Hop til indhold

Dårlige dyrepensioner i Nordyylland


Gæst Bes
 Share

Recommended Posts

Min beagle dødssyg efter ophold hos Fristrup Dyrepension.

 

D. 24.11.2011 afhentede jeg straks, efter min hjemkomst fra Thailand, Bes, min lille beagle, der siden d. 25.10. havde været i betalt pleje hos Fristrup Dyrepension.

 

Efter at have fået Bes hjem, konstaterede jeg chockeret, at hunden var meget alvorligt syg, at den blødte kraftigt fra sin livmoder, havde tabt sig forfærdende meget og næsten ikke kunne stå på sine ben. Min egen dyrlæge hos Biersted Dyrehospital blev straks kontaktet.

 

Bes havde en meget alvorlig livmoderbetændelse og blev hasteopereret.

 

Under operationen konstaterede dyrlægen, at sygdommen var af så gammel dato, at der var gået hul på livmoderen med udsivning af betændelse i mavesækken som følge, og at Bes derfor højest havde levet to dage mere uden behandling.

 

Dyrlægen fandt, at der forelå så groft et omsorgssvigt, at hun på egen hånd undersøgte, hvad der forud var blevet gjort for Bes.

 

Forløb:

 

Dyrlægen i Aabybro var kun blevet tilkaldt d. 29.10. (3 dage efter aflevering hos pensionen) og havde ikke på daværende tidspunkt fundet Bes specielt syg men gav den en penicillinkur. Dyrlægen kunne sidenhen kun gå ud fra, at hunden var blevet rask af kuren, da Fristrup Dyrepension ikke opsøgte dyrlægen igen.

 

Altså havde Bes if. min dyrlæge måske haft højest 5 dage med en vis bedring gr. penicillinkuren d. 29.10. I de efterfølgende 3 uger har Fristrup Dyrepension derfor IKKE KUNNET overse de alvorlige blødninger og den manglende indtagelse af mad, der havde ført til et vægttab fra 21 kg til 15 kg.

 

Da jeg afleverede Bes hos Fristrup Dyrepension om aftenen d. 25.10., blev det aftalt, at de skulle kontakte min søster, Lisbeth Rønnow, Aabybro, hvis der tilstødte Bes noget. Fristrup Dyrepension fik min søsters navn, adresse og telefonnummer.

 

Hende havde Fristrup Dyrepension heller ikke fundet det nødvendigt at orientere.

 

Fristrup Dyrepensions forsømmelse ser jeg som et stort svigt af det ansvar, jeg har lagt i deres hænder og betalt for.

 

Det gør mig meget ulykkelig, at Bes har lidt så meget, mens den har været hos Fristrup Dyrepension, der naturligvis frasiger sig ethvert ansvar (og ligefrem tyr til usandheder i samme forbindelse). Det er utilgiveligt!

 

Kan det være rigtigt, at vi hundeejere ingen rettigheder har, fordi der ikke findes regler eller krav, som fungerende dyrepensioner SKAL leve op til?

 

Dyrlægerne har heller ingen myndighed til at få dårligt fungerende dyrepensioner lukket.

 

jeg har et stort ønske om, at denne historie bliver kendt og kan medvirke til, at der fremover stilles krav til dyrepensioner, så man, hvis disse krav ikke bliver overholdt, kan lukke pensionerne.

 

 

Dorte Kvist

 

 

PS: Jeg har dybtgående skriftlig erklæring fra min dyrlæge på Biersted Dyrehospital.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

28.12.2011.

 

I skrivende stund ligger Bes og sover ved siden af mig - igen sund og rask. Fristrup Dyrepension frasagde sig ethvert ansvar - de havde ikke opdaget, at hunden var syg før 3 dage, inden jeg kom hjem.

 

Dyrepensionen bliver passet af et ægtepar, der nu begge har fuldtidsarbejde samt stort hus og børn, der kræver opmærksomhed. Hvor meget tid er der så mon til at lufte dyrene?

