Hop til indhold

raseri?


adanais
 Share

Recommended Posts

Gæst Afganskmynde
Undskyld mig, men hvis vi skal tærske langhalm på formulering her, synes du så ikke selv igang med at bære mere ved til bålet her?

 

 

Det jeg har citeret er kun det du og din veninde har udtalt til mig.

 

Jeg er oprigtigt ikke vant til at voksne tyer til personlig chikane og grove ord for at udtrykke sin uenighed. Nu har jeg boet i mange forskellige lande og ingen steder tolereres denne maade at forholde sig til andre mennesker, hverken i bornehaver, skoler eller ude i erhvervslivet. Derfor min forundring over at se det her og fra voksne mennesker isaer.

 

Trods den mudderkastning jeg er blevet udsat for i denne traad, skriver jeg, at jeg ikke baerer nag og har ingen problemer med at laegge det til side fremover.

Jeg prover rent faktisk at tage den ualmindelige grove chikane med et smil, grine lidt af det med oprejst pande og lade bygones be bygones, men det skal ogsaa kritiseres fra din side.

 

Det er muligt vi ikke kan blive enige om noget som helst, men er det egentlig ikke helt iorden at vaere uenige, saa laenge det gores paa en civilliseret maade?

Det er det eneste jeg beder om. Tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 67
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er muligt vi ikke kan blive enige om noget som helst, men er det egentlig ikke helt iorden at vaere uenige, saa laenge det gores paa en civilliseret maade?

Det er det eneste jeg beder om. Tak.

 

Det er nemlig helt i orden at være uenige og kan være rigtig konstruktivt, takles det ordentligt.

 

Til TS, som andre påpeger lyder det til helt almindelig hvalpeadfærd. Min havde det meget da han var lille, det der med ikke at have en stop-knap.. Han har det stadig ind imellem. På ham hjælper og virker det at fjerne ham fra situationen, tage ham op og nusse. Det er altid, hvis han har leget længe med en anden hund, at så bliver det for meget og han går i selvsving og stresser sig selv.

 

Du og opdrætter kender ham utvivlsomt bedst, og du kan sikkert godt høre opdrætter om, hvad de selv gør. Der er forskel på, hvad der virker på de forskellige hunde :)

Efter lidt tid, så kender du din hund og dens signaler så godt, at du kan aflede opmærksomheden hen på noget andet inden han går i selvsving :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror simpelthen ikke på at vi har Cocker- Race i Danmark, ihverfald ikke på hunde der avles på. Selvfølgelig kan det ligge latent i visse linier, men med bare et anerkendt udbrud, ville rygterne gå rigtig stærk i opdrætterkredse.Også mht de hunde der importeres.

Men, at der optræder mere problemfuldt temperament vil jeg da anerkende, og har da selv oplevet det.Og synes for mig at se, at de fleste tilfælde med dette, ligger år tilbage.

Men selv på stressede udstillinger er der langt mellem at se dårligt temperament.

Stort set alle avlshanner kommer jævnligt på udstilling gennem hele deres liv,, både inden og udenlands og hvis en sådan bare een gang fik et megaflip, ville alle vide det, om det så foregik i Holland eller Hvor???

Og jeg kan ikke forestille mig, at en opdrætter med en adfærdsrisikabel tæve ville parre hende-de fleste vil da gerne have noget godt at tilbyde købere.

Jeg aner ikke, om vi nogensinde har haft det herhjemme.Altså korrekt diagnostiseret. Jeg har trods alt fulgt lidt med i vel 25 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror simpelthen ikke på at vi har Cocker- Race i Danmark, ihverfald ikke på hunde der avles på. Selvfølgelig kan det ligge latent i visse linier, men med bare et anerkendt udbrud, ville rygterne gå rigtig stærk i opdrætterkredse.Også mht de hunde der importeres.

Men, at der optræder mere problemfuldt temperament vil jeg da anerkende, og har da selv oplevet det.Og synes for mig at se, at de fleste tilfælde med dette, ligger år tilbage.

Men selv på stressede udstillinger er der langt mellem at se dårligt temperament.

Stort set alle avlshanner kommer jævnligt på udstilling gennem hele deres liv,, både inden og udenlands og hvis en sådan bare een gang fik et megaflip, ville alle vide det, om det så foregik i Holland eller Hvor???

Og jeg kan ikke forestille mig, at en opdrætter med en adfærdsrisikabel tæve ville parre hende-de fleste vil da gerne have noget godt at tilbyde købere.

