Hop til indhold

Foder til sensible maver, hvad er jeres erfaringer.


Charlotte1970
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg ved godt at foder-meninger er der mange af. Men jeg søger nogle erfaringer omkring foder af sensible maver. Jeg håber jeg måske kan få nogle input jeg ikke lige havde tænkt på i forvejen..:genert:

 

Luca's mave er ikke i særlig god form, den veksler meget med både tynd gulligt og hård afføring. (Kender flere af samme race som også har problemer..) De sidste par dage, har det været rigtig slemt, og vi måtte besøge doktor dyr, for at få noget stærkere end bare canikur og zoolac. Det er stadig ikke godt, men håber vi kommer på rette fod igen. Luca er heller ikke særlig vild med det medicin hun får, så vi krydser fingre.

 

Ved mange fodre med ris og kylling når det er helt galt, men faktisk gik Luca's mave helt amok efter en smule ris med kylling. På trods af risen var kogt mere end rigeligt, kom de nærmest hele ud.. (Er det normalt?)

 

Hvad er jeres erfaringer til en daglig kost til sarte hundemaver? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 106
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

først ville jeg selvfølgelig få undersøgt så grundigt som muligt, at der ikke ligger decideret sygdom til grund for hendes tilbagevendende dårlige mave. hvis hun er allergiker, har flere af de store mærker decideret allergifoder/mavefoder, som jeg ved, at mange hunde trives godt på. Royal Canin har bl.a. Men hvis hun "bare" har sart mave, kan det måske løses med nyt "almindeligt" tørfoder.

 

selv fodrer jeg med james wellbeloved turkey and vegetable. det er kornfrit, men ikke med særligt højt protein- eller fedtindhold. jeg mener at huske, at hun også skal slankes lidt, og det ville det nok være udemærket til. det er uden alle typiske allergener som hvede, soya, æg, okse, svin osv. min hund har/har haft periodevis sart/ustabil mave, der kunne veksle mellem fin og fast og helt slimet i løbet af samme dag. det nye foder her har stabiliseret det fuldstændigt. jeg mener også, at andre herinde har gode erfaringer med det til sarte maver. jeg har købt det på zooplus.co.uk.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Min tidligere hund havde pancreatin insufficiens - har du fået tjekket for det?

 

Vi gav creon kapsler forebyggende (selvfølgelig kun hvis din hund viser sig at have lidelsen).

 

Malde fik dagligt 6-9 paraghurt tabletter, som klart kan anbefales. Når så maven gik i stykker, fik han skånekost:

Udkogte brune ris (kogt i ca. en halv gang mere vand og ca. en halv time længere end normalt) med kogt kylling eller fisk og kogte grøntsager. Dertil smed jeg 1-2 kg rå gulerødder (øko - de er ikke bitre) i blenderen og hakkede dem. Det blev blandet i resten når det var kølet af.

 

Fordelen ved rå gulerødder er, at de virker stabiliserende for maven.

 

Brug rigeligt kød, da hunden har brug for protein. 5-6 små portioner om dagen indtil der er bedring.

 

Når afførringen igen var ok i konsistens, trappede vi langsomt ind i det almindelige foder igen. Husk at du skal være meget forsigtig med overgangen når det er en hund med sart mave.

 

Du kan evt. se mere om skånekost på Hokkerup Dyrekliniks hjemmeside. Den er lidt rodet at finde rundt på, men der er et sted nogle forskellige opskrifter på alternativ mad.

 

Held og lykke med det - jeg ved hvor frustrerende det er at have hund med dårlig mave :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tidligere hund havde pancreatin insufficiens - har du fået tjekket for det?

 

Vi gav creon kapsler forebyggende (selvfølgelig kun hvis din hund viser sig at have lidelsen).

 

Malde fik dagligt 6-9 paraghurt tabletter, som klart kan anbefales. Når så maven gik i stykker, fik han skånekost:

Udkogte brune ris (kogt i ca. en halv gang mere vand og ca. en halv time længere end normalt) med kogt kylling eller fisk og kogte grøntsager. Dertil smed jeg 1-2 kg rå gulerødder (øko - de er ikke bitre) i blenderen og hakkede dem. Det blev blandet i resten når det var kølet af.

 

Fordelen ved rå gulerødder er, at de virker stabiliserende for maven.

 

Brug rigeligt kød, da hunden har brug for protein. 5-6 små portioner om dagen indtil der er bedring.

 

Når afførringen igen var ok i konsistens, trappede vi langsomt ind i det almindelige foder igen. Husk at du skal være meget forsigtig med overgangen når det er en hund med sart mave.

 

Du kan evt. se mere om skånekost på Hokkerup Dyrekliniks hjemmeside. Den er lidt rodet at finde rundt på, men der er et sted nogle forskellige opskrifter på alternativ mad.

