Hop til indhold

Foder til sensible maver, hvad er jeres erfaringer.


Charlotte1970
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg regnet og regnet, og Luca får faktisk lige i overkanten af foder i forhold til hun er overvægtig... :stupid::oops:

 

Jeg bliver i tvivl om jeg skal tage Lucas vægt nu eller der hvor jeg gerne vil have hun ender.. Forskellen er 10-20 gram foder dagligt.

 

Har dog haft hende helt nede på 800 kcal om dagen, og her var hun virkelig sulten. Hun slikkede køkkengulvet konstant!! Vil prøve at skrue hende ned på 875 kcal og se hvad der sker her. Det svarer til det hun vejer nu og er overvægtig, i følge listen på http://www.hundeleksikon.dk/hundme.html#3

 

TAK endnu en gang for jeres hjælp. Hvor er det skønt for en nybegynder, i foderjunglen at få hjælp så hurtigt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 106
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nu har jeg regnet og regnet, og Luca får faktisk lige i overkanten af foder i forhold til hun er overvægtig... :stupid::oops:

 

Jeg bliver i tvivl om jeg skal tage Lucas vægt nu eller der hvor jeg gerne vil have hun ender.. Forskellen er 10-20 gram foder dagligt.

 

Har dog haft hende helt nede på 800 kcal om dagen, og her var hun virkelig sulten. Hun slikkede køkkengulvet konstant!! Vil prøve at skrue hende ned på 875 kcal og se hvad der sker her. Det svarer til det hun vejer nu og er overvægtig, i følge listen på http://www.hundeleksikon.dk/hundme.html#3

 

TAK endnu en gang for jeres hjælp. Hvor er det skønt for en nybegynder, i foderjunglen at få hjælp så hurtigt :5up:

 

Ellers kan du jo give hende nogle grønsager eller havregrød kogt på vand. Det mætter og tæller ikke så meget på kcal'erne

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg regnet og regnet, og Luca får faktisk lige i overkanten af foder i forhold til hun er overvægtig... :stupid::oops:

 

Jeg bliver i tvivl om jeg skal tage Lucas vægt nu eller der hvor jeg gerne vil have hun ender.. Forskellen er 10-20 gram foder dagligt.

 

Har dog haft hende helt nede på 800 kcal om dagen, og her var hun virkelig sulten. Hun slikkede køkkengulvet konstant!! Vil prøve at skrue hende ned på 875 kcal og se hvad der sker her. Det svarer til det hun vejer nu og er overvægtig, i følge listen på http://www.hundeleksikon.dk/hundme.html#3

 

TAK endnu en gang for jeres hjælp. Hvor er det skønt for en nybegynder, i foderjunglen at få hjælp så hurtigt :5up:

At tage det ud fra hendes nuværende vægt tror jeg er den bedste måde at gøre det på! Så vidt jeg husker må en overvægtig hund ikke tabe sig mere end 2% om ugen da de ellers vil blive for sultne - kroppen vil da tære på muskelmassen i stedet. Det har den kolonne nok taget højde for. Og som du selv siger bliver hun for sulten hvis du går så langt ned!

 

Ja, i må prøve med 875 kcal så! Og hvis hun stadig er meget sulten kan i jo prøve at give lidt af det Jeanette foreslår ...

 

Held og lykke :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

For lige at runde mine indlæg af i denne tråd - så har vi i dag til morgen besluttet, at vores beagler overgår til hjemmelavet mad. De vil stadig få supplement af tørfoder - men ikke længere som deres hovedmåltider. Så nu skal jeg i gang med at læse op på tingene. Begrundelsen er truffet ud fra Oscars velbefindende - han har det ikke godt, så derfor er det ikke længere noget vi bare snakker om - men noget vi gør fordi det handler om hans helbred.

Link til indlæg
Del på andre sites

For lige at runde mine indlæg af i denne tråd - så har vi i dag til morgen besluttet, at vores beagler overgår til hjemmelavet mad. De vil stadig få supplement af tørfoder - men ikke længere som deres hovedmåltider. Så nu skal jeg i gang med at læse op på tingene. Begrundelsen er truffet ud fra Oscars velbefindende - han har det ikke godt, så derfor er det ikke længere noget vi bare snakker om - men noget vi gør fordi det handler om hans helbred.

 

Jeg håber Oscar får det bedre og synes det lyder som en rigtig god beslutning. Du må rigtig gerne give en opfølgning på hvordan det går. Måske også nogle links til de gode madsider/bøger :-D'

 

Jeg krydser i hvert fald fingre herfra:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Ja foreløbig er han kommet tilbage på det koldpressede foder og vådfoderet - der har rigtig været ro på ham i dag, så ved jeg han har det godt. Så det er vel vejen vi må blive på med Oscar. Jeg har da stadig planer om at lave lidt af deres mad selv - de vil jo sikkert sætte pris på det. Men vådfoder kombineret med koldpresset er lige noget der passer Oscars mave - udover det er det også regal venison som han trives super godt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Endnu et foder blevet føjet til minus listen. NOW senior. Det skulle ellers været et ganske ok foder. Afføringen var nu også helt perfekt, der var bare MEGET!!! Samtidig begyndte Luca at slikke sine ben, og øjnene havde rigtig meget "snask". Jeg stoppede i fredags, og øjnene er blevet bedre, det samme med slikkeriet. Vi er tilbage på JW.

