Hop til indhold

Vaccination, hvad får i vaccineret mod og hvad bliver tjekket?


tantemaier
 Share

Recommended Posts

Når I skal have jeres hunde vaccineret en gang om året, hvad bliver de så vaccineret imod?

Hvad får I dem tjekket for ved det årlige tjek?

 

Jeg mener vi skal have vores Parva vaccineret i år (det er hver 3. år) og så begge måder at vaccinere mod kennelhoste.

 

Hvad skal jeg ellers huske at spørge om og få dem til at tjekke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, tak. Vores bliver vaccineret hvert år, det var bare lige først nu at jeg kom til at tænke på om der er noget specielt jeg skal huske at spørge om. Der har været lidt i de forskellige tråde rundt omkring, men tænkte at jeg ville prøve at samle det lidt her.

 

Hvorfor "kun" hvert andet år? Vi får altid en reminder hvert år, om at det er ved at være tid, så har egentlig aldrig overvejet om mindre kunne gøre det :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg husker er det gængse vaccinationsprogram noget med et år efter sidste hvalpevaccine og derefter hvert 3. år (eller er det hvert 2.?).

 

Min dyrlæge mener at vaccinen mod kennelhoste (næsesprayen) er overflødig, hvis ellers man har en sund hund. Jeg er ikke helt enig, så for en sikkerheds skyld vil Bella få den fremover.

 

Mine forældre bor tæt på grænsen, så derfor får hun også rabies så hun kan være med i bilen når vi køber hele Fleggaard.

 

Og så får hun selvfølgelig et almindeligt sundhedstjek, hvor hun bliver kigget grundigt efter:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Hos min dyrlæge får hundene vaccinen DHPPi+L, som betyder vaccination mod hundesyge (D), hepatitis (H) og parvovirus (P), parainfluenza (Pi) og leptospirose (L). Det er ikke alle, som også vaccinerer mod leptospirose, jeg er glad for, det er med hos os. :-)

 

Og så får mine rabiesvaccinationen ved siden af, selvfølgelig, til hvis vi skal rejse, og de fik den, da de skulle fra Spanien.

Link til indlæg
Del på andre sites

TanteMaier> man kan sagtens vaccinere mindre end hvert år... det afhænger af hvilket vaccinationsprogram hunden er på. Mine bliver vaccineret hvert 3. år, for at de kan deltage i prøver i DK.

 

Kennelhoste vaccineres mine ikke imod - jeg er enig med min dyrlæge i, at det er spild af penge, såfremt man har en sund og rask hund. Plus, odds for at det så lige præcis er den streng af virus du møder ude i den virkelige verden, som din hund bliver vaccineret med, er lille... så man kan sagtens få kennelhoste selvom kræet er vaccineret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fordi en del af det vaccinen er for, dækker i 3 år, og noget andet dækker i 1 år. Nogle dyrlæger mener så, at 3+1=4/2=2, så man kun skal vaccinere hver 2. år og så være fuldt dækket.

 

Det er forskelligt, hvad man ønsker, ligesom der er nogen, der slet ikke vaccinerer. Jeg får vaccineret hvert år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine har altid fået DHPPiL, plus rabies da jeg vil kunne rejse til Sverige. De senere år har de også fået næsevaccinationen mod kennelhoste.

 

Samtidig med vaccinationen bli'r der lyttet til hjerte og lunger, kigget i ører, øjne og mund, samt klemt lidt her og der. Hvis der ellers er andet jeg har gået og tænkt over, så spørger jeg bare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er vi lige kommet hjem fra dyrlægen og det gik fint. Jeg er altid ved at skide en stork, fordi jeg er bange for de finder et eller andet slemt. Der var ikke noget at komme efter. Mollys hjerte er jo ikke for godt, men det har vi en holde-øje-med plan over. Sille skreg ikke da hun fik vaccinen, så det var dejligt. Sidste år hylede hun som en stukket gris :shock:

 

De har fået det dyrlægen kalder den smalle vaccine. De er blevet vaccineret med Duramune DAPPI+L, dvs. Leptospirose og Kennelhoste og så fik de også Bronchi-Shield (den de putter i næsen).

Det er først næste år at de skal have Parvo vaccinen og den brede vaccine.

 

Jeg spurgte om det der med at vaccinere hvert 2. eller 3. år og dyrlægen sagde at det var der nogen af vaccinerne man gjorde det med. Nogle skal dog fornys hvert år, så det er derfor vi får en indkaldelse.

