Ascha Skrevet August 16, 2008 Rapporter Share Skrevet August 16, 2008 (rettet) Så har jeg været en tur i Kolmården og opleve ulve på ret tæt hold. En oplevelse jeg ikke ville være foruden, selvom jeg nok alligevel fik en lille snert af øv, med hjem også. Vi var fire tøser som var rejst derop sammen og spændingen var ulidelig da dyrepasseren guidede os hen til bagsiden af indhegningen. Vi skulle ind til gruppen af unge ulve (skandinavisk ulv) som var født sidste år og bestod af 4 hanner og 3 tæver, som var sammensat af 3 forskellige kuld. Først skulle vi lige vide hvordan og hvorledes. Alle løse dele skulle lægges i en kasse (kamera og video var tilladt at tage med på eget ansvar) men hvis ulvene tog dine ting så måtte du ikke gøre noget for at få dem tilbage. Man måtte ikke have regntøj på, hårelastikker, briller, pelskraver mm. og alt hvad der dinglede skulle helst væk. Vi fik at vide at ulvene godt kunne være lidt pågende de første 10-15 min. og at vi bare skulle forholde os roligt, så skulle Cecilie (vores guide) nok sørge for, at vi ikke kom noget til. Vi skulle bare gå roligt hen og sætte os på nogle sten (5 meter indenfor hegnet), for ellers kunne vi blive nappet i bagen, væltet osv. Vi skulle holde vores hænder på ulvens brystkasse, når den slikkede os i ansigtet, for ellers ville den kunne "vaske" os med hele dens vægt, og det kunne gøre ondt. Desuden måtte vi ikke nærme os ulve der var gået væk og havde lagt sig ned. Sjovt nok kom der ikke nogen forbud mod at se ulvene direkte i øjnene, eller jeg hørte det ihvertfald ikke. Måske det havde noget med deres unge alder at gøre??. Godt så, reglerne var gennemgået og vi stod nu foran en låge der åbnede ind til en rimelig stor indhegning i et meget kuperet terræn med store klipper og grantræer og vi opdagede hurtigt hvor godt ulve falder ind i deres omgivelser. Var de meget mere end ti meter fra dig kunne du kun se dem hvis de rørte på sig. Endelig var det tid til at spændingen skulle udløses og Cecilie fløjtede et par gange,... og så kom de. De stod ude på den anden side af den inderste låge og logrede som en flok familiehunde. Det fandt vi så ud af at de ikke var, da porten blev åbnet. Det var dårligt at man kunne komme hen til de sten vi havde fået at vide at vi skulle sætte os på og lynhurtigt blev to af mine veninder genstand for ulvenes nysgerrighed. De blev tygget i, så de havde blå mærker på armene bagefter og på et tidspunkt havde en ulv min venindes hoved helt inde i gabet (det blev næsten lidt for voldsomt) og Cecilie måtte tage fat i dampbarnet, som hun kaldte ham, og knurre af ham. Det var sjovt at se når Cecilie blev nødt til at afbryde ham. Han var nr. 3 på ranglisten og var den mest ihærdige til at kravle op ad "rangstigen", så hver gang der var optræk til ballade kom den øverst rangerede ulv og hjalp Cecilie og gik også ofte imellem de to. Dampbarnet var blevet opfostret sammen med en schæfertæve og Cecilie var lidt bekymret over om han kunne få kæmpet sig helt til tops i flokken. Det ønskede de absolut ikke skulle ske, for han var ikke særlig harmonisk. Jeg følte mig ret overset, for mig gad de dårligt at se på. De kom lige hen og snusede, slikkede mig forsigtigt i ansigtet og så var de væk igen. Og jeg sad ellers og så ret venlig ud syntes jeg. På et tidspunkt var der en hunulv der begyndte at gnide sig op ad hende der havde haft hovedet inde i gabet på "dampbarnet". Cecilie sagde at ulvene måske godt kunne lide hendes parfume eller shampoo og at de sommetider så den adfærd. Vi havde helt forskellige oplevelser derinde. Jeg hæftede mig hurtigt ved at ingen så direkte på mig, lige på nær igennem kameralinsen. (Det var forøvrigt ikke nemt at tage billeder for hver gang man tog kameraet frem, skulle de jo hen og smage på det og de var ret hurtige ). De andre tøser havde ikke lagt mærke til, at der var ret stor forskel på måden fremmede hunde og ulvene tog øjenkontakt til dem på (kludret sætning men jeg håber den kan forstås). Jeg må vist til at arbejdet lidt med mit kropssprog og mine signaler. I det første kvarter så vi kun 6 ulve. den 7. holdt sig væk og jeg var vist den eneste, der fik hilst på ham. På et tidspunkt da jeg var lidt væk fra de andre kom han forsigtigt hen og snusede til mig bagfra. Ganske kort fik jeg lige lov til at røre ham. Jeg kan ikke sige mig fri for at have ondt af den lille fyr, for efterhånden faldt der ro over flokken og en af mine veninder spurgte om Cecilie kunne få flokken til at hyle. Det fik sat gang i leg, der pludselig udmundede i et angreb på omegaulven. Det var næsten ikke til at bære men Cecilie sagde at dyrepasserne aldrig blandede sig i deres indbyrdes rangorden og at det jo var naturligt. (Den diskuterede vi så lige på vej hjem i bilen og blev ikke helt enige.) Omega blev skadet og humpede rundt på 3 ben resten af den tid vi var derinde. Jeg ved at sådan noget sker men kunne absolut godt have været den oplevelse foruden. Vi blev beroliget med at dyrepasserne ville gå ind senere og se på ham. Hvis Cecilie gjorde det alene var der risiko for at hun kunne sætte gang i det, en gang til. Alt i alt var det en spændende oplevelse og jeg ville gerne sætte billeder ind, hvis jeg kunne (selvom det ikke blev til ret mange gode). Jeg får en ny pc om et par uger, så må vi se om det kan lykkes. Redigeret August 16, 2008 af Ascha 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst snevinter Besvaret August 16, 2008 Rapporter Share Besvaret August 16, 2008 Sikke en oplevelse! Fik i snakket en del med personalet eller var det mest oplevelsen man fik? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret August 16, 2008 Rapporter Share Besvaret August 16, 2008 Sikken en oplevelse! Jeg "var med" hele vejen i din beskrivelse for jeg har været deroppe to gange, så jeg kunne se det hele for mig. 7 ulve i den indhegn virker af meget! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret August 16, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 16, 2008 Sikke en oplevelse! Fik i snakket en del med personalet eller var det mest oplevelsen man fik? Cecilie fortalte om en masse ting derinde, men jeg var ikke i stand til at høre ret meget efter. Man kunne nok have fået svar på en masse spørgsmål, men jeg havde ikke tid i mit hoved til at stille dem mens vi var derinde. Dog fik vi hørt en del til og fra opsamlingsstedet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret August 16, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 16, 2008 Sikken en oplevelse! Jeg "var med" hele vejen i din beskrivelse for jeg har været deroppe to gange, så jeg kunne se det hele for mig. 7 ulve i den indhegn virker af meget! Ja, man skal have det med, synes jeg, og er da ikke i tvivl om at jeg vil huske den oplevelse resten af mit liv,... men jeg skal ikke derop igen, det er jeg nok for sødsuppeagtig til. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret August 16, 2008 Rapporter Share Besvaret August 16, 2008 Det var da noget af en oplevelse :blink: Kan godt forstå du slet ikke havde tid til at høre efter Noget må du da have udstrålet siden den mest tilbageholdne kom og snuste til dig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret August 16, 2008 Rapporter Share Besvaret August 16, 2008 Det lyder helt vildt spændende, og hvor er du god til at fortælle. Glæder mig til at se billeder :blink: Lyder som noget jeg godt kunne tænke mig engang. Hvor lang tid var i afsted og hvad koster sådan en tur til det svenske land? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
a9 Besvaret August 16, 2008 Rapporter Share Besvaret August 16, 2008 Sikke en spændende oplevelse jeg er slet ikke spooooor misundelig selvom jeg nok ville være kommet til at tude, da omega ulven fik en omgang af de andre :megaked: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret August 16, 2008 Rapporter Share Besvaret August 16, 2008 Sikke en spændende oplevelse jeg er slet ikke spooooor misundelig selvom jeg nok ville være kommet til at tude, da omega ulven fik en omgang af de andre :megaked: Jeg syntes jeg begynder at tro at a9 slet ikke er så hård som jeg troede Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret August 16, 2008 Rapporter Share Besvaret August 16, 2008 Det lyder helt vildt spændende, og hvor er du god til at fortælle. Glæder mig til at se billeder :blink: Lyder som noget jeg godt kunne tænke mig engang. Hvor lang tid var i afsted og hvad koster sådan en tur til det svenske land? :5up: Og hvor bestiller man henne? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
a9 Besvaret August 16, 2008 Rapporter Share Besvaret August 16, 2008 Jeg syntes jeg begynder at tro at a9 slet ikke er så hård som jeg troede Hvad mener du med hård :hmm: :blink: Jeg er blød som smør i solen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret August 16, 2008 Rapporter Share Besvaret August 16, 2008 Jeg er blød som smør i solen Ja det har jeg så fundet ud af :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst T_Martinsen Besvaret August 16, 2008 Rapporter Share Besvaret August 16, 2008 Øj hvor spændende. Jeg gad bare rigtig godt, at komme til at opleve ulve sådan IRL. Jeg forstår dog godt, at der er lidt af det, du kunne være foruden Jeg glæder mig til billeder. :banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret August 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 17, 2008 Det lyder helt vildt spændende, og hvor er du god til at fortælle. Det var det bestemt også, og tak. Glæder mig til at se billeder :blink: Jeg kommer nok til at skal have noget hjælp men det plejer jo ikke at være et problem herinde. Lyder som noget jeg godt kunne tænke mig engang. Det er absolut anbefalelsesværdigt. Hvor lang tid var i afsted og hvad koster sådan en tur til det svenske land? Der er ca. 450 km fra Helsingborg, så det er en lang tur. Det kom til at koste ca. 1100 kr. (omregnet til danske) og det inkluderede en times besøg hos ulvene, 1 overnatning på vandrehjem (det lå lige udenfor parken. Vi var dog kun 4 til at dele prisen for et 6-mands rum), indgang til dyreparken, safariparken og seaworld (begge dage). Desuden er der så udgifter til benzin og færge eller bro, så man kan ikke sige at det er helt billigt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret August 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 17, 2008 :5up: Og hvor bestiller man henne? Ih, hvor er jeg glad for at I stiller disse spørgsmål. Jeg kom først til at tænke på, at jeg havde glemt noget, efter jeg havde startet tråden under råd og tips. :stupid: Man kan få nærmere oplysninger ved at gå ind på www.kolmarden.com eller ringe til: 011-24 90 00 og så landekoden som vist er 0046 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Nollike Besvaret August 17, 2008 Rapporter Share Besvaret August 17, 2008 He he, her har man jo så liiiige en banefordel.... For du tager selvfølgelig kameraet med i sommerhus så jeg kan se billederne ik'???? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret August 17, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 17, 2008 He he, her har man jo så liiiige en banefordel.... For du tager selvfølgelig kameraet med i sommerhus så jeg kan se billederne ik'???? Naaaaah!. Jeg tog billeder med Lisbeths kamera.*GGG* Men okay, jeg fik da lige nogle dårlige på min egen mobil og dem kan du da godt få lov til at se. Er der forresten nogen der kan forklare mig hvorfor der er forsinkelse på alle digitale kameraer?... for det er godt nok ikke særlig smart, når man lige skal fange "øjeblikket". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret August 17, 2008 Rapporter Share Besvaret August 17, 2008 Naaaaah!.Er der forresten nogen der kan forklare mig hvorfor der er forsinkelse på alle digitale kameraer?... for det er godt nok ikke særlig smart, når man lige skal fange "øjeblikket". Fortæl mig lige om det.. kan du ikke bruge videofunktionen og så klippe billeder derfra? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Gucci Besvaret August 17, 2008 Rapporter Share Besvaret August 17, 2008 Er der forresten nogen der kan forklare mig hvorfor der er forsinkelse på alle digitale kameraer?... for det er godt nok ikke særlig smart, når man lige skal fange "øjeblikket". Du er nok nødt til at anskaffe dig et digitalt spejlrefleks kamera så Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts