Hop til indhold

Allergi?


viviansen
 Share

Recommended Posts

I dag var jeg til dyrlæge med Nikka fordi hun er meget plaget af kløe i ørerne.

Det er anden gang inden for 4 mdr. det problem opstår. Der udover konstaterede dyrlægen, at hun var lidt rød og iriteret bag i.

 

Hun mener derfor at Nikka meget vel kan have allergi.

Det blev jeg selvfølgelig noget ked af:( og har efterfølgende læst lidt om det på nettet og det er ikke opmunterende læsning.

Samtidig synes jeg det skaber flere spørgsmål end det besvare.

 

Den forløbige behandling består af øredråber og et allergi foder, som hun skal have i tre mdr. hvor hun absolut ikke må få andet. Om 14 dage skal vi til kontrol for, at se om ørerne er blevet bedre.

 

Er der nogen der har erfaring med allergi, som i vil dele med mig?

 

Til info er Nikka en 6 år gammel Flatcoat tæve, som indtil nu har været fuldstændig rask og aldrig har døjet med hud eller øre problemer.

Hun er altid blevet fodret med tørfoder af god kvalitet ofte tilsat lidt madrester og har fået kødben, tyggepinde og griseører for at holde tænderne i orden og, som hyggeligt tidsfordriv.

Link til indlæg
Del på andre sites

øv øv hvor ærgeligt. Men vores schæfer havde også meget eksem i ørene og vi fik at vide, at mange stressede hunde risikerede at få eksem (er det damp-hunden der har det ?). Vi lavede flere tænke-øvelser for ham og skiftede foder til Olivers lam og havre og nu er hans ører-eksem næsten helt forsvundet. Det eksem han havde mellem trædepuderne (kig efter rødligt pels mellem trædepuderne) er helt væk. Jeg tror det har været en kombination af foder og bedre aktivering af ham :blink: (man kan blive klogere af at hører efter de der adfærds-ting he he)

 

Er ørene meget snaskede så prøv at blande 1/3 eddike med lunkent vand - vrid noget vat op og rens så det du kan nå - det virker bedre end dyrlægens ørerens :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er damp hunden der er ramt:-)

Damp hund er måske heller ikke længere en passende beskrivelse af hende, hendes aktivitetesniveau er dalet meget i løbet af det sidste års tid. Hun er jo også ved, at være en dame i "sin bedste alder".

Hun har heller aldrig haft tendens til at stresse, forstået på den måde at så snart hun er ude af "situationen" er hun rolig med det samme. Så jeg tror ikke det er stress relateret, desværre havde jeg nær sagt for så kunne vi måske træne os ud af problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg læste "kløe i ørerne" og "flatter", tænkte jeg absolut ikke allergier.

 

Det gør jeg iøvrigt yderst sjældent ved retriever-racerne.

 

Jeg har dog et par spørgsmål:

Er hunden anvendt praktisk udendørs til et eller andet? (hvad?)

 

Når i er ude med hunden, hvor rent geografisk og naturmæssigt er i?

 

Er hunden i naturligt vand regelmæssigt? hvornår sidst?

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg læste "kløe i ørerne" og "flatter", tænkte jeg absolut ikke allergier.

 

Det gør jeg iøvrigt yderst sjældent ved retriever-racerne.

 

Jeg har dog et par spørgsmål:

Er hunden anvendt praktisk udendørs til et eller andet? (hvad?)

 

Når i er ude med hunden, hvor rent geografisk og naturmæssigt er i?

 

Er hunden i naturligt vand regelmæssigt? hvornår sidst?

 

Nej, Nikka bliver ikke brugt til jagt eller lign.

 

Vi bor I Randers og benytter de grønne arealer der er i lokal området, Nikka løber gerne i højt græs og krat.

 

Nikka køler sig dagligt i en bæk vi kommer forbi på vores gåture, hun har dog sjældent hovedet/ørerne under.

Hun har badet meget i havet hele sommeren seneste for 14 dage siden.

 

Jeg spurgte også Dyrlægen om der ikke kunne være en sammenhæng mellem den megen badning og øreproblemerne. Det afviste hun med den begrundelse at det er det, som hun er avlet til og at det typisk ikke giver problemer for Retrieverne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ina - slettet bruger

Hej

 

Min nu afdøde dalmatiner Pongo var det der hed multiallergiker. Hunde kan blive overfølsomme og udvikle allergi over for alt ligesom mennesker.