 

Så nu ligger de og putter i sofaen.

Link til indlæg
Del på andre sites

TanteMaier> man kan sagtens vaccinere mindre end hvert år... det afhænger af hvilket vaccinationsprogram hunden er på. Mine bliver vaccineret hvert 3. år, for at de kan deltage i prøver i DK.

 

Kennelhoste vaccineres mine ikke imod - jeg er enig med min dyrlæge i, at det er spild af penge, såfremt man har en sund og rask hund. Plus, odds for at det så lige præcis er den streng af virus du møder ude i den virkelige verden, som din hund bliver vaccineret med, er lille... så man kan sagtens få kennelhoste selvom kræet er vaccineret.

Hundesyge og parvo skal de bare vaccineres for hvert 4 år for at deltage hos DKK, vidste du det? De nadre ting interesserer de sig ikke for og har ingen mening om
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Man skal bare lige huske, at det ikke er altid, vaccinen virker og danner antistoffer (f.eks. derfor man skal have udtaget blodprøver efter rabies til Sverige), derfor er man ikke hundrede procent sikret - og slet ikke, hvis man ikke får det gjort hvert år.

Derudover er et årligt helbredstjek altså en god ide, et år er rigtig længe i et hundeliv. Jeg forstår godt, at man ikke tager alle vaccinationer hvert år, hvis man f.eks. har en hund, som bliver meget syg af vaccinationerne, det bliver nogle. Men helbredstjekket forstår jeg ikke, at nogen springer over.

Og jeg tør ikke selv vente mere end et år mellem vaccinationer, det har jeg prøvet. Og min kat blev syg med en virusinfektion og fik tandproblemer, som krævede tandrens og altid kræver diætfoder fra nu af, noget som vaccinen burde have beskyttet imod, men ikke gjorde - enten fordi den ikke havde virket og dannet antistoffer, eller fordi den ikke havde holdt længere end ét år. Suk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal bare lige huske, at det ikke er altid, vaccinen virker og danner antistoffer (f.eks. derfor man skal have udtaget blodprøver efter rabies til Sverige), derfor er man ikke hundrede procent sikret - og slet ikke, hvis man ikke får det gjort hvert år.

Derudover er et årligt helbredstjek altså en god ide, et år er rigtig længe i et hundeliv. Jeg forstår godt, at man ikke tager alle vaccinationer hvert år, hvis man f.eks. har en hund, som bliver meget syg af vaccinationerne, det bliver nogle. Men helbredstjekket forstår jeg ikke, at nogen springer over.

Og jeg tør ikke selv vente mere end et år mellem vaccinationer, det har jeg prøvet. Og min kat blev syg med en virusinfektion og fik tandproblemer, som krævede tandrens og altid kræver diætfoder fra nu af, noget som vaccinen burde have beskyttet imod, men ikke gjorde - enten fordi den ikke havde virket og dannet antistoffer, eller fordi den ikke havde holdt længere end ét år. Suk.

Fra den 1 januar skal man ikke længere have taget blodprøve for at tage til Sverige..

Jeg vaccinerer ikke mere end nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Fra den 1 januar skal man ikke længere have taget blodprøve for at tage til Sverige..

Jeg vaccinerer ikke mere end nødvendigt.

 

I know - det var også mere for at pointere, at grunden til, de skal have taget blodprøven er at være sikker på, at vaccinen har virket, altså dannet antistoffer. Har den ikke det, så er man jo ikke garderet imod noget som helst. Og med de almindelige vacciner tager man ikke blodprøver for at være sikker. Derfor tør jeg ikke vente flere år - af dårlig erfaring.

Link til indlæg
Del på andre sites

I know - det var også mere for at pointere, at grunden til, de skal have taget blodprøven er at være sikker på, at vaccinen har virket, altså dannet antistoffer. Har den ikke det, så er man jo ikke garderet imod noget som helst. Og med de almindelige vacciner tager man ikke blodprøver for at være sikker. Derfor tør jeg ikke vente flere år - af dårlig erfaring.
Og jeg tør ikke overvaccinere - af dårlig erfaring :-D
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Og jeg tør ikke overvaccinere - af dårlig erfaring :-D

 

Nu er det heller ikke nødvendigvis overvaccinering med én gang om året, selvom man nogengange kan nøjes med lidt sjældnere.

Hvad skete der da, som ligefrem kunne være dårlig erfaring? Jeg er nysgerrig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...