Hop til indhold

Overvejer at hoppe med på BARF-vognen


NannaSoko
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Mine hunde får mad en gang om dagen og så et kødben når jeg tager på arbejde;-).

 

Min berner på ca. 50 kg får ca. 1 kg om dagen og min aussie(ca 27 kg) ca 500 gr. om dagen.

 

Derudover får de en bendag en gang om ugen og en fastedag ca. hver tiende dag.

 

Jeg varierer mellem lam,hest,fjerkræ,kæbekød,laks,kallun og indmad tilsættes en gang imellem. De får også jævnligt friske tomater i maden.

 

Jeg har hørt mange sige, at kallun er godt at starte op på, men lam og fjerkræ er nu heller ikke så hårdt for maven.

 

Min den yngste havde fået tørkost i et par måneder før jeg fik ham og jeg begyndte bare ganske langsomt at give ham barf i små portioner. Han havde lidt lind mave i et par uger og derefter var det fint;-)

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er kæbekød? Kød fra kæben, går jeg ud fra :-D men fra hvilket dyr og hvor køber man kæbekød? Og har i tips til steder man køber alle de andre ting? Fylder i bare fryseren med hvad der måtte være på tilbud i supermarkedet eller køber i nogle af de der færdige pakker specielt til hunde?

 

Hvis nu jeg skal til at være jæger, kan jeg så give hundene dele at vildt jeg evt skyder som råt?

Tænker på om de måske kan have nogle parasitter som slagtedyr ikke har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her i starten holder jeg mig til det mad der er købt i "rigtig hundemad" Vi har købt en masse forskelligt.

Når vi er blevet mere fortrolig med det, regne jeg med at vi sublere op med slagteaffald fra os selv, og ting vi finder billgt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er kæbekød? Kød fra kæben, går jeg ud fra :-D men fra hvilket dyr og hvor køber man kæbekød? Og har i tips til steder man køber alle de andre ting? Fylder i bare fryseren med hvad der måtte være på tilbud i supermarkedet eller køber i nogle af de der færdige pakker specielt til hunde?

 

Hvis nu jeg skal til at være jæger, kan jeg så give hundene dele at vildt jeg evt skyder som råt?

Tænker på om de måske kan have nogle parasitter som slagtedyr ikke har.

 

Hvis det er kæbekød fra Rigtig Hundemad, så er det fra okse. Men ellers kan man købe på slagterier.. Der er et der hedder Nordkød bland andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

En lille update herfra.

Jeg gik i gang med det der rå kød lige efter jeg havde oprettet tråden, dvs fro ca tre uger siden.

 

Jeg må indrømme at jeg kastede mig lidt hovedkulds ud i det og har blandet kød på kryds og tværs.

 

Jeg har mest brugt kyllingevinger og lammeribben, men har også været forbi lidt hjort, lever, hjerter, ko og kallun.

 

Jeg har givet ganske lidt grøntsager, lidt kogte kartofler og så har jeg suppleret med forskellige olier og en urtepulver fra hokamix.

 

I dag forsøgte jeg med sildefiletter. Soko har aldrig spist fisk og det gjorde hun så heller ikke i dag. Nanna skyndte sig at æde sine sild, mens Soko dansede rundt om sine. Hun rejste endda børster af dem. Efter at have prøvet at slikke lidt på silden gik Soko, men da Nanna ville spise hendes sild fik hun ikke lov.

 

Nanna har lige kastet hendes sild op igen og det ville Soko gerne spise :confused::badr:

 

Soko klør sig stadig og til at starte med blev hun lidt tyk, så nu har vi sat mængden ned.

Nanna ser utrolig godt ud, hun er blevet meget blank og måske mere muskuløs i det.

 

Hundene synes maden smager godt og de har allerede fået meget renere tænder.

 

Eneste ulempe er at det er pisse-dyrt.

Det kan helt sikkert gøres billigere, men vil helst ikke bruge kød fra konventionelt 'dyrkede' dyr, især ikke kyllinger.

Har stadig ingen stor fryser, så har også lidt svært ved at købe stort og billigt ind.

 

Fortsætter indtil videre :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skal have os en fryser og vi har plads til det...føler bare ikke helt at jeg er mentalt klar til kummefryser :mrgreen:

 

Jeg har trænet rigtig meget med Soko de sidste uger og hun har fået alverdens crapy godbidder. Efter vi hoppede på råkost har jeg forsøgt at holde mig til lødige og sunde godbidder.

Derudover har jeg bare blandet løs af det kød jeg lige kunne få neglene i.

