Hop til indhold

BARF-spørgsmål og tanker


Nollike
 Share

Recommended Posts

Nå, men nu er det sådan at jeg BARF'er Noomi og har gjort det et halvt års tid :genert: Den der fantastiske effekt på pelsen er udeblevet fuldstændig :cool: men jeg formoder at hun får en større oplevelse ud af sine måltider end hvis hun bare fik tørfoder (hvis man da lige ser bort fra at hun nu spiser af sin skål og ikke på græsset fordi jeg synes at det vil være ulækkert med alt det rå kød spredt ud over hele græsplænen :badr: tørfoderet ville hun kunne få på græsplænen... :hmm:What to do, hvad ville I vælge?)

 

Nå, men det er sådan at en del af benene gider hun faktisk ikke at spise :cry: og det var jo ellers der hun kunne få fuld valuta for pengene :cry: Er det normalt at hundene ikke gider benene? Og får hun hvad hun skal have hvis hun får kød med brusk (i de poser man køber). :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske er det i virkeligheden den anden vej rundt for Noomi? :hmm:Knæ gider hun ikke. Så har vi prøvet nogle andre nogen (jeg kan ikke huske hvad det var, ligner lidt ribben, men i små størrelser? :oops:) dem gad hun heller ikke. Oksestruber synes hun er ok og det hun har været mest glad for har været noget der lignede en dinusaurus-lårknogle :mrgreen: (Men jeg er blevet frarådet "rigtige" knogler fordi de kan være hårde ved tænderne, brusk skulle være bedre :vedikke:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske er det i virkeligheden den anden vej rundt for Noomi? :hmm:Knæ gider hun ikke. Så har vi prøvet nogle andre nogen (jeg kan ikke huske hvad det var, ligner lidt ribben, men i små størrelser? :oops:) dem gad hun heller ikke. Oksestruber synes hun er ok og det hun har været mest glad for har været noget der lignede en dinusaurus-lårknogle :mrgreen: (Men jeg er blevet frarådet "rigtige" knogler fordi de kan være hårde ved tænderne, brusk skulle være bedre :vedikke:)

 

Brugte selv primært "okseribben" fra rigtig hundemad. De var rigtig bløde, det var vel det foreste stykke, for har køb nogle andetstedsfra, som var hårde :vedikke:

 

Jeg ved ikke helt, om der er nok i oksestruber :hmm: Der må en af eksperterne lige forbi :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved egentlig ikke rigtig hvad jeg synes om at BARF'e efterhånden :genert: Det er (lidt mere) besværligt og hunden gider ikke at æde det :cry: Du BARF'er ikke længere? Ja jeg satser også på at nogle af de garvede BARF'ere melder sig på banen. Mulline og sår'n :mrgreen::engel:

 

Nix, det blev for dyrt, da Møffe blev opereret. BARF + genoptræning + kontanthjælp - ikke muligt...! Eller jo, men så havde der ikke været plads til så meget som en enkelt biograftur eller et dyrlægebesøg...

 

Det viste sig så, at BARF ikke var det helt rette for Møffe alligevel. Men jeg fodrede også uden nogen som helst kosttilskud, så havde han nu fået ét eller andet vegetabilst olie or whatever, så havde det måske hjulpet. Anyways, så stoppede han i hvert fald med at få hot spots prompte efter vi skiftede til Orijen :vedikke: Andre oplever jo det omvendte, så det er ikke til at sige. Og derudover så havde han det da også upåklageligt fint på BARF - bortset fra hot spotsene, som der bare kom flere og flere af hen over det år, vi råfodrede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nix, det blev for dyrt, da Møffe blev opereret. BARF + genoptræning + kontanthjælp - ikke muligt...! Eller jo, men så havde der ikke været plads til så meget som en enkelt biograftur eller et dyrlægebesøg...

 

Det viste sig så, at BARF ikke var det helt rette for Møffe alligevel. Men jeg fodrede også uden nogen som helst kosttilskud, så havde han nu fået ét eller andet vegetabilst olie or whatever, så havde det måske hjulpet. Anyways, så stoppede han i hvert fald med at få hot spots prompte efter vi skiftede til Orijen :vedikke: Andre oplever jo det omvendte, så det er ikke til at sige. Og derudover så havde han det da også upåklageligt fint på BARF - bortset fra hot spotsene, som der bare kom flere og flere af hen over det år, vi råfodrede.

 

Det må da også have kostet kassen til en basse som ham :shock: :hjerte: Hvor mange gram (eller var det kilo? :mrgreen:) skulle han have om dagen?

