Hop til indhold

passer selen?


Gæst Valishia
 Share

Recommended Posts

Gæst Valishia

Hmm vi har fra dag et været klar over, at Hope hader sin sele :cry: Hun kommer dog, når vi beder hende om det, men hun er dybt ulykkelig :evil: Oveni, har jeg bemærket, at hun "halter eller trækker" skiftevis. Dette stopper så snart jeg ryster hendes sele :vedikke: For mig virker det som om, at selen måske ikke sidder korrekt :confused: Men den fulgte jo med fra opdrætter :shock:

Jeg ved godt det kan være svært at se ved hjælp af et billede, men vil i erfarende hundemennesker ikke lige kigge med? Jeg synes, at når hun snuser så glider den helt op i nakken på hende, her ryster hun den så selv på plads:???:

IMG_3107.jpg

Jeg ved billeder kan være svære at se det på. Men så snart muligheden for nye billeder kommer, hvor man kan se det bedre, så ryger der flere op. På det sidste billede synes jeg den ser skæv ud, det er efter hun har snusset. :confused:

Jeg overvejer om hun måske bedre kan bruge en Y-sele i stedet, har nogen erfaring med om den glider op i nakken på hunden?

IMG_2890.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes den sidder for langt fremme, den skal sidde ca 5 cm bag forbenene. Prøv at tjek hende i "armhulerne", der kan enten være små filter der irriterer eller selen kan have skavet hende. Synes desuden også den sidder alt, alt for højt oppe i halsen - det ligner faktisk bare lidt at hun er groet ud af den?

 

Jeg synes y-selerne sidder bedst på vores, ved ikke hvor meget anderledes dk spids er bygget i forhold til samojede.

 

Vores den ene glider lidt rundt (ved ikke hvad mærke det er), men hurrta gør ikke, men den synes jeg til gengæld gør pelsen griiiim.

 

 

PS, det med at den kører rundt, den skal sidde til rundt om maven, du skal lige kunne have et par flade fingre imellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun har ikke mærker efter den :hmm:Men jeg synes selv, at den ganske enkelt sidder forfærdeligt på hende :???: Problemet er så, at jeg har kun haft kat, som gik med sele og det er ikke helt det samme :lol: Jeg har selv strammet den, så der lige kan være nogle fingre under, men det gør hendes halten værre :hmm: og derfor tænkte jeg, at i lige var det rette sted at spørge. :slem: Den glider generelt op og sidder tæt på halsbåndet. Men samtidig undrer det mig, at det var hendes sele fra sælger (som opdrætter DK spids) :hmm:

Jeg tror DK spids har nogenlunde samme bygning som samojeden, bare mindre pels :genert: Hmm det gav mig en rigtig god ide om at anskaffe os en Y-sele, når vi altså har fået en hånd med at finde rette str. for det er i hvert fald nødvendigt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

På de forskellige hjemmesider med y-seler står nogle mål, men det er federe at tage i en butik og prøve dem, for man ved aldrig hvad der sidder perfekt på ens hund. Og en str. i det ene mærke er ikke altid det samme i et andet mærke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lurer nok mest på en hurtta sele, da jeg synes de virker gode i kvalitet. Jeg ved vores dyrlæge ligger inde med sådan en fin "lifeguard" (jeg sigter efter god refleks, da hun er så fluffy i pelsen). Og så synes jeg det er rart med faghjælp til den første sele, da jeg som sagt ikke selv ved det store om det.

Hvordan sidder Y-selen i forhold til skulderne?

Jeg har lige haft hendes sele på, for at tjekke, hvordan den sidder ved skuldrene og den sidder nærmest henover :shock: Jeg må faktisk sige, at jeg er lidt chokeret over, at vi ikke har en der sidder ordentligt og at de har brugt den sele på hende i de år, de har haft hende :hmm:Min stakkels vovse, hvordan kan gåturene så blive hyggelige...

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med de andre, den sele sidder i mine øjne helt helt forkert. Den sidder snarere oppe i struben, end den sidder på skulder-leddet, som den skal. Og umiddelbart måske også for tæt på armhulerne.

