Hop til indhold

Er det en form for overfølsomhed eller noget helt andet??? Hjælp ønskes...


BlackGSD
 Share

Recommended Posts

Jeg er virkelig i vildrede nu, og har brug for lidt hjælp, råd, erfaringer - ja alt som kan gøre mig lidt klogere... :???:

 

Gizmo er ellers en sund og rask hund, og har (7-9-13) aldrig fejlet noget rigtigt :lun:

MEN... I søndags da han lige var ude for at morgentisse, syntes han at han skulle stikke hele hovedet ind til genboens nye hund :roll: igennem deres (tynde) bøgehæk. Da han så kom indenfor igen, så går der ikke 5 min. så begynder han at få nogle hårde blæreagtige hævelser/knopper/knuder på næsen og ovenpå hovedet :vedikke: Jeg prøvede så at tørre ham lidt over med en kold våd klud, men i løbet af en halv time har det bredt sig til hele hovedet og ørerne - han lignede et forvokset rødt blomkålshovede :???: Og knopperne var vidt forskellige i størrelse, men de sad udelukkende i hoved og på ører, der var INGEN på kroppen.

 

Nå, men jeg skynder mig så at melde fra til træning (øv!), og ringe til dyrlægen. Vi snakkede lidt frem og tilbage, og blev enige om, at jeg skulle prøve at give ham noget antihistamin og se om det havde nogen virkning. Han havde ingen problemer med vejrtrækning, kløe eller humør.

Et par timer efter han havde fået antihistamin (Mildin), begyndte hævelserne at aftage :-)

 

Har været ude og undersøge den hæk flere gange, og kan simpelthen ikke finde ud af, hvad han udover den kan have været i berøring med :vedikke:

 

Og han har ALDRIG haft sådanne reaktioner før. Og han løber dagligt i skov, krat og hvad der dertil hører, og har aldrig oplevet dette før :???:

 

I dag da jeg så fik fri fra arbejde cyklede vi en tur i skoven (i mørket), vi havde også været afsted i morges uden noget, men da vi så kommer hjem fra cykelturen begynder han så at få de der knopper igen :???: Ikke i samme omfang og lige så slemt som i søndags, men igen kun i hoved og på ører INGEN på kroppen.

 

Det har ikke rigtig nogen sammenhæng med fodring eller andet han skulle have spist, så er virkelig på bar bund med hvad det kan være, og i dag kan det jo have været hvad som helst han har været i berøring med i skoven :vedikke: Og han er slet ikke generet, klør ikke, piver ikke (hvilket han ellers nok skal hvis noget er ubehageligt), jeg må rører uden noget, og han er frisk og i hopla.

 

Så nu er mit spørgsmål: Har I andre oplevet noget lignende, ved I om nogle planter i denne periode kan give noget overfølsomhed, eller ja noget helt andet???

Ringer til dyrlægen i morgen og snakker med ham, for synes virkelig det er mærkeligt, og har som sagt aldrig oplevet dette hos ham før!

 

Håber I andre ligger inde med noget viden, som måske kan gøre mig klogere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke vorter. Det er sådan nogle hævelser under huden som bare opstår, men forsvinder igen - sidst efter han fik antihistamin. Det ser ud som hvis vi brænder os på brændenælder, med sådan nogle blæreagtige hævelser... Kan bare ikke se nogen brændenælder der hvor han gik gennem hækken i søndags :vedikke:

Virkelig virkelig mærkeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var bare fordi du skrev blomkål, ved ikke om du kiggede linket, men det ligner nemlig blomkål. Så skulle han være overfølsom for bøg?

 

Foder til hund med allergi

Der findes flere typer allergi, f.eks. indåndingsallergi, foderallergi, loppeallergi eller kontaktallergi. Allergi kan ses i form af opkast, diarre, savlen, øjne der løber i vand, kløe, rødt udslet eller hævelse i huden.

 

...

