Jaffa Skrevet August 30, 2011 Rapporter Share Skrevet August 30, 2011 Jeg har seriøst brug for et råd inden Cille bliver solgt til stanglakrids Hun har nu for tredie gang tisset på min dyne. Er ellers ved og være nogen uger siden sidst hvor det skete 2 gange i træk og derefter min søns dyne en gang. I går havde hun så sat sig i den igen. Bliver bare så arrig. Skælder ikke ud på hende, men for hulan, det tager jeg ved ikke hvor mange timer og få den tørret efter vask. Døren er altid lukket ind til vores værelser på nær om aftenen hvor min søn er kommet i seng. Den ene gang det var hans dyne lå han og sov. Alle gangene i min dyne har han enten sovet ved mig eller det er fordi katten ligger derinde og jeg ikke har fået lukket døren til igen. Og ja, kan bare holde den lukket, men med et barn og en kæreste der ikke altid tænker over det er det ikke nemt. Nu er hun forment adgang til soveværelset og det samme kommer til at ske ind til værelset, da hun også har haft sig sat i Jonas' seng i fodenden og tisset. Er det dominans eller? Og hvordan pokker får jeg det stoppet? Gitte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret August 30, 2011 Rapporter Share Besvaret August 30, 2011 Hvor gammel er hun og har hun været i løbetid??? Er hun ellers renlig??? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jaffa Besvaret August 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 30, 2011 Hun er 5 mdr. og har ikke været i løbetid endnu. Hun er næsten renlig. Når jeg er på job har hun uheld, men det er altid ude i vores gang. Når hun tisser i seng og på dyne er det om aftenen. Gitte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst riaria Besvaret August 30, 2011 Rapporter Share Besvaret August 30, 2011 Hejsa Hvor er jeg glad for at du ikke skælder hende ud, for uheldende, for hunde forstår det simpelthen ikke. Jeg vil gerne komme med et forslag, men det er absolut kun et forslag og jeg er sikker på at andre herinde vil kun svare langt mere professionelt, men here goes. Der er stor forskel på hvornår hvalpe bliver renlige og renligheds træningen betyder meget, nu ved jeg ikke hvordan I har trænet renlighed? Det bedste, (tror jeg) ville være at begynde renlighedstræning igen. Tage hunden ud, efter før og efter princippet, altså før den spiser og efter den har spist, før aktivering/leg og efter, før den sover og efter... Tage den ud til det samme sted hver gang og sig tis og rose den vældig meget når den gør det. Efter min mening ( eller ikke, jeg ville ønske jeg kunne, men dyrlægen og andre siger det ikke er godt) bør du ikke lade hende sove i sengen sammen med dig, det er et spørgsmål om packleader, hvor flokføren vælger sin soveplads og ikke deler den med de andre i flokken, hvis man deler sin soveplads, kan det have betydning omkring dominans, nu ved jeg ikke hvad race din hund er? Det er i vert fald de anbefalinger jeg har fået. Men hunden bør tildeles en soveplads, hvor hun skal sove hver gang og som er hendes. Jeg tror man kan købe noget spray, der hedder gå væk hund, til de steder man ikke vil ha hunden fx tisser, men jeg ved ikke om det kan være farligt for hunden eller usundt, men måske det kunne sprayes omkring sengen? selv går jeg ikke ind for det, men nu har jeg heller ikke undersøgt indeholdet af sprayen. Men der står på flasken at det er uskadeligt for dyr og omgivelser, snak eventuelt med din dyrlæge omkring det. Dyrelægen kan også give en masse tips om renlighed (-: Men i vert fald, mit egentlige råd er at lufte hende noget mere og rose hende når hun får tisset udendørs. Så håber jeg bare at der kommer nogle flere svar på dit indlæg og jeg ønsker dig STORT held og lykke med det, og du må ikke sælge lille Cille til stanglakrids (-; Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jaffa Besvaret August 31, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 31, 2011 Cille er en tjekkisk rottehund. Hun sover ikke i sengen. Det gjorde hun i starten, og vil gerne tiltuske sig en plads når hun kan høre jeg sover, men når jeg opdager det, så ryger hun ned i kurven igen. De sidste to nætter har hun sovet i stuen i sin kurv. Jeg havde overvejet den spray, men synes det er lidt voldsomt og skulle spraye i soveværelset med den, så det er ind til videre lagt på hylden. Jeg må prøve igen med før og efter mad osv. Det er jo heller ikke det værste sted at starte, for det er bare ud af havedøren. Tisse på kommando kan hun, men den kan jo altid øves noget mere. Heldigvis er hun jo ikke så gammel, så håber hun rimelig hurtigt "kommer over det" igen, for synes ikke det er fedt at hun gør det. I går til træning fortalte den ene træner, at hun havde en veninde hvis hund også havde gjort det, men efter træningsstart