Hop til indhold

Patella = Min skyld? :-(


adanais
 Share

Recommended Posts

Det er efterhånden ret sikkert at Godzilla har Patella luxation i hvertfald i det ene bagben, mugligvis i begge...

Jeg kan ikke lade være med at tænke på om det er min skyld?

Er der noget jeg kunne have gjort anderledes så det ikke kom?

Er det de 4 trin op til hoveddøren og de 2 trin ned i baghaven der er skyld i det?

Er det fordi jeg lod ham springe op i sofaen altid?

Er det fordi jeg holdt igen når han trak på turene?

Skulle jeg helt have ladet være med at lege vildt med ham?

Skulle jeg have blevet ved med lakseolien og hokamixen selv om han ikke bryder sig om det?

Hvad kan jeg gøre for at han har det bedre indtil en evt operation?

Jeg er endnu ikke sikker på at en operation er det mest hensigtsmæssige da han ikke er fuldt udvokset endnu, men det er noget der bliver snakket igennem med dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er efterhånden ret sikkert at Godzilla har Patella luxation i hvertfald i det ene bagben, mugligvis i begge...

Jeg kan ikke lade være med at tænke på om det er min skyld?

Er der noget jeg kunne have gjort anderledes så det ikke kom?

Er det de 4 trin op til hoveddøren og de 2 trin ned i baghaven der er skyld i det?

Er det fordi jeg lod ham springe op i sofaen altid?

Er det fordi jeg holdt igen når han trak på turene?

Skulle jeg helt have ladet være med at lege vildt med ham?

Skulle jeg have blevet ved med lakseolien og hokamixen selv om han ikke bryder sig om det?

Hvad kan jeg gøre for at han har det bedre indtil en evt operation?

Jeg er endnu ikke sikker på at en operation er det mest hensigtsmæssige da han ikke er fuldt udvokset endnu, men det er noget der bliver snakket igennem med dyrlægen.

 

Næ. Du har forelsket dig i en race, hvor den slags kan forekomme. Uanset hvad du havde gjort, så kunne det samme være sket. Måske har du ikke undersøgt hans gener godt nok inden du købte ham... Men hvis du ellers har givet ham et fornuftigt foder, så er det ikke din skyld.

 

Det har noget med benstillingen at gøre. Og noget med hundens tyngde. Det er jo en kraftig og lavbenet hund..

Opdrætter skal have besked. Forældrene skal nok udelukkes fra avl.

 

Men hør hvad dyrlægen siger. Der findes forskellige typer og forskellige grader af patella luxation. Nogle typer er tilbøjelige til at blive værre med alderen. Så er operation jo nok bedst.

 

Andre typer er ikke ret generende. Knæskallen kan selv smutte på plads igen uden særlige problemer..

 

En ordentlig snak med dyrlægen må være næste trin... :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det er bestemt ikke din skyld! Sådan må du overhovedet ikke tænke. Hvis man avler en hund, der ikke kan tåle 4 trin til døren, at springe i sofaen, eller trække på gåturen - så er der noget galt. Du har gjort som enhver fornuftig hundeejer og taget hensyn, uden at være overbeskyttende. Det er da en skrækkelig tanke, at det er din skyld - kan du straks lade være med at tænke sådan! :ae:

 

God bedring med ham - jeg håber du får lavet en god sammen med dyrlægen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det er bestemt ikke din skyld! Sådan må du overhovedet ikke tænke. Hvis man avler en hund, der ikke kan tåle 4 trin til døren, at springe i sofaen, eller trække på gåturen - så er der noget galt.

 

Det var altså også min første tanke, men er selvfølgelig ked af at det er gået ud over Godzilla. Heldigvis er det jo noget, der kan afhjælpes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ. Du har forelsket dig i en race, hvor den slags kan forekomme. Uanset hvad du havde gjort, så kunne det samme være sket. Måske har du ikke undersøgt hans gener godt nok inden du købte ham... Men hvis du ellers har givet ham et fornuftigt foder, så er det ikke din skyld.

 

Det har noget med benstillingen at gøre. Og noget med hundens tyngde. Det er jo en kraftig og lavbenet hund..

