Hop til indhold

Overvejer Grand Danois


Japansk-Bella
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg er en pige på 18, med en Japansk Spids på 3 år.

 

Jeg elsker hunde og vil MEGET gerne have flere, men da jeg ikke er flyttet hjemmefra endnu må jeg ikke...

 

Så om 1 år eller 2, vil jeg flytte og så anskaffe mig en hund mere. Indtil da vil jeg læse så meget som muligt om forskellige racer, så jeg ved lige præcis hvilken det skal være.

 

Jeg er mere eller mindre faldet for denne race, Grand Danois. Dog har jeg aldrig mødt en i virkeligheden.

 

Jeg ville meget gerne høre noget om den og jeg har et par spørgsmål. Så håber i kan hjælpe :hjerte:

 

Hvad kalder man dem med strit øre? hedder de noget specielt?

 

Hvordan er den sådan generelt, min søster som måske flytter med mig er lidt bekymret for størrelsen og hvordan det vil gå når den kommer i "bide"-alderen. Nogen erfaringer, gode råd?

 

Tror i det ville fungere med min lille hund og så en stor GD?

Min Bella er rimelig mor-syg og ikke rigtig interesserede i at dele mig med andre. Jeg har prøvet at gøre en del, men kan ikke ændre på det. Så ville det gå??

 

Jeg er en forholdsvis stærk pige så jeg tror godt jeg ville kunne styre den vægt-mæssigt, men har læst mig til mht opdragelse at man ikke må være for hård. hvad vil det sige? Jeg har jo selvfølgelig ikke tænkt mig at slå en hund (aldrig!!) men man vil jo ikke risikere at den bliver farlig for andre eller en selv.... :???:

 

håber i kan hjælpe. :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er to ting du skal overveje ganske grundigt - din økonomi og dine boligforhold.

Jeg kan lisså godt sige det som det er, at hvis man indkøber en GD når man er 20 år så vælger man samtidig at der nok ikke rigtig er råd til alt det sjove og ekstra som vennerne har.

Ikke hvis man vel og mærke fodrer med kvalitetsfoder og skal have råd til ekstra udgifter som følger med i udstyr og udskiftning af samme. Man SKAL ha' en sygeforsikring, for det koster kassen at gå til dyrlægen med en hund på 65-85 kilo og så er det næsten underordnet hvor lidt man syns den fejler.

I øvrigt skal du have råd til at indkøbe en hvalp hos en erfaren opdrætter der kan vejlede dig igennem hundens opvækst. Alt for mange sparer på indkøbet og må siden se i øjnene at de er nødt til at ringe til andre end hundens opdrætter for at få hjælp, for opdrætteren ved sjældent ret meget om det de har solgt.

 

En GD bør ikke bo på 3'dje sal mens den vokser, så du bør bo i stueetagen. At der ikke er specielt meget plads i hjemmet er ikke det store problem, hunden skal bare tilbydes fysisk udfoldelse dagligt.

 

Jeg er mere eller mindre faldet for denne race, Grand Danois. Dog har jeg aldrig mødt en i virkeligheden.

Det bør du gøre inden du beslutter dig - hvad er grunden til at du er faldet for den?

 

Hvad kalder man dem med strit øre? hedder de noget specielt?

Det er en kuperet hund, halvdelen af øret er skåret af og resten bliver så bundet op over hovedet så de kommer til at stå op i stedet for at hænge ned langs hovedet.

 

Hvordan er den sådan generelt, min søster som måske flytter med mig er lidt bekymret for størrelsen og hvordan det vil gå når den kommer i "bide"-alderen.

Bidealderen?

Hvis din søster er bekymret for om den vil komme til at ødelægge nogle af hendes pæne ting, så kan du give hende garanti for at dét kommer til at ske. Små hunde små skader - store hunde store skader, sådan er det bare...

 

Tror i det ville fungere med min lille hund og så en stor GD?

Det kan sagtens fungere, mange mennesker har mops, gravhunde, chihuahua, frans bulldog osv. sammen med deres GD.

 

Min Bella er rimelig mor-syg og ikke rigtig interesserede i at dele mig med andre. Jeg har prøvet at gøre en del, men kan ikke ændre på det. Så ville det gå??

Det lyder som noget du skal arbejde med lige meget om du får en hund nummer to eller ej, og i så fald hvilken.

