Hop til indhold

kontanthjælpsmodtager : hjælp til hunde ?


anne-lise hansen
 Share

Recommended Posts

Gæst The dogfather

Men ellers kan jeg komme med et andet godt eksempel på noget der er helt skævt:

 

tag Pædagogisk assistent uddannelsen som "rask og rørig":

10.000kr. før skat i måneden

1 obligatorisk tur til ca. 2000kr. man selv betaler

Bøger til ca. 2000kr. man selv betaler...

 

PAU på revalidering:

18.000kr før skat om måneden

1 obligatorisk tur til 2000kr. man får betalt

Bøger til en værdi af ca. 2000kr. man får betalt...

 

Det synes jeg sgu er en underlig prioritering...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 177
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Nu har jeg ikke lige læst hele tråden , men det ved jeg man ikke kan , min veninde der har en lille yorki søgte om det i januar , og der fik hun pænt afvide at hvis hun ikke havde råd måtte hun jo skille sig af med hunden , (om det svar så lige går ind under "god service" kan man så tænke over:hmm:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det har jeg, og kender folk der har fået de ting som engangsydelser;-)

 

Det kan godt være de har sagt det til dig, men jeg tror ikke på det :-D

 

Har du selv fået nogle af de ting gratis?

Måske Tweesa kan sige om man kan søge tilskud til julegaver og tøj når man får kontanthjælp? Når man som skrevet ikke kan søge tilskud til briller eller kontanktlinser eller bare få udgiften medregnet når ens rådighedsbeløb skal udregnes...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være de har sagt det til dig, men jeg tror ikke på det :-D

 

Har du selv fået nogle af de ting gratis?

Måske Tweesa kan sige om man kan søge tilskud til julegaver og tøj når man får kontanthjælp? Når man som skrevet ikke kan søge tilskud til briller eller kontanktlinser eller bare få udgiften medregnet når ens rådighedsbeløb skal udregnes...

Det kan man da godt , ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan man da godt , ?

 

I min kommune kun hvis man bruger en højere/lavere styrke end +/- 7 mener jeg det var...

 

Edit, fandt lige et link :)

 

"Brillestel, glas og kontaktlinser. Bemærk, at der pr. 1.7.98 ikke længere kan ydes støtte til briller m.v. som hjælpemiddel (servicelovens § 97), når behovet for briller eller kontaktlinser alene skyldes en optisk synsfejl, dvs. hvis behovet for briller og kontaktlinser alene skyldes langsynethed, nærsynethed, bygningsfejl eller forskellig optisk styrke på øjnene."

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være de har sagt det til dig, men jeg tror ikke på det :-D

 

Har du selv fået nogle af de ting gratis?

Måske Tweesa kan sige om man kan søge tilskud til julegaver og tøj når man får kontanthjælp? Når man som skrevet ikke kan søge tilskud til briller eller kontanktlinser eller bare få udgiften medregnet når ens rådighedsbeløb skal udregnes...

 

Nej, jeg har ikke fået de ting gratis - har dog heller ikke søgt om dem;-) Jeg undersøgte om at få hjælp til medicin, da det var en rigtig stor udgift, hvilket jeg ikke kunne lade sig gøre. Så derfor stoppede jeg med at tage medicin.

Nogen fik deres medicin betalt, andre gjorde ikke. De fik tilskud til transport, jeg så deres kommunepapirer. 2 jeg kender fik penge til en cykel (og nej den blev ikke brugt til at komme frem og tilbage til uddannelse)

Julegaver kan man nok ikke søge hjælp til, ved jeg absolut intet om, som sagt en lidt grov joke ;)

Redigeret af MiniBillen
...
Link til indlæg
Del på andre sites

I min kommune kun hvis man bruger en højere/lavere styrke end +/- 7 mener jeg det var...

Ej hvor skørt , ? her er det bare hvis de kan se på din indkomst at du ikke har mulighed for at betale dem , plus så skal det være nødvendigt ,

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej hvor skørt , ? her er det bare hvis de kan se på din indkomst at du ikke har mulighed for at betale dem , plus så skal det være nødvendigt ,

 

Har godt nok svært v ed at finde det i serviceloven, men fandt dette som passer med hvad jeg har fåået af vide:

 

"Det er en forudsætning for støtte til briller og kontaktlinser efter servicelovens § 97, at ansøgeren har en medicinsk-optisk defineret, varig øjenlidelse, eller et varigt synshandicap med en synsstyrke på 6/18 eller derunder."

