Lonny Skrevet Oktober 3, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2011 Luna humper ellers aldrig (laver parrebevægelser), men når hun er højløbsk så løber hendes hormoner af med hende og hun kan finde på at forsøge at parre min arm Normalt når jeg oplever at en hund humper, så skyldes det enten stress/frustration eller en indlært vane. Men med Luna skyldes det helt tydeligt hormoner, men hvorfor i alverden udløser det sig i at hun humper, jeg mener, tæver er jo ikke dem der normalt skal udfører netop de bevægelser, så hvorfor udmønter hendes sexuelle frustration sig i lige netop disse bevægelser :hmm: Som ved enhver anden humpning jeg nogensinde har oplevet, så virker det bestemt ikke som en velovervejet handling, nærmere en instinktstyret og fuldstændigt manisk handling som hunden ikke selv kan stoppe. Men hvilke urgammelt instinkt er det der gør at humpning er blevet svaret på stress og frustrationer, selv hos tæver? Kom med jeres bud eller viden på hvorfor selv tæver humper Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Oktober 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2011 ingen bud på, hvorfor tæver gør det også. men jeg oplever det samme som dig, at det ikke altid er stress, men også kan være ren løbskhed. det er det i hvert fald hos min kronisk højløbske () hund, når han gør det ved tæver, det er jeg ikke i tvivl om. han kan dog også finde på at stress-humpe gæster engang imellem. jeg tænker lidt på det som små drenge, der får for vane at holde sig om dilleren - jeg tænker lidt, at de i nogle situationer gør det, fordi det føles dejligt, og i andre situationer, fordi det er beroligende autoadfærd - og som med halfdan er det jo lidt som om, at de ikke engang selv bemærker, at de gør det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Oktober 3, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2011 ingen bud på, hvorfor tæver gør det også. men jeg oplever det samme som dig, at det ikke altid er stress, men også kan være ren løbskhed. det er det i hvert fald hos min kronisk højløbske () hund, når han gør det ved tæver, det er jeg ikke i tvivl om. han kan dog også finde på at stress-humpe gæster engang imellem. jeg tænker lidt på det som små drenge, der får for vane at holde sig om dilleren - jeg tænker lidt, at de i nogle situationer gør det, fordi det føles dejligt, og i andre situationer, fordi det er beroligende autoadfærd - og som med halfdan er det jo lidt som om, at de ikke engang selv bemærker, at de gør det Jamen Luna er absolut ikke bevidst om hvad det helt præcist er hun gør, det er meget tvangspræget, men i hendes tilfælde kan jeg heldigvis hurtigt få hende stoppet ved at ae hende blidt og tale beroligende. Så måske har du ret i at det er en beroligende autoadfærd, men spørgsmålet er så hvor i alverden netop de bevægelser virker beroligende :hmm: Og Luna gør det som sagt aldrig udover når hun er højløbsk, hun gjorde det i sidste løbetid, og hun har gjort det i denne, men udover disse to episoder så har jeg aldrig oplevet hun gør det ved mennesker eller andre hunde, så det er helt klart hendes hormoner der løber af med hende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret Oktober 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2011 Min kusines F1-lab gjorde det også da hun skulle parres for et år siden. Luna humper eller stresser normalt aldrig - men fordi 'fjolset' ikke kunne finde ud af det, fik hun lige vist ham metoden et par gange :slem: Rent og skær 'hormon-stress' - hun bakkede også rumpen ind under ham osv. så hun var bare totalt klar.. :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Oktober 3, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2011 Min kusines F1-lab gjorde det også da hun skulle parres for et år siden. Luna humper eller stresser normalt aldrig - men fordi 'fjolset' ikke kunne finde ud af det, fik hun lige vist ham metoden et par gange :slem: Rent og skær 'hormon-stress' - hun bakkede også rumpen ind under ham osv. så hun var bare totalt klar.. :blink: Så du tror måske det er tævens forsøg på at vise modparten hvad det er de skal gøre for at tilfredsstille hende Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Oktober 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2011 Når hundes sexliv er så unaturligt som det er i dag, i samfund som vore, er det vel naturligt , at når hormonerne kommer op og ikke kan tilfredsstilles normalt, ved at tæven finder