Hop til indhold

SLUT med "problem" hunde!


Gæst Anne / Holly.
 Share

Recommended Posts

Gæst Anne / Holly.
]Stok er nok til ipo-træning' date=' jeg træner ikke ipo så kan ikke forklare dig forskellen mellem stok og blød pisk, men det er nu noget de bliver trænet op til, ikke at være bange for et stokkeslag. Går ud fra at de skal lære det fordi en forbryder vel nemt kan finde på at slå og så må hunden jo ikke give slip, når det virkelig gælder.

[/color']

Trøjen aner jeg ikke om virker, mén, jeg tror det er ala T-Touch-princippet - en bandage eller andet som lægges om hunden på en bestemt måde, som så hjælper den til at falde til ro, på en positiv måde. Een forklarede mig sammenligningen med børn og kugledyner, noget med at de også kan falde til ro fordi den slutter tæt og tungt om dem.

 

Edit, her er en tråd om T-Touch: http://www.hunde-forum.dk/traening/1726-er-der-nogle-af-jer-der-har-erfaringer-med-ttouch.html

 

Jeg må indrømme, jeg ved ingenting om IPO-træning.

Men kan ikke forstille mig, at det skulle være nødvendigt, at slå/piske sin hund.

Er der nogen herinde, der kan forklare det/ved det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme, jeg ved ingenting om IPO-træning.

Men kan ikke forstille mig, at det skulle være nødvendigt, at slå/piske sin hund.

Er der nogen herinde, der kan forklare det/ved det?

 

Jeg mener bestemt man arbejder med belastning på hunden - de skal jo kunne bruges til forsvarsarbejde, og jeg formoder ikke det nytter så meget med en hund der farer sammen ved trussel.

Derfor starter man, som jeg har set, med små strøg hen over hovedet mens hunden har fat i noget (altså.. stryger med hånden.. som en slags ae'en?) og så trapper man op. Så hunden kan holde fokus. Det er jo ikke fordi de får tæv med kæder, som jeg kan se det..

Men jeg er ikke brugshunde dame ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme, jeg ved ingenting om IPO-træning.

Men kan ikke forstille mig, at det skulle være nødvendigt, at slå/piske sin hund.

Er der nogen herinde, der kan forklare det/ved det?

 

Det er ikke et spørgsmål om at slå sin hund, for at lære den noget, hvis det er det du tror, det er som Twessa siger, et spørgsmål om at en IPO hund, eller en politihund fx., skal kunne klare en vis belastning og trussler, og det bliver langsomt bygget op, til at hunden kan tage to stokkeslag, mener jeg det er, mens den hænger i armen på figuranten, det indgår simpelthen i prøveprogrammet.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Anne / Holly.
Det er ikke et spørgsmål om at slå sin hund, for at lære den noget, hvis det er det du tror, det er som Twessa siger, et spørgsmål om at en IPO hund, eller en politihund fx., skal kunne klare en vis belastning og trussler, og det bliver langsomt bygget op, til at hunden kan tage to stokkeslag, mener jeg det er, mens den hænger i armen på figuranten, det indgår simpelthen i prøveprogrammet.. ;-)

 

Ja, det var nok noget i den stil. Kan ikke helt forklare det billede, jeg fik inde i hovedet.

Men som jeg skrev, så ved jeg ingenting om den slags træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme, jeg ved ingenting om IPO-træning.

Men kan ikke forstille mig, at det skulle være nødvendigt, at slå/piske sin hund.

Er der nogen herinde, der kan forklare det/ved det?

 

Hvis du tænker på politihunde som skal løbe efter og holde en forbryder i skak, hunden står foran personen og gør. Hvis personen vælger at løbe videre, så tager den fat i armen på ham og skal holde ham indtil føreren når frem. Tror en del forbrydere vil gøre hvad som helst for at slippe af med den hund, inklusiv at slå den - hvis hundens første "slå-oplevelse" er på den måde, tror jeg man kan risikere enten en hund der bider hårdere end den må eller en hund der bliver pissebange. Men nu er ipo også noget man kan træne uden at ville være vagt, du kan stille i konkurrencer og alt muligt.