Jeg aner ikke, om vi nogensinde har haft det herhjemme.Altså korrekt diagnostiseret. Jeg har trods alt fulgt lidt med i vel 25 år.

 

Den han jeg kender (kendte) fik det diagnosticeret af dyrlægen, som anbefalede en aflivning fordi det var for risikabelt at have ham med små børn (Som ejeren havde)...

Han har ikke samtavle, og derfor er der jo heller ingen baggrundsinformation omkring ham... Jeg synes bare det er frygteligt at det kan ske...

 

Om dyrlægen har haft ret eller ej, det skal jeg ikke kunne sige... En ting ved jeg.. Hunden var IKKE aggressiv, og han har aldrig nogen sinde vist tegn på noget som helst (Og det skal lige siges at han har altså været i hænderne på en adfærdsbehandler det der svarer til tre gange om ugen hele sit liv og da hun fik det at vide var hun dybt chokeret, netop fordi han på ingen måde havde vist tegn på nogensinde at ville gøre andre noget hverken mennesker eller hunde)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså hvis det går helt over gevind og du synes det er for meget ville jeg nok skille dem ad indtil de falder til ro igen :) Almindelig vild leg er vel okay i hvert fald for en stund :-D

 

Jeg kunne egentligt godt tænke mig at vide om der stadig er mange temperaments problemer med cockeren. Jeg synes jeg kender en del og de er jo alle dejlige hunde med gode sind.

Jeg har set en enkelt til træning, som af og til fik et flip helt ud af det blå hvor den bed både ejer og hvad ellers der var inden for rækkevidde indtil det gik over igen og den blev sig selv, ejeren sagde at det var en cocker ting, og han var så vant til det at når det skete trak han den bare væk indtil det gik over.... er det virkeligt rigtigt, altså at det er en cocker ting? Altså jeg har da førhen hørt at der var problemer med de røde cockere, men det holder da ikke mere nu tildags, hvis altså det nogensinde har passet?

 

 

NÅ, men efter en hektisk kursus/mødeuge, så kan jeg glæde alle med min tilstedeværelse nu :mrgreen:

 

Jeg vil gerne svare på denne, for JA!!! cockerne har temperamentsproblemer.

 

Cockerrage hørte sig ganske rigtigt de røde cockere til, da genet ligger på de helfarvede, og eftersom den røde cocker var mest populær i 80'erne er det helt naturligt at det netop er den røde der er kendt for problemet og ikke den sorte.

 

Det vi kæmper med i dag ved temperamenter er primært ressourceforsvar som også ligger til de helfarvede. Dog har jeg også set brogede med udpræget ressourceforsvar. Der er i DK meget stor forskel på mentaliteten hos den brogede og den helfarvede cocker. Den helfarvede er langt mere aktiv, mens den brogede er mere flegmatisk. I Sverige ser det lidt anderledes ud, idet man har større tradition for at krydse farverne. Personligt foretrækker jeg den helfarvede, fordi jeg synes den har langt mere jagtpassion og arbejder mere selvstændigt.

 

Racens store problem er at rigtig mange bliver solgt som familiehunde, og efter min mening er cockeren så langt fra en familiehund (Ulla vil nok modsige mig :mrgreen:) hvis ikke den bliver aktiveret. hvis cockeren begynder at kede sig, så begynder den at underholde sig selv på mere eller mindre kreative metoder, og en af dem kan være den begynder at passe på sine ting, og så har vi balladen. Rigtig mange familier har et idealbillede af en cocker som en rød hund, og derfor får alt for mange anskaffet sig en lille potentiel jagtmaskine som hurtigt tager sagen i egen pote.

 

Cockeren er en letomsættelig race, og jeg har en veninde som ellers traditionelt har opdrættet brogede men for et par år siden fik fingrene i en helfarvet. Hun var meget overrasket over at "kundesegmentet" var så forskelligt fra de brogede til de helfarvede... som hun diplomatisk udtrykte det, "så har folk der ringer på en broget hvalp i det mindste sat sig ind i at cockeren findes i en anden farve end rød". Og jeg er ikek utilbøjelig til at give hende ret. For det er altså ikke altid lige de mest velforberedte mennesker der ringer på hvalpe....

 

Nå, tilbage til spørgsmålet... så er jeg, uden at have videnskabeligt belæg for min påstand, af den opfattelse at en del af vores temperamentsproblemer i dag skyldes forkert håndtering af en race som er en brugshund men bliver decimeret til sofahund/familiehund, og fordi den helfarvede er en mere "aktiv" hund end den brogede, så tror jeg selv det er derfor du ser flere temperamentsproblemer hos helfarvede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg har citeret er kun det du og din veninde har udtalt til mig.