Det slog også ud i ørerne og når det gør det kan det være foderet, da ophobning i leveren relaterer til ørerne. Derudover havde han pollenallergi i svær grad. Han kunne ikke tåle menneskeskæl, sisal (tæpper). Af de 50 testes han fik foretaget reagerede han over for de 40 (blodprøve). Ris, soja, majs, gluten alt simpel hen.

Jeg valgte at lave hans mad selv, han fik smurt ører når han slog ud, han fik antihistamin og hvad ved jeg. En overgang mistede han pelsen i lysken, pelsen blev fedtet og fik et mølædt udseende. På grund af dette ændrede han adfærd, hvem ville ikke det? så han kunne være svær at "danse" med.

For at være helt sikker på om det er allergi og hvilken form, må du få dyrlægen til at tage en blodprøve, den er dyr, men det betaler sig hvis den rette behandling skal i gang.

Hilsen Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Min nu afdøde dalmatiner Pongo var det der hed multiallergiker. Hunde kan blive overfølsomme og udvikle allergi over for alt ligesom mennesker.

Det slog også ud i ørerne og når det gør det kan det være foderet, da ophobning i leveren relaterer til ørerne. Derudover havde han pollenallergi i svær grad. Han kunne ikke tåle menneskeskæl, sisal (tæpper). Af de 50 testes han fik foretaget reagerede han over for de 40 (blodprøve). Ris, soja, majs, gluten alt simpel hen.

Jeg valgte at lave hans mad selv, han fik smurt ører når han slog ud, han fik antihistamin og hvad ved jeg. En overgang mistede han pelsen i lysken, pelsen blev fedtet og fik et mølædt udseende. På grund af dette ændrede han adfærd, hvem ville ikke det? så han kunne være svær at "danse" med.

For at være helt sikker på om det er allergi og hvilken form, må du få dyrlægen til at tage en blodprøve, den er dyr, men det betaler sig hvis den rette behandling skal i gang.

Hilsen Ina

 

Uha! det er sådan noget jeg frygter, altså at det bare bliver værrer:(

Jeg vil snakke med dyrlægen om, at få taget en blodprøve når vi skal til kontrol om 14 dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, Nikka bliver ikke brugt til jagt eller lign.

 

Vi bor I Randers og benytter de grønne arealer der er i lokal området, Nikka løber gerne i højt græs og krat.

Jagt indskrænker området. Lidt.

Grønne områder er mange ting, men udfra området omkring Randers, kan jeg gisne lidt mere kvalificeret. Svar herpå følger.

 

Jeg spurgte også Dyrlægen om der ikke kunne være en sammenhæng mellem den megen badning og øreproblemerne. Det afviste hun med den begrundelse at det er det, som hun er avlet til og at det typisk ikke giver problemer for Retrieverne.
Dét kan du så forklare din dyrlæge ikke er sandt.

 

Faktisk er det min allerførste tanke, at den har fået et eller andet snavs i øret, som irriterer øret.

Den har det så også i "den anden ende", hvilket til fulde forklares af at du skriver den bader i en bæk, vil jeg i første omgang tilskrive bækken skylden for balladen.

Bække anvendes den dag i dag i stor stil til "afløb" for alverdens ting og sager, og det er ikek ualmindeligt at retrieverracerne, netop pga. deres forkærlighed for vand, rager alverdens urenheder til sig via. bække og grøfter, og mudderpytter og hvad har vi.

 

Ligeledes dét at hunden har haft noget tilsvarende tidligere, peger i samme retning.

 

Havet kan såmænd også have den effekt, hvis forholdene er "rigtige".

 

Rens ørerne, og hold hunden af vand det næste halve års tid. I ventetiden få taget en blodprøve, og få noget dokumentation på din allergi-idé.

 

(mange opdrættere ved ikke noget værre end ejere af "deres" hunde der slynger allergi ud, inden der er foretaget nogen tests overhovedet ;-) )

 

Min anden tanke ville være skab. Det er ikek sjældent set at skab indledningsvist viser sig ved rødmen af ørerne, kløen i ørerne, og rødmen/irritation af andre "bløde" områder, med bar hud.

