Hop til indhold

Kender nogen til Dansk-Deutsche Kennel-Klub


Poco
 Share

Recommended Posts

Det er jeg helt klar over at mange er -det er jo det jeg irritereres over;-)

 

Jeg kender ikke nogen der sætter sig SÅ lidt ind i varen, når de køber bil, fladskærm, mobiltelefon e.l. Men er det en hund man skal købe, så er den slags åbenbart ligegyldigt.

Jeg mener så bare ikke at man kan tillade sig at sige man er blevet SNYDT, når man intet har gjort for at sætte sig ind i tingene inden køb. Man har self ligemeget ret til at ærgre sig som alle andre. Men man kan altså ikke sige man er blevet snydt, medmindre nogen BEVIDST har ført en bag lyset, og i øvrigt på en måde så man ikke med rimelighed kan forvente at det bliver opdaget, og det er jo ikke tilfældet. Man havde ALLE muligheder for at opdage at tavlen var "den forkerte", men købte alligevel.

Det er ikke at blive snydt -det er at handle lidt dumt eller ugennemtænkt, og så må man leve med de konsekvenser den slags nu har.

Jeg synes det er lidt groft at sige det på den måde.. Nu har folk endelig fattet at der bør være stamtavle på hvalpen men alle smider om sig med forkortelser og jeg synes ikke just DKK er gode til at markedsføre sig.. Så hurra nu køber folk med stamtavle!

Ud af alle de hvalpekøbere jeg har haft er der max 5 der har spurgt om stamtalven er fra DKK..Og de kom herinde fra.. Alle andre spørger om de er tavle på og om forældrene er dyrlægetjekket..

Skal jeg være helt seriøs så tror jeg pokalskabet virker bedre end DKK tavlen. Desværre faktisk

Link til indlæg
Del på andre sites

Guilty as charged.... Jeg sætter mig nemlig SÅ lidt ind i både bil og telefon (tv og heraf fladskærm har jeg ikke). Min bil skal køre fra A til B og min telefon skal kunne ringe og sms'e..... derudover aner jeg egentlig ikke hvad den kan, jeg syntes bare den så fancy-pansy ud og lige kunne passe til mig. Det eneste jeg er 100% inde i er hund.

 

jeg forstår godt folk bliver forvirrede, jeg er også på glatis når det gælder alle andre områder.

 

 

 

 

 

Det er jeg helt klar over at mange er -det er jo det jeg irritereres over;-)

 

Jeg kender ikke nogen der sætter sig SÅ lidt ind i varen, når de køber bil, fladskærm, mobiltelefon e.l. Men er det en hund man skal købe, så er den slags åbenbart ligegyldigt.

Jeg mener så bare ikke at man kan tillade sig at sige man er blevet SNYDT, når man intet har gjort for at sætte sig ind i tingene inden køb. Man har self ligemeget ret til at ærgre sig som alle andre. Men man kan altså ikke sige man er blevet snydt, medmindre nogen BEVIDST har ført en bag lyset, og i øvrigt på en måde så man ikke med rimelighed kan forvente at det bliver opdaget, og det er jo ikke tilfældet. Man havde ALLE muligheder for at opdage at tavlen var "den forkerte", men købte alligevel.

Det er ikke at blive snydt -det er at handle lidt dumt eller ugennemtænkt, og så må man leve med de konsekvenser den slags nu har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Jeg synes det er lidt groft at sige det på den måde.. Nu har folk endelig fattet at der bør være stamtavle på hvalpen men alle smider om sig med forkortelser og jeg synes ikke just DKK er gode til at markedsføre sig.. Så hurra nu køber folk med stamtavle!

Ud af alle de hvalpekøbere jeg har haft er der max 5 der har spurgt om stamtalven er fra DKK..Og de kom herinde fra.. Alle andre spørger om de er tavle på og om forældrene er dyrlægetjekket..

Skal jeg være helt seriøs så tror jeg pokalskabet virker bedre end DKK tavlen. Desværre faktisk

 

Men hvis jeg går ud for at købe en fladskærm og kommer hjem med en Panasonic istedet for en B&O, er jeg jo heller ikke blevet snydt, hvis jeg aldrig har nævnt at jeg faktisk ville have en B&O, eller hvis jeg ikke engang gad ofre 2 sek på at tjekke OM det faktisk var en B&O jeg stod med i hånden.

Jeg har måske ikke tænkt mig så godt om, og måske fortryder jeg senere. Men jeg er ikke blevet SNYDT.

 

Og det siger jeg ikke fordi jeg aldrig selv har dummet mig -bare spørg DKW om min første hund, er sikker på han kan fortælle hvor super gennemtænkt, velovervejet og grundigt undersøgt DEN anskaffelse var;-)

Men jeg blev ikke SNYDT -jeg undersøgte ganske enkelt ikke sagerne godt nok. Og kom så hjem med noget andet end hvad jeg egentlig burde have haft, og da særligt som førstegangs-ejer.

