Hop til indhold

Renlighedstræning.

Gæst B_Jessen
 Share

Recommended Posts

Gæst B_Jessen

Hej alle.

Nu er der kun en uge til vi skal ud og hente vores lille hund :banan:Det bliver rigtig godt!! :lun:Jeg tror vi har styr på hvordan vi skal klare renlighedstræningen i dagtimerne, sådan efter spisning, leg og når han vågner, men hvad med om natten? Vågner han selv når han skal tisse, eller skal vi vække ham? Jeg synes at jeg har læst noget om at hvalpe kun må holde sig få timer, eller går deres blære istykker, men jeg har også læst at når en hvalp sover, skal den have lov til at sove ellers forstyrre det dens udvikling! Skal vi bare satse på at han vågner når han skal ud?

Fortsat god søndag

Bente

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg 'frygter' lidt det samme når det bliver min tur til at have hund.. Har haft hvalp tidligere, men kan simpelthen ikke huske hvad faen vi gjorde om natten - og han var renlig på en uge!

Jeg har læst mig frem til at det skulle være en udmærket idé at have kurven stående ved siden af sin seng det første stykke tid - og lægge nogle aviser nede foran, for sandsynligheden for at du så vågner når vapsen begynder at rumstere på sig og træder ud på avisen vil vække dig, og så kan du skynde dig ud med den - men om det fungerer i praksis skal jeg ikke kunne sige..

Men jeg tror at det er en fremgangsmåde jeg vil bruge - og måske de første 2-4 nætter stille mit ur til en hang hver 3 time og vimse ud med vaps 'bare lige for en sikkerheds skyld' :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvor jeres hvalp skal sove? Min sover i min seng, og så vågner jeg automatisk når han prøver at komme ned for at tisse - de vil nemlig ikke tisse der hvor de sover. Det er efter min mening en fin ordning, og han sov igennem allerede fra 11 uger.

Hvis hvalpen sover et andet sted, må I nok acceptere natlige uheld på gulvet den første tid. Jeg ville i hvert fald ikke vække hvalpen - det er aldrig en god idé at vække en sovende hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad gør opdrætter?

Hvis nu hvalpen har et bestemt mønster, så kan I jo sætte vækkeuret til at ringe, omkring den tid hvor h*n plejer at skulle ud, hvis ikke hvalpen selv giver lyd. Hvis hvalpen selv giver lyd, så er det bare med at være hurtig ude af sengen ;-)

Får hvalpene ud og holder pinligt rent i hvalpegården, så deres naturlige trang til renlighed ikke ødelægges

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene.

Han skal sove i sin lille kurv ved siden af vores seng, så vi skulle jo gerne kunne høre når han vågner :-) Jeg ved helt ærligt ikke hvad oprdætter har gjort, men det vil jeg da helt sikkert spørge efter når vi henter ham, og så fortsætte hvad de har sat igang.

Hilsen Bente

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bernerfan

Nu står jeg jo faktisk lige midt i alt det der med renlighedstræning osv., og jeg har indtil nu sovet på en madras ved siden af Basils seng - når han så vågner, piber han og puffer til mig, og så går vi ud og tisser. Den første nat var RIGTIG hård, for der ville han ud at tisse hver anden time og ville slet ikke falde til ro bagefter + det var en uvant oplevelse for mig at skulle sove på gulvet i køkken-alrummet, men allerede den anden nat fandt vi et "system"... Nu sover Basil mellem 3½ og 4½ time og forlanger så at komme ud at tisse. Når han har tisset, sover vi igen mellem 3 og 3½ timer, og så op igen. Det er hårdt... men lige til at holde til. ;-)

I nat prøver jeg så for første gang at rykke min madras ind i rummet ved siden af... meningen er jo, at han skal lære at sove selv, så jeg kan komme op i min egen seng igen på et tidspunkt. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...
Gæst Miamariah

Jeg står og skal have hvalp i næste mrd. - til den 9. Januar!

Mine bedste erfaringer med sådan noget, er at det virker bedst, når hvalpen er oppe i sengen, for som der allerede er blevet nævnt, så bryder de sig ikke om at tisse der hvor de sover. Jeg ville vågne hvis han begyndte at hoppe rundt, og skynde mig ud med ham, og så er det at blive ved med at rose hvalpen, når den tisser udenfor, så den ved at det er det rigtige. Jeg er ikke så nervøs faktisk, var det meget i starten, inden jeg havde fundet hvalpen dog!

Der er skræk historier over alt, men hunde som aldrig bliver stue-rene osv... Jeg var skrækslagen.. Men det kommer an på ejeren, det er hvad jeg mener om det nu, har man overskudet og roser man når det går godt, så skal det nok lykkedes!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle og glædelig bag-jul og godt nytår.

Vi har haft Dirch i 5 dage nu og det hele går bare super godt. Han sover i sin lile kurv ved siden af vores seng, han kommer med en lile lyd når han vågner. Han er rigtig lang tid om at vågne, han skal både strække sig og gabe inden han rejser sig :roll:, så vi har mere end rigelig tid til at komme i tøjet og komme nedenunder så han kommer ud og tisse. Han sover ca 3,5 timer af gangen, og i løbet af dagen er han begyndt selv at gå hen til bryggersdøren og markere at han vil ud, så det er vi super glade for at det er gået så nemt. :banan: Den eneste lidt trælse ting vi har lavet var at vi igår fik besøg, af nogle med 2 børn som selvfølgelig legede med ham - hvad de jo også gerne må - vi fik bare ikke stoppet legen i tide, så han var helt rundt på gulvet igår aftes, ville ikke sove eller spise eller gå på toilettet udenfor. Det var lidt synd for ham, men vi blev da en oplevelse klogere. Idag virker han "helt normal" igen :lun:

Godt Nytår Bente

Link til indlæg
Del på andre sites