Hop til indhold

Hjælp til the-søgning.


Carina
 Share

Recommended Posts

Jeg har en labrador på 4 år, som jeg har trænet the-søgning med ca. 6-7 mdr. For ca. 3-4 mdr siden sad den rigtigt - hun fandt theen med det samme faktisk, da hun så kunne finde den lærte jeg hende at dække, når hun fandt den.

Nu er hun så begyndt (Når jeg lukker hende ind og siger 'find theen') bare at gå lidt, kigge op på mig og så lægge sig ned, når hun slet ikke er i nærheden at theen. Som om at hun tror hun får belønningen bare ved at lægge sig.

Hvad gør man lige i den situation? Jeg plejer bare at stoppe og droppe træningen for den dag.

Det starter ofte allerede fra første gang jeg gemmer theen, som om hun ikke rigtig gider. Det hjælper ikke at jeg starter når hun er frisk. (F.eks kan jeg godt prøve en eftermiddag, hvor jeg kommer hjem fra skolen, hvor hun har sovet hele dagen, og hun kun lige har været ude en kort tur.)

Hun puster ofte når hun så går igang med at søge og logrer samtidig meget med halen. Ved ikke om det har noget at sige?

Jeg vil jo gerne have hun gør det, når jeg beder hende om det og ikke når hun lige selv har lyst. Og og og, det skal lige siges at jeg altid, uanset hvad jeg træner, altid stopper mens træningen går godt! Håber en af jer har nogle råd eller noget kritik, da jeg er meget frustreret. :megaked:

 

Undskyld det blev lidt langt og rodet, men spørg bare hvis der er noget du ikke forstår. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også brugt the-søgning til stor fornøjelse for hunden i de lange mørke vintermåneder... jeg har dog aldrig haft de problemer du her snakker om...

 

Men kan det tænkes, at hun simpelthen er blevet forvirret? Hvis du nu går tilbage i indlæring og smider teen helt synligt, for at minde hende om hvad hun skal? Gør det få gange, indtil der igen er entusiasme i søget og arbejd så ud fra det? :vedikke:

 

Det var mit umiddelbare bud... men tak fordi du mindede mig om øvelsen, den kunne man da fint starte på med min lille møghvalp nu :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også brugt the-søgning til stor fornøjelse for hunden i de lange mørke vintermåneder... jeg har dog aldrig haft de problemer du her snakker om...

 

Men kan det tænkes, at hun simpelthen er blevet forvirret? Hvis du nu går tilbage i indlæring og smider teen helt synligt, for at minde hende om hvad hun skal? Gør det få gange, indtil der igen er entusiasme i søget og arbejd så ud fra det? :vedikke:

 

Det var mit umiddelbare bud... men tak fordi du mindede mig om øvelsen, den kunne man da fint starte på med min lille møghvalp nu :-D

 

Mange tak for dit svar. :cool:

Jeg har prøvet det med at smide theen helt synligt for hende og så gør hun det, altså går hen til theen og lægger sig. :confused:

Jeg fatter hende simpelthen ikke. Kunne godt være jeg alligevel er get for hurtigt frem, når hun bare lægger sig.. :roll: Arg, jeg ved det ikke!

 

Og det var så lidt! :-) Det er jo rigtig sjovt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for dit svar. :cool:

Jeg har prøvet det med at smide theen helt synligt for hende og så gør hun det, altså går hen til theen og lægger sig. :confused:

Jeg fatter hende simpelthen ikke. Kunne godt være jeg alligevel er get for hurtigt frem, når hun bare lægger sig.. :roll: Arg, jeg ved det ikke!

 

Og det var så lidt! :-) Det er jo rigtig sjovt..

 

Uden at vide hvordan du har bygget aktiviteten op, så virker det som om hun vægter afdækningen højere end næsearbejdet...

 

Hvordan har du koblet afdækningen på søget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at vide hvordan du har bygget aktiviteten op, så virker det som om hun vægter afdækningen højere end næsearbejdet...

 

Hvordan har du koblet afdækningen på søget?

 

 

Ja, det tænker jeg også. Jeg lærte hende først at finde theen, altså rose og give godbid for at vise interesse for theen, derefter smed jeg den en meter hen af gulvet og sagde 'find theen', så gik hun hen til den, som jeg ville have hende til, så gik jeg hen og roste og gav godbid. Langsomt øgede sværhedsgraden, altså gemte den uden hun så den osv. osv. da hun så kunne det helt, begyndte jeg at gå hen til hende når hun havde fundet den og sagde dæk og så ros og godbid.

Og så begyndte det ellers med, at hun bare kommer ind, nogle gange søger hun slet ikke, andre gang søger hun måske 30 sek. og så lægger hun sig bare et vilkårligt sted og kigger op på mig. :???: Hvis jeg giver kommandoen igen efter hun bare lægger sig, går hun lige et par skridt og lægger sig igen og bare kigger op på mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det tænker jeg også. Jeg lærte hende først at finde theen, altså rose og give godbid for at vise interesse for theen, derefter smed jeg den en meter hen af gulvet og sagde 'find theen', så gik hun hen til den, som jeg ville have hende til, så gik jeg hen og roste og gav godbid. Langsomt øgede sværhedsgraden, altså gemte den uden hun så den osv. osv. da hun så kunne det helt, begyndte jeg at gå hen til hende når hun havde fundet den og sagde dæk og så ros og godbid.

Og så begyndte det ellers med, at hun bare kommer ind, nogle gange søger hun slet ikke, andre gang søger hun måske 30 sek. og så lægger hun sig bare et vilkårligt sted og kigger op på mig. :???: Hvis jeg giver kommandoen igen efter hun bare lægger sig, går hun lige et par skridt og lægger sig igen og bare kigger op på mig.

 

Okay. Jeg vil foreslå dig at starte forfra og belønne for højlydt snusen når du præsenterer teen for hende evt. i et krus, du holder i hånden. Dermed sikrer du dig, at det er hendes snusen der prioriteres og som hun forstår er pointen der udløser belønning.

 

Pas på ikke at stirre på hende, da hun kan tage dette som et "krav" om noget og derfor dække.

 

Først når hun rigtigt mange gange har vist, at hun kan finde teen skal du koble "dæk" på og da afdækningen allerede har vist sig at fungere uhensigtsmæssigt ville jeg bruge en "sit" eller noget andet i stedet.

 

Hvis du indtil nu har haft tesøgningen i et bestemt rum i boligen vil jeg foreslå, at du lægger ud med at skifte rum, da rummet har indflydelse på hendes forståelse af øvelsen idet rummet associeres med øvelsen - som hun altså har en forkert opfattelse af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay. Jeg vil foreslå dig at starte forfra og belønne for højlydt snusen når du præsenterer teen for hende evt. i et krus, du holder i hånden. Dermed sikrer du dig, at det er hendes snusen der prioriteres og som hun forstår er pointen der udløser belønning.

 

Pas på ikke at stirre på hende, da hun kan tage dette som et "krav" om noget og derfor dække.

 

Først når hun rigtigt mange gange har vist, at hun kan finde teen skal du koble "dæk" på og da afdækningen allerede har vist sig at fungere uhensigtsmæssigt ville jeg bruge en "sit" eller noget andet i stedet.

 

Hvis du indtil nu har haft tesøgningen i et bestemt rum i boligen vil jeg foreslå, at du lægger ud med at skifte rum, da rummet har indflydelse på hendes forståelse af øvelsen idet rummet associeres med øvelsen - som hun altså har en forkert opfattelse af.

 

 

Tusind tak for hjælpen. Det vil jeg prøve. :blink:

Så jeg skal helt droppe dæk, men bruge sit i stedet for når det når så vidt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for hjælpen. Det vil jeg prøve. :blink:

Så jeg skal helt droppe dæk, men bruge sit i stedet for når det når så vidt?

 

Det er det sikreste at råde til når jeg ikke har set situationen.

 

Dæk vil godt kunne komme til at virke, men der er jo sket en fejlassociation til afdækningen, så...

 

Fortæl lige hvordan det går ikk?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Der har været en del tråde om det tidligere, ser lige om jeg kan finde en til dig :-D Det er en sjov og hyggelig aktivitet - især nu her og hvor afterne bliver kortere og mørkere

 

Jeg tænkte slet ikke lige på at lave en søgning på det :oops: men det vil jeg da lige gøre

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, men så skriver vi det da bare igen :mrgreen:

 

Jeg indlærte det således:

 

Tebrev på gulvet foran hunden, klik for al interesse. Smid tebrev længere og længere væk. Klik for at hunden "finder det". Tebrev rundt om dørkarmen - stadig fuldt synligt, men ikke fra der hvor hunden sidder, klik for at hunden finder det.

 

Og efterhånden gjorde jeg det sværere og sværere. Så det tilsidst er helt gemt væk.

 

giver det mening?

 

For Karla er det belønning nok at finde teen, og at jeg gemmer den igen. Hun får først en guf når legen er slut og hun har fundet teen for sidste gang....

 

et lille obs. Jeg kom til at lære hende at samle op, det er umiddelbart en dårlig ide - da tebrevene bliver meget snaskede af det :mrgreen: det er nok en bedre ide at lære dem bare at markere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, men så skriver vi det da bare igen :mrgreen:

 

Jeg indlærte det således:

 

Tebrev på gulvet foran hunden, klik for al interesse. Smid tebrev længere og længere væk. Klik for at hunden "finder det". Tebrev rundt om dørkarmen - stadig fuldt synligt, men ikke fra der hvor hunden sidder, klik for at hunden finder det.

 

Og efterhånden gjorde jeg det sværere og sværere. Så det tilsidst er helt gemt væk.

 

giver det mening?

 

For Karla er det belønning nok at finde teen, og at jeg gemmer den igen. Hun får først en guf når legen er slut og hun har fundet teen for sidste gang....

 

et lille obs. Jeg kom til at lære hende at samle op, det er umiddelbart en dårlig ide - da tebrevene bliver meget snaskede af det :mrgreen: det er nok en bedre ide at lære dem bare at markere.

 

:5up: det giver fin mening. skal hunden have lært et bliv inden man kaster tebrevet? Jeg har jo en apporterende hund der nok løber efter det så snart jeg kaster :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Nå, men så skriver vi det da bare igen :mrgreen:

 

Jeg indlærte det således:

 

Tebrev på gulvet foran hunden, klik for al interesse. Smid tebrev længere og længere væk. Klik for at hunden "finder det". Tebrev rundt om dørkarmen - stadig fuldt synligt, men ikke fra der hvor hunden sidder, klik for at hunden finder det.

 

Og efterhånden gjorde jeg det sværere og sværere. Så det tilsidst er helt gemt væk.

 

giver det mening?

 

For Karla er det belønning nok at finde teen, og at jeg gemmer den igen. Hun får først en guf når legen er slut og hun har fundet teen for sidste gang....

 

et lille obs. Jeg kom til at lære hende at samle op, det er umiddelbart en dårlig ide - da tebrevene bliver meget snaskede af det :mrgreen: det er nok en bedre ide at lære dem bare at markere.

 

Det giver helt klart mening :5up:

 

1000 tak for hjælpen, det vil jeg prøve at gå i gang med :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up: det giver fin mening. skal hunden have lært et bliv inden man kaster tebrevet? Jeg har jo en apporterende hund der nok løber efter det så snart jeg kaster :genert:

 

Karla skulle blive på sin mås indtil jeg gav hende besked på at finde teen... men i starten skulle hun jo bare vise interesse for teen.... kaste er måske også et forkert udtryk... ligger teen længere og længere væk fra hunden er nok bedre...

 

Når vi leger det nu venter hun i køkkenet. Så går jeg ind i stuerne, gemmer teen, vender tilbage til hende og beder hende om at finde den...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...