en hanhund efter eget ønske, skal frustrationen ud, som enten det ene eller andet. Forplantningsdriften hos mange dyr er meget stærk, og vil også give anledning til stressrelateret adfærd, hvilket det vel er, at få afløb for driften via mennesker, puder, tøjdyr eller andet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret Oktober 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2011 Så du tror måske det er tævens forsøg på at vise modparten hvad det er de skal gøre for at tilfredsstille hende Nu havde hun aldrig prøvet det før, så nej - jeg tror ikke det var for at vise hvad han skulle - men blot totalt hormon-stress der udløste humperiet Men da hun ellers aldrig hverken stresser eller humper, tillægger jeg det hormonerne.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sagapigen Besvaret Oktober 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2011 I landbruget bruger man det fænomen til at se hvem der er på vej i brunst. Det vil ofte være sådan at en ko eller en so der er på vej i brunst (og i brunst men ikke helt klar til parring) vil humpe de andre (ofte dem der er i brunst og klar til parring). Jeg aner ikke hvorfor det er sådan, udover at det nok er en reaktion på det øgede hormon niveau. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Oktober 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2011 Jamen Luna er absolut ikke bevidst om hvad det helt præcist er hun gør, det er meget tvangspræget, men i hendes tilfælde kan jeg heldigvis hurtigt få hende stoppet ved at ae hende blidt og tale beroligende. Så måske har du ret i at det er en beroligende autoadfærd, men spørgsmålet er så hvor i alverden netop de bevægelser virker beroligende :hmm: Og Luna gør det som sagt aldrig udover når hun er højløbsk, hun gjorde det i sidste løbetid, og hun har gjort det i denne, men udover disse to episoder så har jeg aldrig oplevet hun gør det ved mennesker eller andre hunde, så det er helt klart hendes hormoner der løber af med hende. nu taler jeg helt uden belæg, men automatiseret adfærd tager vel typisk udgangspunkt i vores dybeste reflekser - både hos mennesker og dyr. og der er seksualitet jo lige som en af dem sammen med f.eks. sutning, som jo også både mennesker og dyr kan have som "tvangsadfærd". og som sagt sammenligner jeg det altid med små menneskebørn, der går og krammer deres kønsdele, det gør de fleste børn vel også i en eller anden grad. og mange voksne mænd også, i øvrigt - sikkert også nogle voksne damer i øvrigt overvejede jeg at genopstarte min pinlighedstråd, fordi vi et par gange har oplevet, at halfdan humper os, når vi ... humper hinanden :oops: hvilket for det første er ustyrligt åndssvagt og meget ødelæggende for stemningen og for det andet meget, meget mystisk Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Oktober 3, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2011 I landbruget bruger man det fænomen til at se hvem der er på vej i brunst. Det vil ofte være sådan at en ko eller en so der er på vej i brunst (og i brunst men ikke helt klar til parring) vil humpe de andre (ofte dem der er i brunst og klar til parring). Jeg aner ikke hvorfor det er sådan, udover at det nok er en reaktion på det øgede hormon niveau. Så det er ikke kun inden for hundeverdenen at hundyr humper andre når hormonerne løber løbsk, det var da ret pudsigt, at tænke sig at det nærmest er sådan en udbredt metode til vise sin parathed :hmm: Kan landbrugsdyr så også finde på at humpe i andre situationer, som f.eks. ved stress? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Oktober 3, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2011 nu taler jeg helt uden belæg, men automatiseret adfærd tager vel typisk udgangspunkt i vores dybeste reflekser - både hos mennesker og dyr. og der er seksualitet jo lige som en af dem sammen med f.eks. sutning, som jo også både mennesker og dyr kan have som "tvangsadfærd". og som sagt sammenligner jeg det altid med små menneskebørn, der går og krammer deres kønsdele, det gør de fleste børn vel også i en eller anden grad. og mange voksne mænd også, i øvrigt - sikkert også nogle voksne damer Jeg kan sagtens forstå det ved hanhunde, men der hvor min undren opstår er når tæver gør det. Hvordan kan det at humpe være en dyb refleks hos en tæve :hmm: Jeg læste engang at menneskefostre ikke blev defineret som værende enten han- eller hunkøn før et godt stykke henne i graviditeten, og derfor har mænd