 

Folk er hurtige til at disse opdrætterne når de får noget andet end det de ville have. Og der er da ingen tvivl om at der ER en del, skal vi sige, ikke så hæderlige opdrættere i DK. Men de lever jo altså kun fordi der er folk der ikke gider undersøge hvad de køber.

Og de fleste af dem lægger jo ikke engang skjul på at de avler i f.eks. DDKC eller den nye DDA. Men folk spørger ganske enkelt ikke, og undersøger da heller ikke noget som helst om den klub deres hund er fra, førend de kommer hjem med hvalpen. Og SÅ føler de sig snydt fordi hunden måske ikke kan bruges til f.eks. markprøver, eller fordi klubben ikke har sundhedskrav e.l. De er ikke blevet SNYDT, de har bare dummet sig. Og det ER sgu da osse træls, men så må man jo dunke sig selv og ikke opdrætteren i hovedet. For det er trods alt en selv der ikke løftede en finger for at undersøge sagerne FØR man kom hjem med hunden

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Mange, der købte nyt tv til det nye tvsignal fik pengene tilbage, da det gik op for dem, at de var blevet snydt - selvom de selv var helt blanke.

 

Hvis man lige har fanget det med stamtavlen, så ER det da forvirrende, at der findes mange forskellige slags og at nogle af stamtavlerne er værre end slet ingen.

 

Men så har de velsagtens oplyst at de ønskede TV der duede til digitalt tv-signal da de gik ind for at købe. Eller osse har butikken ydet en god service. I forhold til købeloven kan man nemlig IKKE få penge retur på noget som BURDE være undersøgt og opdaget før køb (vel at mærke ting som lægmand burde opdage. Det er en anden sag hvis f.eks. hunden har en lidelse der kræver dyrlæge at opdage).

Alternativt har forbrugerrådet ment at det var SÅ krævende at finde ud af om et TV kunne modtage digitalt tvsignal, at det krævede en prof. at finde ud af;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok.. Jeg skrev elelrs for et stykke tid siden til FCI præsidenten.. Fordi jeg ikke mente det kunne være rigtigt at stamtavlen blev tom.. Så kan man jo uforvarende lave høje indavlsparringer.. Præsidenten skrev tilbage til både mig og DKK/KSS at det få ingen måde var lovligt at overføre hunde opdrættet i konkurrerende klubber...

og han håbede virkelig ingen lande gjorde det.. Jeg sq ikke har sagt mere i hvertfald

 

Alle hunde fra DRU, der tilhører KSS, kan kun blive overført med permanent avlsforbud. Det gav så lidt sig selv, da min tæve er steriliseret pga. at hun har avlet en hvalp med neonatal ataxi. Men intakte hunde kan der aldrig avles på -avlsforbuddet kan ikke hæves.

 

Det er rigtig smart... Den sidste jeg hørte det fra havde dog undret sig da hun kom hjem.. Da vedkommende kennel selv havde fortalt hun havde meldt sig ud af DKK pga deres holdning til ræve i bur.. Den slags går hun nemlig ikke ind for.. Hm næ selvfølgelig ikke.. Alle hendes hunde sidder i små kasser..

Nogen gange må man slå sig i panden.. Det også hende der reklamerer med at hun er uddannet adfærdskonsulent.. øh nå!! vi var sammen til et intro møde engang.. Er jeg så også adfærdskonsulent??

 

:shock: Du godeste altså!

 

Tja -klubben selv, forkorter sig ikke DKKC. Om der så er opdrættere der kalder sig DKKC-opdrættere skal jeg ikke kunne sige, men navnet kan da ikke forkortes til noget som helst der starter med DKK.

 

Dansk Deutsche Kennel Club -hvordan skulle det bliver til DKK-noget-som-helst?

 

Og igen -havde man nu valgt at bruge tavlen til det den er beregnet til = undersøge sin (måske) kommende hvalps aner, så havde man jo opdaget det. Så i mine øjne er man ikke blevet snydt, man har blot ikke undersøgt sagerne godt nok.

Havde der nu været tale om en bil er jeg 100% sikker på at uanset hvad sælger kaldte den, så havde folk opdaget hvis der var tale om en Lada istedet for en Mercedes;-)

 

Og det siger jeg ikke for at træde nogen over tæerne, men jeg synes ofte jeg støder på tråde som denne, og helt ærligt så mener jeg ikke man bliver snydt mere end man lader sig snyde, lige hvad dette angår.

Der er sælgere der f.eks. avler på hunde som er syge, uden at man som sælger har en kinamands chance for at finde nogen som helst oplysninger om lige netop den sygdom hunden fejler. Det ville være at blive snydt. Men det er altså ikke at blive snydt, at man køber hund i en "forkert" klub.

Købeloven siger faktisk at man som køber har undersøgelsespligt, og at fejl og mangler som man (en lægmand) BURDE have opdaget ved en sådan undersøgelse, ikke kan reklameres. Og en "forkert" tavle burde man altså opdage inden køb.

