Hop til indhold

Nervøs ved fodringstid


Gæst ft spaniel
 Share

Recommended Posts

Gæst ft spaniel

Vi har en 1½ år gammel Engelsk Springer Spaniel, en tæve. Hun er tilsyneladende en sund og flot hund. Er aktiv, glad og vi går til jagthundetræning en gang i ugen. Problemet kommer når hun skal fodres. Hun er ikke interesseret i maden, vi fodrer hende med Prism Tørfoder. Anbefalet af vores træner. Når vi sætter hende til at spise, skal hun lokkes. Hun spiser kun lidt og det går meget langsomt. Nogle gange vil hun overhovedet ikke spise. Vi har forsøgt med at lade maden stå 10-15 min. og så fjerne det igen, men det hjælper ikke. Hun virker underkuet og sidder bare og kigger på os, eller ligger sig ned. Alt tyder jo på at hun har nogle meget dårlige oplevelser med fodring. Vi ved ikke selv hvad eller hvornår det er gået galt. Vores spørgsmål er hvordan vi kan vende det igen. Vi har prøvet at skifte foder. Dyrlægen kan heller ikke finde tegn på dårlig sundhed. Det har snart stået på i 4 mdr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ft spaniel

vi har ikke forsøgt med at sprede fodret, da vi helst ser at hun spiser fra skålen af. Hvis vi bare går fra hende når hun skal spise ligger hun sig bare ved skålen uden at spise, eller kommer ind i hendes kurv uden at røre maden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Kom leden ved mad i forbindelse med eventuelt foderskift? Eller kunne der være anden anledning til at hun skulle være blevet "angst" (eller andet omkring fodring? Du gætter selv på der kunne have været nogle dårlige oplevelser, men er der noget du husker?

 

Selv er jeg så heldig at have hunde der er MEGET madglade, men kender andre, der skal kæmpe for at få maden i deres hunde. Her har jeg oplevet at der var visse mærker hunden ikke ville spise, ligesom jeg har set det har hjulpet at bløde maden op med vand, sådan at hunden ikke skal spise de tørre piller. Denne hund spiser i øvrigt lystigt hvis hun får maden som godbidder, men gider det ikke når det ligger i en skål.

 

At hælde buillonvand eller andet lækkert over maden har også virket for andre. Hvad gør hun hvis I roser hende når hun spiser? Bliver hun så forvirret og mister interessen, eller får det hende til at gå mere til "biddet"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ft spaniel

Det hele startede nok efter hun havde været lidt syg med feber, som dyrlægen hurtigt fik fjernet igen. Derefter ville hun ikke spise. vi har skiftet foder flere gange nu, men ligemeget hjælper det.

Det hjælper også at gøre noget mere lækkert ved maden, men kun for en tid, så skal det igen gøres mere lækkert og sådan fortsætter det, hvis ikke vi stopper det og så er vi tilbage ved nul igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun kan jo have haft halsbetændelse, så det gjorde ondt når hun spiste?

 

Hvorfor vil i helst hun spiser af skålen?

 

hunde har jo som hovedregel stor glæde af at søge deres foder, og for en spaniel er det jo meget naturligt at bruge næsen til noget og det ødelægger ikke træningen:)

 

Jeg synes i må finde ud af om det er fordi hun ikke gider tørfoder eller om hun reelt er utryg ved at spise (af skålen).

 

For er hun bare kræsen skal der gøres noget andet ved det, end hvis hun rent faktiks har det skidt med at spise..

Link til indlæg
Del på andre sites

Fik hun medicin i maden efter feberen?

 

Min ene tæve kan vi ikke give medicin i hendes mad, da hun så bagefter går fra maden på grund af frygt for medicinen (dette fortsætter i lang tid efter)... Hun er meget kræsen, selvom det er blevet bedre.

 

Måske hun forbinder dette foder med, som luckyluna også siger, smerter eller grim medicinsmag?

 

Jeg ville nok prøve at tilbyde hende noget andet tørfoder og se hvad hun siger - hvis I benytter samme skål til hvert måltid, så ville jeg også prøve at skifte skålen ud til en, der overhovedet ikke ligner den anden.

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Nogle hunde bryder sig ikke om at spise fra skål (min egen er deriblandt) og vil hellere arbejde for føden. Der er blevet forslået at I kan sprede det ud som søg, som jeg også synes er en god idé, men ellers kan det være hun vil lave øvelser for det.

 

Der kan være mange grunde til, at hun ikke vil spise af skålen, og der er kommet nogle gode bud her i tråden.

Det er svært at sidde her og sige, hvad du lige præcist skal gøre. Jeg tror du må forsøge dig lidt frem med forskellige fodertyper, forskellige steder hvor maden bliver serveret, i forskellige skåle/bøtter, som søg, som godbid til træning, en grundig helbreds undersøgelse, da smerter og ubehag, kan have en indvirkning på hundens appetit osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har i prøvet at opløse maden?

Har hun prøvet at spise et andet sted end der hvor det er nu?

 

 

Med hensyn til at gøre maden lækker....Vi skifter mellem at putte oksekøds dåse mad og kyllinge dåse mad i aslans opløste foder. Og så går det.

