Hop til indhold

En HEL skål rosiner :/


Gæst spitZ
 Share

Recommended Posts

... Har min Puma spist!

Kan der ske noget ved det? Det var sådan en topping-blanding med nødder og tørrede bananer, men der var vist flest rosiner tilbage...

 

Det var dog en lille skål men stadig meget i forhol til en lille hundemave, to-tre deciliter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
... Har min Puma spist!

Kan der ske noget ved det? Det var sådan en topping-blanding med nødder og tørrede bananer, men der var vist flest rosiner tilbage...

 

Det var dog en lille skål men stadig meget i forhol til en lille hundemave, to-tre deciliter...

 

Hvad jeg ved af er det rigtigt giftigt for en hund med både rosiner og vindruer...men google eller nogle af de andre brugere ved nok mere end jeg...har slet ikke spist rosiner siden jeg fik hund, fordi jeg er lidt nervøs på det punkt...:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad jeg ved af er det rigtigt giftigt for en hund med både rosiner og vindruer...men google eller nogle af de andre brugere ved nok mere end jeg...har slet ikke spist rosiner siden jeg fik hund, fordi jeg er lidt nervøs på det punkt...:oops:

 

OMG, håber du husker forkert! Men jeg syntes nemlig også der var noget med vindruer :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fedt :megaked:

 

"Vindruer og rosiner indeholder et ukendt giftstof, der kan give hunden livstruende, akut nyresvigt. Købe vindruer er lige så giftige som usprøjtede vindruer, og det er da ikke et sprøjtegift, men et stof i druen der forgifter hunden. Oftest ser ejeren mavetarm-irritation, opkast og diarre allerede 2 timer efter indtagelsen. 5-6 timer efter vil hunden virke trist, få diarre og have begyndende nyresvigt med hyppig vandladning. Efter 24 timer ses akut, livstruende nyresvigt samt nedstemthed, diarre, opkast, anoreksi, kramper, bugsmerter og blodmangel. Hvis hunden får et nyresvigt, vil den oftest dø af dette, i andre tilfælde kan hunden overleve, men få kronisk dårlige nyrer. Hos visse hunde kan så få som 7 rosiner fremkalde forgiftningstegn. En vindrue eller rosin kan således ikke skade hunden, mens der er grund til bekymring, hvis hunden har spist flere vindruer eller rosiner."

http://www.hundeleksikon.dk/tox.html#2

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville give et brækmiddel, for at være på den sikre side.

 

Det behøver ikke være farligt, men potentialet er der. Tror det er nyresvigt, det kan forårsage.

 

Jeg har lige talt med vagt dyrelægen... Hun lød meget rolig og jeg fortalte om det jeg havde læst om nyre svigt, men det mente hun ikke jeg skulle være bange for. Hun mente heller ikke der var nogen grund til at give brækmiddel, da det er 20 minutter siden han spiste dem og han derfor ikke ville kunne få det inden der var gået en halv time, og så ville det ikke virke.

 

Hun sagde bare jeg skulle holde øje med alle symptomer, altså hvis der var noget som helst anderledes...

 

Håber hun har ret! Gud, jeg anede slet ikke det var giftigt :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er heldigvis forskelligt om hunde reagerer eller ej.. Molly har både hapset vindruer, rosiner og chokolade uden nogen skade, så krydser for det er det samme med Puma.

 

Det er jeg glad for at høre :)

Nu har jeg lige kigget nærmere på skålen, og det er vist hverken to eller tre deciliter, men nærmere under en.. Men stadig, der står jo man ikke skal være bekymret hvis den spiser en rosin men man skal hvis den spiser flere...

Men vil være meget opmærksom det næste døgn, problemet er jo bare at der ikke er noget at gøre hvis den får nyresvigt :(

Link til indlæg
Del på andre sites

det er 20 minutter siden han spiste dem og han derfor ikke ville kunne få det inden der var gået en halv time, og så ville det ikke virke.

 

:confused::confused::vedikke: Da min gamle hund åd 700 g. chokolade mellem kl. 8 og kl. 16 ringede jeg til dyrlægen som ikke var sikker på at det kunne betale sig at give ham brækmiddel når vi ikke vidste hvornår han havde spist det. Jeg sagde "hellere en gang for meget end en gang for lidt" og pga. div. forviklinger med taxa som ikke kom på trods af at jeg rykkede osv. så var jeg først dernede med ham lidt i 17 og alligevel kom der RET meget op, så jeg ville måske overveje at tage afsted med ham alligevel hvis jeg var dig... :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nollike, jeg tror ikke det handler om at hunden har noget i maven men der er om de eventuelt giftige stoffer er nået ud i blodet.

 

Spitz, håber der ikke sker noget! Motor har også spist vindruer og han blev ikke syg, det må Puma heller ikke blive :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

:confused::confused::vedikke: Da min gamle hund åd 700 g. chokolade mellem kl. 8 og kl. 16 ringede jeg til dyrlægen som ikke var sikker på at det kunne betale sig at give ham brækmiddel når vi ikke vidste hvornår han havde spist det. Jeg sagde "hellere en gang for meget end en gang for lidt" og pga. div. forviklinger med taxa som ikke kom på trods af at jeg rykkede osv. så var jeg først dernede med ham lidt i 17 og alligevel kom der RET meget op, så jeg ville måske overveje at tage afsted med ham alligevel hvis jeg var dig... :genert:

 

Jeg forstod også på dyrlægen som Buddha siger, at det er fordi det er blevet optaget efter den tid. Der står 20-30 minutter alle de steder jeg har læst om forgiftning, så jeg vælger at stole på dyrlægen. Men kunne godt finde på at se om det er muligt at anskaffe sig noget brækmiddel til at have stående, eller finde ud af om man kan bruge noget man har i forvejen.. For det er jo næsten urealistisk at kunne nå nogen steder på 20-30 minutter med mindre man direkte ser hunden spiser noget.

Han virker totalt upåvirket indtil videre og min kæreste er hjemme hele dagen i morgen til at holde øje med ham, så håber bare der ikke er sket noget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstod også på dyrlægen som Buddha siger, at det er fordi det er blevet optaget efter den tid. Der står 20-30 minutter alle de steder jeg har læst om forgiftning, så jeg vælger at stole på dyrlægen. Men kunne godt finde på at se om det er muligt at anskaffe sig noget brækmiddel til at have stående, eller finde ud af om man kan bruge noget man har i forvejen.. For det er jo næsten urealistisk at kunne nå nogen steder på 20-30 minutter med mindre man direkte ser hunden spiser noget.

Han virker totalt upåvirket indtil videre og min kæreste er hjemme hele dagen i morgen til at holde øje med ham, så håber bare der ikke er sket noget...

 

Vi satser på at din doktor dyr har ret og min overbehandlede med brækmiddel og aktivt kul :5up: God bedring med ham :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae: Hvordan har han det?

 

Han har det perfekt :) Han har sovet i sengen i nat og ikke hverken haft tynd mave, ond eller tisset mere end normalt og det er store tissetåre, så vidt jeg kunne læse ville der komme små tissetåre ved forgiftning fordi nrene stopper med at kunne lave tis ordentligt.

 

Men er stadig opmærksom og manden har fået besked på ikke at forlade ham så meget som et minut i dag, for det er ind til 24 timer efter der kan vise sig symptomer. Men alt godt indtil videre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Er lige kommet hjem, kræet lever endnu!

Min kæreste siger at han sked en hel bunke rosiner i går aftes efter jeg var gået i seng. Han har slet ikke haft nogle symptomer og han er frisk og glad og tisser som han plejer :-D

Håber på det havde vist sig nu, hvis han var blevet påvirket selvom der står indtil 24 timer. Han sover i hvert fald i sengen igen i nat det er helt sikkert, har også sovet rigtig dårligt i nat fordi jeg nærmest lå halv-vågen hele natten og vågnede helt hver gang han bevægede sig, for at se om det var kramper eller han fik det dårligt på andre måder..

 

Puha, skal vist have gennemlæst alle de lister jeg kan finde med giftige ting!

 

"2,8 - 57 mg/kg legemsvægt. Dvs. en hund på 20 kg bliver forgiftet hvis den indtager mellem 56 mg - 1140 mg rosiner"

Dyrenes Klinik / Uumasunut Nakorsiartarfik

56 mg, det er sørme ikke meget og puma vejer kun omkring 6 kg.:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt der ikke skete noget - for 20 år siden, havde jeg en hund, der kun ville have rosiner som guffer, han åd masser af dem og tog ikke skade af dem, så det er noget meget individuelt.

 

Ja jeg har også forstået det sådan at nogle hunde ikke tager skade, mens andre kan dø eller i "bedste fald" overleve og være syge resten af livet med ødelagte nyrere, på specialfoder og skåne hensyn. Man kan bare ikke vide hvilke der kan tåle det og hvilke der dør.

Og der er bare ikke noget at gøre hvis de først får nyresvigt. Har besluttet at hvis det skulle ske, så vil han blive aflivet...

Men, det står også at der i de fleste tilfælde vil vise sig milde symptomer inden for et par timer, så vi er ved godt mod!

 

Er bare chokkeret over hvor giftigt det kan være, for han har da også fået en vindrue en gang i mellem, det ville jeg aldrig have gjort hvis jeg viste der var den risiko!

 

 

 

 

Var i øvrigt ved at slå ham ihjel TO gange i går, først med rosiner og senere fordi jeg ville give ham et stykke pølse som han så valgte at sluge helt og min kæreste måtte lave heimlich manøvren på ham mens jeg var ved at begynde at tude :lol::rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Var i øvrigt ved at slå ham ihjel TO gange i går, først med rosiner og senere fordi jeg ville give ham et stykke pølse som han så valgte at sluge helt og min kæreste måtte lave heimlich manøvren på ham mens jeg var ved at begynde at tude :lol::rolleyes:

 

Du skal da være sød ved ham :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...