Hvor

Link til indlæg
Del på andre sites

Min beagle dødssyg efter ophold hos Fristrup Dyrepension.

 

Kan det være rigtigt, at vi hundeejere ingen rettigheder har, fordi der ikke findes regler eller krav, som fungerende dyrepensioner SKAL leve op til?

 

Dyrlægerne har heller ingen myndighed til at få dårligt fungerende dyrepensioner lukket.

 

jeg har et stort ønske om, at denne historie bliver kendt og kan medvirke til, at der fremover stilles krav til dyrepensioner, så man, hvis disse krav ikke bliver overholdt, kan lukke pensionerne.

 

 

Dorte Kvist

 

 

PS: Jeg har dybtgående skriftlig erklæring fra min dyrlæge på Biersted Dyrehospital.

 

Øv dette er bare ikke iorden.... stakkels hund;(

Der er sørme krav der skal overholdes for at have pension af hunde, og den kan lukkes hvis ikke kravene opfyldes.....

Men start med at undersøge om pensionen i det hele taget er godkendt...

Der er så mange der starter pensioner op, og de er ikke godkendte af politiet som loven foreskriver.

Er den det, så kan du undersøge om pensionen overholder kravene som skal til for godkendelse, ellers er der jo mulighed for at politiet kan lukke den

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv dette er bare ikke iorden.... stakkels hund;(

Der er sørme krav der skal overholdes for at have pension af hunde, og den kan lukkes hvis ikke kravene opfyldes.....

Men start med at undersøge om pensionen i det hele taget er godkendt...

Der er så mange der starter pensioner op, og de er ikke godkendte af politiet som loven foreskriver.

Er den det, så kan du undersøge om pensionen overholder kravene som skal til for godkendelse, ellers er der jo mulighed for at politiet kan lukke den

[TABLE]

[TR]

[TD]

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 50%]Lov om hundehold [/TD]

[TD=width: 50%]justitsministeriet_logo.jpg

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%][/TD]

[TD=width: 50%][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Bekendtgørelse om erhvervsmæssig handel med og opdræt af hunde samt hundepensioner og hundeinternater

I medfør af § 18, stk. 2, og § 28, stk. 5 og stk. 9 i dyreværnsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 344 af 13. maj 2005, som ændret ved lov nr. 530 af 6. juni 2007, fastsættes:

Gældende fra d. 1 Januar 2008.

 

 

Kapitel 1 - Anvendelsesområde

 

§ 1. Denne bekendtgørelse omfatter hold af hunde som led i:

1) erhvervsmæssig handel med hunde,

2) erhvervsmæssigt opdræt af hunde, eller

3) erhvervsmæssig drift af hundepensioner eller hundeinternater, derefter dyreværnslovens § 18, stk. 1, 1. og 2. pkt., kun må drives med politiets tilladelse.

Stk. 2. Bekendtgørelsen omfatter dog ikke hundepensioner og hundeinternater, hvor der opstaldes mindre end fire hunde ad gangen.

 

§ 2. Ved erhvervsmæssig handel med hunde forstås i denne bekendtgørelse erhvervelse af hunde med videresalg for øje.

Stk. 2. Ved erhvervsmæssigt opdræt af hunde forstås i denne bekendtgørelse opdræt, hvor der med anvendelse af tre eller flere avlstæver avles tre eller flere kuld hvalpe årligt.

Kapitel 2 - Betingelser for udstedelse af tilladelse m.v.

 

§ 3. En tilladelse til virksomhed omfattet af denne bekendtgørelse kan kun meddeles, hvis virksomheden opfylder kravene i §§ 14-24 og § 26 samt gør det antageligt, at kravene i §§ 7-13, § 25 og §§ 27-29 vil blive opfyldt. Drives erhvervsmæssig handel med hunde uden for fast forretningssted, gælder kravene for det sted, hvor virksomhedens hunde holdes.

Stk. 2. Politiet kan fastsætte vilkår for driften af virksomheden med henblik på at sikre opfyldelse af bestemmelserne i denne bekendtgørelse. Politiet kan indhente en udtalelse fra fødevareregionen, inden sådanne vilkår fastsættes.