var det stoppet. Det har så ike haft en effekt her endnu, men det kunne jo også komme jo flere ting hun lærer og som vi kan træne videre med. Mandag skal hun på cirkus kursus, så kommer der lidt flere øvelser med så hun bliver aktiveret ud af det hårde liv uden at det bliver overdrevet. Gitte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Franziska Besvaret August 31, 2011 Rapporter Share Besvaret August 31, 2011 øv øv det er bare MEGA surt når de gør det!!! Har en tæve på 5 mdr der også har gjort det.. Alle bekendte snakker om at det er dominans - men det er jeg nu ikke enig i.. De to gange hun har gjort det har været situationer som var meget stressende for hende.. Den ene gang havde min kæreste været sur på hende fordi hun blev ved med at kravle op i sengen til ham og vække ham - og daj eg så kommer hjem midt om natten med min lillesøster vælger hun at satte sig på min søsters dyne og tisse.. Anden gang havde jeg haft min lillebror på 3 på besøg og vi vælger så at gå på legepladsen uden hende (hun stresser ret meget når min lillebror er der) - en halv time sener er der tisset i min dyne :stupid: Maya er ellers 100% renlig, og nu er døren til soveværelset lukket når vi ikke er hjemme... kan det være din vovse har på den ene eller anden ¨måde opfattede situationerne før hun tissede som stressende?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jaffa Besvaret August 31, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 31, 2011 kan det være din vovse har på den ene eller anden ¨måde opfattede situationerne før hun tissede som stressende?? De gange hun har gjort det har været om aftenen når vi har siddet i sofaen og set tv. Der er intet gået forud for det så tror bestemt ikke det er stress. Jeg har - da det startede haft en tanke om, om det kunne være fordi det begynder at være mørkere om aftenen så hun ikke ville gå ud, så begyndte at give hende snor på når hun skulle ud og tisse. Nogen gange for at komme ind og opdage, at hun havde tisset i dynen inden :damn: Gitte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Franziska Besvaret August 31, 2011 Rapporter Share Besvaret August 31, 2011 Ahhrrr hvor irriterende... :stupid: Vi må håbe det kun er en periode og det så forsvinder igen.. Men ja det kunne da godt være med at det var mørkt nu om aften... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret September 3, 2011 Rapporter Share Besvaret September 3, 2011 Vores den ene havde også problemer med det der tisseri i dynerne da hun var lille. Jeg havde ingen anelse (og har det stadig ikke) om hvorfor hun gjorde det, men nu gør hun det ikke mere. Ved ikke om de kan vokse fra det. Hvis det er tilfældet, så er der stadig håb forude for jer :5up: Jeg har spurgt rundt omkring, bla. min hundetræner. Hun vidste det heller ikke, men havde selv haft en hvalp der gjorde det, men som nu heller ikke gør det mere... Jeg har egentlig ikke et råd, men bare et lille håb til jer om at det kan blive bedre (inden nogen bliver solgt til stanglakrids ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst maian889 Besvaret September 3, 2011 Rapporter Share Besvaret September 3, 2011 Lige lidt OT.. Har aldrig hørt om hunde der overtager verdensherredømmet fordi de sover i sengen... Mon ikke folk laver de parraleller med at hunden vil dominere hvis den kommer op i møblerne, fordi (dem som har fundet på det/oplevet det) i virkeligheden er nogle vat-nisser der ikke sætter nogen former for grænser for deres hunde.. Min kommer i møbler/sengen hvis han gider, og han synes det er SÅ hyggeligt at ligge tæt sammen med sin flok og blive nusset... Han er bestemt ikk ude på at overtage magten i hytten.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret September 3, 2011 Rapporter Share Besvaret September 3, 2011 De gange hun har gjort det har været om aftenen når vi har siddet i sofaen og set tv. Der er intet gået forud for det så tror bestemt ikke det er stress. Jeg har - da det startede haft en tanke om, om det kunne være fordi det begynder at være mørkere om aftenen så hun ikke ville gå ud, så begyndte at give hende snor på når hun skulle ud og tisse. Nogen gange for at komme ind og opdage, at hun havde tisset i dynen inden :damn: Gitte Kan hun være mørkeræd, måske ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jaffa Besvaret September 3, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 3, 2011 Kan hun være mørkeræd, måske ? Det kunne hun sagtens i og med, at det er om aftenen det sker. Hun har ikke gjort det siden, men det hænger nok også sammen med, at hun er nægtet endnu mere adgang til soveværelset end før. Faktisk, så har hun ikke hverken torsdag eller fredag tisset eller lavet inde mens jeg har været på job :klap: Gitte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Golden Besvaret September 3, 2011 Rapporter Share Besvaret September 3, 2011 Kunne et børnegitter være med til at familien huskede ikke at lade hende komme i soveværelset når du er på job?. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Franziska Besvaret September 4, 2011 Rapporter Share Besvaret September 4, 2011 Lige lidt OT.. Har aldrig hørt om hunde der overtager verdensherredømmet fordi de sover i sengen... Mon ikke folk laver de parraleller med at hunden vil dominere hvis den kommer op i møblerne, fordi (dem som har fundet på det/oplevet det) i virkeligheden er nogle vat-nisser der ikke sætter nogen former for grænser for deres hunde.. Min kommer i møbler/sengen hvis han gider, og han synes det er SÅ hyggeligt at ligge tæt sammen med sin flok og blive nusset... Han er bestemt ikk ude på at overtage magten i hytten.. Hahah nu hvor du siger det, så har jeg faktisk fået sådan en "bog" med fra opdrætteren og der står der faktisk at Alaskan Malamutten er en meget domineren race og derfor skal man holde dem væk fra sofa og seng, fordi alfahan/hun i en ulveflok også sover/sidder de bedste steder. Og hvis hunden nu får lov til at sidde på sofaen og sove med i sengen så tror den at den bestemmer :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Audrey Besvaret September 4, 2011 Rapporter Share Besvaret September 4, 2011 Lige lidt OT.. Har aldrig hørt om hunde der overtager verdensherredømmet fordi de sover i sengen... Mon ikke folk laver de parraleller med at hunden vil dominere hvis den kommer op i møblerne, fordi (dem som har fundet på det/oplevet det) i virkeligheden er nogle vat-nisser der ikke sætter nogen former for grænser for deres hunde.. Min kommer i møbler/sengen hvis han gider, og han synes det er SÅ hyggeligt at ligge tæt sammen med sin flok og blive nusset... Han er bestemt ikk ude på at overtage magten i hytten.. Her må jeg tilslutte mig! :5up: Audrey sover sammen med mig HVER aften, tit deler vi også pude og jeg skulle kende hende meget dårligt, om ikke det er fordi det bare er såååå hyggeligt (og komfortabelt ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jaffa Besvaret September 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 4, 2011 Kunne et børnegitter være med til at familien huskede ikke at lade hende komme i soveværelset når du er på job?. Rigtig god idé - hvis ikke lige det var fordi hun er så smal at hun da bare fiser gennem det I dag var vi ude ved en hundefrisør. Der stak hun hovedet gennem gitrene ind til hendes bure. Vi har lånt nogle fag af et hundehegn som jeg havde tænkt mig at sætte op, men værger mig en smule ved det da min søn kommer ind til mig hver nat og kan lige i ånden se ham ligge og rode rundt i "slagsmål" med sådan et fag Gitte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Golden Besvaret September 4, 2011 Rapporter Share Besvaret September 4, 2011 Hvor gammel er din søn Gitte?. Min var ikke ret gammel før han fandt ud af hvordan man åbner sådan et gitter. Han ville nemlig gerne have fred på værelset uden at skulle sidde bag lukket dør - så derfor var der på et tidspunkt gitter for der. Og da vi havde små hvalpe som vi en del af tiden gerne ville have i det store køkkenalrum var der også gitter for indtil stuen. Jeg vil tro han har været 2 - 2½ år da han fandt ud af at åbne. Selvfølgelig efter klikkermetoden - arj pjat I må tænke lidt alternativt og finde på måder så hun ikke kan komme til at lave "ulykker" - for i er sikre på, at hunden ikke fejler noget - blære- eller underlivsbetændelse - og i er faste i beslutningen om at hun ikke skal være i sengen??? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret September 4, 2011 Rapporter Share Besvaret September 4, 2011 mine KATTE kan ikke komme igennem et børnegitter! Hvor lille er din hund?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Golden Besvaret September 4, 2011 Rapporter Share Besvaret September 4, 2011 Gitte - jeg kom lige til at tænke på, hvor sover din lille hunde henne hvis hun ikke er hos jer om natten?. - Hvis hun er så klein at hun kan komme igennem et hundegitter kan du måske med fordel finde en kurv med så høje sider at hun er nødt til at sige til hvis hun skal ud at tisse?. Så er i da i det samme rum om ikke andet for flokfølelsens skyld - og din dreng kan rende til og fra soveværelset uden at skulle åbne gitteret om natten?. Om dagen kan du jo så sætte gitter for - eller simpelthen vælge at låse døren?. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst maian889 Besvaret September 4, 2011 Rapporter Share Besvaret September 4, 2011 Hahah nu hvor du siger det, så har jeg faktisk fået sådan en "bog" med fra opdrætteren og der står der faktisk at Alaskan Malamutten er en meget domineren race og derfor skal man holde dem væk fra sofa og seng, fordi alfahan/hun i en ulveflok også sover/sidder de bedste steder. Og hvis hunden nu får lov til at sidde på sofaen og sove med i sengen så tror den at den bestemmer :blink: Sikke noget pjat... det handler om grænsesætning og opdragelse i en helhed. Er det på plads gør det hverken fra eller til om hunden er i møbler. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jaffa Besvaret September 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 4, 2011 Cille er en tjekkisk rottehund og er meget lille/smal. Faktisk så lille, at jeg selv måtte lave halsbånd og døjer med at finde tøj til hende her til vinter fordi hun er for slank til det hvis det skal være langt nok over ryggen Min søn er 8, men på grund af hans udviklingsforstyrrelse sover han "ikke igennem" endnu. Han kommer ind til mig hver nat. Cille har indtil sidst hun tissede i min dyne sovet i hendes kurv ved siden af min seng, men efter det har hun været forvist fra soveværelset. Den første nat gik det helt fint. 2. nat kom hun ind flere gange og jeg sendte hende ude igen. De sidste tre nætter har hun været lukket ude i gangen hvor hun også er når jeg er på job. Problemet i forhold til min søn og børnegitter er, at hans værelse ligger ud til gangen. Og tror han halvsover når han kommer ind til mig, så kan ikke helt vurdere om han kan finde ud af at åbne det. I forhold til en kurv med høje sider, det er hun ligeglad med. Hun hopper bare over. Hun hopper med lethed op på sofabordet når ikke vi er hjemme og hun har taget den op over en kravlegård. Gitte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jaffa Besvaret September 8, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 8, 2011 For f*nden, så gjorde hun det igen...... Hun var ude og tisse i går aftes og da jeg skulle i seng et par timer senere lukkede jeg hende ud igen. Hun ville ikke tisse og kom ind igen, og mens jeg børstede tænder smuttede hun ind i soveværelset (hvor hun ikke må komme mere) og sætter sig på min dyne og tisser. Argh, forfra med dynevask i dag. Men kom til og tænke, og jeg tror faktisk det er pga. dominans hun gør det, for når jeg tænker efter, så har min kat ligget i sengen hver gang hun har gjort det, så tror hun forsøger at være dominant over for hende. Og når hun har gjort det i min søns seng har det været for at vise dominans over for ham. I forhold til mig ved hun godt hvem der er lederen for hun kunne ikke drømme om at tisse på dynen hvis jeg har den med i stuen. Gitte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Golden Besvaret September 8, 2011 Rapporter Share Besvaret September 8, 2011 Jeg er ked af det Gitte - men en lille bitte hvalp på 5 mdr som ikke engang har været i sin første løbetid endnu - det lyder bare helt hen i vejret for mig at der er tale om dominans.... Usikkerhed, stress, nervøsistet eller bare en god fornemmelse at tisse i en dyne - modsat en kold og mørk plæne hvor hun jo bliver lukket alene ud kan jeg forstå - den vil jeg købe - men dominans den tror jeg simpelthen ikke på. Gør i andre?. Måske jeg slet ikke er så klog på det her område... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jaffa Besvaret September 8, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 8, 2011 Vil lige tilføje, at hun ikke bliver lukket ud alene. Jeg er enten med eller står i døren der er 2 meter fra græsplænen. Jeg har snakket med min træner om det og de mener det kan være dominans, men eftersom jeg ikke selv er voldsomt velbefaren ud i "hundesprog" - endnu kan man jo næsten bild emig alt ind Men læser alt I skriver og tager det til mig i håb om, at jeg ikke skal vaske flere dyner Gitte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Golden Besvaret September 8, 2011 Rapporter Share Besvaret September 8, 2011 Vil lige tilføje, at hun ikke bliver lukket ud alene. Jeg er enten med eller står i døren der er 2 meter fra græsplænen. Jeg har snakket med min træner om det og de mener det kan være dominans, men eftersom jeg ikke selv er voldsomt velbefaren ud i "hundesprog" - endnu kan man jo næsten bild emig alt ind Men læser alt I skriver og tager det til mig i håb om, at jeg ikke skal vaske flere dyner Gitte Smiler - jeg vil ihvertfald ikke bilde dig noget ind Jeg har aldrig haft små hunde før - og slet ikke hunde som tissede i sengen. - Men jeg har så tilgængæld også været rigtig meget skrap med at de skulle tisse af inden de "måtte gå i seng". Om det så betød at jeg måtte stå i py på plænen eller gå en lille tur - så SKAL hvalpene tisse af inden puttetid her Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts