Hop til indhold

Halekupering


millemus
 Share

Recommended Posts

altså bliver halen fjernet pga skader i arbejdet er det jo en amputering og ikke en kupering. Må man ikke gå på jagt med en haleamputeret hund? Det troede jeg ikke der var regler om.

 

Du må gerne gå på jagt med en halekuperet hund eller haleamputeret hund, men du må ikke stille nogen form for prøver med dem. Ingen udstillinger, jagtprøver, rallyprøver eller agility. Intet hvor du bliver bedømt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 63
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg har den holdning at en hund, som jævenligt bliver brugt til jagt og ender med en hale, som bliver slået til blods hver gang er bedre tjent med en amputering (ikke at jeg har forstand på det overhovedet og nu ved jeg ikke hvor meget skade halen tager, men ud fra Spilops billeder). Jeg har gået til træning med en, som ikke måtte stille op til en konkurrence fordi at hunden havde fået amputeret halen grundet en skade og det giver for mig ingen mening, det er jo ikke kun halen at hunden bliver bedømt ud fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

I Sverige har de forbud mod halekupering, og ved amputering pga. skader får du en dyrlægeerklæring så hunden forsat kan stille prøver. 80 % af alle spaniels som bruges på jagt ender med at få klippet de 3-5 yderste led af når de er omkring 2-3 år

 

Lige præcis derfor, skal amputerede og kuperede udelukkes fra al konkurrence, det viser at undskyldningen bliver brugt alt for udbredt. Hvis Petrine kom til skade, hver gang hun løb agility, så ville jeg sagtens kunne indse det tåbelige i at fortsætte. Jeg fatter simpelthen ikke, hvorfor jeg kan gå på jagt i Sverige, med folk der aldrig har set en haleskade, mens det åbenbart er voldsomt udbredt blandt spaniels - synes det lyder som en designfejl hos racen.

 

Hvis Petrine havde ondt i sin hale og det kunne fikses med en amputering, så røg halen og med den mine konkurrencer, jeg tænker på hunden først og resten sidst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad mig se.

Intet gyldigt argument

 

Min hund har ondt i halen hver dag, nej desværre der er intet gyldigt argument for halekupering

Min hund har brækket halen og der er gået koldbrand i den, nej desværre der er intet gyldigt argument for halekupering

 

Selvfølelig er der gyldige argumenter for halekupering. Sådan min ft. cockers hale er efterhånden så ramponeret at jeg ikke må røre halespidsen, den er fortykket og jeg må pencillinbehandle ham mange gange i løbet af en jagtsæson. Vi reparere og reparere, halen overlevede sidste år, men det sker formentligt ikke igen i år. Min søster har en schappendoes som smadre sin hale tit, sidste gang brugte hun 2 mdr. med konstant pencillinbehandling for at få det til at hele op, ville det ikke være mere på hundens vilkår at klippe det yderste af halen, så det ikke skete igen

 

Så skrevet i den gamle tråd.

 

Jeg er bestemt imod at halekupere hvalpe, men synes det burte være ok at stille konkurrencer med en hund som er blevet klippet pga. skader. I Sverige har de forbud mod halekupering, og ved amputering pga. skader får du en dyrlægeerklæring så hunden forsat kan stille prøver. 80 % af alle spaniels som bruges på jagt ender med at få klippet de 3-5 yderste led af når de er omkring 2-3 år, og ca. 20 % af disse hunde må have taget yderligt af.

I dk har der været 2 sager, en golden som mistede halen, ejeren ville bruge den til DcH lydighed, desværre. Ikke flere prøver til denne hund. En border som fik klemt sin hale i dørene måtte amputeres pga. koldbrand, de måtte indkalde en reserve til landsholdet i dogdancing, for den må ikke repræsentere DK, og det var endda i UK, som stadig halekupere.