 

§ 4. En ansøgning om tilladelse skal indeholde oplysninger om det største antal hunde i virksomheden samt om placeringen og konstruktionen af virksomhedens bygninger og lokaler. Med ansøgningen skal endvidere følge en oversigtsplan, der angiver placeringen af virksomhedens enkelte dele samt målfaste tegninger af bygninger og lokaler.

Stk. 2. Politiet skal i forbindelse med afgørelse om tilladelse besigtige den pågældende virksomhed.

 

§ 5. Tilladelse til virksomhed omfattet af denne bekendtgørelse meddeles skriftligt af politiet med angivelse af tilladelsens omfang, vilkårene og det største antal hunde, der må være i virksomheden.

Stk. 2. Tilladelsen kan tilbagekaldes, jf. dyreværnslovens § 18, stk. 1, 4. pkt., når særlige forhold taler derfor, herunder hvis bestemmelserne i dyreværnsloven, i denne bekendtgørelse eller de for en tilladelse fastsatte vilkår ikke overholdes.

 

§ 6. Udvidelse eller væsentlig ombygning af virksomheden må ikke finde sted uden politiets godkendelse. Bestemmelserne i §§ 3-5 finder herved tilsvarende anvendelse.

Kapitel 3 - Almindelige bestemmelser

 

§ 7. Virksomheden skal sikre hundene forsvarlige forhold således, at hundenes fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov tilgodeses.

§ 8. Kun hunde, der ikke tilføjer hinanden skade, må holdes sammen. Opstår der vedvarende indbyrdes aggressioner eller stress, skal de pågældende hunde adskilles.

 

§ 9. Hunde, som på baggrund af kliniske symptomer eller diagnostisk undersøgelse må antages at lide af smitsomme sygdomme eller parasitangreb, eller hunde, som er under behandling for smitsom sygdom eller parasitter, skal afsondres i et separat rum eller fjernes fra virksomheden og må ikke sælges eller på anden måde overdrages.

Stk. 2. I tilfælde af sygdom eller tilskadekomst skal virksomheden sikre, at hunden om fornødent isoleres, og at pleje iværksættes. Ved alvorlig lidelse, eller hvis hunden ikke hurtigt bedres, skal en dyrlæge straks tilkaldes.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar. Fristrup Dyrepension har eksisteret i flere år, men de sidste gange jeg har hentet Bes, har den været helt "overgearet". Nu kan jeg jo nok regne ud, at det er fordi der er sket en ændring af pasningen. Førhen var kun den ene af ejerne på fuldtidsarbejde, men nu arbejder de begge på fuld tid - og med mindre børn og et stort hjem er det jo nok fristende for svage sjæle at forsømme de umælende. Min genbo fik en syg hund hjem fra Fristrup Dyrepension i juli, og hvad værre er, hendes datters hund døde af ukendt årsag, efter at den blev hentet hjem samme sted fra i oktober.

Jeg har meldt sagen til politiet, som vil kontrollere pensionen efter nytår, men Dyreværnet har ikke reageret på min klage. Det er meget svært at råbe de forskelle instanser op, har jeg opdaget. Nordjyske var heller ikke interesseret i at bringe epispden i avisen.

En stor skam, for vore dyr er jo så ret prisgivede, når vi ikke selv har kontrollen med, hvad der sker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar. Fristrup Dyrepension har eksisteret i flere år, men de sidste gange jeg har hentet Bes, har den været helt "overgearet". Nu kan jeg jo nok regne ud, at det er fordi der er sket en ændring af pasningen. Førhen var kun den ene af ejerne på fuldtidsarbejde, men nu arbejder de begge på fuld tid - og med mindre børn og et stort hjem er det jo nok fristende for svage sjæle at forsømme de umælende. Min genbo fik en syg hund hjem fra Fristrup Dyrepension ijuli, og hvad værre er, hendes datters hund døde af ukendt årsag, efter at den blev hentet hjem samme sted fra i oktober.