 

-det er blot min mening, selvom jeg da bestemt synes det er ærgerligt at havne i en anden klub end det man ønskede

 

Så må jeg være en lille smule dum. Jeg syntes dælme godt nok, at jeg havde gjort et solidt forarbejdet og alligevel endte jeg med DRU stamtavle på min første hund. Jeg kunne ligeså godt være endt med DDK. Det er virkelig svært at gennemskue for almindelige mennesker, hvis du spørger mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Siri -at man har dummet sig og at man ER dum, er ikke helt det samme;-)

 

Men jeg forstår stadig ikke at man ved et uheld kan ende med en anden tavle end det amn ønskede, når nu de har forskellige navne, hjemmesider osv. Det er da til at se at DRU ikke er DKK.

En enkelt klub kan jeg dog forstå forvirringen omkring, nemlig DHL. De er nemlig med i F.C.I. (som nu vidst nok langt om længe har fået deres eget navn) -ikke at forveksle med FCI som DKK er med i. Og da det jo fremgår af DKK's hjemmeside at FCI-tavler frit kan overføres, og af DHL's hjemmeside at de er medlem af F.C.I., kan jeg da godt forstå hvis man tror man uden problemer kan købe i DHL og bruge hunden i DKK-regi.

 

Men ellers har klubberne jo forskellige navne, og det burde da være til at gennemskue at der er tale om forskellige klubber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Siri -at man har dummet sig og at man ER dum, er ikke helt det samme;-)

 

Men jeg forstår stadig ikke at man ved et uheld kan ende med en anden tavle end det amn ønskede, når nu de har forskellige navne, hjemmesider osv. Det er da til at se at DRU ikke er DKK.

En enkelt klub kan jeg dog forstå forvirringen omkring, nemlig DHL. De er nemlig med i F.C.I. (som nu vidst nok langt om længe har fået deres eget navn) -ikke at forveksle med FCI som DKK er med i. Og da det jo fremgår af DKK's hjemmeside at FCI-tavler frit kan overføres, og af DHL's hjemmeside at de er medlem af F.C.I., kan jeg da godt forstå hvis man tror man uden problemer kan købe i DHL og bruge hunden i DKK-regi.

 

Men ellers har klubberne jo forskellige navne, og det burde da være til at gennemskue at der er tale om forskellige klubber.

Det er helt vildt nemt at se forskellen, når man har den fornødne viden. Det er helt vildt svært, når man står som ny kommende hundeejer, og der udover de mange andre ting om hundens træning, pasning og pleje, er en million andre ting at tage stilling til.

 

For at få den fornødne viden om de forskellige stamtavler og forskellen herimellem, så skal man google de helt rigtige kombinationer af søgeord, og man skal desuden finde en opdrætter, der "reklamerer" med, at han/hun avler i eks. DRU og ikke DKK. Hvis ikke man ved, at man skal være meget obs på hvilken tavle hvalpene har, så kan det være svært at regne ud, at man skal spørge nøje ind til dette punkt.

 

Jeg har haft islændere i 20 år - altså længe før, at jeg fik hund. Og det har aldrig været et issue med tavler. Der er en slags stamtavle, færdig slut! At det så er en ren jungle inden for hunde, det synes jeg ærlig talt er lidt svært at opdage for en udenforstående.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu sidder jeg så her og føler mig frygtelig flov, og sikke en skriveri der blev ud af mit lille indlæg. Jeg vil dog sige til mit forsvar, at jeg anede ikke der fandtes så mange kennelklubber. I min naivitet troede jeg kun der var DKK, og derunder raceklubberne, men jeg skal da lige love for jeg er blevet klogere.

 

Som skrevet før, blev vi anbefalet denne her kennel, og vi blev grundig orienteret om alt muligt da vi hentede hunden, vi så stambogen, men kun i åben tilstand, den blev gennemgået, og derefter pakket ned i en hvalpekasse hunden fik med sig. Da vi pakkede kassen op, lå stamtavlen ikke lige øverst i omslaget. Jeg spurgte om DKK havde fået nye stamtavler, men det svar gled ejeren let og elegant hen over. Såååå snydt eller ej, dum og naiv, så er vi meget glad for vores guldklump.

 

Vi har haft 5 andre hunde før, alle med DKK stamtavle, og vi har aldrig spurgt efter en.

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae: hvem anbefalede kennelen? Tager du ikke en snak med dem, så de ikke anbefaler mere?

 

Min veninde købte en hvalp, vi fik sundhedsbog med, men tjekkede den ikke, først senere, hos min egen dyrlæge opdager jeg, at ører er streget over i sundhedsbogen, de er med andre ord ikke blevet tjekket (og opdrætteren som bor på Amager, havde brugt en dyrlæge fra Falster :hmm: sært), hvalpens ører var levende af øremider.

 

Synes ikke jeg er specielt dum eller naiv, men jeg tjekkede ikke sundhedsbogen, jeg så bare kort, og opdagede ikke ørerne var streget over :roll: så det kan ske for den beddste :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...