Hop til indhold

Udstilling for amatøren


tjikson
 Share

Recommended Posts

Hvis du finder tid, så afsted til ringtræning - bare én gang i det mindste :-)

 

Derudover, hunden skal kunne stå stabilt (forventes ikke af en hvalp), kunne røres af fremmed over hele kroppen, lade fremmed se tænder og røre ved kronjuvelerne, hvis det er en hanhund.

Hunden skal kunne løbe i et stabilt trav ved din siden rundt i en firkant på vel 8x8meter (måske lidt mere, måske mindre. Afhænger også af forholdende). Og så skal den ikke springe frem i linen, fordi der står en artfælle lige foran snuden på den :-) Det er her, ringtræning er super - hunden lærer ligesom situationen at kende, så selvom den ikke er så nem at styre igen til daglig, så er den det i ringen.

 

Udstyr?: Godbidder, stol, udstillingsline + halsbånd, evt. tæppe, vand. Og sikkert mere, som jeg lige har glemt :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ring til din opdrætter og brug i øvrigt din opdrætter når du er på udstillingen.

Cavalieren er jo en ret stor udstillingsrace, så det skulle undre mig meget om ikke din opdrætter selv er afsted. Jeg kender ikke ret mange opdrættere der ikke har interesse i at deres afkom bliver præsenteret bedst muligt, så spørg spørg spørg :-)

 

Det jeg dog vil minde dig om er - din hund skal altid være første prioritet!

Udstilling er godt nok et sted man får avlsgodkendt sin hund, men for langt de fleste er udstilling en hobby. Det er derfor til stor undren for mig når jeg ser så mange mennesker der glemmer at hygge sig, og ihvertfald ikke har sin hunds velbefindende som første prioritet. En glad hund er en hund der shower, og hunden der shower er for det meste osse den der vinder ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er skam første prioritet 100%.. Det er for ren sjov!...

 

Opdrætteren kommer, og hun vil helt sikkert hjælpe!..

 

Super - det formodede jeg nu osse når du er sprit ny :-)

Det var kun for at minde om at sådan skal det bare helst være, for når man er ny kan man nemlig godt lade sig rive lidt med af de garvede fordi man formoder at de jo for pokker må vide hvordan det skal gøres. Og der er det en god ide at lytte til stemmen i maven der fortæller en hvis noget er grænseoverskridende ift. det forhold man vil ha' til sin hund.

 

Hvem er din opdrætter?

Bor hun langt fra dig eller vil hun kunne hjælpe dig lidt her inden udstillingen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Super - det formodede jeg nu osse når du er sprit ny :-)

Det var kun for at minde om at sådan skal det bare helst være, for når man er ny kan man nemlig godt lade sig rive lidt med af de garvede fordi man formoder at de jo for pokker må vide hvordan det skal gøres. Og der er det en god ide at lytte til stemmen i maven der fortæller en hvis noget er grænseoverskridende ift. det forhold man vil ha' til sin hund.

 

Hvem er din opdrætter?

Bor hun langt fra dig eller vil hun kunne hjælpe dig lidt her inden udstillingen?

 

Hun bor halvanden times tid herfra :)

 

Jeg syntes det er svært når man kigger på videoer, for syntes mange cavaliere ser "hængt" ud når de går i ringen og det har jeg jo absolut ikke lyst til at gøre med min hund :genert: Hvor stramt holder man i den snor for det er behageligt for hunden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så er det da bare at ringe og spørge om du må komme forbi en weekend så hun kan tegne og fortælle :-)

Du kan sikkert få lov at lave lidt ringtræning med et par af hendes voksne hunde, så får du en fornemmelse af hvordan hunden bør fremvises.

Linen kan sagtes holdes så den ikke slasker, uden at hunden af den grund bliver kvalt eller hængt. Der er nogle ret dygtige handlere i din race (hos DKK, jeg ved ikke hvor din hvalp hører til) og deres hunde har lært at gå frem i linie, foran handleren og derfor vil det måske for den uvidende se ud som om hunden holdes tilbage og derved "hænges". Det er dog langt fra tilfældet, hund og handler er helt afstemt til det rette tempo og jeg lover dig for at handleren gør sig meget umage for bare at følge hundens tempo og ikke er interesseret i at holde den tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der desværre nogen der "hænger" deres hunde, men størstedelen justere på linen og tempo, når hunden går fremme, så den ikke blafre i luften. Jeg viser selv i hel løs line og armen ned langs siden, det fungere bedst for min hund - Men det er smagssag hvad folk foretrækker og hvad der virker for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kig på hvad andre gør, og tag det 1 ste skue eller udstilling som en oplevelse.Og pyt være med, om noget går galt, så går det nok bedre anden gang. Det bedste for dig og hunden er, hvis I kan hygge, så den får oplevelsen af, at der ikke er farligt sådan et sted . Hav evt et bur med hundehvalpen kan hvile i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes også det er svært med en hvalp, der jo stadig ikke går så super yndefuldt, hvilket tempo hun er bedst i :hmm:

 

Det er skide lige meget hvordan din hvalp kommer rundt i ringen, følg de andre, forsøg at holde den i trav, stik den nogle godbidder så den følger dig og sørg så ellers bare for at I hygger jer.

 

Hvor er din hund stambogsført?

 

Det er ikke smadder brugbart at fortælle dig om skuer og ringtræning og handlerteknik inden for DKK hvis din hund har DRU-tavle eller noget andet.

Så er det nogle andre steder du skal guides hen nemlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes også det er svært med en hvalp, der jo stadig ikke går så super yndefuldt, hvilket tempo hun er bedst i :hmm:

Hvis du kan holde hende i trav og uden hun trækker, så er du meget langt :) Det utilmative aller vigtigste er at hun har en god oplevelse!

Jeg ved ikke hvor meget forskel, der er på de forskellige foreningernes udstillinger, jeg har kun været på DKK og deres specialklubudstillinger.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Nu ved jeg ikke så meget om udstilling af din race, men det i øver med at hunden trækker, både rundt i ringen og hen i mod dommeren, jeg synes ikke det ser specielt yndefuldt ud?? Jeg troede at hunden skulle løbe så pænt som muligt, men på din video, du holder hende meget tilbage (for at kunne følge med og for hun ikke slår over i galop, vel sagtens) og derfor løber hun ikke frit men på en mere hæmmet måde?

 

Jeg forstår det ikke helt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke så meget om udstilling af din race, men det i øver med at hunden trækker, både rundt i ringen og hen i mod dommeren, jeg synes ikke det ser specielt yndefuldt ud?? Jeg troede at hunden skulle løbe så pænt som muligt, men på din video, du holder hende meget tilbage (for at kunne følge med og for hun ikke slår over i galop, vel sagtens) og derfor løber hun ikke frit men på en mere hæmmet måde?

 

Jeg forstår det ikke helt?

 

Det er jo derfor det hedder træning ;-)

 

Hunden ved jo ikke af sig selv at den skal svæve afsted i trav lige ved siden af handleren, det finder den jo kun ud af ved i træning at få at vide at vi ikke skal spæne derudaf. Og de lærer det ikke på én gang :-) Hunden i videoen er desuden en hvalp, så indlæringen er jo stadig igang i den alder, der kan man ikke forvente at ret meget er yndefuldt *G*

 

Læg mærke til at den i videoen bliver klikket, når den står stille med det rigtige træk og at den bliver bremset, når den forsøger at løbe i et hurtigere tempo end trav.

 

Derudover er der forskellige måder at fremvise racerne på stående. Én af dem er den måde doberen (og boxeren og andre racer - GD syd for grænsen f.eks.) fremvises på, hvor den skal strække sig frem i linen, mens handleren står bagved hunden med lang snor på. Det indøves - og udføres - ved dobbelthandling, hvor hunden har fokus på en person foran sig, så den strækker sig på den rigtige måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke så meget om udstilling af din race, men det i øver med at hunden trækker, både rundt i ringen og hen i mod dommeren, jeg synes ikke det ser specielt yndefuldt ud?? Jeg troede at hunden skulle løbe så pænt som muligt, men på din video, du holder hende meget tilbage (for at kunne følge med og for hun ikke slår over i galop, vel sagtens) og derfor løber hun ikke frit men på en mere hæmmet måde?

 

Jeg forstår det ikke helt?

Nu ser vi jo kun den spæde start af træningen..og ikke som det ser ud når hunden er færdig trænet og i ringen..

Jeg har set rigtig mange af de lettere brugshunde løbe foran handleren i udstrakt snor..Og jeg syens det ser meget godt ud.. de kommer til at se ud som om de har et godt drive og løber med løftet hovede.. Når først fart og bevægelser er p åplads ser det yndefuldt ud

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke så meget om udstilling af din race, men det i øver med at hunden trækker, både rundt i ringen og hen i mod dommeren, jeg synes ikke det ser specielt yndefuldt ud?? Jeg troede at hunden skulle løbe så pænt som muligt, men på din video, du holder hende meget tilbage (for at kunne følge med og for hun ikke slår over i galop, vel sagtens) og derfor løber hun ikke frit men på en mere hæmmet måde?

 

Jeg forstår det ikke helt?

 

Hovedformålet med den form for løbetræning de har gang i her er at hunden aldrig bliver i tvivl om at der skal være tempo på hele vejen rundt i ringen og at det er fedt at komme op til dommeren. Mange hunde ved at når de løber op mod dommeren skal de alligevel stå stille og de sætter derfor farten ned, her er der fra starten fokus på at den vane ikke skal opstå. Lisså vel er det en god kobling at lave, at dommeren = noget positivt (det kunne osse være en bidepølse eller bold) for det kan for nogle hunde være lidt grænseoverskridende at blive gramset på og kigget tænder af en fremmed.

 

Alle detaljerne kan man så justere på med tiden, det vigtigste er klart at hunden fremviser fremdrift og shower når den kommer ind i en udstillingsring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok så man starter med at hunden bare skal synes det er fedt at løbe, det giver mening. Jeg synes bare stadig det ser klodset ud når hunden trækker i halsbånd, ikke at min ikke gør det, han både trækker hopper danser og løber den forkerte vej :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok så man starter med at hunden bare skal synes det er fedt at løbe, det giver mening. Jeg synes bare stadig det ser klodset ud når hunden trækker i halsbånd, ikke at min ikke gør det, han både trækker hopper danser og løber den forkerte vej :mrgreen:

 

Nej, det gjorde han da trods alt ikke :engel: Så vidt jeg husker... Men ja, en masse andet tilgengæld :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...