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes heller ikke man skal kunne søge til sin hund, jo måske i sær tilfælde af sygdom og at der er en grund til at have hunden udover hygge.

Men jeg bliver stødt af nogle folks holdninger. Jeg er på kontanthjælp og har været det siden jeg blev 18 år (nu 21 år) og fået hjælp fra kommunen med penge siden mit 17. år.

Jeg ville ELSKE at kunne tage en uddannelse, holde et arbejde, køre med en bus, gøre de ting jeg godt kunne tænke mig.

Men det kan jeg ikke pga. flere psykiske lidelser og en lille medfødt hjerneskade i det sociale fordi jeg er for tidligt født. Jeg kan ikke gøre for det. Jeg har valgt min hund og taget ansvaret for ham, men at nogle siger kontanthjælp er en midlertidig løsning og det ene og det andet, det ville ønske de mennesker gad og fortælle min sagsbehandler for ifølge hende og andre må jeg ikke komme af kontanthjælpen fordi jeg er for syg til at blive jobprøvet men man skal jobprøves for at få førtidspension. Jeg er blevet kastet rundt siden jeg var 11 år gammel af kommunen, fordi jeg var for syg til indlæggelse på psyk. Jeg har kæmpet HELE mit liv. Og kender andre som har det samme og jeg ville ØNSKE for en anden "box" end kontanthjælp jeg som syg kunne blive sat i. I stedet for at skulle høre og se på folk hver dag som tror man er en junkie bums bare fordi man ikke ser "syg" ud:megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har godt nok svært v ed at finde det i serviceloven, men fandt dette som passer med hvad jeg har fåået af vide:

 

"Det er en forudsætning for støtte til briller og kontaktlinser efter servicelovens § 97, at ansøgeren har en medicinsk-optisk defineret, varig øjenlidelse, eller et varigt synshandicap med en synsstyrke på 6/18 eller derunder."

6/18 , ? :hmm:jeg ved bare at med mit syn på 6+ og 3+ kan jeg få til briller eller kontaklinser , men det er jo også kun fair at der er stremme regler omkring om man kan få eller ej , (ved alle slags tilskud) :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes heller ikke man skal kunne søge til sin hund, jo måske i sær tilfælde af sygdom og at der er en grund til at have hunden udover hygge.

Men jeg bliver stødt af nogle folks holdninger. Jeg er på kontanthjælp og har været det siden jeg blev 18 år (nu 21 år) og fået hjælp fra kommunen med penge siden mit 17. år.

Jeg ville ELSKE at kunne tage en uddannelse, holde et arbejde, køre med en bus, gøre de ting jeg godt kunne tænke mig.

Men det kan jeg ikke pga. flere psykiske lidelser og en lille medfødt hjerneskade i det sociale fordi jeg er for tidligt født. Jeg kan ikke gøre for det. Jeg har valgt min hund og taget ansvaret for ham, men at nogle siger kontanthjælp er en midlertidig løsning og det ene og det andet, det ville ønske de mennesker gad og fortælle min sagsbehandler for ifølge hende og andre må jeg ikke komme af kontanthjælpen fordi jeg er for syg til at blive jobprøvet men man skal jobprøves for at få førtidspension. Jeg er blevet kastet rundt siden jeg var 11 år gammel af kommunen, fordi jeg var for syg til indlæggelse på psyk. Jeg har kæmpet HELE mit liv. Og kender andre som har det samme og jeg ville ØNSKE for en anden "box" end kontanthjælp jeg som syg kunne blive sat i. I stedet for at skulle høre og se på folk hver dag som tror man er en junkie bums bare fordi man ikke ser "syg" ud:megaked:

Jeg ved hvad du mener , og har det helt på samme måde , hvis man havde et brækket ben ville folk ikke se "ned" på en , men være mere forstående , men desværre så tror jeg ikke den "box" du ønsker , og som jeg også selv gør , nogensinde kommer , :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset hvad er det hele jo penge. Hvis der var for mange det ene sted ville de jo blive flyttet et andet sted hen.

Og hvis det endelig var fordi der var et overskud af penge i kommunerne som skulle fordeles inden for kontanthjælpsområdet, så så jeg godt nok også hellere at vi under 25 enten fik lige så meget som alle andre, eller der blev brugt penge på ordenlige kurser for ledige, inden man begyndte at tænke på at yde støtte til arbejdsløses fritidstinteresser :-D

For det er jo det en hund er, en hobby...

Det er rigtigt som Ascha skriver at en hund kan være med til at give en en grund til at stå op og holde en i gang, men det kan en motorcykel eller en hest også være for andre. Skulle kommunen så også yde hjælp til repration af motorcyklen og benzin eller foder, opstaldning og nye sko til hesten?

 

Det er jo netop det de ikke gør, de instanser der får en vis sum penge bruger dem rub og stub for hvis de ikke bruger dem allesammen så får de jo bare mindre det næste år...

 

Nu er SU jo for mange en nødvendighed, for overhovedet at komme ind på arbejdsmarkedet. Og eftersom alternativet for mange er kontanthjælp, så synes jeg måske det er lige lovlig skarpt sat op.

 

kontanthjælp er ikke et alternativ set udfra et uddannelsesmæssigt synspunkt....

 

Jo, det er forskellige kasser - men i sidste ende er det jo alligevel det samme. Både regioner og kommuner er vel en del af finansloven, og dermed finanseret af staten og skatteyderne?

 

Jeg ved godt, at sundhedsvæsenet er under regionerne - men folkeskolerne, specialskoler, ungdomsuddannelser, ældreplejen osv. er under kommunerne - og her spares der også på livet løs...

 

I bund og grund mener jeg, at det er vigtigere, at en handicappet, hvad enten der er fysisk eller psykisk har mere behov for hjælp og støtte fra kommunen, end en KH modtager, der gerne vil have hund. I det tilfælde er hunden, efter min mening, en luksusting, mens den korrekte støtte og hjælpemidler er et must for at klare hverdagen!

 

Så uanset at sundhedsvæsenet hører under regionerne mener jeg, at kommunerne også har meget andet, som skal prioriteres højere end hundestøtte...

 

Men vi har jo alle lov til at have vores mening :-D

 

Men en ting er dog sikker, de penge, som ville skulle bruges til hundestøtte, skal tages fra et andet omrpde - med mindre du mener, at vi skal hæve skatterne?

 

Jeg har ikke på noget tidspunkt ment at støtte til hund var en go' ide....

hvis man ser på hvor mange kontanthjælpsmodtagere der render rundt med dårlige tænder - hvorfor mon?

og hvor mange med dårlige tænder får et job?

synes støtten til kontanthjælpsmodtagerens helbred skulle være nemmere at få sådan generelt.... :genert:

Jeg var ved tandlæge for første gang i 8 år sidste år og det var fordi min familie betalte :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er selv på kontanthjælp og klare mig for 4800 kr om måneden, det synes jeg helt klart er for lidt, men hvis jeg var over 25 år og fik de 8000 eller hvor meget det er, ville jeg ikke brokke mig...

 

Jeg husker tydeligt den dag jeg gik fra at få lav takst til høj takst.. Er du gal jeg var rig pluselig:lol: Synes det er et mærkværdigt skel at have, ens udgifter er jo netop de samme som 24årig... Mærkeligt!

 

Jeg synes IKKE man kan sammenligne SU og Kontanthjælp. Er man under 25 er taksten i øvrigt det samme. I øvrigt er der noget der hedder SU-rabat, men intet der hedder Kontanthjælpsrabat. Man kan også tage SU lån til bilige renter, men der er ikke noget der hedder Kontanthjælpslån. Du må også arbejde ved siden af på SU, det må man ikke på kontanthjælp, og mange som er på kontanthjælp over længere tid, flere år, KAN oftes IKKE arbejde, så de har vitterlig kun de penge de får fra kommunen. Flere på kontanthjælp er forsøgere, der er vænsenlige færre på SU der er forsøgere. Man kan oftes på i billige ungdomsboligere når man er på SU, dette kan man IKKE på kontanthjælp. Mange på kontanthjælp har også brug for daglig behandling, enten psykolog, medicin eller kiropraktik, og dette er der ikke mange på SU der har.

 

Og så det vigtigeste, på SU uddanner du dig til en bedre fremtid, du har håb forude og ved at du kommer til at tjene fint med penge, på kontanthjælp uddanner man sig til INTET, og der er ikke en uddanelse eller job i udsigte. Nogen sidder på kontanthjælp i 5-10 og 15 år og kommer ingen vegne og kører sig selv længere og længere ned på dårlig økonomi.

 

Jeg ville være GLAD hvis jeg var i stand til at få en uddannelse og oven i købet et arbejde ved siden af.

 

Så jeg kan bestemt ikke forstå hvorfor folk på SU oftes er misundelige på kontanthjælpsmodtager som bliver kastet rundt i kommunens centrifuge.

 

Og når jeg skriver overstående er det med tanker på kontanthjælpsmodtager som IKKE kan arbejde og som bare sidder fast fordi de er for syge til at arbejde og for raske til feks pension eller flexjob. Sådan sidder mange i årevis.

 

Jeg sad der i 5 år.

 

Jeg kan slet ikke se det groteske i at folk på KH modtager 1500 kr mere end folk på SU. Hvorfor skal sårbare folk der er havnet på KH straffes yderligere ??

 

Helt enig... På KH er du meget fanget, og det ER faktisk svært at komme ud af....

Jeg synes der burde være en form for plads til dem som netop er for syge til at arbejde, men ikke syge nok til at komme på førtidspension.

Jeg va ri lang tid på KH fordi jeg var psykisk syg, og det var en krig for mig bare at overholde de aftaler jeg havde med læge og psykolog, samtidig skulle jeg melde mig syg, og få dårlig samvittighed over fravær osv. hvilket gjorde det meget værre...

 

 

Ja ok, dårligt træk at sammenligne med politik, for der er vist ikke noget der kan skabe så heftige debatter som det.

 

My point? Pointen var sådan set, hvis du ser forbi min sammenligning, at mange mennesker i Danmark ikke har noget problem ved at udnytte huller i bestemmelserne, hvis det kan komme deres egen pengepung til gode. Det var det der var min pointe

 

Som sådan giver jeg dig ret, og til dels har jeg det også sådan at folk skal da have havd de lovmæssigt er berettiget til...

 

F.eks. blev kommunen ved at trække i min mors KH fordi hun havde været på KH i mere end 6 måneder... Dette må de faktisk ikke hvis man går hjemme pga et handikappet barn.. De var hverken til at hugge eller stikke i.... Hvad betød det? Jamen det betød at min mor lavede sit budget, selvom hun bor sammen med sin kæreste så tæller hans økonomi IKKE med i hendes budget i følge kommunen, og det betød at hun kunne søge en hel masse tilskud som de i bund og grund hvis nu de havde talt hans penge med, IKKE havde "fået bevilliget". Jeg kan da godt forstå de går ind og "udnytter" at kommunen ikke tæller hans økonomi med, når nu at de vælger ikke at overholde deres egne regler...

 

--

 

Dertil sagt kan man faktisk få bevilliget ret meget!

Jeg og min daværende kæreste var begge på KH og fik betalt 5000 kr for at flytter fra Roskilde til Skive... Roskilde kommunen gav os de 5000 til at flytte for, og de stod nærmest og vinkede pænt farvel og sagde "Og bliv så væk" :lol:

Da jeg flyttede ind fik han bevilliget penge til at betale en el-regning, to gange husleje og en bøde i toget... Det eneste han skulle gøre var at skrive under på at det var pga. "økokonomisk uansvarlighed" at han fik det bevilget.. Dette følger dig selvfølgelig og har en betydning efterfølgende...

 

Kender man sin vej rundt i den verden så er man heldig... De fleste er ikke og får derfor ikke den hjælp de måske kunne have fået!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes heller ikke man skal kunne søge til sin hund, jo måske i sær tilfælde af sygdom og at der er en grund til at have hunden udover hygge.

Men jeg bliver stødt af nogle folks holdninger. Jeg er på kontanthjælp og har været det siden jeg blev 18 år (nu 21 år) og fået hjælp fra kommunen med penge siden mit 17. år.

Jeg ville ELSKE at kunne tage en uddannelse, holde et arbejde, køre med en bus, gøre de ting jeg godt kunne tænke mig.

Men det kan jeg ikke pga. flere psykiske lidelser og en lille medfødt hjerneskade i det sociale fordi jeg er for tidligt født. Jeg kan ikke gøre for det. Jeg har valgt min hund og taget ansvaret for ham, men at nogle siger kontanthjælp er en midlertidig løsning og det ene og det andet, det ville ønske de mennesker gad og fortælle min sagsbehandler for ifølge hende og andre må jeg ikke komme af kontanthjælpen fordi jeg er for syg til at blive jobprøvet men man skal jobprøves for at få førtidspension. Jeg er blevet kastet rundt siden jeg var 11 år gammel af kommunen, fordi jeg var for syg til indlæggelse på psyk. Jeg har kæmpet HELE mit liv. Og kender andre som har det samme og jeg ville ØNSKE for en anden "box" end kontanthjælp jeg som syg kunne blive sat i. I stedet for at skulle høre og se på folk hver dag som tror man er en junkie bums bare fordi man ikke ser "syg" ud:megaked:

 

Må jeg bruge dig som eksempel?. Hvad ville du vurdere var mest gavnligt at bruge penge på, for dig som person,.. et kursus i selvudvikling eller et bidrag til at holde hund for (forudsat at du ikke havde råd til have hunden på kontanthjælp)?. Eller er det mig der er helt galt afmarcheret når jeg tror at kommunerne rent faktisk skal forsøge at give folk der har det svært, et kærligt skub i ryggen, bl.a. ved aktiveringskurser.

 

Jeg er så ærgerlig over at folk, der egentlig ville kunne klare sig selv, har snablen så langt nede i den offentlige kasse, at det offentlige bliver nødt til at lave så firkantede regler at fornuften helt forsvinder og det bliver svært at hjælpe folk på den mest hensigtsmæssige måde. Som Dronning Margrethe siger: Vi kan ikke være det bekendt!!!!!!.

Link til indlæg
Del på andre sites

Må jeg bruge dig som eksempel?. Hvad ville du vurdere var mest gavnligt at bruge penge på, for dig som person,.. et kursus i selvudvikling eller et bidrag til at holde hund for (forudsat at du ikke havde råd til have hunden på kontanthjælp)?. Eller er det mig der er helt galt afmarcheret når jeg tror at kommunerne rent faktisk skal forsøge at give folk der har det svært, et kærligt skub i ryggen, bl.a. ved aktiveringskurser.

 

Jeg er så ærgerlig over at folk, der egentlig ville kunne klare sig selv, har snablen så langt nede i den offentlige kasse, at det offentlige bliver nødt til at lave så firkantede regler at fornuften helt forsvinder og det bliver svært at hjælpe folk på den mest hensigtsmæssige måde. Som Dronning Margrethe siger: Vi kan ikke være det bekendt!!!!!!.

 

Helt enig! Men jeg synes ikke at man generelt skal kunne få hjælp til at have en hund... Men der er faktisk mange jeg tror det gavner at have en hund(eller kat for den sags skyld)... Også lidt ældre mennesker som måsk ehavde været meget ensomme ellers...

Eller f.eks. som min veninde på 26 der altid har været på KH, og har hund.... Siden hun fik som er hun faktisk blevet langt bedre, har kunne tage ud og aktivere sin hund fordi hun SKAL osv.. Havde hun ikke haft ham havde hun lagt derhjemme under dynen, med angstanfald og ikke lige gået en tur udenfor og nydt solen for det havde hun ikke magtet; Men hun har en hund så hun SKAL udenfor!

Link til indlæg
Del på andre sites

6/18 , ? :hmm:jeg ved bare at med mit syn på 6+ og 3+ kan jeg få til briller eller kontaklinser , men det er jo også kun fair at der er stremme regler omkring om man kan få eller ej , (ved alle slags tilskud) :genert:

 

 

Læste et sted det svare til 70%... Tænker det nok skal passe med de +/- 7 jeg fik oplyst :)

 

Ja, det er fair at der er stramme regler, men jeg bruger f.eks. kun 1,5, men derfor skal jeg jo ikke bruge linser mindre end en person som har dårligere syn, jeg kan jo stadig ikke se hvad nummer der står på en bus, se tavlen hvis jeg er i skole eller underteksterne på mit tv... Og de koster jo stort set det samme...

 

Nå, det var heller ikke for at tråden skulle handle om linser og briller, mener bare at sådanne ting ligesom tandlæge og så videre altid må være vigtigere end folks hobbyer og fritidsinteresser.

I den perfekte verden synes jeg det ville være dejligt at kunne hjælpe folk med at få råd til at beholde deres hund, hest, kat eller motorcykel, men skulle kommunen hjælpe en med specialfoder til en syg hund f.eks. eller en operation til mange tusind kroner, som det ser ud i dag, hvor der går hjemløse rundt i alle større byer og folks tænder må trækkes ud fordi de ikke har råd til at få dem lavet? Så synes jeg det må være en luksus at have råd til hund med alle de omkostninger der kan være i den forbindelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes heller ikke man skal kunne søge til sin hund, jo måske i sær tilfælde af sygdom og at der er en grund til at have hunden udover hygge.

Men jeg bliver stødt af nogle folks holdninger. Jeg er på kontanthjælp og har været det siden jeg blev 18 år (nu 21 år) og fået hjælp fra kommunen med penge siden mit 17. år.

Jeg ville ELSKE at kunne tage en uddannelse, holde et arbejde, køre med en bus, gøre de ting jeg godt kunne tænke mig.

Men det kan jeg ikke pga. flere psykiske lidelser og en lille medfødt hjerneskade i det sociale fordi jeg er for tidligt født. Jeg kan ikke gøre for det. Jeg har valgt min hund og taget ansvaret for ham, men at nogle siger kontanthjælp er en midlertidig løsning og det ene og det andet, det ville ønske de mennesker gad og fortælle min sagsbehandler for ifølge hende og andre må jeg ikke komme af kontanthjælpen fordi jeg er for syg til at blive jobprøvet men man skal jobprøves for at få førtidspension. Jeg er blevet kastet rundt siden jeg var 11 år gammel af kommunen, fordi jeg var for syg til indlæggelse på psyk. Jeg har kæmpet HELE mit liv. Og kender andre som har det samme og jeg ville ØNSKE for en anden "box" end kontanthjælp jeg som syg kunne blive sat i. I stedet for at skulle høre og se på folk hver dag som tror man er en junkie bums bare fordi man ikke ser "syg" ud:megaked:

 

 

Helt enig! Synes også det er trist at mange både fysisk og psykisk syge og uarbejdsdygtige mennesker ender på kontanthjælp i en lang årrække. Der burde findes en hurtigere metode til at vurdere, hvem der er uarbejdsdygtig, og få disse sluset over førtidspension.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo netop det de ikke gør, de instanser der får en vis sum penge bruger dem rub og stub for hvis de ikke bruger dem allesammen så får de jo bare mindre det næste år...

 

 

 

kontanthjælp er ikke et alternativ set udfra et uddannelsesmæssigt synspunkt....

 

 

 

Jeg har ikke på noget tidspunkt ment at støtte til hund var en go' ide....

hvis man ser på hvor mange kontanthjælpsmodtagere der render rundt med dårlige tænder - hvorfor mon?

og hvor mange med dårlige tænder får et job?

synes støtten til kontanthjælpsmodtagerens helbred skulle være nemmere at få sådan generelt.... :genert:

Jeg var ved tandlæge for første gang i 8 år sidste år og det var fordi min familie betalte :hjerte:

 

Nu er der jo også forskel på at få støtte/engangstilskud til hund eller personlig pleje...

Synes helt sikker også at alle skal kunne komme til tandlæge uanset indkomst :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig! Men jeg synes ikke at man generelt skal kunne få hjælp til at have en hund... Men der er faktisk mange jeg tror det gavner at have en hund(eller kat for den sags skyld)... Også lidt ældre mennesker som måsk ehavde været meget ensomme ellers...

Eller f.eks. som min veninde på 26 der altid har været på KH, og har hund.... Siden hun fik som er hun faktisk blevet langt bedre, har kunne tage ud og aktivere sin hund fordi hun SKAL osv.. Havde hun ikke haft ham havde hun lagt derhjemme under dynen, med angstanfald og ikke lige gået en tur udenfor og nydt solen for det havde hun ikke magtet; Men hun har en hund så hun SKAL udenfor!

 

Endelig en tankefælle. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Læste et sted det svare til 70%... Tænker det nok skal passe med de +/- 7 jeg fik oplyst :)

 

Ja, det er fair at der er stramme regler, men jeg bruger f.eks. kun 1,5, men derfor skal jeg jo ikke bruge linser mindre end en person som har dårligere syn, jeg kan jo stadig ikke se hvad nummer der står på en bus, se tavlen hvis jeg er i skole eller underteksterne på mit tv... Og de koster jo stort set det samme...

 

Nå, det var heller ikke for at tråden skulle handle om linser og briller, mener bare at sådanne ting ligesom tandlæge og så videre altid må være vigtigere end folks hobbyer og fritidsinteresser.

I den perfekte verden synes jeg det ville være dejligt at kunne hjælpe folk med at få råd til at beholde deres hund, hest, kat eller motorcykel, men skulle kommunen hjælpe en med specialfoder til en syg hund f.eks. eller en operation til mange tusind kroner, som det ser ud i dag, hvor der går hjemløse rundt i alle større byer og folks tænder må trækkes ud fordi de ikke har råd til at få dem lavet? Så synes jeg det må være en luksus at have råd til hund med alle de omkostninger der kan være i den forbindelse.

Jeg sys det ikke , helbred er vigtigere , :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som sådan giver jeg dig ret, og til dels har jeg det også sådan at folk skal da have havd de lovmæssigt er berettiget til...

 

 

Det må jeg erklære mig helt uenig i.

 

Pga. min søns psykiske handicap kunne vi have søgt om og fået bevilliget dækning af merudgifter i henhold til serviceloven, vi kunne have søgt om tilskud til medicin, vi kunne have søgt om hjælpemidler i form af pc. med diverse støtteprogrammer, kugledyne osv., men hvorfor skulle vi det blot fordi loven siger, at vi er berettiget til det?

 

Vi har altid selv haft mulighed for at betale for de ekstra udgifter vi har haft i forbindelse med hans handicap, vi har selv købt pc med diverse skrivestøtteprogrammer til ham, vi har haft lejet en kugledyne, vi betaler selv medicin (dvs. vi får enkelttidskud fra lægemiddelstyrelsen - men vi kunne også have søgt kommunen om dækning som en merudgift).

 

Jeg kan ikke se, hvorfor jeg skal kræve min ret og bede kommunen afholde udgifter for mig, som jeg selv er i stand til at betale - blot fordi det er min ret...

 

Måske jeg er blåøjet og naiv - men jeg mener altså, at man kommer længst med ærlighed, også overfor kommune og andre offentlige instanser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må jeg erklære mig helt uenig i.

 

Pga. min søns psykiske handicap kunne vi have søgt om og fået bevilliget dækning af merudgifter i henhold til serviceloven, vi kunne have søgt om tilskud til medicin, vi kunne have søgt om hjælpemidler i form af pc. med diverse støtteprogrammer, kugledyne osv., men hvorfor skulle vi det blot fordi loven siger, at vi er berettiget til det?

 

Vi har altid selv haft mulighed for at betale for de ekstra udgifter vi har haft i forbindelse med hans handicap, vi har selv købt pc med diverse skrivestøtteprogrammer til ham, vi har haft lejet en kugledyne, vi betaler selv medicin (dvs. vi får enkelttidskud fra lægemiddelstyrelsen - men vi kunne også have søgt kommunen om dækning som en merudgift).

 

Jeg kan ikke se, hvorfor jeg skal kræve min ret og bede kommunen afholde udgifter for mig, som jeg selv er i stand til at betale - blot fordi det er min ret...

 

Måske jeg er blåøjet og naiv - men jeg mener altså, at man kommer længst med ærlighed, også overfor kommune og andre offentlige instanser.

 

Jeg mener absolut heller ikke man bare skal tage penge fordi man er berettiget men jeg synes ikke man kan bebrejde folk at gøre det, hvis de vel og mærke lovmæssigt er berettiget til. Men selvfølgelig bør folks samvittighed jo også spille ind.. I min mors tilfælde f.eks. kunne hun ikke opretholde de udgifter til min lillebror imens hun var på en skåret kontanthjælp....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må jeg erklære mig helt uenig i.

 

Pga. min søns psykiske handicap kunne vi have søgt om og fået bevilliget dækning af merudgifter i henhold til serviceloven, vi kunne have søgt om tilskud til medicin, vi kunne have søgt om hjælpemidler i form af pc. med diverse støtteprogrammer, kugledyne osv., men hvorfor skulle vi det blot fordi loven siger, at vi er berettiget til det?

 

Vi har altid selv haft mulighed for at betale for de ekstra udgifter vi har haft i forbindelse med hans handicap, vi har selv købt pc med diverse skrivestøtteprogrammer til ham, vi har haft lejet en kugledyne, vi betaler selv medicin (dvs. vi får enkelttidskud fra lægemiddelstyrelsen - men vi kunne også have søgt kommunen om dækning som en merudgift).

 

Jeg kan ikke se, hvorfor jeg skal kræve min ret og bede kommunen afholde udgifter for mig, som jeg selv er i stand til at betale - blot fordi det er min ret...

 

Måske jeg er blåøjet og naiv - men jeg mener altså, at man kommer længst med ærlighed, også overfor kommune og andre offentlige instanser.

 

Jeg gir dig så meget ret. Jeg er på fuld tabt arbejdsfortjeneste pga sygt barn nu på 10. år. Jeg har heller aldrig søgt merudgifter mv, som ellers lå lige til højrebenet. Jg har evnet selv at betale alt og har i perioder levet af havregrød, selvom jeg har kunnet få penge for merudgifter mv.

 

En bekendt, som jeg har, gør krav på ALT. Selv strømbrug til en hjælpers-bærbar om natten:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gir dig så meget ret. Jeg er på fuld tabt arbejdsfortjeneste pga sygt barn nu på 10. år. Jeg har heller aldrig søgt merudgifter mv, som ellers lå lige til højrebenet. Jg har evnet selv at betale alt og har i perioder levet af havregrød, selvom jeg har kunnet få penge for merudgifter mv.

 

En bekendt, som jeg har, gør krav på ALT. Selv strømbrug til en hjælpers-bærbar om natten:shock:

 

 

Ahh det synes jeg så også lige er i overkanten :lol:

 

Men f.eks. slider min bror 3-4 par bukser om måneden og han skal have special tøj fordi han ikke kan have tøj der strammer nogen steder (Og det er faktisk ufattelig dyrt at finde flot tøj til en dreng på 180cm/90 kg når der skal være elastik og ikke knapper osv).. Det er klart når du sidder på kontanthjælp så er det bare sådan nogle ting som du ikke kan betale, og selv med tilskud, så sidder min mor troligt og lapper bukser, for at spare staten for penge til flere bukser... Men jeg synes skam det er helt fair at hun får tilskud til det... Jeg tror det er de færreste der SKAL købe 3-4 par bukser til deres 15 årige, fordi de bliver slidt på steder hvor normale ikke slider deres bukser... (Han kravler rigtig meget, alle steder, så knæene bliver ødelagt, selv med lapper og slidstærkt materiale).

 

Hun kunn ejo f.eks. i princippet søge om tilskud til f.eks. overforbrug af strøm til ham fordi han er autist og bare går amok hvis han ikke kan have sit TV tændt altid osv. Men det gør hun ikke.. Tilgengæld får hun tilskud til at han går i fritidsordning, fordi en normal 15årige ikke gør det, men hun betaler selv for den aften klub han går i (Selvom den er lavet for autister, der skal trænes i at være sociale med jævnalderne)...

 

Jeg synes igen mange ting skal sættes ind i en sammenhæng... Jeg synes det er helt fair at sige at de merudgifter man har pga. et handikappet barn bliver dækket... Men jeg synes også man skal huske at tænke over at "normale børn" også nogle gange kan kræve noget ekstra...

 

Men jeg tror så også når man har en økonomi som min mors så bliver man nød til at få tilskud.. Min mor valgte efter 12 år på kontanthjælp at få sig et arbejde: Så nu har hun langt færre penge end da hun var på kontanthjælp! Ergo er de tilskud nu mere nødvendige end de har været før! De kan simpelthen ikke overleve uden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gir dig så meget ret. Jeg er på fuld tabt arbejdsfortjeneste pga sygt barn nu på 10. år. Jeg har heller aldrig søgt merudgifter mv, som ellers lå lige til højrebenet. Jg har evnet selv at betale alt og har i perioder levet af havregrød, selvom jeg har kunnet få penge for merudgifter mv.

 

En bekendt, som jeg har, gør krav på ALT. Selv strømbrug til en hjælpers-bærbar om natten:shock:

 

 

Nøjagtigt sådan noget bliver jeg forarget over - og så er det netop den slags udnyttelse af systemet der gør, at mange med et reelt behov, har utroligt svært ved at få tildelt hjælp...

 

Jeg har også tidligere fået tabt arbejdsfortjeneste, dog kun 5 timer pr. uge, men jeg undlod at genansøge i marts i år, fordi min søn nu er 13 år, og ikke længere har samme behov for at komme tidligt hjem fra skole. Min sagsbehandler var rystet - hun havde aldrig tidligere oplevet, at der ikke blev gensøgt om allerede tildelt støtte. Men hvorfor skal kommunen betale mig for at holde fri kl. 14 hver dag, når behovet ikke længere er presserende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...