Hop til indhold

Dobbeltpels?


Tine1
 Share

Recommended Posts

Dexter er nu 22 mdr og Boris er nu 14 mdr. Og jeg har aldrig oplevet at jeg nærmest har kunnet 'plukke' dem, som du beskriver. Dexter filtrer ikke ret meget og ham finder jeg næsten aldrig nogle hår fra.. Boris kan jeg godt finde matte hår fra dvs 'underulden' som den jo ikke hedder ved løver :P men det er om foråret og efteråret. Og så filtrer han også helt vildt, når han smider underulden. Havde helt glemt, at det er ved at være den tid igen, for det er det! Boris har filtret helt vildt denne uge! Så jeg må til at igang med en kam igen. Men generelt, så finder jeg flere hår herhjemme fra mig, end fra hundene herhjemme.. så jeg må være mindst allergivenlig..
Mest fnis.... Men Boris smider den vel ikke som i puf der røg den af?
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 58
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

:hmm: det må du altså lige vise ved lejlighed! synes ikke rigtigt, at jeg kan rede noget af ham. men ja, han er meget, meget blød, som et vaskeskind når han er nyklippet, og han filtrer som død og helvede :lol:

 

ps. jeg har mødt bimsen hos fox. hun har sådan noget glat, blank pels, helt anderledes end halfdans.

Bimsen er efter en anden linje end Halfdan :lol: Dicke er den af mine hunde der har den "groveste pels"..Hun filtrer slet ikke.. Bobo er den med den fineste pels.. Han filtrer bare han går rundt alene og ser smart ud.. De nadre ligger et sted i mellem...

Om efetråret lægger de godt med dobbeltpels til (sikkert pga kulden).. Når den bliver omkring 3-4 cm filtrer de.. Lader jeg dem blive våde (bad eller strand) og lader dem lufttørre. Så tager det mig omkring 4-5 timer at børste hver eneste hund. Den dobbeltpels filtrer i bunden.. hvis man ikke ved det så mærker man det ikke. En eller anden dag så tænker man utroligt så meget pels min hund pludselig har og er han ikke blevet lidt fed? Så opdager man måske at pelsen er totalt sammenfiltret nede i bunden.. Men dækhårenr filtrer ikke så derfor opdager man det ikke. Det er derfor jeg altid siger til jer "brug karden systematisk" for så opdager i når I ikke kan se huden at den sq da er blevet fyldt med pladefilt.

Nå men det jeg ville frem til var at den dobbeltpels fjerner jeg på dem... Hvis hundene er klippet i hvalpeklip (3 cm) så opdager folk aldrig hundene har den pels..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Men betyder det at Löwchen fælder alligevel? (En gang om året eller hvor tit?). Jeg troede at pudler, löwchen, bomuldshunde osv ALDRIG fældede. Men det er måske forkert, så?

 

De faelder "ikke" da deres haar smides i perioder i deres levende haar og derved mattere.

 

Der var en tidligere der kaldte det en videnskab - og det er det! Indenfor samme race er der mange variationer af haar tekstur og hvor ofte og hvor meget de smider.

 

Tio's, min han, matterer frygteligt hurtigt og jeg skal derfor rede det igennem dagligt. Min pige er mere silkeagtig og matterer ikke paa samme maade som vores han. De er ikke lowchen men en saakaldt ikke faeldende race, der korrekt sagt har haar og ikke pels.

 

Det er vaerst naar de smider hvalpepelsen (haaret:blink:) og faar voksenpels, saa matterer det HELT vildt. Vores pige smider rigtig meget efter endt lobetid (2 gange aarligt). Og det er store portioner haar der sidder i borsten. Hun smed halvdelen af sit haar (og i den periode kollapsede 2 pin borster fra madan).

 

 

Saa selvom det er en faellefri race, saa er der alligevel perioder hvor man kan rede storre totter af, end ellers og hvis man ikke borster og reder efter behovet, saa saetter de dode haar sig til STORE generende matterede klumper der skal skaeres vaek, og/ eller det begynder at saette sig paa mobler.

 

Redskaberne har ogsaa meget at sige! Hvis du ikke finder dem du bruger fungere optimalt, er det vaerd at prove andre - ogsaa her er det en videnskab alt efter personlig fornemmelse og den individuelle hunds haar/pels tekstur.

 

 

Hvis man ikke skal udstille og er lidt hys med haar, synes jeg en hvalpeklip er super. det er nemmere at holde.

Link til indlæg
Del på andre sites

De faelder "ikke" da deres haar smides i perioder i deres levende haar og derved mattere.

 

Der var en tidligere der kaldte det en videnskab - og det er det! Inden samme race er der mange variationer af haar tekstur og hvor ofte og hvor meget de smider indenfor samme race.