 

Jeg giver Noomi olie og noget vitaminpulver oven i hatten i sådan lidt spredt fægtning (når hun er hos morfar får hun f.eks. ikke olie i og af gode grunde får hun ikke olie og pulver når hun får ben)

Jeg synes faktisk at hun får lidt for hård mave engang imellem. Hun skal virkelig "arbejde" for at komme af med noget :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov! Mulline er online :banan: Så holder jeg bare tråden øverst, så ser hun den nok :slem::cool:

 

Det gør hun jo før eller siden, ellers kan man jo skrive en sms eller noget :mrgreen:

 

Hvad dælen fodre du med ??

 

Jeg fodre med så store stykker som muligt og her i huset spises alt:-D

 

Hvis det feks er kylling, så får Mille en ½ kylling, jeg deler den ikke ud i mindre stykker, og alt bliver spist.

 

And og fasan er dog ikke lige sagen, men gerne lam, gris, okse, kalv, kanin osv.

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Nå, men nu er det sådan at jeg BARF'er Noomi og har gjort det et halvt års tid :genert: Den der fantastiske effekt på pelsen er udeblevet fuldstændig :cool: men jeg formoder at hun får en større oplevelse ud af sine måltider end hvis hun bare fik tørfoder (hvis man da lige ser bort fra at hun nu spiser af sin skål og ikke på græsset fordi jeg synes at det vil være ulækkert med alt det rå kød spredt ud over hele græsplænen :badr: tørfoderet ville hun kunne få på græsplænen... :hmm:What to do, hvad ville I vælge?)

 

Nå, men det er sådan at en del af benene gider hun faktisk ikke at spise :cry: og det var jo ellers der hun kunne få fuld valuta for pengene :cry:Er det normalt at hundene ikke gider benene? Og får hun hvad hun skal have hvis hun får kød med brusk (i de poser man køber). :genert:

 

Jeg ville jo selvfølgelig vælge det rå, men vi er jo alle forskellige ;-)

 

Nogle hunde tager længere tid om, at vænne sig til, at bruge tænder og kæber end andre, men man kan hjælpe dem lidt på vej med, at give dem de blødere ben og så sørge for, at der er godt med kød på - lamme og gederibben er perfekte til det.

 

Mht de poser du køber, så kender jeg ikke produkterne - jeg gør mere i det, som Mulline også gør - store klumper kød, hvor benene stadig sidder på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gad godt de der store klumper kød med ben på.. Men det er kun hest, jeg kan få sådan.. Og så selvfølgelig kylling.. Men ellers ikke..

 

Jeg vil tro det er de der poser med løsfrost fra Rigtig Hundemad, du bruger?

 

Rikke, hvor har du fundet okse-ribben? Jeg synes ikke jeg kan se det på produktlisten fra RHM? Eller er det de der brystben?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør hun jo før eller siden, ellers kan man jo skrive en sms eller noget :mrgreen:

 

Hvad dælen fodre du med ??

 

Jeg fodre med så store stykker som muligt og her i huset spises alt:-D

 

Hvis det feks er kylling, så får Mille en ½ kylling, jeg deler den ikke ud i mindre stykker, og alt bliver spist.

 

And og fasan er dog ikke lige sagen, men gerne lam, gris, okse, kalv, kanin osv.

:-D

 

Jeg oprettede tråden mens jeg var på arbejde og da jeg kom hjem ville jeg ikke være bekendt at sms'e dig :mrgreen: Du stod nemlig kun på oversigten, så du kunne være hoppet af (det var du også for lidt efter var du væk) Og det var jo ikke akut, så jeg skulle nok fange dig på et eller andet tidspunkt :cool:

 

Jeg bruger det løstfrosne fra rigtighundemad.dk, jeg tænker at det bliver helt sindssygt dyrt hvis jeg skal til slagteren efter hundemad altid? :oops: Og så tænkte jeg at rigtighundemad (fra nu af forkortet til RH) har så mange forskellige ting at hun er dækket ind ernæringsmæssigt? Men benene gider hun altså helst ikke, kun dinusaurusbenene (jeg gætter på at det er et okselårben, det ser helt vildt ud, men hun elsker det, første gang måtte jeg ud og hente hende i haven efter 3 timer :lun:) og så de der oksestruber, dem kan hun også lide. Det er alle de andre ben det kniber med inkl. kalkunhalse. Sidst hun fik dem spiste hun 2 og så gik hun væk fra det :shock: Jeg blev vildt bekymret for hun havde lige tigget om mad og virkede helt vildt sulten, så jeg tænkte at tiden var inde til at teste og tøede hurtigt noget af det andet op og det blev spist... Og så er det jeg tænker om det i bund og grund er hele konceptet hun ikke er så vild med (jeg synes at pointen går lidt af hvis hun skal spise alt i en skål :genert:) eller bare det med ben i, men det nytter jo heller ikke hvis hun ikke vil have det :cry: Æv :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville jo selvfølgelig vælge det rå, men vi er jo alle forskellige ;-)

 

Nogle hunde tager længere tid om, at vænne sig til, at bruge tænder og kæber end andre, men man kan hjælpe dem lidt på vej med, at give dem de blødere ben og så sørge for, at der er godt med kød på - lamme og gederibben er perfekte til det.