 

Jeg er heller ikke ipo-dame :mrgreen: håber Riesenfan, Lillefod eller BlackGSD kommer på banen, men her kan du se lidt fra nogle som træner det:

 

De fleste hunde ELSKER den træning.

Redigeret af Buddha
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor mange taler du om? Jeg er naturligvis meget interesseret selvom jeg ikke tror det kan hjælpe på alt som reklamen ligesom lægger op til
har ikke lige et antal, det er ikke nære venner, men folk jeg har sporadisk kontakt med over engelske fora og facebook. Flest (border) collie, og mynde-ejere. Nej det hjælper selvfølgeig ikke på alt, men det skulle efter sigende have rigtig god effekt ved tordenvejr og fyrværkeri.
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige bestilt sådan en Thunder shirt til min lille Joey, i håb om at den vil hjælpe på hans rysten når vi kører bil - vil gerne komme med opdate hvis nogle er interesseret ;-) Om ikke andet, så kan den jo ikke gøre skade....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige bestilt sådan en Thunder shirt til min lille Joey, i håb om at den vil hjælpe på hans rysten når vi kører bil - vil gerne komme med opdate hvis nogle er interesseret ;-) Om ikke andet, så kan den jo ikke gøre skade....

 

Ja, kom absolut med en update når den er prøvet!!! Det lyder jo vildt interessant, så selvfølgelig vil en update være velkommen! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme, jeg ved ingenting om IPO-træning.

Men kan ikke forstille mig, at det skulle være nødvendigt, at slå/piske sin hund.

Er der nogen herinde, der kan forklare det/ved det?

 

Stokken hører til i forsvarsarbejdet. Her skal hunden bl.a. kunne stoppe en figurant med bid i ærmet og desuden kunne modstå et "overfald" fra figuranten, som slår hunden med en blød stok. Det kræver naturligvis en psykisk robust hund, men det er på ingen måde noget der gør skade på hunden eller forvolder smerte. Det er bare sådan en blød skumgummistok. Jeg tænker, at pisken er en endnu blødere variant, og blot bruges for at give hunden den korrekte fornemmelse, af at noget rammer den på kroppen (og altså ikke til at slå med)!

Link til indlæg
Del på andre sites

Stokken hører til i forsvarsarbejdet. Her skal hunden bl.a. kunne stoppe en figurant med bid i ærmet og desuden kunne modstå et "overfald" fra figuranten, som slår hunden med en blød stok. Det kræver naturligvis en psykisk robust hund, men det er på ingen måde noget der gør skade på hunden eller forvolder smerte. Det er bare sådan en blød skumgummistok. Jeg tænker, at pisken er en endnu blødere variant, og blot bruges for at give hunden den korrekte fornemmelse, af at noget rammer den på kroppen (og altså ikke til at slå med)!

 

Pisken bruges absolut IKKE på hunden :shock: - men til at slå i luften med, den svirp lyd ala pistol skud den giver, er med til at "hetze" hunden aka føre den op i et højere driftsleje. Det højere driftsleje gør, at hunden bliver lidt "modigere" og der ved sætter nogle bedre bid i skin/pølle/ærme.

 

Stokken bruges som beskrevet - og volder ikke hunden større ubehag end vi mennesker får ved et hårdt klap på skulderen - Ja, jeg har prøvet stokken på egen krop, blev jo nødt til at vide, hvad jeg udsatte min hund for, INDEN hun blev udsat for det :lol: OG stokken er som beskrevet trænet langsomt op/shapet, startende med en arm holdt højt oppe over hunden hoved/ryg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stokken er blevet fint beskrevet af de andre i tråden :5up:

 

Mht. t-shirten, så er det samme princip som bruges ved bla. børn med adhd. Man kan nemlig få de omtalte dyner (og sækkestole), men også puder til at ligge på stolesæderne. Da de berører nogle triggerpunkter, som udløser et beroligende stof i kroppen. F.eks. har vi i ballerne også disse punkter, og derfor er puderne super til de børn som kan have meget uro i kroppen når de skal sidde stille, fordi disse punkter netop bliver trigget.

