Hop til indhold

Ville du turde?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Man kan jo sagtens faa testet sin blandings ophav hos dyrlaegen hvis nogen skulle bruge dokumentation. Saa den med at ejeren ikke kan bevise det, er ikke rigtigt naar midlerne er til det idag.

 

Men hvem ligger udgiften hos så?

 

Lad os sige at jeg køber en blanding af en labrador og jeg får at vide at faren er en labrador blanding også... Den hvalp jeg køber vokser op og ligner rigtig meget en amstaff... Jeg får påbudt at bevise dens afstamning og henviser til opdrætterens ord om at det er en labradorblanding..

 

Politiet (eller hvem der nu står for dette) kontakter opdrætteren af hvalpen...

 

Fire ting kan ske:

 

Opdrætteren henviser til far hunden som påtager sig ansvaret, DNA test viser at denne er faren; Hvem betaler denne DNA test?

 

Opdrætteren henviser til en far hund, som viser sig IKKE at være faren via en DNA test; Hvem betaler denne DNA test, og hvad sker der med min hvalp som nu ikke kan få bevist dens afstamning?

 

Opdrætteren går til bekendelse og fortæller at far hunden er ukendt, og det ikke vides hvad den anden del af min hvalp består af; Hvad sker der med min hvalp?

 

Opdrætteren går til bekendelse, faren til min hvalp er en labrador/amstaff blanding; Hvad sker der med min hvalp, som jeg har købt i god tro?

 

 

 

Antag at jeg er en almindelig 27 årig, der altid har ønsket mig at få en hund.. Jeg har aldrig haft hund før, kender intet til HF, og det eneste jeg kender til af loven er at listehunde og blandinger deraf er forbudte... Jeg køber min labrador blanding i god tro, og det..

 

Min pointe er kan man blive fanget i dette hvis man i god tro køber en hvalp, og glemmer at tjekke op på om opdrætteren rent faktisk KAN bevise hvem faren til hvalpen er?

 

Skal man når man laver et blandings kuld nu ligge inde med DNA test på hvalpene?

 

Og igen kan man sige jamen det er kun folk som har blandinger af racer som "ligner" de uhh så farlige kamphunde... Men visse blandinger af helt lovlige racer kan jo også ende ud med at ligne en af disse og skulle "bevises"...

Link til indlæg
Del på andre sites

du kan ikke dna-teste for at tjekke om kræet er en labrador... det vil kræve at der er lavet dna-profiler for hver race - et kæmpe arbejde, som så vidt jeg ved ikke er udført - hvem skulle have interessen i at investere i et sådan projekt :vedikke: du vil kunne dna-teste at det er et medlem af arten canis lupus familiaris .... og du kan lave dna-test på specikke sygdomme... men mig bekendt kan du ikke dna-teste på en specifik race....

Link til indlæg
Del på andre sites

du kan ikke dna-teste for at tjekke om kræet er en labrador... det vil kræve at der er lavet dna-profiler for hver race - et kæmpe arbejde, som så vidt jeg ved ikke er udført - hvem skulle have interessen i at investere i et sådan projekt :vedikke: du vil kunne dna-teste at det er et medlem af arten canis lupus familiaris .... og du kan lave dna-test på specikke sygdomme... men mig bekendt kan du ikke dna-teste på en specifik race....

 

Men hvordan kan man så påvise hvem faren til en hvalp er :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvordan kan man så påvise hvem faren til en hvalp er :vedikke:

 

Der tager du jo en prøve af den hund man mener det er. Og en prøve af tæven og hvalpene. Herefter sammenholder du prøverne... En analyse af de 3 prøver vil kunne vise om det er et match eller ej. Det er noget HELT ANDET end at skulle klarlægge en race ud af den samme art.

 

Det menneskelige genom blev først kortlagt for ganske få år siden - jeg tror simpelthen ikke på, at der findes nogen organisation der har haft hverken midler, tid eller interesse i at kortægge dnaprofiler for over 400 forskellige racer indenfor arten canis lupus

Link til indlæg
Del på andre sites

Der tager du jo en prøve af den hund man mener det er. Og en prøve af tæven og hvalpene. Herefter sammenholder du prøverne... En analyse af de 3 prøver vil kunne vise om det er et match eller ej. Det er noget HELT ANDET end at skulle klarlægge en race ud af den samme art.

 

Det menneskelige genom blev først kortlagt for ganske få år siden - jeg tror simpelthen ikke på, at der findes nogen organisation der har haft hverken midler, tid eller interesse i at kortægge dnaprofiler for over 400 forskellige racer indenfor arten canis lupus

 

Nårh men nu tænker jeg DNA test af forældrene, for at sikre at hanhunden er faren, ikke HVAD far hunden er... Bare at man kan bevise hundens afstamning/forældre... Troede også det var DNA test når man testede hvem forældrene var til en :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan se, at der findes 3 amerikanske firmaer der tilbyder at dna-teste for at tjekke hvilke racer der er i blandingshunde - for et pænt gebyr ... men de skriver også selv at det ikke kan afgøres helt sikkert, og måske kan de slet ikke påvise nogen racer... Det ser ud, at de mener de har nogle markører for specifikke grupper af racer de tjekker indenfor... :vedikke:

 

Jeg ved ikke meget om det - og måske tager jeg fejl... måske er der vitterligt nogen der har kortlagt dna-profiler for samtlige racer - men jeg tvivler oprigtigt

 

Det er jo lidt i stil med, at politiet finder en hel masse blod på et gerningssted. De kan teste det og finde ud af om det er fra et menneske eller ej... Hvis du skal teste, skal du have noget at referere til. Hvis du har en profil af en forsvunden person kan du sammenholde blodet med den profil og se om det er den samme. Og det samme gør sig jo gældende her...

 

Du kan ikke bare teste blindt - det eneste du vil få ud af det, er at det er blod fra en hund. Ellers skal du have profiler at holde det op imod - så hvis der nu VAR lavet profiler på samtlige racer i verden, ville det satdig være et kæmpe arbejde, medmindre du i det mindste havde bare lidt fornemmelse af kræets ophav... så hvis profilerne var der og du troede det var en lab, kunne du holde den op imod en lab-profil og sige ja eller nej. Hvis det var nej, så ville du så skulle holde den op imod den næste race og den næste race og den næste...

Redigeret af Amocca
Link til indlæg
Del på andre sites

Kan se, at der findes 3 amerikanske firmaer der tilbyder at dna-teste for at tjekke hvilke racer der er i blandingshunde - for et pænt gebyr ... men de skriver også selv at det ikke kan afgøres helt sikkert, og måske kan de slet ikke påvise nogen racer... Det ser ud, at de mener de har nogle markører for specifikke grupper af racer de tjekker indenfor... :vedikke:

 

Jeg ved ikke meget om det - og måske tager jeg fejl... måske er der vitterligt nogen der har kortlagt dna-profiler for samtlige racer - men jeg tvivler oprigtigt

 

Jeg tror vi taler om to forskellige ting :-D Jeg taler om at påvise hvem far hunden er, og ikke hvad han er...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror vi taler om to forskellige ting :-D Jeg taler om at påvise hvem far hunden er, og ikke hvad han er...

 

Det kan du sgatens påvise - såfremt du har en ide om det... så du kan tage prøver fra de hunde du tror det måske er... men har du ingen anelse, så kan du ikke finde ud af det - med mindre du har tænkt dig at tage prøver fra samtlige intakte hanhunde indenfor en 50 km radius og så bruge udelukkelsesmetoden

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan du sgatens påvise - såfremt du har en ide om det... så du kan tage prøver fra de hunde du tror det måske er... men har du ingen anelse, så kan du ikke finde ud af det - med mindre du har tænkt dig at tage prøver fra samtlige intakte hanhunde indenfor en 50 km radius og så bruge udelukkelsesmetoden

 

Ja det er jo netop det der var pointen med de muligheder jeg satte op... Kan du ikke påvise faren til hunden, og dermed ikke dens ophav, hvad sker der så med hvalpen? For der er jo ingen der vil (og kan) påtvinge alle intakte hanner at stille op til prøve, for at påvise hvem faren er...

 

Og igen har du jo ret i at hvad så når faren er påvist, hvis der så stadig er tvivl om forældrenes ophav, og disse kan være blandinger af forbudte hunde...

 

Jeg synes virkelig at det har stor betydning hvordan det foregår...

 

Er det nok at have papir på at man kan henvise til en opdrætter og DET papir i sig selv sikre hvalpen, så kan alle jo lave et stykke papir hvis opdrætteren ikke skal stå til regnskab for noget... Hvis hvalpen er købt i god tro; Den skal jo stadig aflives selvom man ikke vidste at den var blanding af en listehund..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så vant til folks fordømmende kommentarer til en papillon, så tror sagtens jeg kunne klare en liste-lignende hund, men jeg ville helt sikkert have styr på papirarbejdet og være rimeligt hysterisk mht at gnave i andre hunde, tror ikke jeg ville turde lade den lege alt for meget med fremmede hunde - fornemmer lidt, at den store grimme hund hurtigt bliver aflivet, selvom det var den lille yndige der startede / var grovest etc.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så vant til folks fordømmende kommentarer til en papillon, så tror sagtens jeg kunne klare en liste-lignende hund, men jeg ville helt sikkert have styr på papirarbejdet og være rimeligt hysterisk mht at gnave i andre hunde, tror ikke jeg ville turde lade den lege alt for meget med fremmede hunde - fornemmer lidt, at den store grimme hund hurtigt bliver aflivet, selvom det var den lille yndige der startede / var grovest etc.

 

Det er nøjagtig sådan jeg også har det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...