 

Held og lykke med det - jeg ved hvor frustrerende det er at have hund med dårlig mave :ae:

 

Jeg har ikke fået hende tjekket for pancreatin insufficiens, men vil klart snakke med dyrlægen om det.

 

Problemet er at jeg ikke helt ved om det var risene der gjorde udslaget, som skrevet kom de hele ud i den anden ende, på trods de var mere end kogt. Og maven gik helt i ged, efter Luca havde fået ris.

 

Paraghurt.. Selvfølgelig! Arg.. hvorfor havde jeg ikke lige tænkt på dem :stupid: - Tak:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

først ville jeg selvfølgelig få undersøgt så grundigt som muligt, at der ikke ligger decideret sygdom til grund for hendes tilbagevendende dårlige mave. hvis hun er allergiker, har flere af de store mærker decideret allergifoder/mavefoder, som jeg ved, at mange hunde trives godt på. Royal Canin har bl.a. Men hvis hun "bare" har sart mave, kan det måske løses med nyt "almindeligt" tørfoder.

 

selv fodrer jeg med james wellbeloved turkey and vegetable. det er kornfrit, men ikke med særligt højt protein- eller fedtindhold. jeg mener at huske, at hun også skal slankes lidt, og det ville det nok være udemærket til. det er uden alle typiske allergener som hvede, soya, æg, okse, svin osv. min hund har/har haft periodevis sart/ustabil mave, der kunne veksle mellem fin og fast og helt slimet i løbet af samme dag. det nye foder her har stabiliseret det fuldstændigt. jeg mener også, at andre herinde har gode erfaringer med det til sarte maver. jeg har købt det på zooplus.co.uk.

 

Ja Luca skal tabe sig (det går faktisk godt, også før den dårlige mave. - Hun er næsten halvvejs i sit vægttab :klap:)

 

Jeg har kigget efter et foder, der kunne bruges, og du kommer jo som sendt fra himlen :-D. Tak!

 

Vi skal ha en snak med dyrlægen igen, vi var heldige at få en akut-tid i fredags, så der var ikke tid til snak...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja Luca skal tabe sig (det går faktisk godt, også før den dårlige mave. - Hun er næsten halvvejs i sit vægttab :klap:)

 

Jeg har kigget efter et foder, der kunne bruges, og du kommer jo som sendt fra himlen :-D. Tak!

 

Vi skal ha en snak med dyrlægen igen, vi var heldige at få en akut-tid i fredags, så der var ikke tid til snak...

 

men husk selvfølgelig, at hvad der fungerer godt for en hund, ikke nødvendigvis gør det for en anden. men ja, hvis i alligevel skal finde noget andet, tror jeg, at det kan være et udmærket bud. du kan jo læse mere om det på zooplus' hjemmeside.

Link til indlæg
Del på andre sites

men husk selvfølgelig, at hvad der fungerer godt for en hund, ikke nødvendigvis gør det for en anden. men ja, hvis i alligevel skal finde noget andet, tror jeg, at det kan være et udmærket bud. du kan jo læse mere om det på zooplus' hjemmeside.

 

Præcis. Når maven er normal i et stykke tid igen, prøver vi 2 kg og ser hvad den "unge dame" siger. Så de havde det i senior/light udgave :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil bare lige bakke op om at prøve james wellbeloved. Min Nelson har altid haft utrolig sart og ustabil mave, og det er det foder han fungerer allerbedst på.

 

Har i tjekket for orm, parasitter og giardia? De kan alle tre give ustabil mave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luca er heldigvis begyndt at spise igen, dog nægter hun dyrlægens skånekost :fornaermet:

 

Jeg har bestilt 2 kg adult med kalkun og ris fra James Wellbeloved, men kan godt se vi må prøve det helt uden korn. Nu prøver vi at se om Luca overhovedet vil spise det, og må så bestille uden korn fra zooplus.co.uk (Øv de ikke har fragtfrit levering til DK.) De 2 kg ryger hurtigt.

 

Kan læse mig til der er flere hunde med maver som Lucas, som har fået det godt på JW. Det bliver vi nødt til at prøve. Luca har ellers været på light kost, men vi er blevet enige om vægttabet nok skal blive vedligeholdt med alm foder også. Hun er ikke en hund som overfalder maden.

 

Tak for alle jeres input :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan også bestille fra zooplus.ie som er den irske side, eller fra zooplus.de som er den tyske. Mener de har fri fragt, hvis man køber for et bestemt beløb. Jeg kigger altid på begge sider inden jeg bestiller.