Lokaliteten fortæller mig dog at der ikke er de store problemer med skabsræve, til forskel fra sjælland og sydvestjylland.

Ikke desto mindre kunne det være en mulighed, også at få taget et skrab, når nu man er igang med "den store tur".

 

MEn det ville næsten undre mig, om ikke det bare er en ganske almindelig sag af "mudderøre" eller hvad man vælger at kalde det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lever hver dag med en allergihund og jeg ved, at hun kan være væk i morgen, i overmorgen eller om 4 år..... En allergihund er en kronisk syg hund, men der er visse behandlingsmetoder, der kan afhjælpe og måske endda få allergien til at forsvinde....

 

Men når det er sagt: jeg tror ligesom DKWie..., at den hyppige svømning kan have en del af problemet - allergi viser sig typisk ved øreproblemer, poteproblemer og lyserød kløende hud; ved din dyrlæge nok om allergi? Det virker meget hurtigt at spille allergi-kortet, hvis din hund "kun" har problemer med bagdelen og ørene, især når du fortæller, at hunden svømmer ofte.

 

Min hund blev konstateret allergiker mod husstøvmider og lagermider (påvist med blodprøve), hvilket typisk også betyder allergi mod andre slags, i oktober 2006 og blev derefter påbegyndt hyposensibiliteret.

I starten af behandlingen reagerede hun rigtig godt, men halvvejs gik det helt galt efter et foderskift og det har været skidt lige siden.

Hun har også været igennem et akupunkturforløb, der heller ikke havde den store effekt - jo, de første to behandlinger, men ikke de efterfølgende.

 

Vi har været igennem langvarigt Prednisolon-forbrug, vi har været igennem specialfoder og den langvarige udelukkelseskur på madvarer.....

 

I maj 2008 begyndte hendes sind at ændre sig, hvilket kunne relatere til Prednisolonen og vi tog en drastig beslutning - hun blev trappet ud af Prednisolonen og kom væk fra det latterlige allergifoder (der forøvrigt er noget værre skrammel).

Idag lever hun på almindeligt tørfoder (på trods af lagermideallergien og fødevareallergi) og uden medicin......

 

Jeg ved ikke hvad jeg skal råde allergihundeejere til mere - om de skal starte med den traditionelle behandling/hyposensibilitering eller om de skal prøve en lidt mere alternativ dyrlæge, der tænker akupunktur, naturlægemidler og kostomlægning......

 

Men først og fremmest: få taget en blodprøve, der kan afsløre evt. allergi mod luftbårne artikler (ikke foder, da testene ikke er gode nok i Danmark)... Eller måske prøve en anden dyrlæge? En, der har meget erfaring med allergi hos hunde.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil håbe i har ret i at, det er en isoleret øreinfektion hvilket også var hvad jeg selv troede inden jeg tog til dyrlæge.

 

WSG må jeg spørger hvorfor du ikke tænker allergi når du ved hun er retriever? for hvad jeg kan læse mig til på bl.a netdyredoktor så er Retrieveren en af de racer der relativt hyppigt får foderallergi.

 

Faktisk kender jeg også til to Labrador her i området med foderallergi, som de dog har haft helt fra små. Jeg ved godt at to på ingen måde er repræsentativt for racen men det siger mig dog, at de kan have det.

 

Jeg forstår heller ikke din bemærkning om "din allergi-ide" eftersom det er dyrlægens forløbige diagnose og den diagnose hun bliver behandlet udfra, altså ikke en "hjemmestrikket" diagnose jeg selv har læst mig frem til;-)

 

Diagnosen blev stillet ud fra en klinisk undersøgelse af hunden, hvor to dyrlæger kiggede på hende og en labratorieundersøgelse af noget "snask" fra ørerne.

Jeg er udemærket klar over det ikke er rart for en opdrætter, at blive kædet sammen med allergi men jeg har ikke nævnt min opdrætter og føler faktisk jeg er i min gode ret til at indhente information, om noget jeg ikke ved ret meget om, så jeg kan hjælpe min hund bedst muligt.

Nu lyder jeg måske lidt spids men jeg er faktisk lidt ked af det ovenpå dyrlæge besøget og føler ikke lige jeg har brug for din "kritik", som jeg heller ikke mener er berettiget.