 

Jeg kan fortælle at de i UK klipper de yderste 3 led af alle working spaniel (FT) og ikke af showspaniel. Så de har stadig deres balance og kommunikationsredskab. Og nej jeg synes stadig ikke det er i orden at kupere hundehvalpe

 

Jeg mener at der ikke imø findes et argument for "preventiv" (staveplade,tak) halekupering. Altså, at en hel race altid får kuperet hale, bare fordi. Og det er vel alt andet lige det, der for det meste sker indenfor de racer hvor det stadig er tilladt.

Til trods for at der kan findes billeder af hunde der har beskadiget deres haler under arbejde (jagt, or what ever) er det trods alt ikke alle hunde der er så uheldige hver gang de er på jagt, plus at der vel også findes hunde der er af jagtrace, men ikke bliver brugt sådan.

 

Vi kan da sagtens bruge tid på lidt flueknepperi over hvorvidt der kan opstå situationer hvor det er eneste løsning at amputere. Selvfølgelig kan der da dét. Men det er ikke det vi diskuterer her, vel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede at grunden til de smadrede haler hos jagthundene var at de bevæger sig i bevokset terræn - ikke at jeg hverken går på jagt eller har en jagthund, det er bare argumentet jeg har fået præsenteret.

Men jeg tror ikke jeg er helt med?

Du skriver at dine hunde logrer deres haler til blods, så det er vel ikke i forbindelse med deres "job" at halerne bliver ødelagt?

Grand danois har ihvertfald aldrig hørt under de halekuperede fordi de logrer for meget til deres eget bedste indimellem.

 

Nja. jeg tror bare vi snakker lidt forbi hinanden, egentlig. :blink: Det var mest et kommentar til at du skriver at du ikke mener at halen er afgørende for en sprinter som en greyhound. For det er den helt afgjort hvis hunden løber væddeløb. Det KAN de ikke uden halen, simpelthen fordi det går SÅ voldsomt stærkt at de har brug for den laaaaaange tynde hale som navigationsror :mrgreen:

 

Er hunden ikke en prof. løbshund, kan den uden tvivl fint eksistere med en kortere hale. Selvfølgelig kan de lære at kompensere. Vi er vist ikke grundkæggende uenige.

 

At mine egne slår halerne til blods af ren og skær livsglæde, er et vilkår vi lever med. Men nu er den eneste konkurrence de deltager i, også den om hvem der kan komme først hen til sofaen. En konkurrence de forresten for det meste vinder:fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige præcis derfor, skal amputerede og kuperede udelukkes fra al konkurrence, det viser at undskyldningen bliver brugt alt for udbredt. Hvis Petrine kom til skade, hver gang hun løb agility, så ville jeg sagtens kunne indse det tåbelige i at fortsætte. Jeg fatter simpelthen ikke, hvorfor jeg kan gå på jagt i Sverige, med folk der aldrig har set en haleskade, mens det åbenbart er voldsomt udbredt blandt spaniels - synes det lyder som en designfejl hos racen.

 

Hvis Petrine havde ondt i sin hale og det kunne fikses med en amputering, så røg halen og med den mine konkurrencer, jeg tænker på hunden først og resten sidst.

 

Nej Petrine det er galt med spanielens arbejdsopgaver. Jeg har aldrig set en retriever med haleskade og jeg har kun set en enkelt af de stående hunde (en svensk weimarener) med haleskader, men jeg har set mange spaniels.

 

Opdrætteren til Sådan og Zuper har 4 spaniels og kun 1 har fuld hale, og jeg har set hvordan de alle har set ud inden de blev amputeret. De svenske jægere jeg har mødt vil gerne bevare halen på deres hunde. Jeg har set hunde på jagt deroppe med haleforbindinger på, i et forsøg på at undgå en amputering.

 

Så nej der er ikke designfejl på spaniel, men faktisk engansk god grund til at de blev amputeret i sin tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Generelt meget enig med Spilop. Og surprise, surprise - jeg har også spaniels, der får ødelagt halerne på jagt.

 

Heldigvis for dem er vi ikke så tit afsted, at vi når at få kroniske problemer. Men det sker for andre. Og det sker tit.

 

For mig er det meget ærgerligt, at man har lavet et forbud, der giver mindre dyrevelfærd i jagten på mere af slagsen. Dels forbuddet mod at kupere på hvalpe (det er mindre traumatiserende end de skader hunden får som ældre og det samme går for ulvekløerne!), men så mest af alt, at man med forbuddet har gjort det umuligt for folk at deltage på diverse prøver og udstillinger med deres hunde, hvis der bare er taget lidt af halen. Uanset om der er tale om et eller mange led. Og hvad baggrunden for skaden er.

 

Kender selv en pige med springer, der måtte opgive at komme mere på udstilling og prøve med sin hund. Der lå til at kunne blive både DKCH og DKBRCH. Hundens skade opstod som følge af gentagende jagter. Ejeren kæmpede en (alt for - men det ville ske for alle) brav kamp for at holde den hale på. De måtte amputere 3-5 led.

 

Der er også en velkendt historie med en top agility hund, der for et par år siden fik klemt halen i en dør, og derfor fik amputeret en del af halen. De måtte droppe al officiel deltagelse i al slags hundesport.

 

At det er spaniels, der er så hårdt ramt, skyldes - som Spilop vist også fik nævnt - deres arbejdsområde. Ingen anden af vores jagthunde går så modigt i terrænet og i så svært terræn. Og det koster desværre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg en halekuperet Vizsla, og jeg er faktisk rigtig glad for at han er kuperet, eller rettere sagt: jeg er BLEVET glad for, at han er kuperet ;-)

Da jeg stod for, at skulle have ny hvalp, og samtidig af en ny race, så faldt valget på en Vizsla, og hos en opdrætter som vælger at halekupere. Jeg kunne godt have valgt, at de skulle have ladet en han være u-kuperet, men jeg var heller ikke villig til at binde mig fast på en hvalp så tidligt (max. 2 døgn gammel), hvis det nu ikke endte om med at være den hvalp, som ville passe bedst til os... Og det var/er faktisk det vigtigste for os, kunne sagtens lære at leve med kuperingen. (skal dog lige siges, at Vizsla´en er den man kupere mindst på, man tager kun en tredje eller fjerde del - men det gør faktisk en forskel).

 

Og nu er jeg rigtig glad for vores valg, ikke nok med at vi har fået HUNDEN :lun: men hans hale er i fin behold og stand selv efter en tur i sivene, og han er samtidig kuperet så pænt, så mange faktisk ikke kan se om han er kuperet.

Og det er heller ikke ualmindeligt, at en del vizsla´er som ikke er kuperede istedet ender med en amputering, og det må simpelthen være et meget mere smertefuldt forløb hunden skal igennem der, i forhold til en kupering! Jeg så Gizmo og hans kuldsøskende dagen efter de var blevet kuperet, og der var virkelig INTET at mærke på dem.

Hvorimod jeg har mødt to hunde med amputerede haler, den ene både undervejs og efter forløbet, og den anden kun efter, og der var godt nok en forskel - de hunde var så generede af deres smerter i halen.

Så jeg foretrækker helt klart, at min næste vizsla også skal kuperes, og skulle jeg finde på, at få en anden jagthunderace som må kuperes, ja så ryger halen også på den. Jeg har nu, også set nogle hunde efter jagt, hvor halen bare var totalsmadrede, så hellere kupere!

 

Så er meget enig med Spilop og mk101 ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nja. jeg tror bare vi snakker lidt forbi hinanden, egentlig. :blink: Det var mest et kommentar til at du skriver at du ikke mener at halen er afgørende for en sprinter som en greyhound. For det er den helt afgjort hvis hunden løber væddeløb. Det KAN de ikke uden halen, simpelthen fordi det går SÅ voldsomt stærkt at de har brug for den laaaaaange tynde hale som navigationsror :mrgreen:

 

Er hunden ikke en prof. løbshund, kan den uden tvivl fint eksistere med en kortere hale. Selvfølgelig kan de lære at kompensere. Vi er vist ikke grundkæggende uenige.