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber noget af det foder virker for jer, for det er ikke rart med en hund med dårlig mave. Vi giver Sille RC hypoallergenic. Hun havde dårlig mave sidste år, det startede lige før jul i 2010 og så ind i starten af 2011. Hun havde også blandet tynd - alm. afføring og så kom der blod i. Lige en anelse. Så bad jeg dyrlægen om at tage blodprøver. Hun havde også pankreatitis og så havde hun også colliis for at det ikke skal være løgn... Der ud over er hun allergi hund, så vi forsøgte med RC hypo og det fungerer hun rigtig godt på. Det er med at finde det der passer bedst til ens hund.

Jeg håbe virkelig I finder en løsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min egen hund viser sig at være lidt sart - i øjeblikket fodrer jeg med Fish4Dogs og hjemmelavet. Faktisk har jeg bedst erfaring med hjemmelavet da man selv kontrollere indholdet. Det hjemmelavede jeg bruger lige nu er ovenkogt rødspættefilet, rodfrugter (sødekartofler og kartofler) og kokosolie (kosten har en meget lav fedtindhold indtil afføring igen er normal) med tilsat kalk, zink og andre ting der mangler fra en meget enkel kost som denne. Hun elsker sin mad, spiser alt op og har fin afføring nu. Er begyndt at give hende andre ting nu også for at se om maven reagerer for jeg vil gerne tilbage til lidt mere almindelig mad. Egentlig er det ikke nødvendigt for hun stortrives med sin fiskemenu men rødspætte er noget dyrt i det lange løb 2 gange hver dag. Men jeg har kun gode erfaringer med fisk - meget skånsom kost. Og hun elsker Fish4Dogs også så dette har jeg gode erfaringer med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har fået james wellbeloved kornfrit med lam i dag. Umiddelbart er det et hit. Der findes også en fiskeversion, og hvis Luca trives på JW, prøver vi også den. Jeg fandt det i DK her: Forside Kings Petfood (hurtig levering, og jeg spurgte om de havde kornfrit på en mail, røg der lige en pose med af det med i pakken gratis plus godbidder. - Super service!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har fået james wellbeloved kornfrit med lam i dag. Umiddelbart er det et hit. Der findes også en fiskeversion, og hvis Luca trives på JW, prøver vi også den. Jeg fandt det i DK her: Forside Kings Petfood (hurtig levering, og jeg spurgte om de havde kornfrit på en mail, røg der lige en pose med af det med i pakken gratis plus godbidder. - Super service!)

 

Det er da helt vildt god service. Tror lige jeg skal se nærmere på den side, det ser ret billigt ud. Nu har jeg jo tre kræ, så det kan godt betale sig at købe deres stortilbud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da helt vildt god service. Tror lige jeg skal se nærmere på den side, det ser ret billigt ud. Nu har jeg jo tre kræ, så det kan godt betale sig at købe deres stortilbud.

 

vil lige sige Pet Supplies, Pet Food, Dog Food, Cat Food and Pet Accessories at Zooplus stadig er billigst hvis du køber deres 2 posers tilbud. De har dog ikke fiskevarianten..... den kan jeg kun finde hos kings petfood

Link til indlæg
Del på andre sites

vil lige sige Pet Supplies, Pet Food, Dog Food, Cat Food and Pet Accessories at Zooplus stadig er billigst hvis du køber deres 2 posers tilbud. De har dog ikke fiskevarianten..... den kan jeg kun finde hos kings petfood

 

Ja, man skal regne lidt på det. Men jeg bestiller nu oftest fra den irske eller tyske side alligevel, men vil undersøge det nærmere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Update... Tja det er selvfølgelig alt for tidligt at sige om James Wellbeloved kornfrit foder er godt for Luca.

 

Vi fik som sagt tilsendt en stor prøvepose af lam og grøntsager fra kingspetfood. Den er luca i gang med at spise af, og har ikke fået andet end den siden mandag aften (hun nægter at spise andet!!) og vupti maven fungere 100% fra den ene dag til den anden...

 

For første gang imens vi har haft hende bliver alt spist op, og pludselig spiser hun gerne 2 gange om dagen i stedet for en. Det er tydeligt Luca ikke spiser af nød men lyst!!

 

Vi krydser fingre for det varer ved ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har før i tiden blandet hundepate i benzos mad da det var d eneste der gjorde hans afføring hård (når han havde tynd mave) - nu har vi skiftet foder til Acana,og d går meget bedre - pateen bliver ikke brugt overhovedet :) yaaay...vi håber d holder. Der er også forskellige varianter (fisk,kylling,lam...) så d er ikke kedeligt mad og d vigtigste ingen majs,gluten,hvede,sukkerroer - så der mindskes chancen for sukkersyge... Kan varmest anbefales. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...