Hop til indhold

dårlig mave?


Gæst Winkybly
 Share

Recommended Posts

Gæst Winkybly

Er der nogle der har forslag til hvad jeg kan gøre her?

 

Det startede i torsdags at Kiwi's afføring var slimet og klart, kun en lille smule almindelig puha i mellem. Vi tænkte "hun har nok fået spist et eller andet da vi var ude og gå tur" og tænkte ikke videre over det men holdte bare øje med hende. Fredag formiddag lavede hun så igen og det var helt normalt. kun en lille smule tyndt, men ikke meget. Så troede det var gået over. Her til aften (lørdag) gik hun så ud på badeværelset og lagde 2 helt tynde klatter på gulvet. Det var kun lugt og farve der gjorde at man kunne se hvad det var. Så Kiwi har altså fået reddet sig en gang dårlig mave.

 

Det skal lige siges at hun ingenting har lavet når vi har været ude og gå andet end at tisse, men gør kun når hun kommer hjem igen ude på badeværelset. Hun får ikke skæld ud når det sker, vi tørrer bare op og siger ikke noget til hende omkring det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 76
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Dårlig mave kan virkelig smitte blandt hunde - har jeg fået fortalt af min dyrlæge, da jeg en gang ringede fordi hunden havde haft dårlig mave et par dage. I stil med størstedelen af hundene i området. Så ganske som os kan der være tale om noget virus, og altså ikke forårsaget af noget der er spist.

 

Hvis maven har det rigtig dårligt ville jeg i et døgns tid nøjes med at give rigeligt med A38. Ellers (og efterfølgende til løsningen med A38) ville jeg gå over til at fodre med ris og kylling.

 

Hvis det ikke går over i løbet af et par dage (og nu har du allerede givet hende lidt tid at løbe på, så ville måske sige at du skulle give det til mandag) ville jeg kontakte min dyrlæge. Hvis der er blod i afføringen ville jeg kontakte dyrlæge straks - også selvom det ikke nødvendigvis er andet end irritation der giver dette.

 

Om man kan give menneskemedicin som imodium ved jeg intet om - kun at man som hovedregel ikke bruger menneskemedicin til dyr (nå, ja og omvendt :blink:).

 

God bedring med vuf.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Winkybly

Ok, så er det jo højst sandsynligvis en virus der er i luften. Vi har utrolig mange hunde i området så det lyder da til at være den mest logiske forklaring. synes nemlig ikke at have set hende spise noget, er meget opmærksom om hvad hun propper i munden når vi går med hende. Så snart hun stopper for at snuse tjekker vi lige stedet for ting og sager der ikke må tages i munden.

 

Om maven er rigtig dårlig er lidt svært at sige, for som jeg beskrev så var den ene dag rigtig dårlig, så blev den bedre også tilbage til dårlig igen. Så jeg prøver med noget A38 i dag og ser hvordan det ser ud i morgen. Er den stadig skidt må jeg ringe til Doktor Dyr.

 

Der er ingen blos i hendes afføring. den er bare meget tynd. Så det hedder som sagt A38 i dag også hvis det ikke hjælper tager jeg ned til dyrlægen med hende. :-)

 

Nu kunne jeg så heller aldrig drømme om at give hende menneske medicin. hihi... ville nok også selv have det skidt med at få vovsemedicin :lol:

 

Mange tak for det hurtige svar :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ina - slettet bruger

Hejsa

Min yngste beagle har også været smittet med omgangssyge. I vores område florerer der i øjeblikket omgangssyge blandt hunde. Oscar startede også med tynd/dårlig mave, senere opkast og blodig afføring. Det har stået på i cirka tre uger nu. Hans mave er i orden, men han "renser" stadig ud ved at have lidt opkast som han fremkalder med store mængder græs.

Min ældste beagle Charlie har også haft det men det varere "kun" en uge med ham.

Lad være at give din hund A-38 det kan irritere slimhinden i mavesækken, i stedet kan man give lidt tynd suppe så hunden får noget væske. Ellers er ris og kogt kylling det bedste indtil maven går i orden.

God bedring til jer begge.

Hilsen Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Ændrer min udtalelse en smule, efter at have læst lidt ekstra på lektien på netdyredoktor.dk:

 

"Men hvis diarre fortsætter, skal du faste hunden i et døgn. Mave-tarmkanalen kommer nemlig meget nemmere og hurtigere i orden, når hunden ikke samtidig skal fordøje føde. Efter et døgn kan du begynde at give den skånekost, som du kan købe som tørfoder eller dåsemad hos dyrlægen. En anden mulighed kan være at give hunden ris, spagetti, pasta og lyst brød, syrnede mælkeprodukter og lyst magert kød (f.eks. kylling, kalkun, torsk, sej m.m.). Giv hunden skånekost i tre dage."

 

Så der burde ikke være noget galt med at give A38 - men der skal nok fastes et døgns tid inden som det er anbefalet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Winkybly

Jeg har købt en liter A38 i dag som hun får lidt af i aften. Hun har haft adgang til mad hele dagen, men har ikke rigtig spist noget. Og har heller ikke pøllet på noget tidspunkt. Så ved ikke helt hvordan det ser ud med maven i dag.

Så nu venter jeg til i aften og ser om hun får lavet noget i mellemtiden.

 

Hun virker ikke påvirket af maven og har ikke gjort det på noget tidspunkt. Jeg har haft trukket hende alle steder der trykkes kan på maven og hun lægger sig bare om på ryggen og laver mig fortsætte. Så ondt har hun ihvertfald ikke. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har købt en liter A38 i dag som hun får lidt af i aften. Hun har haft adgang til mad hele dagen, men har ikke rigtig spist noget. Og har heller ikke pøllet på noget tidspunkt. Så ved ikke helt hvordan det ser ud med maven i dag.

Så nu venter jeg til i aften og ser om hun får lavet noget i mellemtiden.

 

Hun virker ikke påvirket af maven og har ikke gjort det på noget tidspunkt. Jeg har haft trukket hende alle steder der trykkes kan på maven og hun lægger sig bare om på ryggen og laver mig fortsætte. Så ondt har hun ihvertfald ikke. :-D

 

Da vores hvalp var ca. 4 md. fik hun sådan en omgang dårlig mave, som du beskriver.

Humøret og appetitten fejlede ikke noget, men hun kunne ikke holde på afføringen.

Efter råd fra dyrlægen lavede jeg skånekost til hende af lidt ris og meget vand, der kogte i et par timer, så risen var kogt næsten helt ud.

Jeg blandede det med lidt torskerogn og det var det eneste hun fik at spise - 3 - 4 gange om dagen i en uges tid. Derefter går man langsomt over til den normale mad igen. Samtidig fik hun noget pasta fra dyrlægen til at kurere maven - kan ikke huske hvad det hed.

Og hun blev helt fin igen - i løbet af den uge.

 

Jeg har kun én bemærkning til det - pas på ! Hun blev simpelthen så vild med det risengrød, at der virkelig skulle tilvænning til det "normale" mad igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Winkybly

hun har fået noget A38 i dag som hun lapper i sig. Det er hun meget glad for. Så nu må vi se hvordan hendes mave har det når hun besørger (for at sige det pænt) igen.

 

I morges havde hun lavet på et håndklæde og det så nu meget ok ud. og i går altes også. Det var godt nok 3 gange lige efter hinanden hvor det hed. ok, blødt, næsten flydende. Men håber at A38 hjælper ellers hedder det ris og kylling. Også dyrlægen hvis det heller ikke virker :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ina - slettet bruger
hun har fået noget A38 i dag som hun lapper i sig. Det er hun meget glad for. Så nu må vi se hvordan hendes mave har det når hun besørger (for at sige det pænt) igen.

 

I morges havde hun lavet på et håndklæde og det så nu meget ok ud. og i går altes også. Det var godt nok 3 gange lige efter hinanden hvor det hed. ok, blødt, næsten flydende. Men håber at A38 hjælper ellers hedder det ris og kylling. Også dyrlægen hvis det heller ikke virker :)

 

Husk i så fald med A-38 at den ikke må være kold, altså direkte fra køleskab. Det kan hundene slet ikke tåle, så tilsæt altid varmt vand

Ina

Redigeret af Ina
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg plejer selv at give Silke to paraghurt tabletter 3 gange i døgnet hvis hun får lidt diarre.

 

Men hvis du ikke vil give menneskemedicin til din hund, så kan du købe Zoolac, som indeholder det samme som Paraghurt. ZooLac kan bruges af alle dyr.

 

A38 er osse godt........... Hvis man kan få hunden til at spise det...:???:

 

A38 indeholder den samme type mælkesyrebakterier som der er i ZooLac og i Paraghurt.

Det kan bare være nemmere at få et par centimeter pasta eller to piller i hunden end en kvart liter A38.

 

----Men når hun godt kan lide A38, så skal hun nok blive hurtig rask..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Winkybly

Grunden til jeg sagde at jeg aldrig kunne finde på at give menneskemedicin til dyr er nu mere fordi jeg faktisk troede at de ikke kunne tåle det. Men nu hvor jeg ved de kan så kan jeg da godt finde på at gøre det :-)

 

Der er skam ingen problemer ved at få hende til at spise A38. Det er blandet op med almindelig tørfoder som bliver blødt i det. Og hun lapper det i sig. hehe...

Det er også ligesom hendes mave har det bedre nu. Hun har ihvertfald lige lagt sit varemærke på gulvet og det så helt fint ud. Dog stadig lidt tyndt, men slet ikke så samme måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Winkybly
Husk i så fald med A-38 at den ikke må være kold, altså direkte fra køleskab. Det kan hundene slet ikke tåle, så tilsæt altid varmt vand

Ina

 

Ok det vidste jeg så ikke. Det har hun fået, men hun har altså ikke taget skade af det. det er også kun en gang hun har fået det. Men så ved jeg det ihvertfald nu til næste potion . Tak *S*

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv plejer jeg bare at lade det stå uden for køleskabet lidt tid inden det skal serveres for at det bliver tempereret.

 

Tror måske det er for tidligt at putte foder i. Det er meget at skulle fordøje hvis maven ikke er på plads. Især hvis det ikke er rigtig opblødt.

 

Jeg plejer når jeg skal opbløde tørfoder, at hælde kogende vand over. Det opbløder det hurtigt, men er selvfølgelig et stykke tid om at dampe af. Derfor kan man efter et kvarter godt tage A38 direkte fra køleskabet, da maden stadig har varme nok til at afgive rigeligt til den kolde A38.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Winkybly
Selv plejer jeg bare at lade det stå uden for køleskabet lidt tid inden det skal serveres for at det bliver tempereret.

 

Tror måske det er for tidligt at putte foder i. Det er meget at skulle fordøje hvis maven ikke er på plads. Især hvis det ikke er rigtig opblødt.

 

Jeg plejer når jeg skal opbløde tørfoder, at hælde kogende vand over. Det opbløder det hurtigt, men er selvfølgelig et stykke tid om at dampe af. Derfor kan man efter et kvarter godt tage A38 direkte fra køleskabet, da maden stadig har varme nok til at afgive rigeligt til den kolde A38.

 

Hun har ingen problemer med at spise ren tørfoder. Hendes appetit har hele tiden været der. Det er derfor vi har puttet tørfoder direkte i også rørt rundt. Efter kort tid er det helt blødt. hendes mave har det også bedre nu.

Som sagt er det godt nok stadig meget blødt, men det er fast nu. Så det har hjulpet en hel del.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Zoolac, som Birgitta også skriver om, er et vidundermiddel hvis de har vrøvl med maven, men A38 er også fint. Herudover skal du være opmærksom på, at hun får rigeligt at drikke, for de taber mere væske, når de har tynd mave, end når det er fast.

 

Første tegn på lidt blod i afføringen, så er det afsted til dr. dyr, men det har hun jo gudskelov ikke haft. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Winkybly
Zoolac, som Birgitta også skriver om, er et vidundermiddel hvis de har vrøvl med maven, men A38 er også fint. Herudover skal du være opmærksom på, at hun får rigeligt at drikke, for de taber mere væske, når de har tynd mave, end når det er fast.