 

At mine egne slår halerne til blods af ren og skær livsglæde, er et vilkår vi lever med. Men nu er den eneste konkurrence de deltager i, også den om hvem der kan komme først hen til sofaen. En konkurrence de forresten for det meste vinder:fornaermet:

Nææh det tror jeg heller ikke, du antog jeg mente prof vædeløbere og jeg mente egentlig bare hunde med højere fart i hverdagen end gennemsnittet ;-)

Hvilke hunde er det hos dig der slår halen til blods? Grayhounds?

Siden det ikke generer dig det store kunne det være interessant at høre hvad du gør for at få den til at hele op, for når en grande slår hul på halen er det som sagt noget rigtig lort. Man kommer ud i mange opfindsomme løsninger for at holde halen i ro eller beskytte spidsen, samtidig med at såret skal have luft for at hele op igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Alt afhaengig af landet og deres love.

 

Vores cocker er halekuperet, men vi valgte det ikke. Nu er han ikke jagthund (andet end hans personlige jagt projekter i haven osv.), men jeg ville helt sikkert ikke faa det lavet paa mine hunde hvis jeg havde valget, da jeg elsker hundes hale kommunikation og saa vidt muligt ikke onsker at aendre paa naturen, med mindre der er en nodvendig grund.

 

Mine mynder er helt facineret af hans stump hale, den kan ogsaa korer hele vejen rundt som en karusel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej Petrine det er galt med spanielens arbejdsopgaver. Jeg har aldrig set en retriever med haleskade og jeg har kun set en enkelt af de stående hunde (en svensk weimarener) med haleskader, men jeg har set mange spaniels.

 

Opdrætteren til Sådan og Zuper har 4 spaniels og kun 1 har fuld hale, og jeg har set hvordan de alle har set ud inden de blev amputeret. De svenske jægere jeg har mødt vil gerne bevare halen på deres hunde. Jeg har set hunde på jagt deroppe med haleforbindinger på, i et forsøg på at undgå en amputering.

 

Så nej der er ikke designfejl på spaniel, men faktisk engansk god grund til at de blev amputeret i sin tid.

 

Måske er det ikke en designfejl på eksteriøret men på interiøret, istedet. Jeg synes ihvertfald at de jagtspaniels jeg møder virker lidt ude af stand til at få øje på situationer der kan betyde fare. Bl.a. kommer de tonsende uden at nå at kigge på andre hundes kropssprog og selvom de får en røffel, virker det til at gå lige igennem uden at blive taget til efterretning. Tror det hele bunder i at jægere vil have hunde der kan tilsidesætte overlevelsesdriften for at de er funktionelle nok, ifølge menneskelige standarter. At det så ikke er hensigtsmæssigt for hundene,... det er en anden sag som man ikke ønsker at kigge på.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

At det er spaniels, der er så hårdt ramt, skyldes - som Spilop vist også fik nævnt - deres arbejdsområde. Ingen anden af vores jagthunde går så modigt i terrænet og i så svært terræn. Og det koster desværre.

Så lidt mindre mod, og måske også lidt mindre fart i hundene, ville måske kunne gøre en forskel. Og helt ærligt,... der er sgu ikke nogen i DK der vil sulte hvis sådan noget skete.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er heller ikke ualmindeligt, at en del vizsla´er som ikke er kuperede istedet ender med en amputering, og det må simpelthen være et meget mere smertefuldt forløb hunden skal igennem der, i forhold til en kupering! Jeg så Gizmo og hans kuldsøskende dagen efter de var blevet kuperet, og der var virkelig INTET at mærke på dem.

Hvorimod jeg har mødt to hunde med amputerede haler, den ene både undervejs og efter forløbet, og den anden kun efter, og der var godt nok en forskel - de hunde var så generede af deres smerter i halen.

Så jeg foretrækker helt klart, at min næste vizsla også skal kuperes, og skulle jeg finde på, at få en anden jagthunderace som må kuperes, ja så ryger halen også på den. Jeg har nu, også set nogle hunde efter jagt, hvor halen bare var totalsmadrede, så hellere kupere!

