Hop til indhold

Dobbeltpels?


Tine1
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg haft glæden af løwchen racen i næsten 1½ år og har været så glad for, at jeg kunne have en hundehårsfrit hjem.. Faktisk var lige præcist denne hundehårsdetalje grund til at jeg ikke ville have hund i mange år...

 

Men for tiden har jeg seriøst hundehår overalt..!! Især min seng og sofaen er fyldt... (nu forstår jeg pluselig hvorfor nogen hundeejere foretrækker hunde på gulvet).

 

Otto er meget svær at rede for tiden... Hans pels er selvfølgelig også ved at blive lang igen, men når der er filterknuder er det ofte løse hår, der har vilket sig ind i hals pels... Karten skal tømmes utallige gange under en gennembørstning, der kan tage en hel time.

 

Elly er helt kort hvalpeklip nu og hende kan man nærmest plukke... Helt sindssygt så meget hun fælder..!

 

Hvordan er det med den dobbeltpels der? Hvordan fjerner man den helt præcist. Jeg har en dobbelt metalkam (fin på den ene side og grov på den anden) og der kan jeg med den fine side få sindssygt med pels af Elly, så der venter et par timers arbejde. På Otto kan jeg slet ikke få den fine kam igennem - og med den grove kommer ingenting af.

 

Nogen, der kan komme med et par fif..?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 58
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Aner intet vedr løvepelse, men normalt starter man udredning med en karte inden men evt prøver at komme igennem pelsen med en metalkam. Og hvis en kam ikke kan gå igennem. er hunden desværre filtret. Manan kan også købe en udredningsspray der letter filterudredning og også plejeværktøj til filterknusning.Håber nogle løvefolk vil fortælle mere til dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg haft glæden af løwchen racen i næsten 1½ år og har været så glad for, at jeg kunne have en hundehårsfrit hjem.. Faktisk var lige præcist denne hundehårsdetalje grund til at jeg ikke ville have hund i mange år...

 

Men for tiden har jeg seriøst hundehår overalt..!! Især min seng og sofaen er fyldt... (nu forstår jeg pluselig hvorfor nogen hundeejere foretrækker hunde på gulvet).

 

Otto er meget svær at rede for tiden... Hans pels er selvfølgelig også ved at blive lang igen, men når der er filterknuder er det ofte løse hår, der har vilket sig ind i hals pels... Karten skal tømmes utallige gange under en gennembørstning, der kan tage en hel time.

 

Elly er helt kort hvalpeklip nu og hende kan man nærmest plukke... Helt sindssygt så meget hun fælder..!

 

Hvordan er det med den dobbeltpels der? Hvordan fjerner man den helt præcist. Jeg har en dobbelt metalkam (fin på den ene side og grov på den anden) og der kan jeg med den fine side få sindssygt med pels af Elly, så der venter et par timers arbejde. På Otto kan jeg slet ikke få den fine kam igennem - og med den grove kommer ingenting af.

 

Nogen, der kan komme med et par fif..?

Først så spørger jeg er det dem begge to der fælder? Eller kun en af dem?

Otto burde ikke fælde. Han er 1½ år og har ikke noget der skal væk.. og slet ikke om efteråret....

Nu er vi ved Otto, så fortsætter jeg lige med ham.

Kard ham igennem (kig evt på min hjemmeside der ligger en video om hvordan du nemmest karder).. Derefter bruger du en fintandet kam (plastic er bedst men metal kan sagtens bruges).. Normalt ville du rede fra ryggen og ned mod benene (bordet hvis han står på et)..Det skal du ikke..Du skal rede forkert..fra hovedet ned mod halen, fra halen op mod hovedet. Men kun med SPIDSEN af kammen (de første 3-4 tænder)..red på kryds og tværs..frem og tilbage... Forstår du?? ellers sig det så tager jeg en video. Kan nok godt finde en hund som jeg kan få noget dobbelt pels af...

Det her skal du gøre hver eneste dag i måske 10 dage 2 gange om året (jeg gør det i april og oktober).. gør det ikke for længe (5 min max på hver side) det trætter hunden enormt.. Og er der filtrer så er du nødt til at karde igen..

 

Så er der Elly... Hun er 8 måneder... Det kunne være hvalpepels, men jeg synes det lyder mærkeligt... Fremgangsmåden er den samme. Men hvis hun er meget kort så får du ikke noget af..

 

Du har ikke skiftet foder elelr olie for nylig? eller pludselig fyret godt op for varmen? Med Otto ville jeg kunne forstå det. Han er lige blevet kastreret, men det kan jo ikke få Elly til at fælde..