 

Første tegn på lidt blod i afføringen, så er det afsted til dr. dyr, men det har hun jo gudskelov ikke haft. :-)

 

Ja har hørt om det der zoolac da min kat havde maveproblemer. Men aldrig nogensinde om jeg vil give mine dyr det. Kun hvis det er HØJST nødvendigt og der bare ikke er nogen anden udvej. Så skal de selvfølgelig have det.

Men når noget har så mange (godartede) bakterier i sig at det selv kravler ud af tuben... ja så står jeg altså af.... :lol:

 

Det har hun ikke haft nej. Selvom det er klamt så tjekker jeg det hvergang jeg samler op efter hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Grunden til jeg sagde at jeg aldrig kunne finde på at give menneskemedicin til dyr er nu mere fordi jeg faktisk troede at de ikke kunne tåle det. Men nu hvor jeg ved de kan så kan jeg da godt finde på at gøre det :-)

 

Der er skam ingen problemer ved at få hende til at spise A38. Det er blandet op med almindelig tørfoder som bliver blødt i det. Og hun lapper det i sig. hehe...

Det er også ligesom hendes mave har det bedre nu. Hun har ihvertfald lige lagt sit varemærke på gulvet og det så helt fint ud. Dog stadig lidt tyndt, men slet ikke så samme måde.

 

Narh, hunde kan ikke tåle menneskemedicin...

Men Paraghurt ER ikke andet end yoghurt-bakterier, der er tørret og lavet til piller.. Det samme er ZooLac. Hvis man har en hund med lidt sart mave, så kan man også bruge det forebyggende..

Det er nærmest som et kosttilskud.

 

Der er jo mange, der glad og gerne giver hunden fiskeolie-piller, hvidløgspiller osvosv...

Som en grundregel synes jeg det er en god ide at snakke med dyrlægen om, hvad man giver sin hund... Især hvis det er en hvalp.

 

Men når du har A38 i huset, og hun kan lide det, så er det da bedre.. For der får hun jo samtidig en masse væske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja har hørt om det der zoolac da min kat havde maveproblemer. Men aldrig nogensinde om jeg vil give mine dyr det. Kun hvis det er HØJST nødvendigt og der bare ikke er nogen anden udvej. Så skal de selvfølgelig have det.

Men når noget har så mange (godartede) bakterier i sig at det selv kravler ud af tuben... ja så står jeg altså af.... :lol:

quote]

 

Zoolac - ja det var det, den pasta hed, som Soffi fik af dyrlægen, da hun havde dårlig mave - og det hjalp hurtigt sammen med ris og torskerognsblandingen.

Men hvad mener du med at det har så mange bakterier, at det selv kravler ud af tuben ..............

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Ja har hørt om det der zoolac da min kat havde maveproblemer. Men aldrig nogensinde om jeg vil give mine dyr det. Kun hvis det er HØJST nødvendigt og der bare ikke er nogen anden udvej. Så skal de selvfølgelig have det.

Men når noget har så mange (godartede) bakterier i sig at det selv kravler ud af tuben... ja så står jeg altså af.... :lol:

Jeg tror ikke helt jeg forstår. Du har jo ikke problemer med at give A38, som jo også er godartede bakterier, bare i mere flydene form.

Link til indlæg
Del på andre sites

Generelt forstår jeg ikke den "medicinforskrækkelse" der husere blandt folk. :confused:

 

Noget af det allervigtigeste når der snakkes helbredelse (ikke lige dårlig mave ;-)) er smertebehandling - hvis der smertebehandles hurtigt og korrekt kan det stort set kurrere sygdommen.

 

At bruge Zoolac er da yderst fornuftigt - det er bakterier (gode) som der skal bruges for at komme på rette køl igen. Hvis man har et dyr der virkelig er gået fra "vand og brød" er der jo ikke meget andet at gøre (hvis man ikke ønsker at trække det i langdrag).

 

Men nu har TS jo heldigvis en hund der ikke er gået fra foderet, så er det også meget billigere at give A38, samt man har en fornemmelse af at ens hund får noget at spise.

 

Som T_Martinsen også skriver er det vigtigeste at hunden får nok væske. Hvis det er meget slemt kan man være ude i at skulle give elektrolytvæske. Men det er jo heldigvis ikke tilfældet her hvor hunden ikke er gået fra foderet.

 

Dog syntes jeg ogsåman skalhuske på at forstoppelse også giver diarre idet det kun er det "tynde" der kan passere forbi "proppen". Bare sådan en lille reminder til folket. ;-) Så hvis man har en hund der har tendens til at spise underlige ting så kunne det være det, men mon ikke dyret genrelt ville være lidt slatten i betrækket også så.

 

Dyr kan godt tåle meget at det medicin der anvendes til mennesker - grunden til at det er dumt at bruge er at det er meget svært at dosere korrekt og derfor noget man skal holde sig fra hvis det ikke er aftalt med dyrlægen. Birgitta's mælkebakterietabletter ser jeg overhovedet ikke som noget problem. I svineproduktionen bruger man også meget A38 til pattegrise der har diarre, ja man bruger sågar Cola (der er bruset helt af) mod diarre, der er jo også mennesker der bliver sat på Cola og Chips (kun salt) af lægen.

 

Nå - der var da lidt "jeg vil bare sige jeg er enig med den og den" samt lidt måske for nogle overflødige oplysninger. Jeg må jo have syntes jeg havde lidt at bidrage med :oops:

 

Held og lykke med hunden :-D

Redigeret af Tanten
pølsefingre ;-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Jahh Zoolac er vidundermidlet til smatmave, bruger det selv til mine derhjemme lige fra kattene til musene, og det kan købes hos alle dr. dyr samt nogle af dyrehandlerne der er store sælger det også. Der er 2 forskellige størrelser man kan købe af Zoolac så vidt jeg husker...

 

Men hvis damen hellere vil lappe A38 i sig så lad hende gøre det, så får hun væsken med som andre også skriver, når du syntes at hun er færdig med at æde det, så sæt hende på risen og kyllen blandet med lidt af hendes eget foder, og når mavsen er god igen kan du sætte hende over på hendes normal mad igen...

 

Og så skal jeg også lige sige at det kun er godt at i ikke skælder hende ud når hun klatter på gulvene når hun har dårlig mave, det er meget normalt at hunde taber deres afførring på gulvet indenfor når maven er i udu på dem, da hunde er indrettet sådan at de ikke vil vise/signalere til andre hunde at de er syge og derfor sårbare overfor andre hunde udefra...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Jahh Zoolac er vidundermidlet til smatmave, bruger det selv til mine derhjemme lige fra kattene til musene, og det kan købes hos alle dr. dyr samt nogle af dyrehandlerne der er store sælger det også. Der er 2 forskellige størrelser man kan købe af Zoolac så vidt jeg husker...

Det kan også købes på apoteket. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Winkybly
Ja har hørt om det der zoolac da min kat havde maveproblemer. Men aldrig nogensinde om jeg vil give mine dyr det. Kun hvis det er HØJST nødvendigt og der bare ikke er nogen anden udvej. Så skal de selvfølgelig have det.

Men når noget har så mange (godartede) bakterier i sig at det selv kravler ud af tuben... ja så står jeg altså af.... :lol:

quote]

 

Zoolac - ja det var det, den pasta hed, som Soffi fik af dyrlægen, da hun havde dårlig mave - og det hjalp hurtigt sammen med ris og torskerognsblandingen.

Men hvad mener du med at det har så mange bakterier, at det selv kravler ud af tuben ..............

 

Jeg mener... de bakterier der er i zoolac der dræber de dårlige bakterier i hunden eller kattens mave er der så mange af at når man tager proppen af tuben kommer pastaen selv ud af tuben. Det er fordi det er levende bakterier der søger mod ondartede bakterier.

 

Jeg kan ikke forklare det bedre, men prøv at google det. Der står en hel masse om det. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Winkybly
Jeg tror ikke helt jeg forstår. Du har jo ikke problemer med at give A38, som jo også er godartede bakterier, bare i mere flydene form.

 

Det er noget andet. Det er noget jeg selv kan spise.... Det er ikke klamt ligesom zoolac er. ;-)

 

Men som sagt, hvis det bliver nødvendigt med zoolac så får hun det. Vil bare helst undgå det da jeg synes det er så klamt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...