 

Tio's, min han, matterer frygteligt hurtigt og jeg skal derfor rede det igennem dagligt. Min pige er mere silkeagtig og matterer ikke paa samme maade som vores han. De er ikke lowchen men en saakaldt ikke faeldende race, der korrekt sagt har haar og ikke pels.

 

Det er vaerst naar de smider hvalpepelsen (haaret:blink:) og faar voksenpels, saa matterer det HELT vildt. Vores pige smider rigtig meget efter lobetid (2 gange aarligt). Og det er store portioner haar der sidder i borsten. Hun smed halvdelen af sit haar (og i den periode kollapsede 2 pin borster fra madan).

 

 

Saa selvom det er en faellefri race, saa er der alligevel perioder hvor man kan rede storre totter af, end ellers.

 

 

 

Hvis man ikke skal udstille og er lidt hys med haar, synes jeg en hvalpeklip er super. det er nemmere at holde.

Ja Löwchen pels er også hår, ikke pels..

Jeg skal lige have på det rene når du skriver matterer, mener du så bliver mere mat? eller bruger du det engelske ord mat=filtre??

Link til indlæg
Del på andre sites

Bimsen er efter en anden linje end Halfdan :lol: Dicke er den af mine hunde der har den "groveste pels"..Hun filtrer slet ikke.. Bobo er den med den fineste pels.. Han filtrer bare han går rundt alene og ser smart ud.. De nadre ligger et sted i mellem...

Om efetråret lægger de godt med dobbeltpels til (sikkert pga kulden).. Når den bliver omkring 3-4 cm filtrer de.. Lader jeg dem blive våde (bad eller strand) og lader dem lufttørre. Så tager det mig omkring 4-5 timer at børste hver eneste hund. Den dobbeltpels filtrer i bunden.. hvis man ikke ved det så mærker man det ikke. En eller anden dag så tænker man utroligt så meget pels min hund pludselig har og er han ikke blevet lidt fed? Så opdager man måske at pelsen er totalt sammenfiltret nede i bunden.. Men dækhårenr filtrer ikke så derfor opdager man det ikke. Det er derfor jeg altid siger til jer "brug karden systematisk" for så opdager i når I ikke kan se huden at den sq da er blevet fyldt med pladefilt.

Nå men det jeg ville frem til var at den dobbeltpels fjerner jeg på dem... Hvis hundene er klippet i hvalpeklip (3 cm) så opdager folk aldrig hundene har den pels..

 

men de har da samme mor! så helt klart ikke hende halfdan har fået pelsen fra :lol: jeg har faktisk kun én gang oplevet, at halfdan gik i pladefilt på numsen, det gik bare lynhurtigt, i løbet af 1 uge, så jeg måtte klippe ham helt skaldet. ellers får han kun (men mange!) filterknuder i armhuler, på ørerne, lidt på benene, hvor selen sidder, i skægget osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

men de har da samme mor! så helt klart ikke hende halfdan har fået pelsen fra :lol: jeg har faktisk kun én gang oplevet, at halfdan gik i pladefilt på numsen, det gik bare lynhurtigt, i løbet af 1 uge, så jeg måtte klippe ham helt skaldet. ellers får han kun (men mange!) filterknuder i armhuler, på ørerne, lidt på benene, hvor selen sidder, i skægget osv.
Jep det var derfor jeg nævnte Dicke... Danne havde den her pels som aldrig filtrede (så længe han ikke blev våd og lufttørrede).. Derfor jeg hader efterår og vinter hahahaha
Link til indlæg
Del på andre sites

Jep det var derfor jeg nævnte Dicke... Danne havde den her pels som aldrig filtrede (så længe han ikke blev våd og lufttørrede).. Derfor jeg hader efterår og vinter hahahaha

 

godt man har en defekt hund, så man ikke behøver at spekulere i udstillinger og i stedet med god samvittighed kan skamklippe på livet løs :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Bimsen er efter en anden linje end Halfdan :lol: Dicke er den af mine hunde der har den "groveste pels"..Hun filtrer slet ikke.. Bobo er den med den fineste pels.. Han filtrer bare han går rundt alene og ser smart ud.. De nadre ligger et sted i mellem...

Om efetråret lægger de godt med dobbeltpels til (sikkert pga kulden).. Når den bliver omkring 3-4 cm filtrer de.. Lader jeg dem blive våde (bad eller strand) og lader dem lufttørre. Så tager det mig omkring 4-5 timer at børste hver eneste hund. Den dobbeltpels filtrer i bunden.. hvis man ikke ved det så mærker man det ikke. En eller anden dag så tænker man utroligt så meget pels min hund pludselig har og er han ikke blevet lidt fed? Så opdager man måske at pelsen er totalt sammenfiltret nede i bunden.. Men dækhårenr filtrer ikke så derfor opdager man det ikke. Det er derfor jeg altid siger til jer "brug karden systematisk" for så opdager i når I ikke kan se huden at den sq da er blevet fyldt med pladefilt.

Nå men det jeg ville frem til var at den dobbeltpels fjerner jeg på dem... Hvis hundene er klippet i hvalpeklip (3 cm) så opdager folk aldrig hundene har den pels..

 

Nodagtig det samme problem opstaar hos den afghanske mynde. Foj, det er svaert og kraever folsom finesse at komme matteringer der laegger sig ved huden til livs, men efter 2 aar er jeg langsomt begyndt at udvikle min egen fingerfornemmelse og ekspertise for det. Paa dette stadie synes jeg kun det er ens egne fingre eller sidste mulighed: en saks, der kan komme disse matteringer ved huden til livs.

 

Og for at undgaa dette, som du siger, karte og karte eller (hos afghanere) karte og pin borste i bund paa livet los (dvs. regelmaessigt, regelmaessigt, regelmaessigt resten af livet).

Link til indlæg
Del på andre sites

De faelder "ikke" da deres haar smides i perioder i deres levende haar og derved mattere.

 

Der var en tidligere der kaldte det en videnskab - og det er det! Indenfor samme race er der mange variationer af haar tekstur og hvor ofte og hvor meget de smider.

 

Tio's, min han, matterer frygteligt hurtigt og jeg skal derfor rede det igennem dagligt. Min pige er mere silkeagtig og matterer ikke paa samme maade som vores han. De er ikke lowchen men en saakaldt ikke faeldende race, der korrekt sagt har haar og ikke pels.

 

Det er vaerst naar de smider hvalpepelsen (haaret:blink:) og faar voksenpels, saa matterer det HELT vildt. Vores pige smider rigtig meget efter endt lobetid (2 gange aarligt). Og det er store portioner haar der sidder i borsten. Hun smed halvdelen af sit haar (og i den periode kollapsede 2 pin borster fra madan).

 

 

Saa selvom det er en faellefri race, saa er der alligevel perioder hvor man kan rede storre totter af, end ellers og hvis man ikke borster og reder efter behovet, saa saetter de dode haar sig til STORE generende matterede klumper der skal skaeres vaek, og/ eller det begynder at saette sig paa mobler.

 

Redskaberne har ogsaa meget at sige! Hvis du ikke finder dem du bruger fungere optimalt, er det vaerd at prove andre - ogsaa her er det en videnskab alt efter personlig fornemmelse og den individuelle hunds haar/pels tekstur.

 

 

Hvis man ikke skal udstille og er lidt hys med haar, synes jeg en hvalpeklip er super. det er nemmere at holde.

 

Lyder godt. Vi skal jo selv have en dværgpuddel i foråret (jeg har hundeallergi) netop pga at den ikke smider pelsen, så blev helt nervøs om den fældede alligevel. Når man har en ''alm'' pelshund, er det svært helt at forstå, hvordan det fungerer, synes jeg godt nok.:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Ja Löwchen pels er også hår, ikke pels..

Jeg skal lige have på det rene når du skriver matterer, mener du så bliver mere mat? eller bruger du det engelske ord mat=filtre??

 

De to racer kunne minde om hinanden i haarstruktur:hmm:.

 

Ja, jeg bruger matteringer som et ord for filtre. Blandet lidt dansk paa engelsk udtryk - sorry folks:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Lyder godt. Vi skal jo selv have en dværgpuddel i foråret (jeg har hundeallergi) netop pga at den ikke smider pelsen, så blev helt nervøs om den fældede alligevel. Når man har en ''alm'' pelshund, er det svært helt at forstå, hvordan det fungerer, synes jeg godt nok.:vedikke:

 

Ihh tillykke. altsaa nu er pudlers haar struktur en helt anden end afghaner og lowchen f.eks, men den klippes jo regelmaessigt, saa der bliver evt. filtrer (mats) fjernet alligevel. Saa filtrer undgaas lettere:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes Charlie - indtil videre - har en skøn pels også når det kommer til soigneringen:mrgreen: Den er meget fin og han filtrer stort set ikke.. Har kun oplevet en lille smule klippefilt, hvis jeg ikke har kartet ham igennem lige efter han er blevet klippet eller hvis han har leget i en busk fyldt med burrer der har sat sig i en klump :P Jeg reder altid i bund, først med karte og reder efter med en kam så, hvis jeg har overset noget, så fanger kammen det..

Der skal ikke ret meget til at han ser uglet ud, men der skal rigtigt rigtig meget til før han får en lille bitte filt :P Han smider heller ikke hår nogen steder.. Det sidder aldrig i hverken tøj, møbler, tæpper osv. Kun i karten..

Men han er selvfølgelig heller ikke voksen endnu, så der kommer sikkert snart en helvedes periode:lol: Men jeg føler mig forberedt, har været på dannelseskursus hos løvemor:cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nodagtig det samme problem opstaar hos den afghanske mynde. Foj, det er svaert og kraever folsom finesse at komme matteringer der laegger sig ved huden til livs, men efter 2 aar er jeg langsomt begyndt at udvikle min egen fingerfornemmelse og ekspertise for det. Paa dette stadie synes jeg kun det er ens egne fingre eller sidste mulighed: en saks, der kan komme disse matteringer ved huden til livs.

 

Og for at undgaa dette, som du siger, karte og karte eller (hos afghanere) karte og pin borste i bund paa livet los (dvs. regelmaessigt, regelmaessigt, regelmaessigt resten af livet).

Præcis!! Det tog mig lang tid at forstå hvordan folk kunne aflevere en totalt filtret hund og alligevel påstå de ikke havde opdaget... Men de fleste reder kun overfladisk (dækhårene) og opdager det ikke før det er for sent.

Ja det lyder som om afghaneren og løven er ens.. Jeg ønsker mig også sådan en hahahaha

Link til indlæg
Del på andre sites

Charlie har en fantastisk pels..!! Er dybt misundlig på den..! Den er fin blød og super blank - også selvom han måske er uglet i dine øjne...

 

Ottos pels virker mere kraftig i forhold til de andre løver jeg har mødt - måske ligesom Jessies... Det skal godt nok blive "højt" før det lægger sig ned i midterskilning.

Hans mørke pletter (der engang var sorte, men nu er gråbrune") er ligesom Charlies pels tror jeg... Ville ønske, at han havde sådan en pels over det hele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke prøvet at spørge Hannah - hun har ikke set Otto i et år, så tvivler meget på, at hun ville kunne svare...

 

Måske gør jeg det helt forkert.

Men hun har selv problemer med Bellis pels.. den knækker når den når 3-4 cm ud..Præcis som på min Lions of Denmark Jealous Tronja.. Så kommer de til at se en smule terrieragtige ud
Link til indlæg
Del på andre sites

Schyyyy ellers kommer det halve af HF også herop :mrgreen:

 

Undgyyyld:mrgreen:

 

 

 

******************************

 

Må sige, at afghaneren smitter mere af på mig, synes i starten den så ret fjollet ud, men det gjorde jeg også med löwchen og pudler.. Nu har jeg en löwchen, ønsker mig flere og gad herre gerne have en sort dværgpuddel engang også:mrgreen: Sjovt som tingene ændre sig :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hun har selv problemer med Bellis pels.. den knækker når den når 3-4 cm ud..Præcis som på min Lions of Denmark Jealous Tronja.. Så kommer de til at se en smule terrieragtige ud

 

Det kunne godt være, at jeg skulle få hende til at kigge på Otto... Kan jo prøve at ringe til hende i morgen. Otto pels knækker egentlig ikke - jo måske lidt på ryggen, hvor pelsfejlen er. Der er noget meget længere og noget lidt kortere end resten af ham.. Svært at vurdere, når han har været korthåret sålænge..

 

Elly hårtab fotodokumenteret...: 10 cm af hunden efter 30 sekunder med kammen:

IMG_00121.jpg

IMG_00122.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne godt være, at jeg skulle få hende til at kigge på Otto... Kan jo prøve at ringe til hende i morgen. Otto pels knækker egentlig ikke - jo måske lidt på ryggen, hvor pelsfejlen er. Der er noget meget længere og noget lidt kortere end resten af ham.. Svært at vurdere, når han har været korthåret sålænge..

 

Elly hårtab fotodokumenteret...: 10 cm af hunden efter 30 sekunder med kammen:

[ATTACH=CONFIG]70381[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]70382[/ATTACH]

Det der er helt 100 % sikkert dobbeltpels.. Men falder den af? Du skal kunne rede den af men den burde ikke falde af..medmindre det med løbetid jeg sagde... Hvis du lader det pels der sidde på kammen og reder igen så burde modstanden fra den afredte pels gøre at du kan få rigtig meget af
Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne godt være, at jeg skulle få hende til at kigge på Otto... Kan jo prøve at ringe til hende i morgen. Otto pels knækker egentlig ikke - jo måske lidt på ryggen, hvor pelsfejlen er. Der er noget meget længere og noget lidt kortere end resten af ham.. Svært at vurdere, når han har været korthåret sålænge..

 

Elly hårtab fotodokumenteret...: 10 cm af hunden efter 30 sekunder med kammen:

[ATTACH=CONFIG]70381[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]70382[/ATTACH]

Ja prøv at spørge hende. Selvom hun sikkert siger du skal give ham olie.
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...