Hop til indhold

Grand danois en sver race.??


GRAND DANE
 Share

Recommended Posts

Nu er det ikke for at være flabet, men jeg er ikke sikker på om der er en pointe i dette indlæg, eller en form for oplysning til mig?

Selvfølgelig er det ens for alle racer, men nu var det granden der blev spurgt til ;-)

Ud over det er der nogle racer der nemmere kan "overleve" at bo hos en inkompetent hundeejer, granden er ikke en af dem.....

 

Min pointe er såmænd bare at alle racer er svære, hvis man ingen oplysninger eller råd har fået :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Min pointe er såmænd bare at alle racer er svære, hvis man ingen oplysninger eller råd har fået :-D

Bliver debatten om denne race mindre relevant af den grund?

For så kan det jo så bare være et standardsvar til ethvert racerelateret spørgsmål, at "sådan er det med alle racer" og så kan vi lisså godt bare snakke om hunde og ikke racer ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Bliver debatten om denne race mindre relevant af den grund?

For så kan det jo så bare være et standardsvar til ethvert racerelateret spørgsmål, at "sådan er det med alle racer" og så kan vi lisså godt bare snakke om hunde og ikke racer ;-)

 

nææ det bliver bare mindre specefik om GD,racen. som var det tråden hanlet om men tråden er vist ved at blive en fortel mig om din gd tråd så småt så jaaa tråden er nog sådan set slut.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bliver debatten om denne race mindre relevant af den grund?

For så kan det jo så bare være et standardsvar til ethvert racerelateret spørgsmål, at "sådan er det med alle racer" og så kan vi lisså godt bare snakke om hunde og ikke racer ;-)

 

Undskyld.. vidste ikke tråden KUN var for GD ejere... så vil jeg da stoppe med at læse med herinde :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv lige at ta' det roligt :vedikke:

 

En bruger skriver:

Men nervøsitet er helt klart et problem for en del grander. Og det kommer typisk når de ikke ved hvad de kan forvente fra deres ejer.

 

En anden skriver:

Mange ved desværre ikke hvor svært det er og derfor ser man en del GD'ere med uhensigtsmæssig vækst, med skævheder forårsaget af samme og grander med uhensigtsmæssig adfærd, forårsaget af inkonsekvente ejere, forkert håndtering eller dårlig avl. Men ved man hvad man laver, er det en skøn og ukompliceret race.

 

Jeg har kun oplevet ganske få reelt agressive individer af racen. Usikkerhed og manglende konsekvens er langt mere fremherskende i forhold til dårlig adfærd. Dette tolkes sikkert ofte som agressivitet, hvis man ikke ved bedre og størrelsen taget i betragtning er det ihvertfald uheldigt med individer af racen med kedelig psyke.

Desværre synes jeg at det bliver mere og mere udbredt at se og opleve individer af racen med dette problem. Og desværre bliver en del af dette problem tilskrevet racens særpræg, hvilket jeg synes er endnu mere uheldigt.

 

Hertil responderer jeg med dette indlæg:

Som ny GD ejer har man behov for rådgivning (osse selv om man ikke selv er helt klar over det) og denne rådgivning skulle man meget gerne modtage helt automatisk fra sin opdrætter. Men hvad sker der når flere og flere bestemmer sig for at producere hvalpe på deres 2 år gamle tæve, købt af en tilfældig sælger på den blå avis. Disse "opdrættere" har jo ingen erfaring at videregive og deres hvalpekøbere kan derfor ikke modtage den kvalificerede rådgivning som de har behov for.

Det resulterer ofte i at disse hvalpekøbere finder vej ind til steder som dette, og her vil det så ofte være folk der har erfaring med andre racer der "rådgiver", eller folk der selv er sprit nye og har en GD på 10 måneder.

 

Så at der i gadebilledet ses et højere antal mindre velfungerende grander, tror jeg langt hen ad vejen bunder i at alt for mange amatører producerer hvalpe og at for mange grander på den måde havner i inkompetente hjem som modtager tilfældig rådgivning fra tilfældige hundeejere.

 

 

Muligt det er ligegyldige detaljer for dem der ikke selv har racen, men for dem af os der lever og ånder for netop denne race er det en ganske reel debat - vores race har en skæmmet ry netop fordi den opdrættes af amatører og sidestilles med andre racer. Ja granden er "bare en hund" men de ting der kan gå lidt i kludder når en mindre race ikke fodres og motioneres rigtig, sætter tydelige spor hos en hund der vokser som granden gør. Ligeledes sætter fejlhåndtering ofte dybere spor i en lidt følsom race, hvilket gør at konsekvenserne og ødelæggelsen bliver det mere synlig.

 

Jeg oplever at du negligerer problemets omfang ved at sidestille alle racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv lige at ta' det roligt :vedikke:

 

En bruger skriver:

 

 

En anden skriver:

 

 

Hertil responderer jeg med dette indlæg:

 

 

 

Muligt det er ligegyldige detaljer for dem der ikke selv har racen, men for dem af os der lever og ånder for netop denne race er det en ganske reel debat - vores race har en skæmmet ry netop fordi den opdrættes af amatører og sidestilles med andre racer. Ja granden er "bare en hund" men de ting der kan gå lidt i kludder når en mindre race ikke fodres og motioneres rigtig, sætter tydelige spor hos en hund der vokser som granden gør. Ligeledes sætter fejlhåndtering ofte dybere spor i en lidt følsom race, hvilket gør at konsekvenserne og ødelæggelsen bliver det mere synlig.

 

Jeg oplever at du negligerer problemets omfang ved at sidestille alle racer.

 

Men så kan vi vel være enige om at du er den første til at svare små snerpet, fordi du ikke spørger direkte, men laver en antagelse :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er emnet jo lagt i underfora'et for Grand Danois, og man kan derfor antage at det mest handler om grander, og ikke så meget andre hunde :-D

 

Men derfor må man vel godt sige at det passer, også på andre racer?

 

Jeg siger jo netop at jeg tror netop at GD er en race der er svær; Hvis man ikke ved hvordan man passer den... Lige så vel som jeg tror mange andre, hvis ikke alle racer er svære hvis man ikke ved hvad det er man står med.. Jeg kan virkelig ikke se det forkerte i at sige at det også er sådan for andre racer....

Link til indlæg
Del på andre sites

Min pointe er såmænd bare at alle racer er svære, hvis man ingen oplysninger eller råd har fået :-D

 

Nu skal det jo ikke ende ud i "min race er sværere end din"-konkurrence, men problemet med ikke-kyndige der rådgiver andre ikke-kyndige om GD'en kan resultere i noget rigtig grimt.

 

Et eksempel: Den her race tager 3 kilo på om ugen i en god del af deres opvækst og det er derfor logik for de fleste at bliver de fodret forkert, så ender det med et ret skidt resultat.

 

Jeg har set flere, der ikke anede en fløjtende fis om GD'ere, skråsikkert rådgive spritnye GD-ejere om at de hurtigst muligt skulle få flyttet deres nye hvalp over på hvalpefoder, for den de havde købt deres hund af vidste da overhovedet ikke noget om fodring, når de havde fået fortalt at hvalpen skulle have voksenfoder. Til mange andre racer betyder et sådant råd mindre, men til GD'en kan det altså være en katastrofe, hvis den får forkert foder i opvæksten.

 

Så muligt, at du mener at alle racer er lige, jeg er så bare af den overbevisning at når en hund vejer 80 kilo og fylder relativt godt i landskabet, så er det desto mere vigtigt at man som GD-ejer ved hvad man har med at gøre, og derfor er det langt mere vigtigt at have modtaget råd og vejledning fra kyndige mennesker ud i denne race, end den gennemsnitslige hunderace.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal det jo ikke ende ud i "min race er sværere end din"-konkurrence, men problemet med ikke-kyndige der rådgiver andre ikke-kyndige om GD'en kan resultere i noget rigtig grimt.

 

Et eksempel: Den her race tager 3 kilo på om ugen i en god del af deres opvækst og det er derfor logik for de fleste at bliver de fodret forkert, så ender det med et ret skidt resultat.

 

Jeg har set flere, der ikke anede en fløjtende fis om GD'ere, skråsikkert rådgive spritnye GD-ejere om at de hurtigst muligt skulle få flyttet deres nye hvalp over på hvalpefoder, for den de havde købt deres hund af vidste da overhovedet ikke noget om fodring, når de havde fået fortalt at hvalpen skulle have voksenfoder. Til mange andre racer betyder et sådant råd mindre, men til GD'en kan det altså være en katastrofe, hvis den får forkert foder i opvæksten.

 

Så muligt, at du mener at alle racer er lige, jeg er så bare af den overbevisning at når en hund vejer 80 kilo og fylder relativt godt i landskabet, så er det desto mere vigtigt at man som GD-ejer ved hvad man har med at gøre, og derfor er det langt mere vigtigt at have modtaget råd og vejledning fra kyndige mennesker ud i denne race, end den gennemsnitslige hunderace.

 

Jeg har da aldrig sagt at vejledning omkring foder til en GD var det samme som alle andre? Jeg har aldrig sagt at alle hunde var lige; jeg har sagt alle hunde var svære, hvis man ikke ved hvad man har med at gøre!

 

Det er helt klart farligt for en GDs vækst hvis den ikke får det rigtige foder og den rigtige vejledning, en del mere farligt end at "fejlfodre" en chihuahua f.eks... Men det betyder jo netop, som du siger ikke at en GD er sværer end en chihuahua... Jeg siger bare at alle racer har deres forskellige ting der KAN betyde at den race i de forkerte hænder kan give den ejer problemer, og få racen til at føle sig svær... Som jeg netop siger høre jeg gang på gang at husky er en svær race; Men jeg synes den er ufattelig let, men jeg ved også hvad den kræver og hvordan man skal håndtere den... Til gengæld ville jeg netop tænke "Holy fuck" hvis nogen spurgte mig hvordan man fodrede en GD i vokse alderen, og jeg ville aldrig vejlede nogen omkring dette, uanset race (udover min egen race, og sandsynligvis racer i måske samme str og "slægt" (polarhundene))...

 

Så jeg er skam helt enig i at det er helt grotesk at ukyndige mennesker vejleder om noget så vigtigt som foderet! Men jeg synes igen at ukyndige generelt; Uanset race, ikke skal rådgive andre... Man skal bare generelt ikke rådgive om noget man ikke ved noget om :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...