 

Jeg er oprigtigt ikke vant til at voksne tyer til personlig chikane og grove ord for at udtrykke sin uenighed. Nu har jeg boet i mange forskellige lande og ingen steder tolereres denne maade at forholde sig til andre mennesker, hverken i bornehaver, skoler eller ude i erhvervslivet. Derfor min forundring over at se det her og fra voksne mennesker isaer.

 

Trods den mudderkastning jeg er blevet udsat for i denne traad, skriver jeg, at jeg ikke baerer nag og har ingen problemer med at laegge det til side fremover.

Jeg prover rent faktisk at tage den ualmindelige grove chikane med et smil, grine lidt af det med oprejst pande og lade bygones be bygones, men det skal ogsaa kritiseres fra din side.

 

Det er muligt vi ikke kan blive enige om noget som helst, men er det egentlig ikke helt iorden at vaere uenige, saa laenge det gores paa en civilliseret maade?

Det er det eneste jeg beder om. Tak.

 

Så du synes ikke du giver lidt igen af samme skuffe ved at fortælle os hvordan det foregår i erhvervslivet? Jeg har et arbejde, og hvis folk laver gentagne faktuelle fejl i mit fag, så bliver de fyret. Simple as that. Det kan godt være du er vant til en anden tone i dit erhvervsliv, men det er jeg ikke (og jeg er ikke havnearbejder...)

 

og jeg mener stadig jeg har svaret dig civiliseret gennem hele tråden og jeg har heller ikke chikaneret dig. Chikanerede jeg dig, så fortsatte jeg i samtlige tråde her på h-f. Det kan jeg ikke mindes jeg har gjort. jeg deltager kun i tråde der har min interesse ikke fordi jeg skal genere, chikanere, osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror simpelthen ikke på at vi har Cocker- Race i Danmark, ihverfald ikke på hunde der avles på. Selvfølgelig kan det ligge latent i visse linier, men med bare et anerkendt udbrud, ville rygterne gå rigtig stærk i opdrætterkredse.Også mht de hunde der importeres.

Men, at der optræder mere problemfuldt temperament vil jeg da anerkende, og har da selv oplevet det.Og synes for mig at se, at de fleste tilfælde med dette, ligger år tilbage.

Men selv på stressede udstillinger er der langt mellem at se dårligt temperament.

Stort set alle avlshanner kommer jævnligt på udstilling gennem hele deres liv,, både inden og udenlands og hvis en sådan bare een gang fik et megaflip, ville alle vide det, om det så foregik i Holland eller Hvor???

Og jeg kan ikke forestille mig, at en opdrætter med en adfærdsrisikabel tæve ville parre hende-de fleste vil da gerne have noget godt at tilbyde købere.

Jeg aner ikke, om vi nogensinde har haft det herhjemme.Altså korrekt diagnostiseret. Jeg har trods alt fulgt lidt med i vel 25 år.

 

Jeg er helt enig Ulla. Den her "verden" er så lukket at vi knap kan slippe en vind uden den kan lugtes i Australien. Det er selvklart vi kun kan udtale os om stambogsførte hunde, da det desværre er svært at udtale sig om hvad der bliver lavet uden for vort regi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til CHR

Faktisk mødte jeg for ca 30 år siden en cockerejer med en del ar på armene og ja det var hendes hanhunde der bed hende, vel især den ældste. De var begge brogede, ikke roan.Jeg var bare så målløs og fattede ikke hvorfor de kunne blive sådan. Men nok manglende træning, motion og oplevelser, hjernearbejde osv.

Og jeg er slet ikke den, der anbefaler travle familie at vælge en cocker som familiehund. Jeg anbefaler den kun til den aktive udendørselskende familie, der gider træning, opdragelse og dejlige naturoplevelser med hunden , også når vejret er dårligt. Og hele året. Og som orker efter en tur i det grønne at bruge timer på at få borrer og hvad ved jeg??? ud af pelsen, så hunden igen han løfte ørene.

Man skal ikke være for lad , der er nemlig en del behov , der skal dækkes, for at få en harmoinisk hund ud af den.

Så der er jeg helt enig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Så du synes ikke du giver lidt igen af samme skuffe ved at fortælle os hvordan det foregår i erhvervslivet? Jeg har et arbejde, og hvis folk laver gentagne faktuelle fejl i mit fag, så bliver de fyret. Simple as that. Det kan godt være du er vant til en anden tone i dit erhvervsliv, men det er jeg ikke (og jeg er ikke havnearbejder...)

 

og jeg mener stadig jeg har svaret dig civiliseret gennem hele tråden og jeg har heller ikke chikaneret dig. Chikanerede jeg dig, så fortsatte jeg i samtlige tråde her på h-f. Det kan jeg ikke mindes jeg har gjort. jeg deltager kun i tråde der har min interesse ikke fordi jeg skal genere, chikanere, osv.

 

Nej, jeg "giver ikke igen". Jeg har oprigtigt aldrig oplevet at denne form for ytrelse som du giver udtryk for i denne traad, er noget der tolereres ude iblandt voksne mennesker. Jeg kender ingen arbejdspladser hvor ens chef eller kollegaer ville tolererer at deres meninger blev kaldt for "noget dybt useriost og uvendeligt" , noget "ho" f.eks. I mit barns bornehave maa bornene slet ikke udtaler sig paa denne facon og laerer netop hvordan man ytrer sin mening uden at tilsvine andres meninger.

 

Jeg begriber simpelthen ikke at man som voksen kan staa inde for dette ordvalg, som baggrund for at kunne formulerer sin mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt at se jer diskutere sådanne tråde, men efterhånden lidt af en kedelig læsning og helt utrolig utrolig useriøs måde at takle tingene på her inde:mrgreen:

 

Her er så mange der altid er så meget bedre videne, selv laver konklusioner, og samtidig fortæller andre at de ikke ved noget?

 

 

Ja faktisk kan nogen næsten stille dianogser her ind over nettet.

Men det er nok sådan i alle debatforaer, når så mange forskellige mennesker mødes

 

Men med rette vil jeg også lige sige at der sidder nogle få herinde jeg personligt syntes at helt igennem nogle super gode mennesker, og skriver nogle rigtige gode og konstruktive indlæg, uden at jorde andre menneskers meninger mm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg "giver ikke igen". Jeg har oprigtigt aldrig oplevet at denne form for ytrelse som du giver udtryk for i denne traad, er noget der tolereres ude iblandt voksne mennesker. Jeg kender ingen arbejdspladser hvor ens chef eller kollegaer ville tolererer at deres meninger blev kaldt for "noget dybt useriost og uvendeligt" , noget "ho" f.eks. I mit barns bornehave maa bornene slet ikke udtaler sig paa denne facon og laerer netop hvordan man ytrer sin mening uden at tilsvine andres meninger.

 

Jeg begriber simpelthen ikke at man som voksen kan staa inde for dette ordvalg, som baggrund for at kunne formulerer sin mening.

 

Vi må bare erkende vi lever i to forskellige arbejdsverdner, for sådan må man gerne sige hos os. Hvis vores kunders medarbejdere leverer noget uanvendeligt materiale til os flere gange, så anmoder vi også kunden om at finde en ny medarbejder. -og vi bruger gerne ordene useriøst og uanvendeligt. (og jeg er ret sikker på man også kan sige hø uden nogen tager på vej af det)

Link til indlæg
Del på andre sites

til Shie

Den cocker du kender til er diagnostiseret af en dyrlæge??? som mener den udvise cockerrace. Men du skriver den aldrig har vist unormal udfarende opførsel. Været angrebslysten, mistet kontrol eller andet.

Mange dyrlæger af ældre årgang har faktisk en underlig opfattelse af cockerne. Måske fordi nogle af dem førhen havde øreproblemer med smalle øregange og smertefulde undersøgelser, hvor de forsvarede sig mod smerter (uden bedøvelse) ved undersøgelse.

Da jeg vel i 1990 kom med min 1 ste cocker til dr dyr og vaccination, kiggede han (dyrlægen, som jeg kendte godt) og sagde ÅH NEJ- hvad vil du dog med sådan en.Jeg sagde- hun er så sød, glad, smuk og blid og jeg har fået hende gratis. Ja, var svarer, for hvem gider eje sådan en , måske undtagen dig.

Hvorfor??? Åh ,de hakker deres ejer og mig med og er så ustabile i temperament. Traciy havde HD i svær grad og kunne således ikke bruges til jagt.Som unghund var hun Spanielklubbens bedst bedømte tæveunghund og hendes sind var så smukt.

Hun fik mig virkelig til at falde for racen.

Jeg stoler ikke på at en tilfældig dyrlæge kan vurderer at sætte denne diagnose på en evt problemhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

til Shie

Den cocker du kender til er diagnostiseret af en dyrlæge??? som mener den udvise cockerrace. Men du skriver den aldrig har vist unormal udfarende opførsel. Været angrebslysten, mistet kontrol eller andet.

Mange dyrlæger af ældre årgang har faktisk en underlig opfattelse af cockerne. Måske fordi nogle af dem førhen havde øreproblemer med smalle øregange og smertefulde undersøgelser, hvor de forsvarede sig mod smerter (uden bedøvelse) ved undersøgelse.

Da jeg vel i 1990 kom med min 1 ste cocker til dr dyr og vaccination, kiggede han (dyrlægen, som jeg kendte godt) og sagde ÅH NEJ- hvad vil du dog med sådan en.Jeg sagde- hun er så sød, glad, smuk og blid og jeg har fået hende gratis. Ja, var svarer, for hvem gider eje sådan en , måske undtagen dig.

Hvorfor??? Åh ,de hakker deres ejer og mig med og er så ustabile i temperament. Traciy havde HD i svær grad og kunne således ikke bruges til jagt.Som unghund var hun Spanielklubbens bedst bedømte tæveunghund og hendes sind var så smukt.

Hun fik mig virkelig til at falde for racen.

Jeg stoler ikke på at en tilfældig dyrlæge kan vurderer at sætte denne diagnose på en evt problemhund.

 

Jeg skal ikke kunne sige om denne dyrlæge er god eller dårlig.. Kender ham ikke... Jeg ved bare at hunden var sund og rask, og dyrlægen intet fysisk kunne finde i vejen med hunden, udover at den uden varsel "gik amok"... Og den blev gennemtjekket, fra top til tå, og jeg havde sagt til hende at jeg ville have ham, han var jo sund og rask og der måtte være en grund til at han pludselig ændrede sig. Han var virkelig en dejlig og rolig hund... Men om det er cocker-rage eller bare bims i bøtten... Ja... Jeg ved ikke hvad der giver racen det bedste ry :-D Personligt vil jeg nok hellere have en race hvor der er 1 ud af 100.000 der får cocker rage, end at den bare var "tilfældigt bims"... Det er trods alt også arveligt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen

Men jeg forstår så ikke , at du skriver den var rar og aldrig har været aggressiv, men for farligt med et 1 1/2 årig barn, fordi den kunne gå amok.???.Det kan stort set jo alle hunde, hvis de behandles forkert eller har svære uopdagede smerter.

Jeg kender et tilfælde hvor også en cocker uden papirer blev sur på mindre barn. Det viste sig ,at den var ved at blive blind, i 1 1/2 års alderen.

Nå- men jeg jeg slutter også min medvirken her mht dårlige cockerer, for alle dem jeg kender så godt og møder til udstilling og træning er jo da dejlige og harmoniske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen

Men jeg forstår så ikke , at du skriver den var rar og aldrig har været aggressiv, men for farligt med et 1 1/2 årig barn, fordi den kunne gå amok.???.Det kan stort set jo alle hunde, hvis de behandles forkert eller har svære uopdagede smerter.

Jeg kender et tilfælde hvor også en cocker uden papirer blev sur på mindre barn. Det viste sig ,at den var ved at blive blind, i 1 1/2 års alderen.

Nå- men jeg jeg slutter også min medvirken her mht dårlige cockerer, for alle dem jeg kender så godt og møder til udstilling og træning er jo da dejlige og harmoniske.

 

Nej hunden var ikke aggresiv "normalt".. Men som skrevet så havde den sine anfald.. når jeg skriver aggressiv så mener jeg f.eks. gøer og er ophidset over andre hunde, mennesker eller tydeligt viser "aggressivitet"!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen Shii

Så forstår jeg det bedre. Kender godt typen, for min kusine har netop mistet en 14 årig cocker, der kunne det samme.Særdeles underlig hund, superlydig og som ung god til agility. kunne med alle hunde og gik stadig i legebuk som 13 årig ved mødet med f.eks en hundehvalp.

Kunne kigge med cockerøjne på fremmede, er jeg ikke sød??? og efter 3-4 klap/stryg af denne søde hund, så pludselig ud af den blå luft et udfald med bisserne.???

Freja havde en fin stambog og de bedste aner, dog har jeg set hendes kuldbror kunne også dette med at pludselig gå noget amok.

Heldigvis kender jeg ikke andre utilregnelige cockerer og synes det er trist , hvis deres ry , som pzykisk ustabile skulle vinde indpas.

For mig er det en supersund race, der elsker alt aktivitetog er hyggelig at bo med, hvis det trænes og motioneres korrekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...