Hop til indhold

Lakseolie


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg har lidt en teori.... Det ser ud til at hun spiser mindre af sin mad (og roder mere i den) når jeg har hældt lakseolie ud over den.... tror i hun evt. ikke kan lide lakseolie?

 

Nu prøver jeg lige at lade være med at bruge det i et par dage og se om hun spiser mere eller om det er hip som hap

Link til indlæg
Del på andre sites

Det KAN også godt være fordi hun ikke kan lide lakseolien :-) Min Stella nægter katagorisk at spise sin mad, hvis jeg kommer lakseolie på

 

Jeg tror Karla er enig med Stella .... tørfoderet ryger meget nemmere ned uden lakseolien.... så den må hun vist leve uden... er der andet olie jeg kan prøve istedetfor, som giver de samme gode ting som lakseolien?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Ina - slettet bruger

Hvorfor skal hunden have olie?? Det være sig laks eller majs og lign. Hvis den får et ordentligt foder er alt det jo i og det er derfor ikke nødvendigt at give mere olie. De kan faktisk få overdoseringer med skader til følge ligesom mennesker.

Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså skifte mad hvilket jeg gør hver 3. måned

Ina

 

Hatten af for det. Sikke en tålmodighed :-D

 

For nogen hunde hvalpe er det dog begrænset hvad fodder man kan få som dækker det hele (gigant serien -er der en masse der siger "uha det kan vi godt dække", hvortil viser at det er meget få, der faktisk dækker hundens knogle behov sådan at risikoen for div knogle problemer mindskes)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været glad for Velcote som jeg har brugt til min gamle hund.

 

Selovm det færdiglavede foder burde give hundene det de har brug for, vil det langsomt svinde når det kommer i kontakt med luft - altså når man åbner sin sæk (hvis man ikke opbevarer i lufttæt beholder). Olie kan de ikke få for meget af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Hvad findes der af alternetiver til Lakseolie ?

 

 

Istedet for laks eller lakseolie kan man med fordel benytte ganske almindelige Sild og helst de fede høst sild.

 

Rens dem lige først da der kan være utøj i silden tarm der ikke er sundt for hverken hund eller mennesker.

 

Hvis hunden ikke vil spise dem rå så er det altså ingen kunst at give den en lille kogning på knap 15 -20 min. Bare så de koger lidt ud. Det kan godt få de fleste hunde til at sige ja tak..

 

Sild er rige på A,D,E vitaminer og indeholde tillige omega 3 og 6 fedtsyrer.

Der er ca 19 % protein og 19 % fedt i så det ligger på linje med kylling eller okse kød, for så vidt det angår.

 

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Istedet for laks eller lakseolie kan man med fordel benytte ganske almindelige Sild og helst de fede høst sild.

 

Rens dem lige først da der kan være utøj i silden tarm der ikke er sundt for hverken hund eller mennesker.

 

Hvis hunden ikke vil spise dem rå så er det altså ingen kunst at give den en lille kogning på knap 15 -20 min. Bare så de koger lidt ud. Det kan godt få de fleste hunde til at sige ja tak..

 

Sild er rige på A,D,E vitaminer og indeholde tillige omega 3 og 6 fedtsyrer.

Der er ca 19 % protein og 19 % fedt i så det ligger på linje med kylling eller okse kød, for så vidt det angår.

 

:-D

 

Hvad med ben i sådan nogle fisk? Er de ok rå ligesom kylling? Og hvad hvis man koger dem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Hvad med ben i sådan nogle fisk? Er de ok rå ligesom kylling? Og hvad hvis man koger dem?

 

Sildens ben er i forvejen meget bløde og kan på ingen måde skade hverken svælg eller tarme. Hvis man giver dem det korte kog som jeg foreslår sker der ingenting ,men heller ikke et langt kog vil kunne gøre noget ved benene som en kogning gør vev andre typer ben.

Du kan helt roligt give hunden både rå og kogte sild.

 

For at undgå problemer med parasitter bør silden koges som beskrevet eller fryses i minimum 24 timer v/ -18 g C.

 

De parasitter, det drejer

sig om, er sildeorm (anisakis simplex) og

torskeorm (Pseudoterranova decipiens). http://www.fiskerforum.dk/fof/fhtb/kap11.pdf

Begge er følsomme (dør) overfor kulde og varme og er ikke et problem herefter.

 

De samme parasitter findes i øvrigt i de fleste fisk. hvilket gør at man ikke bør spise rå fisk (sushi) uden at den han været et døgn i fryseren.

:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...