Hop til indhold

Collie eller schæfer?


qqkanin
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen.

 

Jeg elsker hund og overvejer at have min egen hund i fremtiden når mit liv er mere stabil. Indtil nu har jeg kun prøvet at passe andres hunde og besøgt to enkelt opdrætter for at høre mere om bestemte racer.

 

Jeg vil gerne have en middelstor hund, som primært skal være familiehund. Jeg kan nok overskue at gå til træning med den 1 gang om ugen.

Jeg har passet en hun collie før og synes at racen er så dejlig, så denne race har jeg i tanken.

 

Jeg kan også meget godt lide schæfer. Men desværre har jeg ikke haft meget kontakt med dem. Så mit spørgsmål er, hvis jeg ikke har haft hund før, ville schæfer være egnet til mig? Hvor meget træning kræver de? Jeg har droppet arbejdsschæfer når de er alt for aktive - de bliver nok ulykkelige hos mig.

 

Hvad skal jeg vælge og har I evt. andre gode forslag? På forhånd tak!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stefano

Tror en collie ville være det sikre valg. Ville aldrig vælge en schæfer selv som første hund, hvis man nu kikker rundt ser man egenlig en masse utilpassede schæfere, men har aldrig mødt en grum collie. :) Collier er simpelthen dejlige! :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har ingen af de schæferhunde, jeg har haft, været værken grumme eller noget andet, de har været fantastiske familie hunde, som elsker at arbejde og være sammen med familien.

Men ud fra hvad du skriver, så vil en schæfer ikke være en hund for dig. Det virker også som om du har tabt dit hjerte til collien, det betyder mere end hvad andre mener.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har både schæferhund og collie. De er meget forskellige, og jeg vil bestemt også anbefale dig collien udfra det, du oplyser om dig selv.

 

Collien er betydeligt nemmere og kræver ikke træning. Den kan "nøjes" med opdragelse.

 

Schæferhunden er en brugshund, og den elsker at arbejde. Vi har to og træner dem næsten hver dag.

 

Collien er hyggehund, han er tilfreds med lufteture, hvor han kan snuse og lette ben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Collien er hyggehund, han er tilfreds med lufteture, hvor han kan snuse og lette ben.

 

... Men skal bestemt også aktiveres, både fysisk og mentalt :blink:

 

Det er jo en hyrdehund så den vil elske at blive stillet opgaver som den skal løse.

 

Shæferen har jeg ikke erfaringer med, men tror bestemt det er en stor mundfuld som førstegangshund.

Link til indlæg
Del på andre sites

... Men skal bestemt også aktiveres, både fysisk og mentalt :blink:

 

Det er jo en hyrdehund så den vil elske at blive stillet opgaver som den skal løse.

 

Shæferen har jeg ikke erfaringer med, men tror bestemt det er en stor mundfuld som førstegangshund.

 

Det skal den selvfølgelig, men alm. lydighedstræning er fint for en collie.

 

En schæferhund kræver meget mere. Jeg har jo som sagt begge racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes i hvert fald min schæfer kræver meget for at trives ift hvad jeg hører fra collie-ejere - en gang træning om ugen er bare ikke nok imo. Selv træner jeg med min schæfer flere gange om dagen langt de fleste dage - hun elsker det - hun er totalt arbejdsjunkie. :cool: Så er helt med de andre her - og har du tabt dit hjerte til collien, så synes jeg da at du skal arbejde videre den vej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar!

Ved ikke om jeg har udtrykt mig forkert. Jeg mener at arbejdsschæfer er for aktiv for mig, men mon udstillingsschæfer ikke være et godt valg? Hvor meget træning kræver de? Lige nu hælder jeg lige så meget for collie og schæfer :-)

Et andet spørgsmål er, hvor beskyttende er de to racer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar!

Ved ikke om jeg har udtrykt mig forkert. Jeg mener at arbejdsschæfer er for aktiv for mig, men mon udstillingsschæfer ikke være et godt valg? Hvor meget træning kræver de? Lige nu hælder jeg lige så meget for collie og schæfer :-)

Et andet spørgsmål er, hvor beskyttende er de to racer?