 

Jeg er en forholdsvis stærk pige så jeg tror godt jeg ville kunne styre den vægt-mæssigt, men har læst mig til mht opdragelse at man ikke må være for hård. hvad vil det sige?

Lige meget hvor stærk du eller andre er, så kan en hund i denne vægtklasse ikke kontrolleres med fysik, det handler om lederskab og hundeforståelse samt klare forventninger og grænser.

At være hård er at være urimelig - du kan ikke forvente at en hund forstår dine krav hvis ikke du er i stand til at forklare dem. Så vi er igen ude i noget med at være den type menneske der udviser naturligt lederskab og som hunden føler sig tryg ved og sikker på. Sådan et menneske er man sjældent når man er en stor teenager.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Ja, det er en skon race og kan godt forstaa din lyst til endnu en. Det er et stort ansvar at anskaffe sig flere hunde, specielt paa dette tidspunkt i dit liv, hvor der ofte sker mange uforudseelige ting mht flytninger, kaerester, studie og rejser og maaske born.

 

Desuden kan man ikke garanterer sig for hvorledes din hund vil tage imod en anden hund, og man kan risikerer de ryger i totterne paa hinanden.

 

Du kan jo goere som du lyster, men husk ansvaret varer lige til du er 30 (godt og vel).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown

og husk omkostningerne som i bedste fald ser ca sådan her ud.

Mad ca. 1100 x 12 = 13200 pr år

Dyrlæge , forsikring + DIV. = ca 3000 pr år

 

Så med en levetid på 10 år koster det dig , lavt sat , 162000 kr i "drift"...

Nok værd at overveje i den alder :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har allerede fået nogle rigtig gode svar, vil bare lige nævne én ting til, som kan være nok så relevant. Som ung flytter man som regel mere end man gør når man bliver lidt ældre - man flytter efter uddannelse, arbejde osv., flytter til og fra kærester. Det kan godt blive et problem med en stor hund, for som allerede nævnt, kan en GD ikke bo hvor som helst, og der er i øvrigt mange udlejere, som ikke tillader hunde.

Problemet er det samme vedrørende pasning. En lille hund kan man aflevere hos sin mormor i en weekend, hvis man skal på festival el. lign., men det er altså ikke alle, der er parate til at passe en GD.

 

Jeg ønskede mig også en GD, da jeg var yngre, men jeg ventede, og det er jeg glad for. Jeg ved ikke hvad det er ved racen, der tiltrækker dig, men jeg ved at nogle mennesker synes det må være "smart" at gå en tur ned ad gaden med sådan en stor smuk hund. Det er bare ikke så smart hvis man ikke kan styre den - det fandt dem, der havde min GD før mig åbenbart ud af.

 

Det kræver en hel del erfaring og engagement at have en GD. Det er ikke en hund, der er tilfreds med at være nr. 2 i dit liv. Så vent og se om du stadig har interessen når du har fast job og bolig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik min grand danois som 19 årig. Købte hende ved en opdrætter der var KOMPLET ligeglad med hvor hendes hvalpe kom hen og har ikke haft kontakt til hendes siden. Jeg manglede rigtigt meget én jeg ku ringe til dag og nat, for at få besvaret mine spørgsmål.

 

Jeg har dog fået verdens nemmeste hund og tror ikke hun er standarten i sind som en gd.

 

Som de andre kommer ind på, så er det ikke en alder jeg vil råde dig til at få en gd. Som Umulia skriver, så er det ikke mange der tilbyder lige at kunne tage hunden overnight! Og da jeg i nattens mulm og mørke måtte flytte hjem til mine forældre da Nala var 6 mdr., var der mange der sagde jeg ikke kunne byde mine forældre at tage hunden med! Blev derfor stædig som bare pokker, og gik til træning og blev endnu mere stædig, da alle de voksne mænd med deres små hvalpe grinede af os, da vi kom på træningsbanen.

Nala er idag knap 7 år, har livmoderbetændelse og er på sin 3. uge på penicillin. Hvis dette ikke tager betændelsen, må jeg sige farvel. Hun ville ikke kunne klare en operation, da hun for 1½ år siden fik en mavedrejning (som racen er disponibel for) og pga hendes alder ,vil hun ikke kunne klare at blive lagt i narkose og selve operationen også...

