Hop til indhold

Hvordan hyrder samojeden?


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Nogle der ved det?

 

Hugo overraskede mange folk i skoven i dag. Vi kommer gående i en åben hundeskov dvs uden hegn, og der er et helt hold hvalpe der på tur. Der er en del panik, for den ene hvalp er stukket af. Jeg når ikke at kalde Hugo til mig, så sætter han af, fuld fart efter hvalpen, ind foran i et skarpt sving, så han presser den rundt med sin krop og så "følger" han den hjem.

 

Jeg ved ikke hvem der var mest målløs. Mig, kursisterne/træneren (som vi ikke kendte), hvalpen eller Hugo selv. Bagefter kom han bare hen til mig og fik snor på, hvorefter vi gik videre.

 

Jeg tænker, at Kleineren var det nok ikke ik ham, der hentede den vams. Så var det Samojeden? Eller en tredje race? Det får jeg jo aldrig svar på, men hold da op. Først troede jeg seriøst han gik på jagt efter den, så mit hjerte sad i halsen, men han hentede den bare... UTROLIGT.

 

Den hund indeholder mange overraskelser:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

skal en hund have hyrd i sig for at reagere sådan? tyson løber gerne hen og gør af halfdan, hvis han ikke kommer, når jeg kalder. og jeg har også oplevet samson løbe tilbage og hente ham, engang han var sakket lidt bag ud. jeg havde bare tænkt det som noget politibetjent/flokfølelse, men måske er det bare deres indre hyrdehund, der slår sig løs?

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhmn hvordan de hyrder må jeg være dig svar skyldig, for det ved jeg på ingen måde nok til. Det var Aussie for ever, som desværre ikke er bruger mere, som arrangerede turen og som Jeanette skriver, så ja, der er helt klart stadig hyrde i samojederne. Det var rent instinkt kunne man se, for hverken Samson eller Motor havde prøvet noget lignende, eller var blevet forberedt (trænet) på nogen måde.

 

I USA bruger man stadig sammier til hyrdning, så tror du kan se en del videoer på youtube, måske kan du så selv sammenligne lidt med border collie eller aussie :vedikke:

 

 

Angående at blive irriteret over at en hund ikke følger med flokken, det gør Samson også ja, han kan faktisk blive ret sur på Motor fordi han ligesom bare tuller rundt for sig selv :lol: Motor har aldrig gjort det, så det ved jeg ikke rigtigt hvad er.

Voodoo bider vildt meget i vores lægge (det gør ondt!), det synes jeg er lidt sjovt, kan i hvert fald ikke lade være med at tænke på, om det har noget med hyrde-instinkt at gøre.

Hunden må nu ikke rende og nappe fårene i bagbenene tror jeg, men har bare læst om corgi'er der gør det samme, og de er jo også hyrdehunde.

 

Faktisk husker jeg at alle der var med på den store hyrde-instinkt-tur, virkelig fandt deres indre hyrdehund, men damen var virkelig også god til at vide hvordan hun skulle få det frem i hver enkelt hund.

 

Tilsidst, vildt vildt flot gjort af Hugo! Altså ligefrem "skubbe" hvalpen tilbage på rette vej, det er da imponerende! Uden nogen viden om det, så har jeg også lidt svært ved ikke at stemple det hyrde.

Redigeret af Buddha
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror altså, at det i høj grad er et spørgsmål om øjnene der ser.

Nogle vil eks. mene at den her hund hyrder:

 

 

Jeg mener ikke den hyrder. Alle hunde kan lære, at løbe rundt om får - især hvis det er hundevante, veltrænede får. Langt de fleste hunde, der ikke længere aktivt bruges til at hyrde, har ikke ret meget instinkt. Når jeg ser dem hyrde, så ser det for mig mere ud som jagtfunktionen, der er i spil.

 

Plychen er nok den helt rigtige at spørge - hun har helt sikkert et godt svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop
Jeg tror altså, at det i høj grad er et spørgsmål om øjnene der ser.

Nogle vil eks. mene at den her hund hyrder:

 

 

Jeg mener ikke den hyrder. Alle hunde kan lære, at løbe rundt om får - især hvis det er hundevante, veltrænede får. Langt de fleste hunde, der ikke længere aktivt bruges til at hyrde, har ikke ret meget instinkt. Når jeg ser dem hyrde, så ser det for mig mere ud som jagtfunktionen, der er i spil.

 

Mener heller ikke den hyrder, den jager jo bare rundt med fårene, det kan de fleste hunde altså finde ud af. Hvis man har set rigtige aktive hyrdehunde hyrde, så kan man jo osse se, at de styrer fårene på en helt anden måde. De spæner ikke sådan lidt planløst rundt, som den her hund faktisk bare gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg orker ikke at se vid nu - er på Coppinger seminar og hele mit syn på hund/ulv er provokeret og vendt op og ned - hvilket det var i forvejen efter en mailudveksling med ham, så jeg er endda forberedt:-) Men hold op hvor er det seminar bare det mest udviklende læring i mit liv. Han er simpelthen en kapacitet.

 

Jeg vender retur når jeg er landet:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...