 

Til gengæld kan Luca nu overtales til at spise revet grøntsager i sin mad, hvis altså der ligger 4-5 flager ziwipeak i bunden af skålen... Så der er håb for slankekuren stadig... - Lucas vægt har stået stille i over en måned nu, og dyrlægens sidste bud var en fedtsugning :banan:

 

Fremadrettet vil jeg supplere med revet grøntsager, som fx gulerødder, jordstokker og pastinak. Lucas mave ser nemlig ud til at synes det er ok.

Vi er stadig på 875 kcal om dagen, og der bliver vi lidt endnu. Vi forsørge at se om JW plus grøntsager giver resultat på vægten.. Og så må vi finde endnu et foder der passer til fruens mave. Orijen prøvede vi en lille pose af, og tror vi prøver igen... Kan se Lucas mave fint klare skift af foder, så længe det er uden ris.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nøjj - det ser godt ud - og pyt med skægget - man må jo lide for skønheden :lol:

 

Ja og den gamle fru Lux skal hverken være fotomodel eller på udstilling. Hun er indkøbt som ren hyggehund, med eller uden rødt skæg :-D

 

Jeg har sat Luna's ration ned fra 240 gram (900 kcal) til 220 gram for hun tog lidt på. Hun har tabt 200 gram på en uge, hvor vi samtidig også er begyndt at justere meget i motionen pga øm ryg.

 

Det er flot med 200 gram:blink:, og ikke mindst godt for ryggen!

Jeg tror de sidste par kg ryger nu, hvor jeg har helt styr på kcal indtaget. Vi ser i morgen hvor Luca skal vejes, torsdag er store vejedag... :banan:

 

Jeg fandt et billede fra samme dag jeg hentede hende hos tidligere ejer. Lidt er der da røget!! Forstår godt hun har sart mave, når den er så udspilet som her. Franskbrød med smør er misforstået kærlighed. Sjovt nok bliver Lucas mave bedre og bedre eftersom hun taber sig. I hvert fald har hun spist Markus Mühle med RIS uden problemer. Det er selvfølgelig koldpresset, men alligevel... :-D Hvad skal det ikke ende med...!

 

foto 2.jpg

 

I øvrigt så det halsbånd hun har på her på billedet. - Det er blevet alt for stort!! Det kunne hives over hendes hoved som ingenting. Måtte lige sætte et af de nye ind ved siden af... Gud hvor har hun egentlig tabt sig...:genert:

luca.jpg

Redigeret af Charlotte1970
Link til indlæg
Del på andre sites

Markus M. er et forsøg, og er blevet blandet sammen med JW. I går morges fik Luca dog det "rent". Maven sagde ok. Hun fik dog JW til aften. Men det er et stort skridt, i forhold til hvad hun ellers har reageret på.

Jeg kan se Luca fungere godt på skift af foder af og til, så det er med at finde dem der fungere..

JW fungere hun jo super på, og det bruger vi til at blande med de andre.

 

7-9-13 har hun ikke haft tynd mave i 3 uger!!! Heller ikke selvom der var gang i mængderne da hun fik Now.

 

Jeg er utrolig glad for jeres hjælp i denne tråd. Vi er kommet på rette spor, og Luca har klart fået det bedre og er gladere!! - nu venter vi på hvad vægten siger i morgen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Hvor er det dejligt at høre at der er fremgang :5up:

Det bliver spændende hvad vægten siger i morgen :-P

 

Mine beagler får også MM eller en anden kold presset fodertype - som jeg supplerer med. Det er de vældig glade for - jeg holder stadig fast i JW foderet, men er også ved at blande lidt andet i sammen med det - så her bliver der også eksperimentret

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja og den gamle fru Lux skal hverken være fotomodel eller på udstilling. Hun er indkøbt som ren hyggehund, med eller uden rødt skæg :-D

 

 

 

Det er flot med 200 gram:blink:, og ikke mindst godt for ryggen!

Jeg tror de sidste par kg ryger nu, hvor jeg har helt styr på kcal indtaget. Vi ser i morgen hvor Luca skal vejes, torsdag er store vejedag... :banan:

 

Jeg fandt et billede fra samme dag jeg hentede hende hos tidligere ejer. Lidt er der da røget!! Forstår godt hun har sart mave, når den er så udspilet som her. Franskbrød med smør er misforstået kærlighed. Sjovt nok bliver Lucas mave bedre og bedre eftersom hun taber sig. I hvert fald har hun spist Markus Mühle med RIS uden problemer. Det er selvfølgelig koldpresset, men alligevel... :-D Hvad skal det ikke ende med...!

 

[ATTACH=CONFIG]79488[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]79489[/ATTACH]

 

I øvrigt så det halsbånd hun har på her på billedet. - Det er blevet alt for stort!! Det kunne hives over hendes hoved som ingenting. Måtte lige sætte et af de nye ind ved siden af... Gud hvor har hun egentlig tabt sig...:genert:

 

Hold op, det er da meget hun har tabt sig. Flot!!!

 

Luna får pt taste of the wild. Synes bare det er ekstremt små "piller":genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Status for fru Lux: 11% mindre end da vi fik hende okt 11´ :blink:

 

Hun taber sig meget langsomt nu, ca 100 g om ugen. Det må blive sådan, da jeg ikke vil have hendes mave går i stykker af fx RC vet. (alt for meget korn og majs i) Hun har stået stille i en måned, men tror det skyldes løbetiden. Nu sker der lidt igen :-)

 

Luca vejer nu 26,6 og har tabt 3,4 kg. 1 - 1,5 kg mere, så tror jeg ikke vi kan få meget mere af hende. Hun har trods alt været overvægtig i lang tid, og maveskindet hænger nu. Det må vel også tælle for lidt ekstra :roll:

 

Vi forsætter med JW, revet gulerødder mm, og forsørger os med fx Markus Muhle, Fish4dogs, orijen, ziwipeak blandet i. Det fungere rigtig godt og jeg tør ikke lave om på det! Det er den store kcal udregning hver dag. Køkkenvægten er flyttet ud i foderkassen... :banan:

 

Luna får pt taste of the wild. Synes bare det er ekstremt små "piller":genert:

 

Luca gider ikke Taste of the wild, hun spytter dem ud igen. Fish4dogs, har store piller, og selvfølgelig MM. Hvis Luca kunne vælge, tog hun Ziwipeak... Men det er altså ALT for dyrt. Til genglæd spiser hun med stor iver canikur (da det var nødvendigt) bare der er 5-6 flager ZP i, før var hun ved at kaste op når hun fik det. Alt ryger ned, bare der ligger lidt flager fra ZP i.. Incl gulerødder :slem:

 

God dag til jer alle :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke! Hvor er det flot :mrgreen:

Ja, det er da noget af at projekt, men det er da også bare så fedt når det så lykkedes :banan:

 

Jeg håber på fortsat fremgang og at i kan blive ved med at få så gode resultater både med maven og med vægttabet!

 

Tak.. Ja vidste godt det var et stort vægt-projekt da jeg så Luca første gang. Men når nu vi havde ledt i over et år efter hende, måtte vi tage det med. Da jeg så hende første gang var jeg ikke i tvivl, hun var "hunden" for os... (jeg vidste godt hun havde sart mave, men ikke så sart...) Hun giver os det hele tilbage 1000 gange :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Et lille sidste pip omkring sart mave herfra. Surfede lidt omkring efter Bearded Collies, og fandt en amerikansk side. Her havde nogle dedikeret Beardie folk skrevet en masse om alt hvad man skulle vide og tage stilling til omkring dem. Bla at de er utrolig lydfølsomme, - ja det kan vi ikke komme udenom.

 

Der stod en del omkring foder .... Undgå korn (især hvede), ris og soya. Undgå tilsætningssstoffer. Ingen rester fra bordet med mindre man ville ha hund med maveproblemer! Sørg for lavt protein, gerne mellem 18 - 22% hos senior hunde.

 

Luca har før levet af franskbrød, og middagsrester, + olivers adult med 29% protein!!

 

JW har protein på 21% er uden korn!! Jep det er selvfølgelig derfor der bare funger!!

 

Igen tak til alle for en super hjælp, det er klart det rette spor vi er på!! - Altså på nær ziwipeak, men med de få flager hun får, tror jeg nu det går ;-) Markus M. og fish4dogs fx, er lige høje nok i protein, jeg ved nu at de ikke skal gives rent i længere tid.

Wolfsblut cold river er på 18%, den må prøves af, selv om der er mange kartoffeler i.

 

Måtte lige dele det med jer, rart at blive bekræftet i, det er rigtig det man gør. Og tak for I blev ved at give mig ting at undersøge. Anede ikke foder kunne fylde så meget. For 5 mdr siden stolede jeg blindt på RC var det perfekt hundefoder for alle hunde. Det er så ikke altid ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hej Charlotten,

 

Hvordan går det med slakeprojektet? :-)

 

Jeg har lige fået denne fra hundesitter.dk's nyhedsbrev:

 

GRATIS SLANKEPROGRAM TIL OVERVÆGTIGE HUNDE

 

Er din hund overvægtig og har du ofte tænkt på hvordan I kan gøre noget ved problemet?

Din hund kan nu deltage i et GRATIS motions- og kost-program ved Universitetshospitalet for Familiedyr på Frederiksberg.

Programmet varer 12 uger. I programmet indgår der bl.a. en komplet sundhedundersøgelse af din hund. Din hund vil ligeledes blive fittnestrænet i et vandløbebånd, blive sat på en kostplan der er er specielt udformet til dens individuelle behov og der vil være gratis foder i hele perioden.

Forventet opstart i august 2012.

Kunne det være noget for jer og vil du gerne have flere informationer om projektet? Kontakt dyrlæge Anne Vitger på tlf.: 35 33 28 96 eller skriv direkte på [email protected]

 

.. Måske var det noget? :-)

 

Vuf fra Line

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...