 

Jeg vil som de andre råde dig til at vente, men derfor kan du jo sagtens tage på besøg ved forskellige opdrættere, få et bedre indblik på racen og finde den opdrætter du kan lide linjerne fra + du kan begynde at spare op. En gd koster immervæk 10.000-15.000 kr og det er bare hunden. Så skal man tænke på foder, mad - og vandskåle som skal være i stativ (min kostede 2500 kr) og så er der kæmpe kurv/seng.

 

en sidste ting, en gd kan sagtens "bare" have en kurv på gulvet, men vil ALLERhelst i sofaen og i sengen. Vi ligger pt 2 voksne mennesker + en fuldvoksen grand danois + en labrador i en 3/4 seng... Og ja, det er menneskerne der ligger så de får hold i ryggen/nakken og som får stjålet deres dyne i løbet af natten... :lun: men jeg ville ikke være det foruden!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar. I har i hvertfald givet mig noget at tænke over. Jeg vil have en GD, en dag. Hvornår det bliver får vi jo så at se. :lun:

 

Hvad jeg skal gøre i mellem tiden er jeg ikke så sikker på, for om 1-2 år flytter jeg og jeg vil ikke bo alene uden en stor hund. Jeg har kigget på forskellige racer og det er ALTID GD'en jeg vender tilbage til.

:hjerte:

 

Penge mæssigt skulle jeg nok finde ud af det, Jeg har et rimelig godt job. Men helbreds mæssigt er jeg bekymret, Jeg ved de kan få mave drejninger osv. Men ville da blive ødelagt indeni hvis min hund skulle aflives og så så ung... :megaked: (så vil lige sige held og lykke Marie Goldenbeck!! ) :pray:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en kuperet hund, halvdelen af øret er skåret af og resten bliver så bundet op over hovedet så de kommer til at stå op i stedet for at hænge ned langs hovedet.

 

Vi glemte lige at få med, at det er ulovligt i Danmark, og snart også de fleste andre lande i Europa.

 

Nala er idag knap 7 år, har livmoderbetændelse og er på sin 3. uge på penicillin. Hvis dette ikke tager betændelsen, må jeg sige farvel. Hun ville ikke kunne klare en operation, da hun for 1½ år siden fik en mavedrejning (som racen er disponibel for) og pga hendes alder ,vil hun ikke kunne klare at blive lagt i narkose og selve operationen også...

 

Det gør mig virkelig ondt at høre! Men hvem siger at hun ikke kan klare en operation? Hvis det var Vinnie, ville jeg helt sikkert være villig til at løbe den risiko.

 

Hvad jeg skal gøre i mellem tiden er jeg ikke så sikker på, for om 1-2 år flytter jeg og jeg vil ikke bo alene uden en stor hund. Jeg har kigget på forskellige racer og det er ALTID GD'en jeg vender tilbage til.

 

Hvis det er for at få en bodyguard, du leder efter hund, er en GD ikke den rigtige. Vent hellere med at flytte hjemmefra til du tør bo alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg absolut ingen forstand på GD :oops: Men til gengæld kender jeg fornemmelsen af, at en hund skal man ikke bukke sig for at klappe :lol: Jeg har altid sagt, at når jeg flyttede hjemme fra, så var første hund, som jeg skulle have en schæfer. Men sådan gik det ikke. For jeg er ikke "voksen" nok til at have en sådan brugshund :-D Det kræver noget at indrømme, og for dælen det gør ondt på selvtilliden, men heeeelt ærligt. Hvorfor anskaffe sig et dyr, som man ikke kan give det, som den har behov for? :vedikke: Det er da synd for både hund og menneske.

Vi søgte så uden om og efter andre racer, som passede til vores nuværende forhold og IKKE efter min drøm :hmm: Og vupti vi fandt frem til 3 racer og har fået en voksen tæve. Jeg fortryder absolut ikke, for jeg ved, at hun passer ind hos os og til vores behov :blink: Det kan klart anbefales, at du ser på forhold, behov og evt psyke til hunden. For som ung flytter man dælens meget. Jeg har de sidste 4 år flyttet 3 gange. Og ikke alle tåler måske de her omvæltninger konstant ;-)

Så kig ud over ønsker. Hvor regner du med at flytte hen? Lille lejlighed på 5 sal eller stor stuelejlighed? Tror en GD bliver tung at bære op af trapperne hehe :klovn: Ved ikke om du kan bruge det til noget, men bare en tanke :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

for om 1-2 år flytter jeg og jeg vil ikke bo alene uden en stor hund. Jeg har kigget på forskellige racer og det er ALTID GD'en jeg vender tilbage til.