 

Den hyppigste form for allergi er en allergi, hvor hunden er allergisk overfor luftbårne stoffer i dens miljø. Der findes mange mulige allergener i hundens miljø, f.eks. græspollen fra bermudagræs, alm. hundegræs, vellugtende gulaks, timothe og fløjlsgræs; træpollen fra birk, el, hassel, eg, bøg eller elm; ukrudtspollen fra alm. gråbynke, brændenælde, mælkebøtte eller lancetbladet vejbred; husstøvmider, skimmelsvampe, fjer, samt hudflager fra marsvin, kat og hest. Denne type allergi viser sig ofte ved hud- og øreproblemer.

 

Håber da virkelig ikke at det er det! Nu paster jeg altså bare fordi du spørger, synes helt sikkert du skal vente og høre dyrlægen i morgen, og at dyrlægen forklarer at det er en lille virus eller noget totalt ufarligt han har samlet op :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne du ikke prøve at tage et billede af det? Så kan du også gemme dem som dokumentation senere, hvis dyrlægen skal se dem. Så kan du føre en lille logbog over det. Hvornår de kommer, hvor mange, når han har gjort dit eller dat. Så kan det jo være der tegner sig et billede på et tidspunkt...

Det er dejligt at det ikke genere ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov sprang åbenbart over da du skrev at han havde fået antihistamin :oops:

 

Men det kan sagtens være en plante eller noget han har været i kontakt med, som udløser nældefeberen. Det er også meget muligt at det "bare" er et engangsfortagende at han får det... Jeg havde det selv for en måneds tid siden - aner ikke hvad jeg var i nærheden af, men slog ud over hele kroppen... Tog en antihistamin og gik i seng - da jeg vågnede op dagen efter var det væk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at se billederne af Karla i denne gamle tråd af min http://www.hunde-forum.dk/sygdomme/9065-kan-hunde-fa-vorter.html

 

De kom ligepludselig efter en gåtur, forsvandt igen og dukkede så op igen og forsvandt igen :vedikke:

 

Dyrlægen bedømte, at det var en allergisk reaktion - nok på en plante, men hvilken? Det var umuligt at lokalisere...

 

Vi har ikke oplevet det siden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt opdatering:

Har snakket med dyrlægen, og han mener også det er en allergisk reaktion og altså nældefeber :???: Hvad det kommer af, kan vi kun gætte os til... Det er ikke rigtig sæson for nældefeber, men det kan være at det måske er de svampesporer der danner sig på nogle planter i dette fugtige miljø som tricker det :vedikke: Det virker i hvert fald mest sandsynligt.

Men så længe han ikke er generet, men "blot" får knopperne, så ser vi tiden an.

Min dyrlæge sagde at man kunne forsøge at forebygge og behandle med Prednisolon, men det vil jeg simpelthen ikke fylde ham med hvis jeg kan undgå det. Så bliver det ved, og han bliver generet, så må jeg se om jeg kan finde en anden behandling først, f.eks. akupunktur (bruger jeg selv til forebyggelse og behandling af hø-feber).

 

Nu står jeg så, og skulle gerne udstille i Herning. Men ved ikke lige, om jeg gider bruge 7 timer på transport lørdag samt penge til broen, for at komme over og måske få en skod bedømmelse, fordi han har udbrud (han har lidt på ørerne igen i dag). Og gider ikke fylde ham med alt muligt for at kunne komme afsted, vigtigere er det ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst eva pedersen

Da min ridgeback var hvalp slog han voldsomt ud med blærer, bare han så meget som strejfede en brændenælde. Han fik ingen medicin og efter nogle timer forsvandt de altid igen. Nu er han en voksen hund på 2, og har ikke siden han var ca 1 år reageret på brændenælderne. Vi er meget ude i naturen, så det kan ikke undgåes han kommer i kontakt med dem.

Der kan sagtens være brændenælder i hækken, der er de der små man næsten ikke kan se, men de brænder mere end de almindelige store.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...