Jeg fatter simpelthen ikke den holdning. Hundene har i mange generationer været uden hale, så selvfølgelig skal der nok lidt justering til (for ingen har jo spekuleret over en del som man alligevel har klippet af),... og noget man jo ikke kan hvis man bare fortsætter med at kupere. Skal man ikke bruge sin hund som jagthund og derfor er villig til at tage et individ med hale,.... så bør man sgu vælge en anden race imo og ikke bare være med til at støtte uhensigtsmæssig avl. Og sådan har jeg det med alle menneskeskabte elementer der virker generende for hundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Jeg har absolut ingen indvendinger imod kupering af de racer/hunde hvor det er nødvendigt, og jeg mener nu heller ikke at man får en "handicappet" hund ud af det -udfra det man læser her i tråden, skulle man jo nærmest tro en hund uden hale, hverken kan løbe, "tale" med andre hunde eller ret meget andet for den sags skyld.

 

Nu er jeg ejer af en race (aussie) som kan fødes uden hale/med stumphale, og min tæve vælter altså ikke når hun løber stærkt (hvor mange af vores hunde er det lige der bruges til væddeløb, hvor dette åbenbart kunne være en risiko), hun kan osse svømme og styre hvor hun svømmer henad og andre hunde kan skam osse forstå hende -hun kompenserer jo blot ved at bruge andre dele af kropssproget mere flittigt.

 

At man har haft x antal spaniels der aldrig har haft haleproblemer er jo fint -men betyder det så at man bare skal ignorere de mange der faktisk får problemer når de bruges til jagt?

Nej det er ikke nødvendigt at kupere samtlige spaniels, for de bruges ikke alle til jagt. Men kuperer man dem man forventer at sælge til jagt, så er det altså ikke noget jeg bliver forarget over. Hellere en kupering end at lappe på en hale gennem hele sæsonen ofte med kroniske skader til følge.

 

At sige at man ikke kender jagthunde med haleproblemer, kræver jo nok at man oplyser hvilken type jagthunde det er/hvilken type jagt de anvendes til, før det er brugbart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej Petrine det er galt med spanielens arbejdsopgaver. Jeg har aldrig set en retriever med haleskade og jeg har kun set en enkelt af de stående hunde (en svensk weimarener) med haleskader, men jeg har set mange spaniels.

 

Opdrætteren til Sådan og Zuper har 4 spaniels og kun 1 har fuld hale, og jeg har set hvordan de alle har set ud inden de blev amputeret. De svenske jægere jeg har mødt vil gerne bevare halen på deres hunde. Jeg har set hunde på jagt deroppe med haleforbindinger på, i et forsøg på at undgå en amputering.

 

Så nej der er ikke designfejl på spaniel, men faktisk engansk god grund til at de blev amputeret i sin tid.

 

Hvis det er arbejds opgaven der er problemet så burde en ansvarsfuld ejer vel ændre arbejdsopgaven så hunden kan fungere.

Som Petrine så rigtig skrev, så ville jeg da også stoppe med at løbe agility hvis det gav min hund problemer, lige meget om det var pga. agilityen at jeg havde købt hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg ejer af en race (aussie) som kan fødes uden hale/med stumphale, og min tæve vælter altså ikke når hun løber stærkt (hvor mange af vores hunde er det lige der bruges til væddeløb, hvor dette åbenbart kunne være en risiko), hun kan osse svømme og styre hvor hun svømmer henad og andre hunde kan skam osse forstå hende -hun kompenserer jo blot ved at bruge andre dele af kropssproget mere flittigt.

 

En aussie løber da ikke stærkt! Når mynder fyrer den af er det med hatigheder på op til 60km/t Og det er ikke kun til væddeløb, men også når de skal fra A til B hurtigst muligt. Og jo, de bruger halen til at stabilisere bagenden.

 

 

Her en stump film med (Ragdolls) mynder der løber i slow motion. Så længe de løber ligeud bruger de ikke halen så meget, men læg mærke til hvordan halen kommer i sving når de skal til at ændre kursen.