:hjerte:

Hvad er det du vil bruge den store hund til som du ikke mener du kan leve uden når du flytter for dig selv (med din søster)?

De gange det er sket at en hvalpekøber har fortalt mig at de vil have en vagthund eller "beskytter", så henviser jeg til andre racer. Selvom GD'en er stor og osse vagtsom, så hører den til i selskabshundegruppen og er ikke avlet målrettet som vogter.

Hvad er grunden til du er faldet for racen - hvad er grunden til at det er dén du vender tilbage til?

 

Men helbreds mæssigt er jeg bekymret, Jeg ved de kan få mave drejninger osv. Men ville da blive ødelagt indeni hvis min hund skulle aflives og så så ung... :megaked:

Hvor meget har du kunne finde helbredsmæssigt om racen, hvad er du bekymret for ud over mavedrejning?

Link til indlæg
Del på andre sites

For det første Umulia: jeg tør godt at bo alene, jeg vil bare ikke (har set nyhederne, tak) :genert:

 

Valishia: har jeg også tænkt på. Så det ender jeg jo nok med. Tak

 

Hopsa: Jeg vil ikke have en vagthund som fx rottweiler eller lignene. Jeg er ligeglad med sindet (hvad det her angår altså=) Jeg vil bare have en stor hund. :-D

Ja, ved ikke helt hvad jeg skal svare på hvorfor jeg er faldet for den.... Den er smuk, stor og har et fantastisk sind/psyke. Lige noget for mig!

Helbred var mere at jeg har hørt at de har meget sarte maver og det var da en ung alder at hendes hund blev syg i (ikke at man kan aldersbestemme sådanne ting)... =)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, ved ikke helt hvad jeg skal svare på hvorfor jeg er faldet for den.... Den er smuk, stor og har et fantastisk sind/psyke. Lige noget for mig!

Kan du ikke prøve at beskrive hvad det er ved racens psyke som du syns gør den fantastisk?

Jeg spør fordi du skriver du aldrig har mødt en, så det syns jeg kunne være interessant at blive indviet i.

 

Helbred var mere at jeg har hørt at de har meget sarte maver og det var da en ung alder at hendes hund blev syg i (ikke at man kan aldersbestemme sådanne ting)... =)

Lige ift. mavedrejning så er det helt generelt de unge hanhunde man oftest oplever bliver ramt, men det lader ikke til du rigtig ved noget om lidelsen og derfor vil jeg anbefale dig at du evt. prøver at sætte dig mere ind i det, hvis netop dette gør dig bekymret. Jeg har haft racen i 12 år, lige nu har jeg 5 i mit hjem, jeg har lavet 4 kuld hvalpe og har heldigvis ikke haft mavedrejning tæt inde på livet (7-9-13). Det kan skyldes mine linier, min måde at fodre på, stressniveauet - det kan jeg ikke med sikkerhed udtale mig om, men bare konstatere at det ikke her i huset er noget jeg spekulerer over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar. I har i hvertfald givet mig noget at tænke over. Jeg vil have en GD, en dag. Hvornår det bliver får vi jo så at se. :lun:

 

Hvad jeg skal gøre i mellem tiden er jeg ikke så sikker på, for om 1-2 år flytter jeg og jeg vil ikke bo alene uden en stor hund. Jeg har kigget på forskellige racer og det er ALTID GD'en jeg vender tilbage til.

:hjerte:

 

Penge mæssigt skulle jeg nok finde ud af det, Jeg har et rimelig godt job. Men helbreds mæssigt er jeg bekymret, Jeg ved de kan få mave drejninger osv. Men ville da blive ødelagt indeni hvis min hund skulle aflives og så så ung... :megaked: (så vil lige sige held og lykke Marie Goldenbeck!! ) :pray:

 

 

Tak, vi håber også penicillinen virker! :x:

 

Det gør mig virkelig ondt at høre! Men hvem siger at hun ikke kan klare en operation? Hvis det var Vinnie, ville jeg helt sikkert være villig til at løbe den risiko.