brystvorter, fordi at disse bliver dannet før fostret har dannet sit endelig køn. Kan det mon være noget lignende med dyr, altså at denne humperefleks dannes før fostret har antaget sit køn :hmm: i øvrigt overvejede jeg at genopstarte min pinlighedstråd, fordi vi et par gange har oplevet, at halfdan humper os, når vi ... humper hinanden :oops: hvilket for det første er ustyrligt åndssvagt og meget ødelæggende for stemningen og for det andet meget, meget mystisk Måske burde du have startet din egen tråd, for nu går min da helt i vasken Men jeg har før hørt om tilfælde hvor hunden forsøgte at deltage, men jeg er ikke helt klar over om det skyldes en stressreaktion over ikke at vide hvad der foregår, eller om det skyldes at hunden rent faktisk bliver tændt af de sexualdufte der er i luften Baldur tændte f.eks. på lugten af at jeg havde menstration, så skulle jeg bare humpes, eller han rendte rundt med snuden oppe i numsen på mig hele tiden, så hunde kan bestemt godt tændes af menneskedufte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sagapigen Besvaret Oktober 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2011 Så det er ikke kun inden for hundeverdenen at hundyr humper andre når hormonerne løber løbsk, det var da ret pudsigt, at tænke sig at det nærmest er sådan en udbredt metode til vise sin parathed :hmm: Kan landbrugsdyr så også finde på at humpe i andre situationer, som f.eks. ved stress? Jeg ved ikke hvor udbredt det er at stresshumpe, for landbrugsdyr. Jeg tror ikke det er almindeligt, da det at et hundyr humper er en ret sikker metode til at bedømme begyndende brunst. Hvis de også humpede i stressede situationer, ville det være sværere at vurdere. Skulle hilse og sige at det ikke altid er lige sjovt at stå mellem to fuldvoksne malkekøer... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Oktober 3, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2011 Jeg ved ikke hvor udbredt det er at stresshumpe, for landbrugsdyr. Jeg tror ikke det er almindeligt, da det at et hundyr humper er en ret sikker metode til at bedømme begyndende brunst. Hvis de også humpede i stressede situationer, ville det være sværere at vurdere. Det er selvfølgelig rigtigt :hmm: Skulle hilse og sige at det ikke altid er lige sjovt at stå mellem to fuldvoksne malkekøer... Nej, det kunne jeg godt forestille mig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Oktober 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2011 Jeg kan sagtens forstå det ved hanhunde, men der hvor min undren opstår er når tæver gør det. Hvordan kan det at humpe være en dyb refleks hos en tæve :hmm: Jeg læste engang at menneskefostre ikke blev defineret som værende enten han- eller hunkøn før et godt stykke henne i graviditeten, og derfor har mænd brystvorter, fordi at disse bliver dannet før fostret har dannet sit endelig køn. Kan det mon være noget lignende med dyr, altså at denne humperefleks dannes før fostret har antaget sit køn :hmm: Måske burde du have startet din egen tråd, for nu går min da helt i vasken Men jeg har før hørt om tilfælde hvor hunden forsøgte at deltage, men jeg er ikke helt klar over om det skyldes en stressreaktion over ikke at vide hvad der foregår, eller om det skyldes at hunden rent faktisk bliver tændt af de sexualdufte der er i luften Baldur tændte f.eks. på lugten af at jeg havde menstration, så skulle jeg bare humpes, eller han rendte rundt med snuden oppe i numsen på mig hele tiden, så hunde kan bestemt godt tændes af menneskedufte jeg tror, at du har fat i noget rigtigt ifht. udviklingen af køn, og jeg tror, at noget så absolut grundlæggende som humpeadfærd, ligger i alle pattedyr både hankøn og hunkøn. og angående mit sidespor er det også det, vi undrer os over - om det "bare" er stress, eller om han rent faktisk reagerer på ... seksualiteten. for det er det eneste tidspunkt, han nogensinde gør det. og han er heller ikke en sniffe-i-numse-hund overhovedet. nå, men det skal jeg nok stoppe med at diskutere nu, sorry for trådsmadring Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Oktober 3, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2011 jeg tror, at du har fat i noget rigtigt ifht. udviklingen af køn, og jeg tror, at noget så absolut grundlæggende som humpeadfærd, ligger i alle pattedyr både hankøn og hunkøn. Det kan godt være at det er derfor, at det altså er noget der ligger i os før vi kønsbestemmes :hmm: og angående mit sidespor er det også det, vi undrer os over - om det "bare" er stress, eller om han rent faktisk reagerer på ... seksualiteten. for det er det eneste tidspunkt, han nogensinde gør det. og han er heller ikke en sniffe-i-numse-hund overhovedet. Uh, den er svær :hmm: Jeg tror som sagt godt at hunde kan reagerer på sexualiteten og de dufte der udskilles under den sexuelle akt, men om det er det Halfdan reagerer på, eller om han tror I slås, det skal jeg ikke kunne sige nå, men det skal jeg nok stoppe med at diskutere nu, sorry for trådsmadring Det er helt i orden, forsæt bare, det hører jo ind under emnet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