 

Forresten er Lille P's hale 62 cm lang. Det skulle den gerne blive ved med at være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan da sagtens bruge tid på lidt flueknepperi over hvorvidt der kan opstå situationer hvor det er eneste løsning at amputere. Selvfølgelig kan der da dét. Men det er ikke det vi diskuterer her, vel?

Øh...jow. Det var i hvert fald, hvad jeg tidligere tog stilling til. Men en hund, der senere i livet får kuperet halen af sundhedsmæssige grunde, skal i mine øjne nu stadig have lov til at deltage i konkurrencer. Den skal bare starte sit liv med en dejlig lang hale.

 

Tidligere kuperede man traditionelt en trediedel af en airedales hale. I mine øjne komplet uden grund, men HVIS der dengang havde været kuperingsforbud og HVIS min hunds hale nu var blevet læderet i fx en bildør, så ville det da have været mærkeligt pludselig at stå der og aldrig mere kunne mønstre eller deltage i konkurrencer. Det ville jeg nok have haft temmelig svært ved at se det rimelige i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh...jow. Det var i hvert fald, hvad jeg tidligere tog stilling til. Men en hund, der senere i livet får kuperet halen af sundhedsmæssige grunde, skal i mine øjne nu stadig have lov til at deltage i konkurrencer. Den skal bare starte sit liv med en dejlig lang hale.

 

Tidligere kuperede man traditionelt en trediedel af en airedales hale. I mine øjne komplet uden grund, men HVIS der dengang havde været kuperingsforbud og HVIS min hunds hale nu var blevet læderet i fx en bildør, så ville det da have været mærkeligt pludselig at stå der og aldrig mere kunne mønstre eller deltage i konkurrencer. Det ville jeg nok have haft temmelig svært ved at se det rimelige i.

 

Reglerne er jo blevet strammet så hårdt fordi der hele tiden var nogen der fandt smutveje til at omgås forbuddet mod halekupering. Ofte har jeg opfattet at DKK ikke har gjort noget ud af at kontrollere om reglerne bllev overholdt.

Så ejerne og opdrætterne af de kuperede racer ligger i princippet som de selv har redt. Der kunne have været mere luft i reglerne hvis ikke hver eneste lille smutvej var blevet udnyttet til det yderste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Reglerne er jo blevet strammet så hårdt fordi der hele tiden var nogen der fandt smutveje til at omgås forbuddet mod halekupering.

Jeg tror nu, at det kun er for en trods alt begrænset periode, at folk forsøger at finde smutveje. Men en hund, der fx er granvoksen og udtaget til landsholdet - hvis ejeren hævder, bakket op af en dyrlæge, at hunden har fået læderet halen i en bildør, så er det s'gu for surt, at hun må trække sin hund fra alle konkurrencer for tid og evighed.

 

Regler er til for at blive overholdt, men stupide regler er til for at blive - ændret. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Reglerne er jo blevet strammet så hårdt fordi der hele tiden var nogen der fandt smutveje til at omgås forbuddet mod halekupering. Ofte har jeg opfattet at DKK ikke har gjort noget ud af at kontrollere om reglerne bllev overholdt.

Så ejerne og opdrætterne af de kuperede racer ligger i princippet som de selv har redt. Der kunne have været mere luft i reglerne hvis ikke hver eneste lille smutvej var blevet udnyttet til det yderste.

 

Tja - og også ejerne af normalt ikke-kuperede racer så..? For der er f.eks. flere bordercollies (den race jeg kender til...) der ikke må løbe agility, eller dyrke anden hundesport, fordi de har fået noget af halen kuperet. Selv om det er en race der normalt ikke kuperes, og som absolut ikke har en fordel af at være kuperet. Og der slår det sq skævt!!! Jeg har fået fortalt at der i Sverige er nogle eksempler på BC'ere der har siddet fast med halen i en regnvåd slalom, skaden har først opdagets senere, hvor en amputation var uundgåelig. De hunde er nu udelukket for konkurrence i DK (for det er kun i DK man har denne regel!). Bl.a. er to svenske landsholdshunde udelukket fra NM, EM og VM - når disse afholdes i DK - pga. de danske regler. Afholdes konkurrencerne i andre lande er der ingen problemer... Og der er søgt om dispensation, hvilket de danske regler tillader, men nej... :evil:

 

Jeg er klar over at visse hunde er nødt til at få halen kuperet, pga. jagt-skader. Det skal også være tilladt, synes jeg. Det vil da være dyrplageri at lade dem gå med længerevarende betændelsestilstande og koldbrand. Men samtidig kan jeg godt se at der må være nogle regler omkring kupering, for at undgå udseendemæssig kupering og andre hovsa-ting... Men for fanden da - en race der aaaaldrig nogensinde ville bli' kuperet ellers, hvorfor kan man ikke godkende at de bli'r kuperet af "medicinske grunde"???

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh...jow. Det var i hvert fald, hvad jeg tidligere tog stilling til. Men en hund, der senere i livet får kuperet halen af sundhedsmæssige grunde, skal i mine øjne nu stadig have lov til at deltage i konkurrencer. Den skal bare starte sit liv med en dejlig lang hale.

Tidligere kuperede man traditionelt en trediedel af en airedales hale. I mine øjne komplet uden grund, men HVIS der dengang havde været kuperingsforbud og HVIS min hunds hale nu var blevet læderet i fx en bildør, så ville det da have været mærkeligt pludselig at stå der og aldrig mere kunne mønstre eller deltage i konkurrencer. Det ville jeg nok have haft temmelig svært ved at se det rimelige i.

 

Og deri er jeg ikke uenig. Men jeg mente nu at vi diskuterede det fornuftige i at kupere hunde preventivt. Hvad jeg bestemt ikke kan se nogen grund til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så lidt mindre mod, og måske også lidt mindre fart i hundene, ville måske kunne gøre en forskel. Og helt ærligt,... der er sgu ikke nogen i DK der vil sulte hvis sådan noget skete.

 

Som de fleste nok ved, er mine springere noget nogen vil betegne som nogle tunge udstillingsklodser, så syntes ikke, at vi kan pege i den retning, når vi ser på, hvordan man kunne undgå skaderne (mindre mod og mindre fart). En spaniel arbejder i hvad der betegnes som rough terræn. Tjørn og krat er steder de for alvor brillerer.

 

Og nej, ingen ville dø af sult, hvis vores hunde ikke gik på jagt. Så mener du dermed, at man bare skal lade være med at tage sine hunde med på jagt? Og hvor går grænsen så for, at man overhovedet må holde spaniels, hvis man dermed ikke har noget at bruge dem til?

 

Det er i øvrigt ikke DKK (som mange ynder at tro), der holder så hårdt fast i de regler, der fratager hunde med amputerede haler muligheden for at konkurrere. Der skal vi have fat i justitsministeriet. Og tro mig - der har været flere sager forbi ministeriet og vende. Uden det har gjort en forskel (DESVÆRRE!!!!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som de fleste nok ved, er mine springere noget nogen vil betegne som nogle tunge udstillingsklodser, så syntes ikke, at vi kan pege i den retning, når vi ser på, hvordan man kunne undgå skaderne (mindre mod og mindre fart). En spaniel arbejder i hvad der betegnes som rough terræn. Tjørn og krat er steder de for alvor brillerer.

 

Og nej, ingen ville dø af sult, hvis vores hunde ikke gik på jagt. Så mener du dermed, at man bare skal lade være med at tage sine hunde med på jagt? Og hvor går grænsen så for, at man overhovedet må holde spaniels, hvis man dermed ikke har noget at bruge dem til?

 

Det er i øvrigt ikke DKK (som mange ynder at tro), der holder så hårdt fast i de regler, der fratager hunde med amputerede haler muligheden for at konkurrere. Der skal vi have fat i justitsministeriet. Og tro mig - der har været flere sager forbi ministeriet og vende. Uden det har gjort en forskel (DESVÆRRE!!!!)

 

Jeps, bl.a. dispensation for før nævnte agilityhunde... :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...