Ulla H Skrevet September 30, 2011 Rapporter Share Skrevet September 30, 2011 Jeg ville spørge om nogen kender til seriøse artikler vedr udvikling af bidehæmning hos hvalpe. Her menes primært mht alder for denne indlæring. Jeg undrer mig nemlig over , at så mange får dette problem, som jo er ret irriterende for ejeren af ny hvalp, og tillige gør, at der skal afledes og ofte skændes for meget på den lille ny i overgangen til af finde sin plads i det nye hjem,. Hos mig forekommer det nemlig kun til omkring 8 ugers alderen. Mine ikke solgte terrorister er nu 9 uger.De kan da tage fat i fingre , men hakker ikke til.De bider ikke i bare ben, men OK sandaler bruges ikke, for jeg bliver gal, hvis een skulle hakke mig i tæerne. På mit sidste kuld beholdte jeg en hvalp og havde også en tilbage, der først kom herfra i 4 mdr´s alderen da han skulle til Grønland med rabiesattest osv. Hellerikke her forekom dette bideri efter vel 7-8 ugers alderen. På mine græske plejehvalpe har det aldrig været et problem, de er over 12 uger ved ankomst.Kun med een der hyrdede og nappede i min bag. Jeg ville gerne vide om det er fordi de fleste kommer væk i 8 ugers alderen , måske lidt tidligt, eller de med manglende bidehæmning er født, hvor der kun findes mortæven, så de ikke er korrigeret af andre voksne hunde. Tænk - hvis en uge mere hos opdrætter kunne fjerne dette, så starten i nyt hjem blev mere harmonisk????? Især i hjem med børn. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
MiniBillen Besvaret September 30, 2011 Rapporter Share Besvaret September 30, 2011 Hmm, jeg kender ikke nogle artikler, kunne være ret interessant at se:-D Min mors løver "hvalpebed" lidt den første uge efter de var kommet hjem, men så stoppede det uden jeg/vi gjorde noget. De lærte det simpelthen bare ved at lege med Mille. Hun er meget stille og rolig og enormt tålmodig ved hvalpe, så via leg med hende lærte hvalpene, det der med ikke at bide.. Mille gjorde det lidt som lille, men min bror fik vendt hende af med det, kan fatisk ikke huske hvordan han gjorde :hmm: Tror han vendte sig om og ignorerede når hun gjorde det. Charlie hvaplebed lidt længere, men han stoppede når jeg "pev" som en anden hund, hvis man kan sige sådan:lol: Det var han meget obs på, og stoppede med det samme. Det og leg med de andre hunde, gjorde at han stoppede.. Men han var vel16-17 uger før det (fik ham da han var 13 tror jeg). I dag bider han ikke, men han vil meget gerne have min hånd i munden. Tror det en form for tryghed for ham? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret September 30, 2011 Rapporter Share Besvaret September 30, 2011 Nej kender desværre ingen artikler om det. Men Motor bed os, i leg, i ret lang tid og Voodoo gør det enten når han kammer lidt over i sjov leg og også, ret tydeligt, fordi det klør af pommern til med tænderne, han bliver helt argh og åbenbart er menneskehud altså det bedste (det eller isterninger). Man skulle måske tro at Motor lærte ham bidehæmning, men det gør han ikke - eller jo, han flygter, undviger, ignorerer, irettesætter ham, men tror ikke Voodoo er stoppet med at bide før Motor som alenehund gjorde det.. Synes det er vildt at dine ikke bider når de er så unge?? Kan da godt være flere hunde har noget med det at gøre, Motor havde kun sin mor (og søskende), Voodoo havde mor og mormor (mormor havde alle hvalpe dyb respekt for) og så mødte de jævnligt far, men han syntes de var lidt uhyggelige, så han korrigerede altså ikke hvis de bed, så vidt jeg forstod Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret September 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 30, 2011 Jeg har en ide om, at dette netop indlæres i 7-9 ugers alderen, og selvfølgelig bedst ved oplæring af voksne hunde med hvalpeerfaring. Mine sidstkøbte udefrakommende hvalpe(fraset mine 2 grækerer, der var ældre ved ankomst) er nu 11 og 8 år, og begge kom fra opdrætterer der ikke levererede hvalpene når de var 8 uger, hvis man havde hunde i forvejen. Men 9 uger var OK. Disse er født i en seriøs kennel med kun normalt et kuld /år og der var andre hunde end moderen, som de havde fællesskab med i især haven.. Håber at se nogle med bedre viden om diverse artikler end mig i denne tråd. Synes det kunne være så dejligt ikke at læse om folk, der virkelig er ved at give op pga hvalpes adfærd ved og lige efter overtagelse. Men aner jo ikke om mine f-.eks vil starte som superterrorister ved hjemskift nu.??? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret September 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 30, 2011 Vil lige sige at her er den voksne hund, der er mest med de små deres mormor.Hun er 11 år og rimelig frisk af sin alder.Molly har haft 4 kuld og så de græske plejebørn lidt af gangen. Men hvis de slogs vild og skriger og hyler er deres egen mor der også straks. Men de prøver jo stadig at die hende, hvilket hun ikke orker nu., så hun flygter fra dem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret September 30, 2011 Rapporter Share Besvaret September 30, 2011 Jeg har en ide om, at dette netop indlæres i 7-9 ugers alderen, Jeg kender desværre ingen seriøse bøger om emnet bidehæmning. Jeg ved blot, at alle vores tre airedales har været de rene bidemonstre, indtil de blivende tænder ankom. Derefter - og resten af deres liv - bed de så blidt, så blidt. Men de bider altså til den dag, de dør. Om det er noget specielt for airedales, ved jeg ikke, men jeg kan da ikke tro det. Når vi kommer hjem efter fx en teatertur, så er Sofus fuldkommen vild af glæde og så går han rundt med min ene hånd i munden. Jeg kan mærke, at det sitrer i hans kæber, men der - heldigvis - er ingen smerte involveret. :banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tinka Besvaret September 30, 2011 Rapporter Share Besvaret September 30, 2011 Jeg er overbevist om at biddehæmnings indlæringen sker efter de 8 uger, hvor hundemor lærer hvalpene sådanne ting. Det er vel derfor man kan diskutere om en 8 ugers hvalp er gammel nok til at flytte hjemmefra frem for en hvalp på 10-12 uger. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret September 30, 2011 Rapporter Share Besvaret September 30, 2011 Men nu ved jeg ikke helt - jeg synes jo det virker naturligt nok at de bider, mener du at hvalpe slet ikke bør tygge i mennesker? De bider jo også hårdt i andre hunde indtil de lærer åh, det gør faktisk ondt. Når vi kommer hjem efter fx en teatertur, så er Sofus fuldkommen vild af glæde og så går han rundt med min ene hånd i munden. Jeg kan mærke, at det sitrer i hans kæber, men der - heldigvis - er ingen smerte involveret. :banan: Ja jeg synes også det går over med tandskiftet og som om de bliver mere bevidste om, at de faktisk har store tænder lige pludselig. Jeg vil ikke sige at Motor bider endnu, men han kan godt tage fat om armen/hånden på mig i leg eller lidt glæde måske, men han tygger jo slet ikke, det er sådan virkelig forsigtigt. Det du skriver her, jeg var på færgen engang og en dame kæmpede en brav kamp med at komme ind på et sæde med en baby, en stor taske og en vildt glad labrador, stor hvalp. Siger om jeg ikke lige skal holde hunden og jo tak, og så tog hunden heeeelt blidt min hånd i munden og så stod den der og logrede Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Marie-Louise Besvaret Oktober 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 1, 2011 Jeg vil da lige give mit besyv med også, selvom jeg/vi først lige har fået hund Jeg forventede nemlig en hvalp, som ville bide konstant, men det er absolut ikke tilfældet. Min veninde fik en cocker hvalp på 8 uger for nogle måneder siden. Hun bider ret ofte, og man kan næsten ikke kæle hende uden hun bider - og det finder jeg også normalt, når hun er hvalp Men vi fik så vores egen cocker i går, og han er 11 uger. Han bider nærmest ikke på noget tidspunkt. Kun når han bliver VIRKELIG legesyg, men når man så siger "nej" eller "argh", så stopper han med det samme, så jeg tror bestemt godt at alderen har noget med det at gøre - men det kunne være spændende at se om der er nogle artikler eller forskning, som beviser det også Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Oktober 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 1, 2011 Kender heller ikke til artikler, men Karla bed og bed og bed, da vi fik hende som 8 ugers... Vi lignede nogen der ejede en kat med rabies.... Huller og rifter overalt! Johna derimod har ikke bidt, kun i Karla, og det aflærte Karla hende selv... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts