Hop til indhold

Spiser møbel, problem?


linda-hvid
 Share

Recommended Posts

Nu er Tacco jo efterhåden snart ved at være 15 måneder og på mange måder er han ved at være færdigbagt inde i hovedet :-) Tingene hænger lidt bedre fast og han er faldet meget til ro.

 

Men der er alligevel noget som måske bekymrer mig lidt. For noget tid siden lavede jeg et indlæg om at Tacco havde spist vores ene sofa-hynde mens han var alene hjemme. Jeg satsede på det var et engangs tilfælde men nu har han gjort det igen. Denne gang en armpølle til en sove sofa. Den er ikke flået i stykker men lige så stille tømt for indmad gennem et lille hul :(

 

Så er spørgsmålet om jeg skal til at tænke over om der er noget mere alvorligt i vejen eller det bare er resterne af hans teenage-alder det slår igennem nu.?

Ærligt må vi indrømme at hunde-aktiveringen her i sommerferien ikke var været optimal, så måske det også kan være derfor?

Eller?

 

Jeg er blevet foreslået at have ham i bur når han er alene hjemme men tanken tiltaler mig ikke. Jeg syntes det er en frygtelig indskrækning af hans frihed. Jeg kan godt se at det løser problemet med at han bider ting i stykker men det er jo kun symptonløsning.

 

Nogen der har et godt forslag/råd?

 

jeg håber jo jeg bare er lidt overpylret men vil hellere tage et evenuelt problem i opløbet end stå med et stort problem senere :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

vores hund var også vild med løse puder og tæpper, så vi har simpelthen fjernet alt fra stuen der er "løst" tæpper og pudder, for jeg vil absolut ikke smide ham i bur eller lign. Og så længe han ikke går i de faste møbler er tanken om en hundegård skubbet frem i tiden.

 

Jeg har desværre ikke det gyldne råd :(

Link til indlæg
Del på andre sites

vores hund var også vild med løse puder og tæpper, så vi har simpelthen fjernet alt fra stuen der er "løst" tæpper og pudder, for jeg vil absolut ikke smide ham i bur eller lign. Og så længe han ikke går i de faste møbler er tanken om en hundegård skubbet frem i tiden.

 

Jeg har desværre ikke det gyldne råd :(

 

Hvis han aldrig har gjort det før, ville jeg da umiddelbart gætte på at det er pga. manglende aktivering her i sommeren.

 

Om jeg har ret er så en helt anden sag :-D

 

Har du mulighed for at filme ham mens han er alene? Bare for at vurdere om han er afslappet eller stresset over at være forladt.

 

Vi har intet "løst" liggende som hundene kan ødelægge. Der er kun de faste møbler, som indtil videre har overlevet :)

 

 

 

Normalt har han ikke haft problemer med at være alene. i dag har han så spist en hynde til havestolen. han er alene hjemmehver dag og aldrig ødelagt noget. jeg håber selvfølgelig at det "bare" skyldes at han ikke er blevet ordentlig aktiveret men lige præcis i dag var han ude og gå en lang tur inden vi kørte.

Nu bliver alt spiseligt fjernet fra stuen og så håber vi at det hjælper, jeg er ikke vild med tanken om bur, men det kan selvfølgelig bliver løsningen hvis intet andet hjælper.

 

desværre har vi ikke mulighed for at filme :(

Link til indlæg
Del på andre sites

et råd som Ninjamor gav os i denne tråd og som hjalp, du skriver i går tur før i kører hjemmefra, men hvordan foregår det?

Vi kan se at hvis han ikke får det samvær og ro før vi kører kan det gå galt.

 

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/1841-hund-er-ikke-renlig-mere-s-2.html

 

Jeg vil foreslå, at hvis det ikke allerede er sådan, så bliver der fremover gået tur om morgenen mindst ½ time med aktiviteter, som gasser ham af.

Hjemme igen fodersøg til at falde ned på og blive mentalt træt og tilfreds. Fodersøget skal vare minimum 25 minutter uden afbrydelser, så han bliver træt.

Herefter ind og være i ro ½ times tid før han forlades.

 

Så bør der ikke være overskudsenergi tilbage i ham og dermed en større chance for at han har det bedre med at blive forladt.

.

Link til indlæg
Del på andre sites

et råd som Ninjamor gav os i denne tråd og som hjalp, du skriver i går tur før i kører hjemmefra, men hvordan foregår det?

Vi kan se at hvis han ikke får det samvær og ro før vi kører kan det gå galt.

 

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/1841-hund-er-ikke-renlig-mere-s-2.html

 

 

Det er et smadder godt råd, det er nogenlunde sådan det foregår, bare med foddersøg først (morgenmad) og lidt hvile og så tur på ca en halv time og så lidt ro hjemme mens vi gør os færdige.

 

Har I en fast rutine inden I tager afsted?

 

Og hvordan er den i så fald?

 

Her i ferien har vi ikke haft ret meget rutine, hverken med mad, gåtur eller andet. men en normal hverdag står jannik op kl fem, giver tacco morgenmad. Tacco spiser og når som regel at ligge lidt inden de skal på tur. Her løber han rundt som han har lyst til uden snor, nogle gange tusser han bare rundt og nogle gange så styrter han afsted. Så hjem igen og jannik gør sig færdig til at køre. tacco sidder pænt og venter på sine godbidder som bliver smidt rundt på gulvet. Jannik siger farvel og går :-)

 

jeg håber lidt at når vi kommer ind i rytmen igen så går det bideri i vores ting over, men hellere være forberedt på det værste. Jeg håber stadig på at det er fordi han keder sig og der sker for lidt for ham, hvis det ender i et regulært alene-hjemme-problem så er vi på den for jannik skal på skole og jeg har "kun" ferie i 11 uger om året når skolerne har lukket. Så vi har ikke mulighed for at gå tilbage og starte forfra :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et smadder godt råd, det er nogenlunde sådan det foregår, bare med foddersøg først (morgenmad) og lidt hvile og så tur på ca en halv time og så lidt ro hjemme mens vi gør os færdige.

 

 

 

Her i ferien har vi ikke haft ret meget rutine, hverken med mad, gåtur eller andet. men en normal hverdag står jannik op kl fem, giver tacco morgenmad. Tacco spiser og når som regel at ligge lidt inden de skal på tur. Her løber han rundt som han har lyst til uden snor, nogle gange tusser han bare rundt og nogle gange så styrter han afsted. Så hjem igen og jannik gør sig færdig til at køre. tacco sidder pænt og venter på sine godbidder som bliver smidt rundt på gulvet. Jannik siger farvel og går :-)

 

jeg håber lidt at når vi kommer ind i rytmen igen så går det bideri i vores ting over, men hellere være forberedt på det værste. Jeg håber stadig på at det er fordi han keder sig og der sker for lidt for ham, hvis det ender i et regulært alene-hjemme-problem så er vi på den for jannik skal på skole og jeg har "kun" ferie i 11 uger om året når skolerne har lukket. Så vi har ikke mulighed for at gå tilbage og starte forfra :(

 

Hvornår er ferien forbi?

 

Måske I skulle fortsætte med den rutine... Evt kan I jo se om I kan rykke den nogle timer så I stadig kan sove lidt længere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår er ferien forbi?

 

Måske I skulle fortsætte med den rutine... Evt kan I jo se om I kan rykke den nogle timer så I stadig kan sove lidt længere...

 

Ferien er slut i morgen :( han har været alene hjemme i løbet af ferien uden problemer, de to sidste dage her har han så bare spist møbler :confused:

vi må jo prøve os lidt frem, agility skulle gerne starte op i morgen, det plejer at gøre ham rigtig træt. Jeg har været ude på en lang tur medham i dag og sågør vi lidt ekstra for trætheden i morgen tidligt inden vi kører fra ham.

 

jannik syntes vi skal købe en mundkurv til ham, en af dem så han stadig kan drikke vand men ikke kan bide i noget, det vil jeg helst undgå men nu må vi se, der er jo heller ikke hold i at han bider noget i stykker hver dag :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Ferien er slut i morgen :( han har været alene hjemme i løbet af ferien uden problemer, de to sidste dage her har han så bare spist møbler :confused:

vi må jo prøve os lidt frem, agility skulle gerne starte op i morgen, det plejer at gøre ham rigtig træt. Jeg har været ude på en lang tur medham i dag og sågør vi lidt ekstra for trætheden i morgen tidligt inden vi kører fra ham.

 

jannik syntes vi skal købe en mundkurv til ham, en af dem så han stadig kan drikke vand men ikke kan bide i noget, det vil jeg helst undgå men nu må vi se, der er jo heller ikke hold i at han bider noget i stykker hver dag :(

 

Jeg tror en mundkurv vil stresse ham mere...

Link til indlæg
Del på andre sites

generelt så er momentvis ødelagt ting ikke tegn på at hunden genrelt har et alene hjemme problem. Og dog, for hvis han samtidig viser tegn på ubehag når i går fra ham, så han de gange hvor han ikke ødelægger istedet gør eller hyler eller "bare" ligger med en klump i maven og savner jer, så er der jo noget galt alligevel:)

 

Men ud fra hvad du beskriver lyder det ikke sådan.

Jeg ville fjerne alle løse genstande, lufte ham godt, give ham god tid til at falde til ro i, når ham kommer hjem og tilbyde ham en frossen kong eller ben at gnave i når i går.

Min filosofi i den periode med en gang i mellem gnaveri, hvor det lader til mere at være af kedsomhed end noget andet, har været at sørge for at hunden altid havde et alternativ at bruge tænderne på, end møblerne. Så rigeligt med tyggeben, konger ovs

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror en mundkurv vil stresse ham mere...

 

 

Det tror jeg også. Nu må vi se, han er godt luftet her til morgen, har fået søg og ligger lige lidt og slapper af på sin sækkepude nu så vi er ved at gøre os klar til at suse ud af døren :5up:Så krydser vi fingre for at han sover sig igennem dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

generelt så er momentvis ødelagt ting ikke tegn på at hunden genrelt har et alene hjemme problem. Og dog, for hvis han samtidig viser tegn på ubehag når i går fra ham, så han de gange hvor han ikke ødelægger istedet gør eller hyler eller "bare" ligger med en klump i maven og savner jer, så er der jo noget galt alligevel:)

 

Men ud fra hvad du beskriver lyder det ikke sådan.

Jeg ville fjerne alle løse genstande, lufte ham godt, give ham god tid til at falde til ro i, når ham kommer hjem og tilbyde ham en frossen kong eller ben at gnave i når i går.

Min filosofi i den periode med en gang i mellem gnaveri, hvor det lader til mere at være af kedsomhed end noget andet, har været at sørge for at hunden altid havde et alternativ at bruge tænderne på, end møblerne. Så rigeligt med tyggeben, konger ovs

 

 

Han plejer at være rimelig ligeglade med at vi går.Nogle gange virker det egentlig som om han lader sig til vi er væk så han kan komme i seng :-)

Vi må ud og investere i fler tyggeben her i efter middag og så aprøve det i morgen. i dag må han have en kong med leverpostej :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare en tanke...........

 

 

Tror i han kan mærke at i måske er lidt træt af at ferien er slut? Og reagere ud fra det?

 

Vi er skam ikke trætte af at ferien er slut :-D Jeg har ferie i 5 uger så jeg glæder mig lidt til at komme igang igen :-) men vi har haft rigtig travlt den sidste uge og det er gået lidt (meget ) ud over Taccos aktivering og jeg håber det er derfor. I dag er han rimelig træt, han har aldrig været rigtig vild med at komme tidligt op, så nu krydser vi bare fingre resten af dagen ikke :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Syv sover, det er lækkert i wekenderne :mrgreen:

 

Det må da være dejligt at glæde sig til at komme på arbejde :5up:

 

Altså i weekenderne der vågner han på samme tid som i hverdagene. men man kan bare lige lette sig op, smide noget mad til ham og så i seng igen. Tacco tisser, spiser og kommer med i seng :-D

 

ja det er et skønt arbejde jeg har. hvis man ikke glæder sig bare lidt til at komme på arbejde efter en ferie så syntes jeg man skal finde et andet arbejde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

JUBII i dag havde Tacco ingenting spist da vi kom hjem. han skulle ikke have været alene hjemme så længe men mit arbejde gik lidt i ked i dag så vi var først hjemme kl 15.30 og vi var kørt klokken 7.30 så det er egentlig lidt længere edn han normalt er alene. Men sørme om ikke bare han lå på sin sække pude og sov :5up: det eneste han havde lavet var at tage et tæppe ned på gulvet. jeg havde med vilje ladet sofa puderne være tilbage for at se om han kunne finde på at spise dem men de frister åbenbart ikke, ikke i dag i hvert fald :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

ja det er et skønt arbejde jeg har. hvis man ikke glæder sig bare lidt til at komme på arbejde efter en ferie så syntes jeg man skal finde et andet arbejde :-)

 

Hmm, så skulle jeg have fundet mig et andet arbejde, for jeg havde ret ondt af mig selv over at skulle tilbage fra ferie i dag. ;-) Men da jeg så kom herind, var det jo faktisk meget hyggeligt. :-) Jeg var lidt spændt på at se, hvad Tyson sagde til at skulle med på arbejde igen efter tre ugers ferie, men han har ligget lige så fint under mit skrivebord det meste af dagen, når han da ikke lige er gået ud for at blive nusset af vores studentermedhjælp. :engel:

 

Godt at høre, at Tacco ikke har spist puder eller andet i dag! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, så skulle jeg have fundet mig et andet arbejde, for jeg havde ret ondt af mig selv over at skulle tilbage fra ferie i dag. ;-) Men da jeg så kom herind, var det jo faktisk meget hyggeligt. :-) Jeg var lidt spændt på at se, hvad Tyson sagde til at skulle med på arbejde igen efter tre ugers ferie, men han har ligget lige så fint under mit skrivebord det meste af dagen, når han da ikke lige er gået ud for at blive nusset af vores studentermedhjælp. :engel:

 

Godt at høre, at Tacco ikke har spist puder eller andet i dag! :5up:

 

Ja det var da heller ikke fordi det var rigtig sjovt da vækkeuret ringede men det er da rart at komme tilbage til sine kollegaer efter så lang tid :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...