tage ud og banke på folks døre, og tjekke hvor mange hunde der er.

 

De har så vidt jeg ved ingen der tjekker hundenes velfærd i forbindelse med det, eller om hundene er aggressive osv.

 

Udfra de ting du har fortalt synes jeg det lyder som om tingene fungerer godt nede i Holland. :5up: Det kunne være vi skulle starte en indsamling, så vi kunne sende en lille håndfuld danske politikere en tur derned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...