 

Ville helt klart købe en ny til hende snarest. Jeg har selv sådan en sele til Møffe, købte den til sølle 50 kr. og den er bygget HELT helt forkert foran. Ikke på grund af Møffes bygning, da han faktisk bedre kan med H-seler end Y-seler (men til gengæld skal have Y-seler grundet hans hofter), men simpelthen fordi producenten ikke har anet en hattefis om seler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring med den type sele som din hund har på, en T sele, er at hvis hunden har en smal brystkasse, ligesom din hund feks eller min cocker spaniel, så sidder de meget dårlige, fordi de glider helt op og sidder næsten under hagen og trykker på halsen i stedet for på brystet Derover lukker spændet et dumt sted, oftes i siden lige ved forbenet, så det kommer til at sidde og skave. Har selv en sele næsten mangen til den du har på billedet, og den er lige til at kaste over højre skulder.

 

Prøv i stedet en Y sele eller en H sele.

 

Denne her havde jeg til Tjalfe, ligesom jeg har en til Teitur som sidder rigtig godt på ham, men som bekendt trækker han jo så voldsomt at jeg ikke kan bruge den. Men selve selen er super god, kvalitet, billig, med refleks og holder længe. http://www.alttilhundogkat.dk/seler_liner_og_halsbaand_buster.6?/Generelt/HUNDE/HundeHalsb%E5nd/Halsb%E5nd%20sort%20med%20refleks/Buster%20Gear.%20Refleks%20H-Sele.%2025%20mm.%20x%2075-100%20cm./&showitem=4902 i øvrigt sælger de Buster Gear , altså mærket,i næsten alle hundebutikker.

Link til indlæg
Del på andre sites

PREMIUM REFLECT SELE det er den her jeg engang købte til Teitur. Den sidder forfærdelig, den skaver meget i forbenet, der hvor det overdrevet store spænde bliver lukket. I øvrigt så kan en hund da virkelig trække i sådan en T sele. Den ligger jo hen over brystet, som sådan rigtig " trækseler" det ligner næsten dem man bruger på en hest der skal gå for vogn, så den kan trække korret. Nej jeg forstår mig ikke på ideen med dem .

 

Ville klar anbefale en H eller Y sele

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så går turen da afsted i morgen. Jeg kan ikke have, hvis det er derfor hun ryster sig konstant og halter med mellem rum. :damn:Synes egentlig det er for dårligt, at jeg ikke selv har set det som årsagen til hendes mistrivsel, når vi går ture

Link til indlæg
Del på andre sites

passer med vores. Hun vejer også 16,6kg (gjorde hun i hvert fald i fredags hos doktor dyr) :-D

Men det lyder dejligt Stella, så kan jeg se om den fungerer bedre, og om hun måske bliver gladere for at få den på. Hun forbinder helt sikkert selen med ubehag :evil:

Det var lige så slemt med hendes gamle halsbånd samt gamle snor. Men det har vi ændret med nyt smallere refleks halsbånd og 10m sporline. Så nu stivner hun kun over selen og ikke snoren :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den ser da ellers ud til at sidde fint på ham :lun: hvorfor er det du ikke bruger den? Hvad skal du evt. have for den?

Sender du den med post, eller skal du ind til Århus en dag? :-D

Hmm billede nr. 2 svarer lidt til, hvordan Hope generelt ser ud, bare man kigger på selen :shock: Hun laver så bare en "Freeze" på stedet :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den ser da ellers ud til at sidde fint på ham :lun: hvorfor er det du ikke bruger den? Hvad skal du evt. have for den?

Sender du den med post, eller skal du ind til Århus en dag? :-D

Hmm billede nr. 2 svarer lidt til, hvordan Hope generelt ser ud, bare man kigger på selen :shock: Hun laver så bare en "Freeze" på stedet :lol:

 

Jeg skal til århus i weekenden, så mon ikke vi kan finde ud af noget ?? Den sidder godt på ham, men Teitur kan ikke gå i andre seler end sin antitræk sele uden at flå armen af mig.

 

Alle mine selekøb er købt i håb om at hans trækken blev mindre, men tro om igen. Så vi holder os bare til halti selen.

 

Du kan da lige så godt få glæde af den hvis hope ville bruge den, i stedet for den ligger her og samler støv og du kan få den ganske gratis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal til århus i weekenden, så mon ikke vi kan finde ud af noget ?? Den sidder godt på ham, men Teitur kan ikke gå i andre seler end sin antitræk sele uden at flå armen af mig.

 

Alle mine selekøb er købt i håb om at hans trækken blev mindre, men tro om igen. Så vi holder os bare til halti selen.

 

Du kan da lige så godt få glæde af den hvis hope ville bruge den, i stedet for den ligger her og samler støv og du kan få den ganske gratis.

Ej det vil vi da meget gerne :blink: Ja, det kommer ikke til at ske her, Hope stopper ved mindste træk i snoren (kæresten måtte opgive sin ide med flexi line :roll: da hun blev ved at stoppe op pga. trækket):slem: Men det kan vi sagtens finde ud af, jeg har kun 15min med toget ind til Bruuns Galleri. Så har du tid/Lyst kan vi da gribe en kop kakao eller noget og en hunde snak også?? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej det vil vi da meget gerne :blink: Ja, det kommer ikke til at ske her, Hope stopper ved mindste træk i snoren (kæresten måtte opgive sin ide med flexi line :roll: da hun blev ved at stoppe op pga. trækket):slem: Men det kan vi sagtens finde ud af, jeg har kun 15min med toget ind til Bruuns Galleri. Så har du tid/Lyst kan vi da gribe en kop kakao eller noget og en hunde snak også?? :blink:

 

Lyder hyggeligt, skriver live privat

Link til indlæg
Del på andre sites

Ligesom Stella oplever jeg også at på smalbrystede / kortbrystede hunde duer T-selerne slet ikke... Enten ryger de helt op i struben på kræet, eller også hænger de så lavt, at hunden ikke kan bevæge forbenene frit :roll:

 

Karla har en Y-sele - som desværre heller ikke sidder optimalt, men det er den bedste jeg har fundet indtil videre... Johna har en vest-sele fra Puppia - som hun er glad for, men hovedhullet er liiiige rigeligt stort, så den hænger langt ude på skuldrene... :vedikke: det er fileme svært at finde lige den rette sele.... Når jeg engang finder den tror jeg bare jeg køber 5 af dem til hver af dem :lol: for når man kender mit held, så udgår de sikkert dagen efter jeg har købt den

Link til indlæg
Del på andre sites

Ligesom Stella oplever jeg også at på smalbrystede / kortbrystede hunde duer T-selerne slet ikke... Enten ryger de helt op i struben på kræet, eller også hænger de så lavt, at hunden ikke kan bevæge forbenene frit :roll:

 

Karla har en Y-sele - som desværre heller ikke sidder optimalt, men det er den bedste jeg har fundet indtil videre... Johna har en vest-sele fra Puppia - som hun er glad for, men hovedhullet er liiiige rigeligt stort, så den hænger langt ude på skuldrene... :vedikke: det er fileme svært at finde lige den rette sele.... Når jeg engang finder den tror jeg bare jeg køber 5 af dem til hver af dem :lol: for når man kender mit held, så udgår de sikkert dagen efter jeg har købt den

 

Hehe den kender jeg godt :lol: man leder efter det og køber én, det fortryder man så dagen efter og vupti resten er købt og varen kan ikke fås længere :stupid:

Nu prøver vi Stella's sele og ser om den fungerer bedre :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes også din sele ser for lille ud. Har selv en T-sele der også sad for tæt bag forbenene på hunden, og bryststykket sad helt oppe ved halsbåndet.

 

Så jeg købte en i et nummer større, og den passer perfekt, og glider ikke rundt. Eneste problem er spændet, men der drejer jeg neoprenet der sidder ved spændet ud til siden, så albuen rammer det og ikke spændet.

 

Sådan ser en T-sele ud når den passer.

227420_1889261865171_1050189828_2116017_7871874_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes også din sele ser for lille ud. Har selv en T-sele der også sad for tæt bag forbenene på hunden, og bryststykket sad helt oppe ved halsbåndet.

 

Så jeg købte en i et nummer større, og den passer perfekt, og glider ikke rundt. Eneste problem er spændet, men der drejer jeg neoprenet der sidder ved spændet ud til siden, så albuen rammer det og ikke spændet.

 

Sådan ser en T-sele ud når den passer.

227420_1889261865171_1050189828_2116017_7871874_n.jpg

 

 

 

Årh hvor er hun bare super fin Karina. Skulle jeg nogensinde få en tæve, så ville jeg købe mig fattig i sødt pink/lille/lyserødt habengut.

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh hvor er hun bare super fin Karina. Skulle jeg nogensinde få en tæve, så ville jeg købe mig fattig i sødt pink/lille/lyserødt habengut.

 

Tusind tak.:genert:

Den første sele jeg havde til hende var bare en sort Hurtta, men da jeg fandt ud af at hun skulle bruge et nummer større, købte jeg den i pink, selvom jeg var bange for at det skulle blive lidt for skrigende. Men nu er jeg rigtig glad for farven, og der er ikke længere nogen der kalder Gracie en hanhund, når hun har den på.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...