 

Jeg havde laaang samtale med min dyrlæge og vi var begge enige i, at det ville hun ikke kunne klare. Mavedrejningen, operationen og "genoptræningen" var ufattelig hård, både ved Nala og også mig... Det har sat sine ar... og så skal hun ikke dø i en narkose. Hun skal dø i mine arme, hvor hun føler tryghed, varm og uendelig kærlighed... Jeg er så godt som afklaret med det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Penge mæssigt skulle jeg nok finde ud af det, Jeg har et rimelig godt job. Men helbreds mæssigt er jeg bekymret, Jeg ved de kan få mave drejninger osv. Men ville da blive ødelagt indeni hvis min hund skulle aflives og så så ung... :megaked: (så vil lige sige held og lykke Marie Goldenbeck!! ) :pray:

 

Jeg vil lige komme med mit input. Som barn, havde vi to GD, så ved lidt om dem.

Den jeg var mest knyttet til, døde som knap 4 årig, af en mavedrejning. Jeg var simpelthen knust og mine forældre valgte pga. den korte levealder, at gå over til en anden hunderace.

Nå, men her som voksen, synes jeg stadig det er en utrolig flot og dejlig hund. Men kunne faktisk ikke tænke mig at få en. Når den er 6-7 år, er den gammel. Det er simpelthen for tidligt, det giver mange bekymringer og sorg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke sorgen over at miste en ven eller bekymringen for at gøre det, ændrer sig i takt med den tid man har sammen.

I alle de år jeg har levet med racen har jeg aldrig overvejet at fravælge den race der passer aller bedst til mig, blot fordi jeg ikke får lov at have hver enkelt i 10-15 år. Jeg vil hellere undvære at ha' hund end at jeg vil købe en labrador, bare fordi den må formodes at have en lang levealder. Det man bør gøre er at se på levealderen for individerne i en given linie, der er jo ofte en sammenhæng rent genetisk i helbredet som jo helt naturligt hænger sammen med levealderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke sorgen over at miste en ven eller bekymringen for at gøre det, ændrer sig i takt med den tid man har sammen.

I alle de år jeg har levet med racen har jeg aldrig overvejet at fravælge den race der passer aller bedst til mig, blot fordi jeg ikke får lov at have hver enkelt i 10-15 år. Jeg vil hellere undvære at ha' hund end at jeg vil købe en labrador, bare fordi den må formodes at have en lang levealder. Det man bør gøre er at se på levealderen for individerne i en given linie, der er jo ofte en sammenhæng rent genetisk i helbredet som jo helt naturligt hænger sammen med levealderen.

 

Selvfølgelig har du ret i det:-D Når jeg skrev det jeg gjorde det, betyder det heller ikke, at jeg ikke bliver tudbrølende ked af det, den dag mine dør, om så de bliver 7 eller 13. Synes bare at man skal være klar, at de meget store racer ofte ikke bliver ret gamle.

Jeg synes GD er en flot og dejlig hund, Men GD er ikke min soul mate race, hvis det giver mening?:hmm:(Det blev vist lidt indviklet..Sorry)

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig har du ret i det:-D Når jeg skrev det jeg gjorde det, betyder det heller ikke, at jeg ikke bliver tudbrølende ked af det, den dag mine dør, om så de bliver 7 eller 13. Synes bare at man skal være klar, at de meget store racer ofte ikke bliver ret gamle.

Jeg synes GD er en flot og dejlig hund, Men GD er ikke min soul mate race, hvis det giver mening?:hmm:(Det blev vist lidt indviklet..Sorry)

 

Ikke spor, jeg håber (men ved det ikke er realiteten) at alle vælger den racer der passer bedst til den dagligdag de har og hvad der til hører og ikke blot vælger ud fra hvilken der er smukkest eller mest nuttet eller er mest frygtindgydende osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke spor, jeg håber (men ved det ikke er realiteten) at alle vælger den racer der passer bedst til den dagligdag de har og hvad der til hører og ikke blot vælger ud fra hvilken der er smukkest eller mest nuttet eller er mest frygtindgydende osv.

 

Helt enig:5up: Det skal ved gud ikke være udseende, alder, nuttethed osv. der skal afgøre hvilken race man vælger.

man skal finde en race, hvis behov passer til det, man kan tilbyde i det daglige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown
Jeg vil lige komme med mit input. Som barn, havde vi to GD, så ved lidt om dem.

Den jeg var mest knyttet til, døde som knap 4 årig, af en mavedrejning. Jeg var simpelthen knust og mine forældre valgte pga. den korte levealder, at gå over til en anden hunderace.

Nå, men her som voksen, synes jeg stadig det er en utrolig flot og dejlig hund. Men kunne faktisk ikke tænke mig at få en. Når den er 6-7 år, er den gammel. Det er simpelthen for tidligt, det giver mange bekymringer og sorg.

 

Den er ikke nødvendigvis GAMMEL l i 6-7 års alderen, min var stadig super frisk som over 10 årig -

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er ikke nødvendigvis GAMMEL l i 6-7 års alderen, min var stadig super frisk som over 10 årig -

Selvfølgelig er der GD der bliver over 10 år og stadig er friske. En del gør bare ikke, hvorfor gennemsnits levealderen vist er omkring 8.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er to forskellige ting, for når den lave gennemsnitlige levealder trækkes ned fordi der er unge hunde der dør grundet mavedrejning, kræft og hjertefejl, så betyder det jo ikke at racen dermed er gammel når den rammer denne gennemsnitlige levealder. Det betyder at der er et arbejde at gøre rent genetisk i udvælgelsen af avlsmateriale.

 

Maxalder og gennemsnitsalder er langt fra det samme - gennemsnitsalderen ligger måske på omkring 6-7 år men maxalderen er jo i nogle linier næsten det dobbelte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er to forskellige ting, for når den lave gennemsnitlige levealder trækkes ned fordi der er unge hunde der dør grundet mavedrejning, kræft og hjertefejl, så betyder det jo ikke at racen dermed er gammel når den rammer denne gennemsnitlige levealder. Det betyder at der er et arbejde at gøre rent genetisk i udvælgelsen af avlsmateriale.

 

Maxalder og gennemsnitsalder er langt fra det samme - gennemsnitsalderen ligger måske på omkring 6-7 år men maxalderen er jo i nogle linier næsten det dobbelte.

 

Ved godt at en gennemsnitlig levealder ikke er det samme som maxalder, men den kan være en pejling på hvor gammel en hund bliver.

Indrømmer blankt, at jeg ikke har fulgt meget med omkring GD og avl.

Er der ikke noget med, at der er forskel på om de er gule/tigerstribede og sorte/harlequin, set i forhold til levetid?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown
Det er to forskellige ting, for når den lave gennemsnitlige levealder trækkes ned fordi der er unge hunde der dør grundet mavedrejning, kræft og hjertefejl, så betyder det jo ikke at racen dermed er gammel når den rammer denne gennemsnitlige levealder. Det betyder at der er et arbejde at gøre rent genetisk i udvælgelsen af avlsmateriale.

 

Maxalder og gennemsnitsalder er langt fra det samme - gennemsnitsalderen ligger måske på omkring 6-7 år men maxalderen er jo i nogle linier næsten det dobbelte.

 

PRÆCIS..... NETOP derfor det er så pokkers vigtigt at købe hos en seriøs og proffesionel opdrætter ... kan bare slet ikke understreges nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved godt at en gennemsnitlig levealder ikke er det samme som maxalder, men den kan være en pejling på hvor gammel en hund bliver.

Indrømmer blankt, at jeg ikke har fulgt meget med omkring GD og avl.

Er der ikke noget med, at der er forskel på om de er gule/tigerstribede og sorte/harlequin, set i forhold til levetid?

 

Jo men det er nu ikke farven på skindet der bestemmer alderen, det er igen et spørgsmål om at være målrettet i sit valg af linier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie Brown
Ved godt at en gennemsnitlig levealder ikke er det samme som maxalder, men den kan være en pejling på hvor gammel en hund bliver.

Indrømmer blankt, at jeg ikke har fulgt meget med omkring GD og avl.

Er der ikke noget med, at der er forskel på om de er gule/tigerstribede og sorte/harlequin, set i forhold til levetid?

 

Tror det med forskel i gens- levealder i forhold til farve er en skrøne.... er faktisk ret sikker på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...