MiniBillen Besvaret Oktober 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2011 Jeg tænker stadig på det som en stress/frustrations reaktion.. Nogle tæver humper når de bliver almindeligt dagligdagsstresset, fx ved leg i længere tid. Det er vel også enormt stressende og forvirrende for dem at være i løbetid? De mærker vel en masse ting i kroppen og et behov for at blive bedækket, som ikke tilgodeses, disse ting ville vel give hvem som helst stress? Når en hanhund humper en der ikke er i løbetid tænker jeg også stress.. Når de så humper en tæve der er i løbetid, stammer det vel i bund og grund også af stress? Damen dufter så dejligt at han bliver helt kuldret oveni hovedet og reagerer ved sit normale stressadfærd = humpning.. At humpe et menneske i situationer som menstruation eller når mennesker selv er sammen, så er det vel også stress? Aaaghr, mor dufter mærkeligt! Hva sker der?! Aaaghr, mor og far opfører sig mærkeligt, hva sker der!? Det sådan min teori, jeg tror ikke hunde har seksualdrift som mennesker og rent faktisk "tænder" på noget som helst:lol: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Oktober 3, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2011 Jeg tænker stadig på det som en stress/frustrations reaktion.. Nogle tæver humper når de bliver almindeligt dagligdagsstresset, fx ved leg i længere tid. Det er vel også enormt stressende og forvirrende for dem at være i løbetid? De mærker vel en masse ting i kroppen og et behov for at blive bedækket, som ikke tilgodeses, disse ting ville vel give hvem som helst stress?Når en hanhund humper en der ikke er i løbetid tænker jeg også stress.. Når de så humper en tæve der er i løbetid, stammer det vel i bund og grund også af stress? Damen dufter så dejligt at han bliver helt kuldret oveni hovedet og reagerer ved sit normale stressadfærd = humpning.. At humpe et menneske i situationer som menstruation eller når mennesker selv er sammen, så er det vel også stress? Aaaghr, mor dufter mærkeligt! Hva sker der?! Aaaghr, mor og far opfører sig mærkeligt, hva sker der!? Det sådan min teori, jeg tror ikke hunde har seksualdrift som mennesker og rent faktisk "tænder" på noget som helst Jeg er på vej ud af døren, så jeg nøjes lige med at svare på det markede. Har alle dyr ikke sexualdrift, ellers ville de vel ikke overleve som art Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret Oktober 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2011 Jeg er på vej ud af døren, så jeg nøjes lige med at svare på det markede. Har alle dyr ikke sexualdrift, ellers ville de vel ikke overleve som art Jeg tror dyr har sexualdrift - men ikke som vi mennesker, der kan få 'lyst' til sex vha. hjernen (giver det mening?) De har et instinkt, som giver sig til udtryk, når biologien er klar til det. Hvis mennesker var sådan, ville vi udelukkende dyrke sex, hver gang kvinden havde ægløsning og kunne blive gravid? Jeg har kun hørt om en anden dyreart, der dyrker sex for fornøjelsens skyld, men kan ikke huske om det var en abe eller en delfin-art Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Oktober 3, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2011 Jeg tror dyr har sexualdrift - men ikke som vi mennesker, der kan få 'lyst' til sex vha. hjernen (giver det mening?) De har et instinkt, som giver sig til udtryk, når biologien er klar til det. Hvis mennesker var sådan, ville vi udelukkende dyrke sex, hver gang kvinden havde ægløsning og kunne blive gravid? Jeg har kun hørt om en anden dyreart, der dyrker sex for fornøjelsens skyld, men kan ikke huske om det var en abe eller en delfin-art Det giver bestemt mening, at have sexualdrift via hjernen kræver fantasi, og det er jeg ikke sikker på at dyr har :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts