Hop til indhold

ORM ??????


Tullemus
 Share

Recommended Posts

Vil lige høre om der er nogen herinde der ved noget om dette her:

Vågner lidt over 4 her i morges, ved at Tulle siger meget mærkeligt.

Det lyder som om hun snorker mens hun trækker vejret hurtigt ind og ud og man kan se på hende, at der er noget i vejen, hun ligger med overkroppen ned på madrassen og bagenden i vejret.

Det ser ud som om hun har et eller i svælget der irreterer hende og hun stikker hovedet lidt frem. Bagefter synker hun et par gange.

Det hele er overstået på et halvt minuts tid og bagefter hinkster hun et par gange, ligesom et lille barn der har haft et voldsomt grådanfald.

Hun er helt frisk, har ikke feber, spiser, drikker, sover og leger helt normalt.

Men nu er det anden gang indenfor relativ kort tid, at jeg har oplevet dette og det har altid været om natten.

Første gang lå hun bare helt ned.

Så vil lige høre om andre har oplevet noget lignende med deres hunde?

Mit eget bud er, at der kan være orm.

Jeg ved at spoleorm og hjerteorm vandre fra lungerne, så hoster hunden og ormene bliver slugt og kommer ud med afføringen.

Men hun stod ikke og hostede, det lød mere som om hun "rømmede sig"

 

Som om hun prøvede at få noget op der sad i halsen.

Hun har haft spoleorm da hun var hvalp og er blevet behandlet efter forskrifterne.

Men Bella og hende render jo og snasker i lidt af hvert og dyrlægen siger godt nok , at det er sjældent, at hunde får orm hele tiden i modsætning til katte.

Men det er mit bedste bud. Har i nogle andre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok aflevere afførings prøver og få tjekket for hjerte/lunge orm. Vores ene har haft det og det er IKKE til at spøge med.

Har hun nogensinde fået tjekket sit hjerte? Vores den anden hund har dårlig hjerte og vi har fået af vide af dyrlægen at vi skal holde øje med at hun ikke "hoster" om natten.

Der kan måske også sidde noget og genere i næsen.

Kender du til reverse sneezing? Ellers prøv at søge på ytube, så du kan se hvordan det ser ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok aflevere afførings prøver og få tjekket for hjerte/lunge orm. Vores ene har haft det og det er IKKE til at spøge med.

Har hun nogensinde fået tjekket sit hjerte? Vores den anden hund har dårlig hjerte og vi har fået af vide af dyrlægen at vi skal holde øje med at hun ikke "hoster" om natten.

Der kan måske også sidde noget og genere i næsen.

Kender du til reverse sneezing? Ellers prøv at søge på ytube, så du kan se hvordan det ser ud.

 

Har tænkt på, at aflevere afførings prøver for hjerteorm. Hun er kun blevet tjekket da hun var hvalp ( hun er 16 mdr.) , og da sagde han ikke noget om hjertet.

Men jeg ringer til ham i morgen og hører , hvad han siger til det.

Håber ikke at det er hjerteorm :roll:

Tak for svaret. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Øv, Øv og atter Øv.

Afleverede 3 afføringsprøver i går eftermiddag hos dyrlægerne, til test af hjerte/lungeorm, fordi hunden hostede 2 gange natten til mandag.

Fik at vide af klinikassistenten, at jeg kunne ringe i dag mellem 16 og 17.

Nu har jeg så lige snakket med dem igen, fordi jeg var blevet i tvivl om jeg havde samlet nok sammen.

Men det havde jeg og så siger han, at jeg kan ringe i morgen og få besked, fordi der skulle gå 24 timer. Det vidste jeg godt, men de fik den jo igår.

Øv. Har virkelig sovet dårligt, selv om jeg har prøvet at abstrahere fra det , men "glædede" mig til at få resultatet, at vide i dag og så skal jeg vente helt til i morgen.

Håber ikke , at det er de skide orm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kn jeg godt forstå du bliver irriteret over. Jeg ville ringe igen mellem 16 og 17, for det kan jo være han misforstod dig og troede det var i dag du afleverede dem... Det tager 24 timer ikke 48...

 

Jamen jeg sagde, at jeg afleverede dem i går. Medmindre at de først har sat dem til dyrkning, da de lukkede biksen. De lukker kl.17. Men det kan da godt være, at jeg skal ringe alligevel, det er godt nok lang tid, at gå til i morgen.:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg lige ringet til dyrlægen, som sagde, at den var lige knap og nap færdig, så skal ringe til middag i morgen for, at være helt sikker, som han sagde. Selvfølgelig er det godt, at de er grundig, det skal jeg jo ikke klage over.

Men de har da nok først sat den over idag. Øv.

Er bare helt bekymret og stresset, indtil jeg ved resultatet.

Link til indlæg
Del på andre sites

--Hos min dyrlæge er det sådan, at hvis en prøve skal være aflæst dagen efter, så skal den afleveres inden klokken 10 om formiddagen. Det er en assistent, der hænger lortene op i stativet, og næste dag er det dyrlægen eller en uddannet assistent, der kikker i mikroskopet.

 

Man smider ikke alt for at rode med lort på en dyreklinik.. Så kunne man jo hurtigt få smittet indlagte hunde.. Som regel bliver det nok lavet på et bestemt tidspunkt om dagen.

 

Her er en enkel og smart måde at lave den baermanns test, som man bruger til at finde hjerteormelarverne med.

Hvis du har adgang til et mikroskop, så kan du måske gøre det selv...

Jeg prøver da en gang imellem, men jeg har endnu aldrig fundet nogen..

---Men det er ulækkert, faktisk noet lort at rode med... :badr:

 

Fokus p hjerteorm hos hund (Arrangement fra Roslev Dyreklinik)

 

 

Alle tre lorte skal undersøges i mikroskopet..... Det tager lidt tid..

 

Har du fået svar?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik svar ved 13 tiden i dag og den var negativ, men for en sikkerheds skyld dobbelttjekker vi lige, så jeg skal samle høm- hømèr op, her hen over veekenden og aflevere på mandag.

Birgitta, jeg ved godt, at de ikke smider hvad de har i hænderne , men man er jo bare lidt utålmodig ;-) .

Jeg har desværre ikke noget mikroskop, kunne være man skulle ønske sig et i julegave. Tak for linket :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt du blev utålmodig, jeg bliver altid mega nervøs når jeg venter på svar. Jeg fik et mikroskop i julegave sidste år :blink: Jeg laver selv en test hver måned omkring den første og hvert halve år får jeg dem tjekket hos dyrlægen. Som Birgitta siger er det ikke vanvittig lækkert, men man vænner sig til det... når det er ens egen hunde, så går det lidt bedre :-D

Dejligt at den var negativ, så krydser vi fingre for at den næste også er det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt du blev utålmodig, jeg bliver altid mega nervøs når jeg venter på svar. Jeg fik et mikroskop i julegave sidste år :blink: Jeg laver selv en test hver måned omkring den første og hvert halve år får jeg dem tjekket hos dyrlægen. Som Birgitta siger er det ikke vanvittig lækkert, men man vænner sig til det... når det er ens egen hunde, så går det lidt bedre :-D

Dejligt at den var negativ, så krydser vi fingre for at den næste også er det.

 

Hey, Tantemaier, så du den smarte måde, Roslev Dyreklinik tackler baermanns test? Jeg har selv rodet med plasticvinglas og sytråd og små pinde på tværs af glassene..

 

Næste gang vil jeg da hænge det hele op i plasticposer. Det gør det osse nemt og renligt at skille sig af med det hele bagefter..

 

Nåmen... jeg har desværre (heldigvis) ikke haft bid endnu....... Det har du vel heller ikke.. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey, Tantemaier, så du den smarte måde, Roslev Dyreklinik tackler baermanns test? Jeg har selv rodet med plasticvinglas og sytråd og små pinde på tværs af glassene..

 

Næste gang vil jeg da hænge det hele op i plasticposer. Det gør det osse nemt og renligt at skille sig af med det hele bagefter..

 

Nåmen... jeg har desværre (heldigvis) ikke haft bid endnu....... Det har du vel heller ikke.. :vedikke:

 

Er pølsen i en thepose? Kan ikke helt se det. Det var da ellers super smart den måde :5up:

 

Jeg har ikke noget mikroskop, men har en stjernekikkert, kan ske jeg skal prøve at hænge et par pølseprøver langt væk, og se om jeg kan se noget gennem den :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Neeii.. Jeg tror ikke, det er en thepose... Det kunne ellers være smart.

Men jeg ville nok være bange for, at sådan en pose er for tæt.

 

Der står under det ene billede, at larverne kan svømme ud gennem gazens masker. Og hvis man stikker næsen tæt på skærmen, så kan man ane maskerne i posen.

 

Selv bruger jeg en firkant gaze, som jeg omhyggeligt lægger lorten midtpå, hvorefter jeg folder gazen op og snurrer en sytråd om den.

----men detkuvære... at man skulle sy sig nogle små "theposer" af gaze?:mrgreen:

 

----Eller måske kan man finde et sted, hvor de sælger færdige poser til samme formål...:hmm: Det ligner jo færdigposer.........

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey, Tantemaier, så du den smarte måde, Roslev Dyreklinik tackler baermanns test? Jeg har selv rodet med plasticvinglas og sytråd og små pinde på tværs af glassene..

 

Næste gang vil jeg da hænge det hele op i plasticposer. Det gør det osse nemt og renligt at skille sig af med det hele bagefter..

 

Nåmen... jeg har desværre (heldigvis) ikke haft bid endnu....... Det har du vel heller ikke.. :vedikke:

 

Jeps, det er sådan jeg gør det. Jeg putter dog alle prutter sammen i samme pose. Jeg klipper ikke spidsen af posen, men suger bundsnasket op med pipetter. Nej jeg har Heldigvis 7-9-13 ikke fundet nogle orm endnu. Jeg skal til at samle sammen i næste uge og så tjekke. Håber stadig at der ikke er nogen orm. Jeg fik dem begge tjekket hos dyrlægen i sidste måned og den var negativ.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jah... :klap: det er dejligt, at der ingen hjerte/lungeorm var i prøverne.....

 

:shock:Men så er I jo lige vidt?:vedikke:

 

Der var jo grunde til at du fik Tulle testet.....

Og H/L-ormen viser sig ikke altid i prøverne..

 

Hvis ikke dyrlægen kan finde andre årsager til Tulles problemer, så skal lortene måske testes IGEN..

 

:hmm:Hvis Tulle kun har et par enkelte orm siddende i sit hjerte, så kan der gå tid imellem at hun er generet af dem.

 

Ormene skal først: Lægge æg, der føres med blodet til lungerne.

Æggene skal så sætte sig fast på ydersiden af lungerne hvor de sidder og modnes.

 

Derefter kommer en lillebitte larve ud (L1). Den gnaver sig gennem lungen, så den ender på indersiden af lungen. Først da generer de hunden.

 

--Når hunden har larver inde i lungerne, så kilder det, og hunden hoster eller rømmer sig for at få larven op. Når larven kommer op i munden, så synker hunden den, og L1 larven ryger ned i maven, hvorefter den. Og det er dem, man kan være heldig at finde i en lort. Eller tre. Eller måske slet ikke:vedikke:.

 

En blodprøve kan vise om en hund er angrebet af parasitter. Måske er DET en mulighed?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jah... :klap: det er dejligt, at der ingen hjerte/lungeorm var i prøverne.....

 

:shock:Men så er I jo lige vidt?:vedikke:

 

Der var jo grunde til at du fik Tulle testet.....

Og H/L-ormen viser sig ikke altid i prøverne..

 

Hvis ikke dyrlægen kan finde andre årsager til Tulles problemer, så skal lortene måske testes IGEN..

 

:hmm:Hvis Tulle kun har et par enkelte orm siddende i sit hjerte, så kan der gå tid imellem at hun er generet af dem.

 

Ormene skal først: Lægge æg, der føres med blodet til lungerne.

Æggene skal så sætte sig fast på ydersiden af lungerne hvor de sidder og modnes.

 

Derefter kommer en lillebitte larve ud (L1). Den gnaver sig gennem lungen, så den ender på indersiden af lungen. Først da generer de hunden.

 

--Når hunden har larver inde i lungerne, så kilder det, og hunden hoster eller rømmer sig for at få larven op. Når larven kommer op i munden, så synker hunden den, og L1 larven ryger ned i maven, hvorefter den. Og det er dem, man kan være heldig at finde i en lort. Eller tre. Eller måske slet ikke:vedikke:.

 

En blodprøve kan vise om en hund er angrebet af parasitter. Måske er DET en mulighed?

 

 

Altså...nu har vi dobbelttjekket og der var ingenting.

Men det er selvfølgelig ikke ensbetydende med, at jeg ikke holder øje med hende.

Hun har ikke hostet siden , vi snakker om 2 host og skulle hun begynde at hoste igen, vil jeg da få hende tjekket igen.

Men lige nu føler jeg ikke jeg kan gøre mere end jeg har gjort. :vedikke:

Har spurgt om man ikke kunne tage en blodprøve istedet for ( har jeg set de gør i USA i nogle af deres dyreprogrammer), men det er rigtigt dyrt, for den skal sendes udenlands, det er åbenbart ikke noget man gør herhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

I USA er fransk hjerteorm sjælden. Derimod har de tropisk hjerteorm (dirofilaria immitis). Livscyklus er helt anderledes og vektoren er stikmyg. Der er heldigvis ikke varmt nok i DK til at tropisk hjerteorm kan udvikles til det infektivitet stadie i vektoren. Parasittens "børn", mikrofilaria er i blodbanen og derfor kan det nemt undersøges via blodprøve. Så vidt jeg ved findes der ingen kommercielle test for fransk hjerteorm, baermann undersøgelsen er stadig testen :) Til brug i forskning mener jeg at man kan teste antistoffer, men min hukommelse er lidt vag på det punkt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...