For at undgå kløe, bør jeg nok skrue lidt ned for variationen i en tid. Det gør jeg så snart jeg finder nogle leverandører og får en fryser i hus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi talte med vores dyrlæge om at starte med at barfe, da vi alligevel var nede til vaccination. Hun sagde (hvilket vi synes lød ganske fornuftigt), at for mange blev det at barfe en religion. Så skal man ENDELIG huse at give dit og må FOR GUDS SKYLD ikke give dat. Det handler i bund og grund om at tænke på hunden som en ulv i naturen (sagde den rare dyrlæge) og almindelig sund fornuft. Færdig barf er nemt ja, men hvis man har store vovser, så koster det altså. Kallun f.x. (og en del andet "lækkert" slagteaffald) må slagterne ikke sælge (eller for den sags skyld give væk) i DK pga. alle de stupide regler på området, men vi kan købe det i frossen stand forskellige steder. Lidt fjollet, men sådan er det altså bare. Vi gør selv det, at vi køber "menneskekød", når det er på tilbud. Altså ikke kød fra mennesker, men alm. kød, som er beregnet til mennesker. Osso Bucco, lever, hjerte, hk. okse, marvben osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi talte med vores dyrlæge om at starte med at barfe, da vi alligevel var nede til vaccination. Hun sagde (hvilket vi synes lød ganske fornuftigt), at for mange blev det at barfe en religion. Så skal man ENDELIG huse at give dit og må FOR GUDS SKYLD ikke give dat. Det handler i bund og grund om at tænke på hunden som en ulv i naturen (sagde den rare dyrlæge) og almindelig sund fornuft. Færdig barf er nemt ja, men hvis man har store vovser, så koster det altså. Kallun f.x. (og en del andet "lækkert" slagteaffald) må slagterne ikke sælge (eller for den sags skyld give væk) i DK pga. alle de stupide regler på området, men vi kan købe det i frossen stand forskellige steder. Lidt fjollet, men sådan er det altså bare. Vi gør selv det, at vi køber "menneskekød", når det er på tilbud. Altså ikke kød fra mennesker, men alm. kød, som er beregnet til mennesker. Osso Bucco, lever, hjerte, hk. okse, marvben osv.

 

Man kan da købe kallun fra et slagteri.. Hvor man også kan få ben til hundene.. Jeg køber både heste- og okseben, samt oksekallun (og heste- og oksekød i andre udskæringer) på et slagteri. Og marvben er ikke nok, da de færreste hunde spiser hele benet på et marvben.

 

Og nej, jeg er ikke en af de hellige:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan da købe kallun fra et slagteri.. Hvor man også kan få ben til hundene.. Jeg køber både heste- og okseben, samt oksekallun (og heste- og oksekød i andre udskæringer) på et slagteri. Og marvben er ikke nok, da de færreste hunde spiser hele benet på et marvben.

 

Og nej, jeg er ikke en af de hellige:mrgreen:

 

Okay det lyder da vildt! Må man spørge, hvor? (Vi kontaktede vores "kødpuscher", som sagde, at de ikke måtte give/sælge maveindhold (som i kallun) samt flere forskellige andre "affaldsting". Gad vide, om det er fordi det er en økologisk slagter og de har andre regler?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay det lyder da vildt! Må man spørge, hvor? (Vi kontaktede vores "kødpuscher", som sagde, at de ikke måtte give/sælge maveindhold (som i kallun) samt flere forskellige andre "affaldsting". Gad vide, om det er fordi det er en økologisk slagter og de har andre regler?)

 

Der er et slagteri, der hedder Kosakgården i Slangerup (Kosakgrdens slagteri Slagtning af svin lam Kvg Gede Kreatuer og Vild Slangerup Nordsjlland Frederikssund lstykke og Hillerd Roskilde Nstved Ringsted Kge) som jeg VED sælger (eller har gjort, ihvertfald), for jeg har selv købt deroppe for nogle år siden. Så er der også Nordkød ved Hillerød(Slagteriet Nordkd Aps) - ham har jeg dog ikke selv prøvet - og så er der ham, jeg køber ved, som ligger i Vipperød ved Holbæk.

 

De sælger det da ihvertfald..

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er et slagteri, der hedder Kosakgården i Slangerup (Kosakgrdens slagteri Slagtning af svin lam Kvg Gede Kreatuer og Vild Slangerup Nordsjlland Frederikssund lstykke og Hillerd Roskilde Nstved Ringsted Kge) som jeg VED sælger (eller har gjort, ihvertfald), for jeg har selv købt deroppe for nogle år siden. Så er der også Nordkød ved Hillerød(Slagteriet Nordkd Aps) - ham har jeg dog ikke selv prøvet - og så er der ham, jeg køber ved, som ligger i Vipperød ved Holbæk.

 

De sælger det da ihvertfald..

 

Super. Jeg bor i Jægerspris og arbejder i Holbæk, så det er nogle gode steder for mig! Hvad hedder Vipperød-manden? (hvis du altså vil ud med det :hmm:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Super. Jeg bor i Jægerspris og arbejder i Holbæk, så det er nogle gode steder for mig! Hvad hedder Vipperød-manden? (hvis du altså vil ud med det :hmm:)

 

Hehe helst ikke:cool: Aj det er gas.. Det hedder HH slagteri (hans hjemmeside virker ikke, men her er den: Henrik Hansen A/S - slagtning af heste

 

Man ringer/mailer mandag/tirsdag med bestilling og så vender han retur, hvornår man kan hente (normalt fredag eftermiddag).

 

Jeg ved ikke om priserne er som da jeg sidst bestilte, da det er over 1½ år siden

 

Men der kunne man få hele komaver til 10 kr kg og 15 kr pr kg, hvis man ville have det hakket

 

Okseben (og vist også hesteben) kostede 10 kr pr kg

Hestekød kostede 15-18 kr pr kg.

 

Man skal minimum købe 10 kg af det, man vil have.. Altså 10 kg okseben, 10 kg hesteben.. Man kan ikke mixe, så man køber 5 kg okse og 5 kg hest:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...