Så tror helt sikkert Thundershirten er brugbar ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi prøvet Thundershirten herhjemme. For at sige det kort - det allerbedste ved Thundershirten er ifølge Joey....når han får den af, så er han mægtig glad :blink:

Den var jo primært tiltænkt når vi kører i bil, for der kan han have tendens til at sidde og ryste en del, men der hjælper Thundershirt slet ikke - så måske han simpelthen "bare" fryser :???:

På gåtur er der heller ingen forskel - havde jeg dog heller ikke forventet, for det har vi efterhånden lært ham sådan rimeligt.

 

I dag har jeg så trænet alene-hjemme (hvilket vi længe har haft store problemer med), og da det desværre var nogle dage siden vi havde tid til det sidst, var han ikke helt med på det i dag - så vi prøvede da med Thundershirt, men jeg tror simpelthen at han synes den er ubehagelig at ligge med. En dag lavede han også en højlydt brokkelyd, da jeg bad ham sætte sig mens han havde den på :hmm:Lige udover i dag, har træningen også gået så fint - efter vi fik Ninja-mor på besøg, så det var jo slet heller ikke det den var tiltænkt til.

 

Så indtil videre er den ikke spor populær herhjemme og ligger efterhånden bare i skabet - så det ender vist med at den ryger retur.

Æv bæv. Den får dog lige en sidste chance, hvor han skal prøve at have den på en dag der kommer gæster.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi prøvet Thundershirten herhjemme. For at sige det kort - det allerbedste ved Thundershirten er ifølge Joey....når han får den af, så er han mægtig glad :blink:

Den var jo primært tiltænkt når vi kører i bil, for der kan han have tendens til at sidde og ryste en del, men der hjælper Thundershirt slet ikke - så måske han simpelthen "bare" fryser :???:

På gåtur er der heller ingen forskel - havde jeg dog heller ikke forventet, for det har vi efterhånden lært ham sådan rimeligt.

 

I dag har jeg så trænet alene-hjemme (hvilket vi længe har haft store problemer med), og da det desværre var nogle dage siden vi havde tid til det sidst, var han ikke helt med på det i dag - så vi prøvede da med Thundershirt, men jeg tror simpelthen at han synes den er ubehagelig at ligge med. En dag lavede han også en højlydt brokkelyd, da jeg bad ham sætte sig mens han havde den på :hmm:Lige udover i dag, har træningen også gået så fint - efter vi fik Ninja-mor på besøg, så det var jo slet heller ikke det den var tiltænkt til.

 

Så indtil videre er den ikke spor populær herhjemme og ligger efterhånden bare i skabet - så det ender vist med at den ryger retur.

Æv bæv. Den får dog lige en sidste chance, hvor han skal prøve at have den på en dag der kommer gæster.

 

Øv da...

Link til indlæg
Del på andre sites

Pisken bruges absolut IKKE på hunden :shock: - men til at slå i luften med, den svirp lyd ala pistol skud den giver, er med til at "hetze" hunden aka føre den op i et højere driftsleje. Det højere driftsleje gør, at hunden bliver lidt "modigere" og der ved sætter nogle bedre bid i skin/pølle/ærme.

 

Stokken bruges som beskrevet - og volder ikke hunden større ubehag end vi mennesker får ved et hårdt klap på skulderen - Ja, jeg har prøvet stokken på egen krop, blev jo nødt til at vide, hvad jeg udsatte min hund for, INDEN hun blev udsat for det :lol: OG stokken er som beskrevet trænet langsomt op/shapet, startende med en arm holdt højt oppe over hunden hoved/ryg.

 

Er du sikker på, at den ikke bruges på hunden? For så forstår jeg ikke sådan en video som den her:

[video=youtube_share;wOxq9iFlOjY]

 

Det ville for mig give god mening at bruge den på hunden i stedet for stokken. Når snerten er så kort, så kan den aldrig slå rigtig hårdt og må være blødere end stokken. Jeg bruger noget lignende (bare et kort, blødt reb på ca. 40 cm.) når jeg rider ungheste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...