Jeg ringede lige og spurgte dem med hendes søster. Hun fælder ikke

Kig på pelsen du reder af..er den mat? eller er der dækhår (de blankere hår) med??

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, ved godt der er mange, der ikke er begejstrede for furminatur (især dem, der udstiller :lol:). Men den er i hvert fald effektiv, hvis man vil reducere fældning. :blink:
Natascha (obamabamselår) ofrede sin hund til at afprøve en furminat..Og ofrede var sq det rette ord... Han så rædselsfuld ud. Et helt år tog det før han lignede en Löwchen igen :blink:
Link til indlæg
Del på andre sites

Tror desværre ikke en furminator kan bruges til Löwchen, for de har jo ingen underuld.. Det lyder da voldsomt, er det fordi Elly er ved at skifte til voksenpels, er det dét du mener med dobbeltpels?
Löwchen pels består af 2 slags pels..Dækhår som er blanke..og dobbeltpelsen som er mat.. På en hund som fælder ville den matte pels hedde underuld.. Men nu fælder løverne ikke så hedder den dobbeltpels (sindsygt jajaja).. Det er også dobbeltpelsen som f.eks på et tidspunkt (efter du havde klippet duffy) gjorde at du konstant brokkede dig over hun filtrede.. Man kan ikke få den ud når hunden er kort i pelsen og så filtrer de af helvede til
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil prøve med spidsen af en plastikkam - dem har jeg masser af... Købte metalkammen, fordi jeg troede det var det, der skulle til... :-)

 

Synes faktisk, at Elly har smidt pels fra day one... men der tilskrev jeg det Bellas tænder (min mors chi, der ofte holdt fast i Ellys pels og blev slæbt hen af jorden).

 

Hun var i løbetid da Otto blev kastreret omkring september/oktober... skulle nok have skrevet det ned... dumme Tine...

 

Prøver i morgen i dagslys at se på pelsen, der falder af - synes ikke, at jeg har ændret noget voldsomt med kost eller klima..

Link til indlæg
Del på andre sites

det er altså sjovt, jeg er helt sikker på, at halfdan ikke har to slags pels, al hans er blød og sådan lidt mat og vatagtig i det. der er enkelte glattere, blankere, sorte hår imellem men de er i voldsomt undertal. men måske er der forskel på de forskellige slags löwchenpels? jeg kan huske, at jeg på et tidspunkt læste en gennemgang af de forskellige typer pels hos wheaten terrier - som jo også er en fældefri klippehund. det var en HEL videnskab :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Löwchen pels består af 2 slags pels..Dækhår som er blanke..og dobbeltpelsen som er mat.. På en hund som fælder ville den matte pels hedde underuld.. Men nu fælder løverne ikke så hedder den dobbeltpels (sindsygt jajaja).. Det er også dobbeltpelsen som f.eks på et tidspunkt (efter du havde klippet duffy) gjorde at du konstant brokkede dig over hun filtrede.. Man kan ikke få den ud når hunden er kort i pelsen og så filtrer de af helvede til

 

Okay.. Mindes nu ikke at jeg har brokket mig så meget over hendes pels efter jeg er begyndt at klippe, tværtimod synes jeg pelsen er super nem at holde og hun har meget sjældent filtre :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og en lille tilføjelse til Ottos filterproblem, så er det hans pelsfejl, der er den absolut værste at redde ud.. Den er meget grov i det og ligeså snart han ryster sig er den helt filtret igen.. Tror den vil være ligeså let at køre en fin metalkam igennem en hests hale, som i Ottos pels på ryggen:damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Löwchen pels består af 2 slags pels..Dækhår som er blanke..og dobbeltpelsen som er mat.. På en hund som fælder ville den matte pels hedde underuld.. Men nu fælder løverne ikke så hedder den dobbeltpels (sindsygt jajaja).. Det er også dobbeltpelsen som f.eks på et tidspunkt (efter du havde klippet duffy) gjorde at du konstant brokkede dig over hun filtrede.. Man kan ikke få den ud når hunden er kort i pelsen og så filtrer de af helvede til

 

Men betyder det at Löwchen fælder alligevel? (En gang om året eller hvor tit?). Jeg troede at pudler, löwchen, bomuldshunde osv ALDRIG fældede. Men det er måske forkert, så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter er nu 22 mdr og Boris er nu 14 mdr. Og jeg har aldrig oplevet at jeg nærmest har kunnet 'plukke' dem, som du beskriver. Dexter filtrer ikke ret meget og ham finder jeg næsten aldrig nogle hår fra.. Boris kan jeg godt finde matte hår fra dvs 'underulden' som den jo ikke hedder ved løver :P men det er om foråret og efteråret. Og så filtrer han også helt vildt, når han smider underulden. Havde helt glemt, at det er ved at være den tid igen, for det er det! Boris har filtret helt vildt denne uge! Så jeg må til at igang med en kam igen. Men generelt, så finder jeg flere hår herhjemme fra mig, end fra hundene herhjemme.. så jeg må være mindst allergivenlig..

