Hop til indhold

Vaccination, hvad får i vaccineret mod og hvad bliver tjekket?


tantemaier
 Share

Recommended Posts

Jeg læste for nogle måneder siden i et tidsskrift at det er er hysteri at vaccinere sin hund hvert eller hvert andet år. Har ikke lige givet mig tid til at finde artiklen ordentligt, men har fundet en hjemmeside som har noget lignende..

Pet vaccination warning. Severe adverse reaction to immunization

og her en dansk version, som ikke er LIGESÅ slem som ovenstående, men med ca samme budskab:

Vaccination: Hvert tredje år er nok

 

Når jeg får min hund skal den KUN vaccineres for det, der er nødvendigt. - Jeg læser som sagt også medicin, og har derfor en del farmakologi og immunologi, så har tidligere stillet spørgsmålstegn ved hvorfor i al verden hunde skal vaccineres så ofte. Den lever jo som os mennesker og udsættes ikke for alverdens sygdomme fordi den lever i et kontrolleret miljø - hvorimod jeg bedre forstår at man vaccinerer katte - da de er i større kontakt med vira og parasitter i det fri.

Vi har i vores familie stort set kun hvalpevaccineret og derefter vaccineret ca. hvert 4. år, og har altid haft sunde og raske hunde.

Men jeg er ikke dyrlæge, så jeg er selvfølgelig åben for belæring :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Jeg læste for nogle måneder siden i et tidsskrift at det er er hysteri at vaccinere sin hund hvert eller hvert andet år. Har ikke lige givet mig tid til at finde artiklen ordentligt, men har fundet en hjemmeside som har noget lignende..

Pet vaccination warning. Severe adverse reaction to immunization

og her en dansk version, som ikke er LIGESÅ slem som ovenstående, men med ca samme budskab:

Vaccination: Hvert tredje år er nok

 

Når jeg får min hund skal den KUN vaccineres for det, der er nødvendigt. - Jeg læser som sagt også medicin, og har derfor en del farmakologi og immunologi, så har tidligere stillet spørgsmålstegn ved hvorfor i al verden hunde skal vaccineres så ofte. Den lever jo som os mennesker og udsættes ikke for alverdens sygdomme fordi den lever i et kontrolleret miljø - hvorimod jeg bedre forstår at man vaccinerer katte - da de er i større kontakt med vira og parasitter i det fri.

Vi har i vores familie stort set kun hvalpevaccineret og derefter vaccineret ca. hvert 4. år, og har altid haft sunde og raske hunde.

Men jeg er ikke dyrlæge, så jeg er selvfølgelig åben for belæring :slem:

 

Tusind tak for links - det lyder ikke så godt. Men ... jeg har jo så haft et problem med min kat, fordi hendes vaccine ikke virkede (altså havde dannet antistoffer), og hun fik en virusinfektion, som gik hårdt ud over hendes tænder og tandkød. Så kunne jeg godt tænke mig, at man efter vaccination fik de der blodprøveudtagninger, så man er sikker på, at vaccinen har virket. Det vil jeg tale med min dyrlæge om, for jeg turde ikke vente mere end et år efter det skete for Bowie. Men jeg vil da heller ikke have, at de får allergi eller andet lort af overvaccinering, urgh. Nu er mine hunde jo fra Spanien, så de er ikke vaccineret før de skulle herop og bo, så pt. er de i hvert fald ikke overvaccinerede. Men jeg vil være meget opmærksom på det der fremover, og spørge min dyrlæge til råds omkring muligheder for blodprøver, så vi kun skal vaccinere, når det er nødvendigt. Det årlige helbredstjek holder vi selvfølgelig fast ved. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det heller ikke nødvendigvis overvaccinering med én gang om året, selvom man nogengange kan nøjes med lidt sjældnere.

Hvad skete der da, som ligefrem kunne være dårlig erfaring? Jeg er nysgerrig.

Jeg har haft flere hvalpe som blev alvorligt syge efter vaccinen.. de bruger jo ikke mindre væske til en lille hund end til en stor..

Og i starten fik jeg hvalpene vaccineret mod rabies inden de flyttede. Det gør jeg ikke længere, da jeg to gange har oplevet at de er blevet syge med kramper. Og de kramper er kommet igen året efter da de blev vaccineret igen.

Nu bliver hvalpene (dem der blvier solgt) vaccineret

når de er 10 uger. Så skal de ikke vaccineres før de bliver et år. Dem jeg beholder bliver først vaccineret når de er 16 uger.