Jeg har meldt sagen til politiet, som vil kontrollere pensionen efter nytår, men Dyreværnet har ikke reageret på min klage. Det er meget svært at råbe de forskelle instanser op, har jeg opdaget. Nordjyske var heller ikke interesseret i at bringe epispden i avisen.

En stor skam, for vore dyr er jo så ret prisgivede, når vi ikke selv har kontrollen med, hvad der sker.

Hvorfor aflevere en hund i en pension , hvor genboens hund allerede i juli var afhentet syg?
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar. Fristrup Dyrepension har eksisteret i flere år, men de sidste gange jeg har hentet Bes, har den været helt "overgearet". Nu kan jeg jo nok regne ud, at det er fordi der er sket en ændring af pasningen. Førhen var kun den ene af ejerne på fuldtidsarbejde, men nu arbejder de begge på fuld tid - og med mindre børn og et stort hjem er det jo nok fristende for svage sjæle at forsømme de umælende. Min genbo fik en syg hund hjem fra Fristrup Dyrepension i juli, og hvad værre er, hendes datters hund døde af ukendt årsag, efter at den blev hentet hjem samme sted fra i oktober.

Jeg har meldt sagen til politiet, som vil kontrollere pensionen efter nytår, men Dyreværnet har ikke reageret på min klage. Det er meget svært at råbe de forskelle instanser op, har jeg opdaget. Nordjyske var heller ikke interesseret i at bringe epispden i avisen.

En stor skam, for vore dyr er jo så ret prisgivede, når vi ikke selv har kontrollen med, hvad der sker.

 

Hvordan turde du aflevere din hund der når du kendte til disse frygtelige sager der var sket tidligere på året:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du lan da ikke forestille dig, at jeg kendte noget til de sager før bagefter. Disse mennesker havde ikke foretaget sig noget efterfølgende, så først efter at jeg stod frem, kom det til mit kendskab. Havde jeg da bare vist det!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Har hørt fra en veninde, at hendes mors hund blev passet der sidste år i julen og der var også noget med at den ikke havde det så godt og var mærkelig, da den kom hjem derfra igen..

Men kan ikke lige huske det så tydeligt, hvad det helt præcis var med den.

 

Hvis din hund skal passes en anden gang så prøv guldlund.. den ligger lige imellem åbybro og vadum. Dem har jeg kun hørt godt om!

 

Jeg har samme dyrlæge som dig, og synes hun er rigtig dygtig, så tror helt sikkert på at hun har ret i sin faglige vurdering frem for hvad hundepensionen siger..

Må jeg spørge, hvad fristrup hundepension bortforklarer sig med?

 

Utroligt, at de har kunnet opdage det så tidligt i forløbet og reageret på det ved at gå til en dyrlæge med din hund og så bare slet ikke fortsætte med at behandle hende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er ganske uforståeligt, for min dyrlæge mener, Bes højest har haft 5 gode dage, mens den fik penicillin, og at den derefter har været mere og mere syg - i hvert fald i mindst 20 dage før jeg kom hjem. Fristrup Dyrepension påstår, at de ikke kunne se, at Bes var syg før omkring 3 dage, før jeg kom hjem, og at det så lige så godt kunne vente. Denne påstand afviser min dyrlæge som helt helt usansynlig. Men det kan nok ikke forundre nogen, at mennesker, der er så lige glade med dyr i deres varetægt, også nemt og glat lyver sig fra ethvert ansvar. Det allerværste er, at de nok slet ikke skammer sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er præcis en livmoderinfektion nok netop det mest ofte mærkelige og ofte uforudsigelige ved tæver.

Men her har de konstateret et behov for dyrlæge besøg og behandling og helt uden opfølgning. En tæve mistænkt for dette skal være under meget OBS, fordi det ikke altid viser sig ved flod, da livmodermunden kan være lukket. Så min. 14 dage efter peniccilinkur burde hun være bragt til ultralydscanning. Og før- hvis hun virkede svag, træt, mistede appetit eller andet.

Du er faktisk heldig at hun overlevede dette.

Men da godt nok en traumatisk oplevelse for din hund, som ingen har fortjent.

Har lige selv nu en tæve under mistanke??? så er meget OBS.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit imdlæg.

Ja, at jeg kom hjem i sidste øjeblik er utrolig heldigt. Et hvert menneske burde kunne se, at det var helt galt med Bes, for blodet ligefrem løb ud fra dens skede, så der var i løbet af få minutter var blod overalt. Det var et chok uden lige, og jeg var i forvejen helt rumdt på gulvet efter en 22 timer lang rejse.

At Bes overlevede og har det godt i dag skyldes helt sikkert min helt ualmindelig dygtige dyrlæge, Lotte Larsen, Biersted Dyrehospital.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Det er tungt at komme igennem til myndighederne. Men politiet har omsider fortalt mig, at de vil undersøge forholdene i Fristrup Dyrepension her i januar. Dyreværnet har ikke reageret på min sag, men da de åbenbart ingen myndighed har i sådanne sager, er Hændelsen med Bes nok bare blevet arkiveret skråt.

 

Ligeledes valgte Nordjyske også bare at være tavs, selvom jeg bad om, at jeg måtte få en tilbagemelding fra dem, om de ville bringe sagen i avisen. Andre aviser skulle ellers forsøges, mens sagen stadig var "varm".

 

Jeg mener selv, at denne sag bør komme til offentlighedens kendskab for fremover at virke præventiv.

 

Nu har jeg kun tilbage at prøve sagen i Forbrugerklagenævnet og håber, jeg der må få et positivt resultat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skrækkelig historie, men jeg har altså heller aldrig hørt noget godt om pensionen.

Jeg bor i Aalborg, men det er ingen steder i nordjylland hvor jeg vil aflevere min hund. Der er kun et sted, hvor jeg føler mig helt tryg og tilpas ved at sætte mine hunde i pension og det er Hadsten Hundehotel. Og hvad betyder en lille køretur, når man ved at ens hund har det godt, mens man er på ferie ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Ved godt at det er ved at være en gammel tråd, men jeg hæftede mig lige ved en enkel ting i det første indlæg...

 

Du skriver at dyrlægerne intet kan gøre for at lukke pensionen. Dette er nu kun delvis korrekt. En hundepension skal have "kennelbesøg" hver 3 mdr., hvor tilsynsførende dyrlæge skal kontrolere pensionen. Hvis ikke dette sker kan denne dyrlæge får 5000 kr. i bøde af Fødevarestyrrelsen. Nu ved jeg ikke, hvad der sker, hvis de udfylder en "falsk" tilstandrapport, men jeg er sikker på at det kan give endnu større bøde. Hvis jeg skulle melde denne sag til en myndighed, så vil jeg gøre det til fødevarestyrrelse. De er meget opmærksomme på dyrvældfærdssager lige nu. Jeg vil kontakte dem og rådfører mig med dem. Så kan de også se om der er lavet kontol hos den pågældende pension.

 

Da pensionen ligger i nordjylland er det her du skal henvende dig:

 

Veterinærafdeling Nord incl. beredskab

Sønderskovvej 5

8520 Lystrup

Tlf.: 72 27 69 00

 

Håber det kan bruges til noget :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Så har Forbrugerklagenævnet behandlet sagen om vanrøgt af min Beagle hos Fristrup Dyrepension. Til min overraskelse ville Dyrepensionen gerne indgå forlig og tilbød at betale den halve dyrlægeregning. Udtalelsen fra min dyrlæge, Lotte Pedersen, var så uddyvende, at deres tidligere usandheder ikke kunne holde. Ærlig talt var jeg overrasket over det hurtige sagsforløb - men også glad. Fremover håber jeg for de dyr, der bliver passet hos Fristrup Dyrepension fremover, får en ordentlig pasning. Det tror jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...