Jeg vil tro, at de begge to gør ved ukendte/anderledes lyde, men forskellen er nok, at schæferen også handler på det den synes er mærkeligt, hvor collien bare nøjes med at gø og lade andre klare det bagefter. Sådan har det i hvert fald været med de hunde jeg har kendt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

#9 Ok. Ikke fordi at jeg synes at man bliver overfaldt hele tiden. Det føles bare rart at ens hund gør noget når der sker deres ejer noget.

Kan collie blive trænet til at være vagthund?

Nok ikke på samme måde som en schæfer. Det er jo to ret forskellige hunde, selvom de begge to oprindeligt er hyrdehunde. Jeg tror du skal overveje lidt, hvordan du forestiller dig, at du gerne vil have hund og hvilket liv du kan tilbyde den og så tage den derfra :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
#9 Ok. Ikke fordi at jeg synes at man bliver overfaldt hele tiden. Det føles bare rart at ens hund gør noget når der sker deres ejer noget.

Kan collie blive trænet til at være vagthund?

 

Uha... Det der med at trænes til at blive vagthund, hvad mener du præcis med det?

 

Min border blanding blev fra hvalp "trænet" til vagthund... Af nogle der ikke anede hvad dælen de lavede, de ville åbenbart bare have en hund der angreb overfaldsmænd og tyve.

Han blev så ikke stor nok til at de kunne "bruge ham" - Alt dette har jeg først fået fortalt efter 2 ejer ikke kunne have ham længere.

 

Med det resultat at jeg har en hund, som efterhånden kan hilse på fremmede uden problemer - men kender han dem ikke og kommer de ind på matriklen uden at være blevet godkendt af mig først - Så skal der ikke meget til før han sidder i armen på dem.

Det er bare ikke skide praktisk når der kommer postbude, skorstensfejere, når septitanken skal tømmes, eller et hold venner bare lige kigger forbi.

 

Han har en gang bidt min mors veninde og han var ved at flyve i flæsket på skorstensfejeren den anden dag.

 

Så overvej nøje hvor meget vagthund du ønsker og præcis hvad du mener med at træne til vagthund!!

 

De fleste hunde forsvare deres ejere hvis der sker dem noget, uden at de er blevet trænet til noget som helst og en gøende collie er rigeligt til at holde langt de fleste væk.

 

En højavlsschæfer har ofte også meget krudt i bagdelen og de fleste schæfere vi har i konkurrence programmet er højavlsschæfere i klubben - De har en del mere krudt i røven end nogle af de mange collier vi har i klubben.

Synes også at der er større "tænding" ifht. andre hunde hos schæferen end hos collien - Og med så stor en hund, så er det rart nok den har nemt ved at omgås andre hunde.

 

Selvfølgelig er den grå schæfer i en helt anden boldgade, men jeg synes stadig der er stor forskel på en collie og en schæfer, hvis du ikke ønsker en træningsnarkoman.

Link til indlæg
Del på andre sites

#12 Jeg mener på ingen måde at min hund skal være aggressiv. Har bare læst på schæferhund klubs hjemmeside at deres træning C beskyttelsesarbejde. Det er jo en slags træning ikke?

Som jeg har forstået kræver udstillingsschæfer træning hver dag. Ved ikke om jeg kan tilbyde det...

Har ikke forstået hvis mange schæferejere træner deres hunde flere gange dagligt, hvordan får de passet deres job og evt. børn mm?

Link til indlæg
Del på andre sites

#12 Jeg mener på ingen måde at min hund skal være aggressiv. Har bare læst på schæferhund klubs hjemmeside at deres træning C beskyttelsesarbejde. Det er jo en slags træning ikke?

Som jeg har forstået kræver udstillingsschæfer træning hver dag. Ved ikke om jeg kan tilbyde det...

Har ikke forstået hvis mange schæferejere træner deres hunde flere gange dagligt, hvordan får de passet deres job og evt. børn mm?

 

Tror det er en prioriteringssag, man kan jo feks træne på morgenturen, og om eftermiddagen/aften og gå til noget træning med hunden nogle aftener.. Tror bestemt også at udstillingsschæferen er en aktiv hund som kræver em del træning for at fungere - i det hel taget kræver alle hunde jo at blive trænet/aktiveret mentalt og fysisk...