Kennelhoste vaccinen bruger jeg slet ikke mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læste for nogle måneder siden i et tidsskrift at det er er hysteri at vaccinere sin hund hvert eller hvert andet år. Har ikke lige givet mig tid til at finde artiklen ordentligt, men har fundet en hjemmeside som har noget lignende..

Pet vaccination warning. Severe adverse reaction to immunization

og her en dansk version, som ikke er LIGESÅ slem som ovenstående, men med ca samme budskab:

Vaccination: Hvert tredje år er nok

 

Når jeg får min hund skal den KUN vaccineres for det, der er nødvendigt. - Jeg læser som sagt også medicin, og har derfor en del farmakologi og immunologi, så har tidligere stillet spørgsmålstegn ved hvorfor i al verden hunde skal vaccineres så ofte. Den lever jo som os mennesker og udsættes ikke for alverdens sygdomme fordi den lever i et kontrolleret miljø - hvorimod jeg bedre forstår at man vaccinerer katte - da de er i større kontakt med vira og parasitter i det fri.

Vi har i vores familie stort set kun hvalpevaccineret og derefter vaccineret ca. hvert 4. år, og har altid haft sunde og raske hunde.

Men jeg er ikke dyrlæge, så jeg er selvfølgelig åben for belæring :slem:

JA vaccinerne til hunde er sikkert lige så "farlige" og fyldt med lort, som til mennesker? Og det er vel dyrlægerne eller producenterne af vaccinen der har bestemt hvor tit det er nødvendigt at vaccinere.. Jo oftere jo flere penge i deres punge
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
JA vaccinerne til hunde er sikkert lige så "farlige" og fyldt med lort, som til mennesker? Og det er vel dyrlægerne eller producenterne af vaccinen der har bestemt hvor tit det er nødvendigt at vaccinere.. Jo oftere jo flere penge i deres punge

 

Ahh, det kommer vist an på dyrlægen. Hos min dyrlæge koster et helbredstjek 490,- - inkl. vaccination 520,-. Og vaccinen i sig selv koster jo altså noget i indkøb, så de par ører hun tjener på vaccinationen er ikke noget, så det gøres altså ikke bare for pengenes skyld hos gode dyrlæger. Helbredstjekket er det essentielle. Når vi indkalder til det hedder det altid "årligt helbredstjek og EVT. vaccination". Sådan skrives det i øvrigt også altid på fortrykte indkaldelseskort til færdigudfyldelse, som de fleste dyrlæger bruger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ahh, det kommer vist an på dyrlægen. Hos min dyrlæge koster et helbredstjek 490,- - inkl. vaccination 520,-. Og vaccinen i sig selv koster jo altså noget i indkøb, så de par ører hun tjener på vaccinationen er ikke noget, så det gøres altså ikke bare for pengenes skyld hos gode dyrlæger. Helbredstjekket er det essentielle. Når vi indkalder til det hedder det altid "årligt helbredstjek og EVT. vaccination". Sådan skrives det i øvrigt også altid på fortrykte indkaldelseskort til færdigudfyldelse, som de fleste dyrlæger bruger.
Men hvad er så grunden til at de anbefaler vaccinationer så tit når det ikke er nødvendigt?

Jeg har hørt om dyrlæger som har anbefalet vaccination når hvalpen er 8, 12 og 16 uger.. og derefter hvert år... Mange dyrlæger anbefaler stadig rabies hvert år.. Til trods for at den er godkendt til at holde i 3 år..Og producenten er endda i gang med at ansøge om at hundene kun skal vaccineres hvert 7 år..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Men hvad er så grunden til at de anbefaler vaccinationer så tit når det ikke er nødvendigt?

Jeg har hørt om dyrlæger som har anbefalet vaccination når hvalpen er 8, 12 og 16 uger.. og derefter hvert år... Mange dyrlæger anbefaler stadig rabies hvert år.. Til trods for at den er godkendt til at holde i 3 år..Og producenten er endda i gang med at ansøge om at hundene kun skal vaccineres hvert 7 år..

 

Det skal jeg ikke kunne sige. Min egen dyrlæge anbefaler to hvalpevaccinationer og lader det være op til folk selv, om de ønsker den hvert år eller hvert andet. Og rabies anbefaler hun kun hvert tredje år. Den eneste grund til at anbefale alm. vaccination hvert år, det er at man ikke altid kan være sikker på, at vaccinen danner antistoffer, og så er man bedre sikret ved hvert år.

 

Der skal nok være dyrlæger, som gør det for pengenes skyld, også hvis de tager mere for selve vaccinationen, men sådanne dyrlæger ville jeg heller ikke komme hos.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...