Opdrætter skal have besked. Forældrene skal nok udelukkes fra avl.

 

Men hør hvad dyrlægen siger. Der findes forskellige typer og forskellige grader af patella luxation. Nogle typer er tilbøjelige til at blive værre med alderen. Så er operation jo nok bedst.

 

Andre typer er ikke ret generende. Knæskallen kan selv smutte på plads igen uden særlige problemer..

 

En ordentlig snak med dyrlægen må være næste trin... :ae:

 

Desværre bliver Patella luxation ikke registreret ved Basset Hounds i DKK, så det har været svært at se, jeg har set 3 generationer af tæverne i hans mors linie, og der er ihvertfald intet, og har snakket med avleren og farens avler og der er ingen kendte tilfælde af patella luxation i hans nærmeste familie.

 

Tæven er af naturlige årsager ude af avlen, da hendes livmoder sprang ved fødslen, så hun er sterilliseret, dette var hendes første og sidste kuld. Faderen er far til riiiigtigt mange kuld.

 

Nej, det er bestemt ikke din skyld! Sådan må du overhovedet ikke tænke. Hvis man avler en hund, der ikke kan tåle 4 trin til døren, at springe i sofaen, eller trække på gåturen - så er der noget galt. Du har gjort som enhver fornuftig hundeejer og taget hensyn, uden at være overbeskyttende. Det er da en skrækkelig tanke, at det er din skyld - kan du straks lade være med at tænke sådan! :ae:

 

God bedring med ham - jeg håber du får lavet en god sammen med dyrlægen!

 

Det var altså også min første tanke, men er selvfølgelig ked af at det er gået ud over Godzilla. Heldigvis er det jo noget, der kan afhjælpes.

 

Jeg kan ikke rigtig lade være med at tænke sådan, da jeg jo har vidst igennem hele hans hvalpetid at han nogle gange blev halt, han fik jo det helt store røgten tur på bagbenene da han var 6mdr gammel da han konstant haltede, og det vidste intet... Vi fik at vide at det var vokseværk og det ville gå over.

Vi har virkelig gjort meget for at skåne ham, og gennem det sidste kvartal har vi jo langsomt trænet ham op til at kunne gå bare en alm. tur på en lille kilometer, og enkelte gange 1½km. indtil da har han jo bare været i haven eller gået korte ture rundt for lige at tisse af.

 

Han er 20 mdr gammel, og det betyder at der er omkring 4 mdr (+/- 1 md) til han kan betragtes som fuldvoksen, og ud over hans ben er jeg bekymret for den bue som hans ryg er, i starten fik vi også at vide at det bare er fordi han vokser i stadier, men det har ikke rettet sig det mindste, og jeg frygter at det også vil ende i problemmer på lang sigt.

Han er ud af et kuld på 13, og 2 døde før de var 6 mdr, den ene blev lagt ihjel som daggammel, og den anden fik en tarmdrejning, ALLE andre er fuldstændig raske, og meget mere aktive end Godzilla, og enkelte er endda noget større.

 

Jeg kan ikke forstå hvorfor det lige er vores dejlig vaps som skal rammes af så meget dårligdom, og at der til sammenligning ikke er andre fra kuldet der har nogle som helst problemmer.

 

Alt i alt er det noget møg, og jeg frygter for at vi ender med at miste ham!

 

P.S. Jeg ved godt at det ikke betyder noget, men han var jo købt til udstillings- og avls hund, og det er jo ikke forsvarligt når han har det som han har, så det er også noget møg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan genkende dine følelser. Jeg tænkte mange af dem, da Liva fik konstateret HD. "Kunne jeg have gjort noget anderledes"

 

Men indimellem er man bare uheldig uden at man har nogen skyld i det selv. Det gælder så om at se fremad og hjælpe hunden alt det man kan med at gøre livet så let og smertefrit som overhovedet muligt

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre bliver Patella luxation ikke registreret ved Basset Hounds i DKK, så det har været svært at se, jeg har set 3 generationer af tæverne i hans mors linie, og der er ihvertfald intet, og har snakket med avleren og farens avler og der er ingen kendte tilfælde af patella luxation i hans nærmeste familie.

 

Tæven er af naturlige årsager ude af avlen, da hendes livmoder sprang ved fødslen, så hun er sterilliseret, dette var hendes første og sidste kuld. Faderen er far til riiiigtigt mange kuld.

 

 

 

 

 

Jeg kan ikke rigtig lade være med at tænke sådan, da jeg jo har vidst igennem hele hans hvalpetid at han nogle gange blev halt, han fik jo det helt store røgten tur på bagbenene da han var 6mdr gammel da han konstant haltede, og det vidste intet... Vi fik at vide at det var vokseværk og det ville gå over.

Vi har virkelig gjort meget for at skåne ham, og gennem det sidste kvartal har vi jo langsomt trænet ham op til at kunne gå bare en alm. tur på en lille kilometer, og enkelte gange 1½km. indtil da har han jo bare været i haven eller gået korte ture rundt for lige at tisse af.

 

Han er 20 mdr gammel, og det betyder at der er omkring 4 mdr (+/- 1 md) til han kan betragtes som fuldvoksen, og ud over hans ben er jeg bekymret for den bue som hans ryg er, i starten fik vi også at vide at det bare er fordi han vokser i stadier, men det har ikke rettet sig det mindste, og jeg frygter at det også vil ende i problemmer på lang sigt.

Han er ud af et kuld på 13, og 2 døde før de var 6 mdr, den ene blev lagt ihjel som daggammel, og den anden fik en tarmdrejning, ALLE andre er fuldstændig raske, og meget mere aktive end Godzilla, og enkelte er endda noget større.

 

Jeg kan ikke forstå hvorfor det lige er vores dejlig vaps som skal rammes af så meget dårligdom, og at der til sammenligning ikke er andre fra kuldet der har nogle som helst problemmer.

Alt i alt er det noget møg, og jeg frygter for at vi ender med at miste ham!

 

P.S. Jeg ved godt at det ikke betyder noget, men han var jo købt til udstillings- og avls hund, og det er jo ikke forsvarligt når han har det som han har, så det er også noget møg.

 

Har du direkte kontakt med alle hans kuldsøskende?

Så længe man optimistisk håber på at lidt halten er vokseværk, så fortæller man jo ikke nødvendigvis noget til opdrætter... Og hvis man snakker med opdrætter om det, så siger hun det ikke nødvendigvis videre.

 

Du HAR gjort hvad du kunne. Han blev fotograferet allerede da han var 6 mdr. fordi han haltede. Måske skulle dyrlægen have set, at hans benstilling ikke var helt i orden på det tidspunkt, men det har nok ikke været tydeligt så tidligt.

 

Det er SÅ ærgerligt, at patella ikke bliver registreret i racen. Det skal komme som et krav fra opdrætterne. Det er især dem, der har brug for at kunne kikke deres avlshunde efter i sømmene. Hvis racen efterhånden har et problem, så vil opdrætterne nok komme på banen på et tidspunkt.

 

Indtil da kan du sørge for at konfrontere opdrætter. Jeg tror at du har ret til kompensation fordi han har en arvelig invaliderende sygdom. Enten kan du sandsynligvis få halvdelen af købsprisen tilbage, eller også..... hvis det værste skulle ske... så har du ret til en ny hvalp eller pengene tilbage.....

 

Købeloven gælder for hvalpekøb. Og garantien gælder i 2 år.

 

Købeloven

 

Det er en ringe trøst. Men hvis du skal bruge en masse penge på at reparere på Godzillas skader, så kan et tilskud fra opdrætter være velkomment. Opdrætter kommer aldrig til at betale for hele behandlingen. Og det er heller ikke det, der er det vigtigste.

Det vigtigste er at opdrætter har en økonomisk konsekvens af at have solgt hvalpe med invaliderende skader, så hun arbejder på at det ikke kan ske igen.

 

Godzilla er 20 mdr. Hvis du købte ham da han var 8 uger, så har du knap et halvt år endnu til at stille et formelt krav.

Så du har lidt tid til at få afklaret situationen med dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...