Det bedste er nu når vi får pasta sovs :mrgreen: (nogen gange føler jeg mig lidt dum ved at kunne aslans spise vaner på den måde)

 

 

Vi er kommet til en konklusion med aslan, for det minder meget om jeres problem. Aslan spiser det HAN har brug for. Nogen gange er det meget, andre gange lidt, og nogen måltider springer han over.

Alt efter hvordan han har bevæget sig den dag.

Nu er aslan KUN en hvalp og ikke en næsten fuldvoksen hund. Og jeg aner ikke om det kan sammenlignes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Jason har det lige præcis som trådstarters hund og har altid haft det sådan. Han vil ikke spise af skålen og hvis jeg går hen imod skålen og lokker ham dukker han hovedet og krymper sig, bliver jeg stående står han bare og kigger på mig og går jeg ud af rummet så går han med og lægger sig et eller andet sted... Jason tilbydes mad af skålen 2 gange dagligt hver dag og spiser også engang imellem, men ellers får han sin mad i fodersøg og som godbidder (4-5 eller måske 10 foderpiller for en sitøvelse kan godt lade sig gøre :rolleyes:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en 1½ år gammel Engelsk Springer Spaniel, en tæve. Hun er tilsyneladende en sund og flot hund. Er aktiv, glad og vi går til jagthundetræning en gang i ugen. Problemet kommer når hun skal fodres. Hun er ikke interesseret i maden, vi fodrer hende med Prism Tørfoder. Anbefalet af vores træner. Når vi sætter hende til at spise, skal hun lokkes. Hun spiser kun lidt og det går meget langsomt. Nogle gange vil hun overhovedet ikke spise. Vi har forsøgt med at lade maden stå 10-15 min. og så fjerne det igen, men det hjælper ikke. Hun virker underkuet og sidder bare og kigger på os, eller ligger sig ned. Alt tyder jo på at hun har nogle meget dårlige oplevelser med fodring. Vi ved ikke selv hvad eller hvornår det er gået galt. Vores spørgsmål er hvordan vi kan vende det igen. Vi har prøvet at skifte foder. Dyrlægen kan heller ikke finde tegn på dårlig sundhed. Det har snart stået på i 4 mdr.

 

 

Hvad lever hun af?

Spiser hun SLET ikke?

Hvad med hendes vægt? Taber hun sig? Og hvordan er hendes afføring? :confused:

 

----Når en ung hund får madlede, så kan jeg slet ikke lade være med at advare imod hjerte-lungeorm... Hvis I ikke bor et sted med mange tilfælde, så er det ikke sikkert, at dyrlægen tænker på det..

 

For at undersøge for hjerte-lungeorm skal man aflevere afføringsprøver for tre dage. Og selv da kan prøverne være falsk negative..

 

Sygdommen kan udvikle sig uden andre tegn end madlede gennem flere måneder. Når der endelig kommer tydelige symptomer i form af hoste eller blødninger, så er det næsten for sent at redde hunden.... ISÆR hvis der er tale om hjerteorm.

 

Hårdest ramt er Nordsjælland og Københavnsområdet. Men smitten MÅ efterhånden være nået ud over hele landet.. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lisette - slettet bruger

Hej ft spaniel

 

jeg kender alt for godt din situation med vores egen hunde. Specielt lille Max var i starten bange for at spise og krøb rundt med halen mellem benene og tissede når man stillede mad frem, selvfølgelig rørte han det ikke.

 

Vi har også prøvet et hav af mærker og gik en overgang også med på bølgen med at putte alt mulig i maden for at de ville spise. men som du selv skriver var det spiralen uden ende.

 

Vi har gjort det at vi simpelthen sulter dem indtil de vil æde. De får maden serveret og sker der ikke noget i løbet af ½ minut bliver den taget igen og ikke sat frem før næste måltid. Sådan har vi skulle gøre i et par dage og så har de ellers spist. De får ikke andet end tørfoderet og så godbidder når vi træner, ja og et ben engang i mellem. Men ingen rester eller andre slags mad overhovedet. Hvis vi er så strikse med det så vil de godt spise deres egen mad, og de får mad 2 gange dagligt.

 

Ang. Max's angst ved fodring er det ligeså stille blevet bedre ved at vi har rost ham når han spiser, samt gjort spisesituationen så rolig og lysbetonet som muligt. Somme tider blev vi nødt til at sidde og ae ham på ryggen indtil han var færdig med at spise for at han ville æde noget.

 

Har den altid været sådan eller er det kun de sidste 4 mdr.?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ina - slettet bruger

Hej

Jeg er ny på foraet. Hjemme hos os bruger vi kun madskål når hundene får A-38 som maven har godt af.

Vi spreder også foderet ud, men da vi har to hunde vælger jeg ofte at bruge en aktivitetsbold, eller lign. sådan en hvor foderet kan komme ned i, og så puffer hundene selv maden ud. Man kan bruge andre ting fx. en halv l. sodavandsflaske hvor man kommer maden ned i.

Vores hunde er vældig glade for den måde.

Da det jo også er en jagt hund du har kunne det tyde på at aktiveringen ikke er optimal. Denne type hunde kan godt blive stressede pga. jagt instinktet, som kan være højt alt efter race. Det gælder også mine hunde som er af racen beagle, hvor i sær den yngste kan få disse problemer.:-)

Hilsen Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...