 

Mht de poser du køber, så kender jeg ikke produkterne - jeg gør mere i det, som Mulline også gør - store klumper kød, hvor benene stadig sidder på.

 

Det er faktisk de blødere ben hun ikke gider :vedikke: Og så de der kalveknæ, dem gider hun kun hvis de er frosne :stupid: (også på madfronten er hun en meget mærkelig golden retriever :lol:) Hvor får I fat i de der store klumper kød? Jeg forventer nærmest at blive ruineret hvis jeg skal til slagteren efter det :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Martha er kørt lidt træt i fåreribben, men ellers prøver jeg at variere så meget som muligt med ben typer:

- kylling

- strudsehalse (er så absolut favoritten herhjemme)

- kalkunhalse

- lammeribben/rygben

- fåreribben/rygben

- svineribben/rygben

 

Jeg køber ikke hos RH, og det er faktisk ikke dyrere at købe andet sted - er min erfaring. Tværtimod faktisk. Hvis man kan finde en slagter eller kødproducent, så kan man måske få en aftale med dem. Det jeg har i hvert fald. Har haft købt hjortekød igennem RH, og deres kvalitet svinger meget - Martha reagerer promte, når kvaliteten er dårlig, så nægter hun at spise det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Det er faktisk de blødere ben hun ikke gider :vedikke: Og så de der kalveknæ, dem gider hun kun hvis de er frosne :stupid: (også på madfronten er hun en meget mærkelig golden retriever :lol:) Hvor får I fat i de der store klumper kød? Jeg forventer nærmest at blive ruineret hvis jeg skal til slagteren efter det :oops:

 

Ok.

 

Vores er også mest til, at både deres kød og ben er frosne, så de får det lige fra fryseren - på den måde er der også god 'gnaveværdi' i sådan en klump kød og den mest forslugne er også nødt til, at tage den lidt med ro.

 

Jeg syntes tværtimod, at de priser jeg ser hos forhandlerne er ekstremt høje i forhold til 'menneskemads' producenterne. Et ekstra plus ved udelukkende, at bruge kød/ben, der er beregnet på mennesker, er at kvaliteten er bedre - især hvis man finder de mindre gårdudsalg.

Har man fryseplads til det, er det jo oplagt, at købe kvarte/halve/hele dyr - selv tage de 'bedste' stykker og så give hunden det, som man ikke selv er så vild med - på den måde holder man prisen nede på både kødet til en selv, men også det til hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har et par gange givet mine deres hakkede kød (som er det jeg kan få fat i til dem) inden det var helt tøet op, og Sally reagerer prompte med diare. Er det "bare" fordi hun er sådanen sart schæfercollie? Kan hunde godt normalt tåle frossen mad? (for det vil jeg da prøve til Charles så, han er nemlig helt vidt forslugen!)

 

Undskyld jeg stjal din tråd til et spørgsmå Noller :engel:

 

p.s. det ser nu også ud som om Sally ikke længere kan tåle rå kylling :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
jeg har et par gange givet mine deres hakkede kød (som er det jeg kan få fat i til dem) inden det var helt tøet op, og Sally reagerer prompte med diare. Er det "bare" fordi hun er sådanen sart schæfercollie? Kan hunde godt normalt tåle frossen mad? (for det vil jeg da prøve til Charles så, han er nemlig helt vidt forslugen!)

 

Undskyld jeg stjal din tråd til et spørgsmå Noller :engel:

 

p.s. det ser nu også ud som om Sally ikke længere kan tåle rå kylling :rolleyes:

 

Alle vores hunde har fået deres frossent, men jeg har da hørt om hunde, der ikke har det så let med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må da også have kostet kassen til en basse som ham :shock: :hjerte: Hvor mange gram (eller var det kilo? :mrgreen:) skulle han have om dagen?

 

Jeg giver Noomi olie og noget vitaminpulver oven i hatten i sådan lidt spredt fægtning (når hun er hos morfar får hun f.eks. ikke olie i og af gode grunde får hun ikke olie og pulver når hun får ben)

Jeg synes faktisk at hun får lidt for hård mave engang imellem. Hun skal virkelig "arbejde" for at komme af med noget :genert:

 

Han fik sammenlagt 1,5 kg kød og ben dagligt :mrgreen:

 

Den hårde mave skyldes enten, at hun får for meget ben eller at hendes mave endnu ikke har vænnet sig til dem (hvilket den burde efter så lang tid).Så prøv at holde øje med, om det måske er i forbindelse med, at hun har fået meget ben, at det er tilfældet? Svinekød giver også lidt hård mave, så svin + ben samme dag, er ikke altid ubetinget succes... Er min erfaring.

 

Rikke, hvor har du fundet okse-ribben? Jeg synes ikke jeg kan se det på produktlisten fra RHM? Eller er det de der brystben?

 

Sorry, ja, det er oksebrystbenene, jeg snakkede om (potato/potato - næsten da) :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Martha er kørt lidt træt i fåreribben, men ellers prøver jeg at variere så meget som muligt med ben typer:

- kylling

- strudsehalse (er så absolut favoritten herhjemme)

- kalkunhalse

- lammeribben/rygben

- fåreribben/rygben

- svineribben/rygben

 

Jeg køber ikke hos RH, og det er faktisk ikke dyrere at købe andet sted - er min erfaring. Tværtimod faktisk. Hvis man kan finde en slagter eller kødproducent, så kan man måske få en aftale med dem. Det jeg har i hvert fald. Har haft købt hjortekød igennem RH, og deres kvalitet svinger meget - Martha reagerer promte, når kvaliteten er dårlig, så nægter hun at spise det.

 

De der vaccumpakkede kødpakker er faktisk også lidt ulækre :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok.

 

Vores er også mest til, at både deres kød og ben er frosne, så de får det lige fra fryseren - på den måde er der også god 'gnaveværdi' i sådan en klump kød og den mest forslugne er også nødt til, at tage den lidt med ro.

 

Jeg syntes tværtimod, at de priser jeg ser hos forhandlerne er ekstremt høje i forhold til 'menneskemads' producenterne. Et ekstra plus ved udelukkende, at bruge kød/ben, der er beregnet på mennesker, er at kvaliteten er bedre - især hvis man finder de mindre gårdudsalg.

Har man fryseplads til det, er det jo oplagt, at købe kvarte/halve/hele dyr - selv tage de 'bedste' stykker og så give hunden det, som man ikke selv er så vild med - på den måde holder man prisen nede på både kødet til en selv, men også det til hunden.

 

Tager de ikke skade af at spise frossent nærmest hver dag? (Jeg stiller nok nogle åndssvage spørgsmål, men jeg føler mig lidt på bar bund i det her emne :oops:)

 

Jeg kan godt se din pointe i at købe et helt/halvt dyr, problemet er bare at jeg ikke ville ane hvordan det skulle skæres ud (og for den sags skyld heller ikke hvad jeg skulle bruge kødet til, jeg er ikke så stærk i et køkken :genert:).

 

Nu siger du godt nok "gårdudsalg", men man må jo ikke slagte på egen gård længere vel? Er jeg bragende uvidende på det område? Får de noget af det hjem igen eller? :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er ikke nok at din hund spiser kød og brusk, der er slet ikke nok kalk i en kost helt uden ben. For ikke at tale om alle de vigtige ting der er i marven på benene. Og de kæmpe store dinosaurknogler spiser de jo sjældent, det er mere som en tandbørste.

 

Jeg er dog meget sikker på at de produkter af færdig råt du kan købe hos forskellige forhandlere indeholder både kød, knogler og brusk. men jeg har ingen erfaring med færdige produkter.

 

Min mands hund gider ikke mad der tager tid, andet end hvis det er et godt ben han kan værne om. Vi måtte droppe det rå til ham af flere grunde, én af dem var netop at han ikke gad spise nok ben.

 

Jeg vil ikke sige at jeg er garvet, men nogen viden har jeg (jeg har haft hjemmesiden kiplers.dk )

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er ikke nok at din hund spiser kød og brusk, der er slet ikke nok kalk i en kost helt uden ben. For ikke at tale om alle de vigtige ting der er i marven på benene. Og de kæmpe store dinosaurknogler spiser de jo sjældent, det er mere som en tandbørste.

 

Jeg er dog meget sikker på at de produkter af færdig råt du kan købe hos forskellige forhandlere indeholder både kød, knogler og brusk. men jeg har ingen erfaring med færdige produkter.

 

Min mands hund gider ikke mad der tager tid, andet end hvis det er et godt ben han kan værne om. Vi måtte droppe det rå til ham af flere grunde, én af dem var netop at han ikke gad spise nok ben.

 

Jeg vil ikke sige at jeg er garvet, men nogen viden har jeg (jeg har haft hjemmesiden kiplers.dk )

 

Jeg kender ikke kiplers.dk og der kommer ikke noget når jeg søger på den nu? :vedikke:

 

Altså hun får jo også de der produkter hvor der er både kød og ben i (og jeg var faktisk lidt imponeret over hvor langt hun nåede med det der dinusaurusben :mrgreen:) Hos RH siger de at det ikke er godt at give hunden rigtige knogler fordi de er hårde ved tænderne og at brusk er bedre fordi det er nummeret før knogle med lige meget kalk i og mindre hårdhed ved tænderne. Det er du ikke enig i?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...