Link til indlæg
Del på andre sites

#12 Jeg mener på ingen måde at min hund skal være aggressiv. Har bare læst på schæferhund klubs hjemmeside at deres træning C beskyttelsesarbejde. Det er jo en slags træning ikke?

Som jeg har forstået kræver udstillingsschæfer træning hver dag. Ved ikke om jeg kan tilbyde det...

Har ikke forstået hvis mange schæferejere træner deres hunde flere gange dagligt, hvordan får de passet deres job og evt. børn mm?

 

Når man træner C-arbejde, er det hundens byttedrift og ikke dens vagtsomhed, man arbejder med. Hunden er fokuseret på ærmet, og den er ligeglad med, hvem der har det på.

 

En collie har slet ikke den byttedrift, så den er ikke egnet til C-arbejde. Men derfor er den vagtsom alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres svar!

Ved ikke om jeg har udtrykt mig forkert. Jeg mener at arbejdsschæfer er for aktiv for mig, men mon udstillingsschæfer ikke være et godt valg? Hvor meget træning kræver de? Lige nu hælder jeg lige så meget for collie og schæfer :-)

Et andet spørgsmål er, hvor beskyttende er de to racer?

 

Min schæfer er en udstillingsschæfer og hun trænes som sagt typisk flere gange om dagen. :-D

 

Beskyttende? Hvad mener du med det at det er rart at ens hund gør noget hvis der sker ejeren noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gå til noget selvforsvar, og bær evt. peberspray hvis du er nervøs i det. :) Det er 1000gange bedere end selv den største og mest sindsyge hund.

 

det er bare ulovligt i danmark, en overskridelse af våbenloven, så det kan jeg bestemt ikke anbefale. SÅ mange psykopater går der heldigvis heller ikke rundt i gaderne :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe jeg har forstået jeres meninger.

 

Hvis jeg kan tilbyde de 3 gange gåtur + 1 gang træning om ugen, ville det være helt umuligt at have en schæfer?

 

En schæferhund skal trænes og aktiveres mindst 5 gange om ugen, gåture er ikke nok. Men det er jo ikke sværere at lave noget med hunden end at gå tur, det er faktisk nemmere.

 

En schæferhund elsker at arbejde:-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

#22 Hvor meget tid skal jeg regne med at sætte af hver dag? Er der et sted hvor jeg kan læse om de adskillige træningsformer?

 

Det mest fornuftige er at starte på et hvalpehold og så arbejde videre derfra.

 

Hvis det er en schæferhund, du vil have, er der jo Schæferhundeklubben. Men du kan også træne i DcH, PH, DKK og forskellige private træningspladser.

 

Du kan jo bruge tiden, indtil du får hunden med at besøge de forskellige klubber og træningspladser.

 

Jeg bruger mindst to timer om dagen på min schæferhund, nogle dage noget mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg vokset op med schæfer, men det i en alder, hvor jeg aldrig havde så super meget at gøre med hundene i forhold til træning. Og så var det en hund, der fulgte med min stedfar, da han kom til (da jeg var 6 og hunden 3).

 

Schæfere er på ufatteligt mange områder en super dejlig hund, men jeg syntes der er nogle ting, som man skal vare sig for. Sundheden er noget af det, man virkelig skal være kritisk omkring.

 

Som en der ikke længere er en del af racen, syntes jeg det er skræmmende at se, hvordan konstruktionen efterhånden er på mange af hundene. De er voldsomt overvinklede og overtypede. For ikke at nævne ryglinjen.

 

Uden at være inde i det, ville jeg generalisere så groft, at jeg mener brugslinjerne er bedre og sundere konstrueret end udstillingslinjerne (gule og sorte). Men så er der for meget drift i i forhold til dine ønsker. Det må kunne lade sig gøre, at finde en linje der er knap så driftsstærke og godt konstrueret.

 

Og så lidt generelt - hvis man virkelig ønsker sig en bestemt race og er bevidst om hvad den kræver, så er det muligt at indrette sin hverdag efter det. Også selvom man ikke troede oprindeligt, at man skulle bruge så lang tid på tingene.

 

Som en anden også var inde på: det er på mange måde lettere at træne flere gange om dagen end at gå lange ture på nye og udfordrende steder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...