Link til indlæg
Del på andre sites

Oskar og Luffe fælder heller ikke. Jeg kan heller ikke genkende det der med, at man kan plukke dem.

Nu er de jo begge kortklippede, men de filtrer heller ikke. Oskar havde en periode, hvor han filtrede lidt på halsen og maven, men det er helt klart hans sele, som gør det. Så hvis han har haft den på og er blevet våd, så skal han lige kartes lidt oftere.

Jeg karter dem - ca hver 10 dag. Men der har ind imellem været perioder, hvor jeg har været lidt ophængt, og så kan der godt gå dobbelt så lang tid mellem kartningen, men de filtrer ikke af den grund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil prøve med spidsen af en plastikkam - dem har jeg masser af... Købte metalkammen, fordi jeg troede det var det, der skulle til... :-)

 

Synes faktisk, at Elly har smidt pels fra day one... men der tilskrev jeg det Bellas tænder (min mors chi, der ofte holdt fast i Ellys pels og blev slæbt hen af jorden).

 

Hun var i løbetid da Otto blev kastreret omkring september/oktober... skulle nok have skrevet det ned... dumme Tine...

 

Prøver i morgen i dagslys at se på pelsen, der falder af - synes ikke, at jeg har ændret noget voldsomt med kost eller klima..

Hun fældede hvertfald ikke heroppe. Jeg børster dem hver dag så det ville jeg have opdaget. Ikke engang de korthårede (som jo fælder) fælder konstant..De fælder forår og efterår
Link til indlæg
Del på andre sites

det er altså sjovt, jeg er helt sikker på, at halfdan ikke har to slags pels, al hans er blød og sådan lidt mat og vatagtig i det. der er enkelte glattere, blankere, sorte hår imellem men de er i voldsomt undertal. men måske er der forskel på de forskellige slags löwchenpels? jeg kan huske, at jeg på et tidspunkt læste en gennemgang af de forskellige typer pels hos wheaten terrier - som jo også er en fældefri klippehund. det var en HEL videnskab :shock:
Jweg er sikker på han har 2 slags pels..Hans pels er nok bare ligesom Milles (Lions of Denmark Damn it! Vici)..Den er utrolig blød. Grå i farven så man kan ikke se hvad der er mat eller ikke mat pels.. Men når man bruger kammen kan man se den matte kan redes af
Link til indlæg
Del på andre sites

Og en lille tilføjelse til Ottos filterproblem, så er det hans pelsfejl, der er den absolut værste at redde ud.. Den er meget grov i det og ligeså snart han ryster sig er den helt filtret igen.. Tror den vil være ligeså let at køre en fin metalkam igennem en hests hale, som i Ottos pels på ryggen:damn:
Det fatter jeg jo så slet ikke.. Den grove burde overhovedet ikke filtre.. Jeg må kigge nærmere på ham en dag..Har du prøvet at spørge Hannah?
Link til indlæg
Del på andre sites

Jweg er sikker på han har 2 slags pels..Hans pels er nok bare ligesom Milles (Lions of Denmark Damn it! Vici)..Den er utrolig blød. Grå i farven så man kan ikke se hvad der er mat eller ikke mat pels.. Men når man bruger kammen kan man se den matte kan redes af

 

:hmm: det må du altså lige vise ved lejlighed! synes ikke rigtigt, at jeg kan rede noget af ham. men ja, han er meget, meget blød, som et vaskeskind når han er nyklippet, og han filtrer som død og helvede :lol:

 

ps. jeg har mødt bimsen hos fox. hun har sådan noget glat, blank pels, helt anderledes end halfdans.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men betyder det at Löwchen fælder alligevel? (En gang om året eller hvor tit?). Jeg troede at pudler, löwchen, bomuldshunde osv ALDRIG fældede. Men det er måske forkert, så?
Nej de fælder ikke..Derfor hedder deres "underuld" dobbeltpels.. Den falder ikke af selv, men man rede den af... Noget af den vil ryge af når man bruger kammen som jeg beskrev tidligere.. Men skal man have ordentlig styr på det bruger man en anden metode.. Men den er svær at beskrive. Men nej de fælder ikke
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...