 

Når det er sagt er jeg taknemlig for dit uddybende svar til mig.

 

-Det jeg tænker jeg vil gøre nu er, at følge den behandlig vi er startet på.

-Få taget en blodprøve når vi skal til kontrol.

-Undersøge hvilke dyrlæger der "ved" noget om allergi.

-Afholde Nikka fra, at bade det næste halve år.

 

Og så krydse fingre for, at i har ret m.h.t. at det blot er en alm. øreinfektion.

Link til indlæg
Del på andre sites

WSG må jeg spørger hvorfor du ikke tænker allergi når du ved hun er retriever? for hvad jeg kan læse mig til på bl.a netdyredoktor så er Retrieveren en af de racer der relativt hyppigt får foderallergi.

Er det dét? Hvor mange af de retrievere har så en reel stamtavle?

Jeg færdes næsten udelukkende i stamtavlekredse når vi snakker retrievere, og hvad jeg ahr lagt mærke til, er at allergi absolut er en af de sjældne ting man hører om.....i de kredse.

 

Jeg forstår heller ikke din bemærkning om "din allergi-ide" eftersom det er dyrlægens forløbige diagnose og den diagnose hun bliver behandlet udfra, altså ikke en "hjemmestrikket" diagnose jeg selv har læst mig frem til

Man kan ikek diagnosticere allergi uden en blodprøve.

Allergi er velnok en af de mest brugte "diagnoser" folk pludselig får ind i hovedet at deres "basse" må lide af.

Kun sjældent er det rent faktisk en allergi. (fordom? Måske. )

 

Diagnosen blev stillet ud fra en klinisk undersøgelse af hunden, hvor to dyrlæger kiggede på hende og en labratorieundersøgelse af noget "snask" fra ørerne.

Igen: Ingen blodprøve, ingen diagnose på allergi.

 

Jeg er udemærket klar over det ikke er rart for en opdrætter, at blive kædet sammen med allergi men jeg har ikke nævnt min opdrætter og føler faktisk jeg er i min gode ret til at indhente information, om noget jeg ikke ved ret meget om, så jeg kan hjælpe min hund bedst muligt.

"folk" ved måske hvem din opdrætter er?

Et andet sted end her, var der også en der begyndte at himle op om allergi, og alle vidste hvem opdrætteren var. Iøvrigt en bundhæderlig og reel person, der tilbød at betale halvdelen af en blodtest, og give afslag i prisen hvis hunden havde allergi.

Ingen hjælp blev modtaget, ingen blodprøve taget, og opdrætter havde midlertidigt et ry som værende avler af allergi-hunde.

 

Pågældende hund havde så "blot" "mudderøre", hvad den tillige havde haft et par måneder tidligere, ganske som din, med ret præcist den samme historik, og opdrætter havde anbefalet at gøre som jeg skrev her, dette blev dog ikke gjort, hvorfor det kom igen.

 

Nu lyder jeg måske lidt spids men jeg er faktisk lidt ked af det ovenpå dyrlæge besøget og føler ikke lige jeg har brug for din "kritik", som jeg heller ikke mener er berettiget.

Det var skam ikke kritik, blot et aspekt jeg formodede du ikke lige havde tænkt på.

Undskylder at det blev taget ilde op.

 

Når det er sagt er jeg taknemlig for dit uddybende svar til mig.

VElbekomme

 

Og god bedring til hunden ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil håbe i har ret i at, det er en isoleret øreinfektion hvilket også var hvad jeg selv troede inden jeg tog til dyrlæge.

 

WSG må jeg spørger hvorfor du ikke tænker allergi når du ved hun er retriever? for hvad jeg kan læse mig til på bl.a netdyredoktor så er Retrieveren en af de racer der relativt hyppigt får foderallergi.

 

Faktisk kender jeg også til to Labrador her i området med foderallergi, som de dog har haft helt fra små. Jeg ved godt at to på ingen måde er repræsentativt for racen men det siger mig dog, at de kan have det.

 

Jeg forstår heller ikke din bemærkning om "din allergi-ide" eftersom det er dyrlægens forløbige diagnose og den diagnose hun bliver behandlet udfra, altså ikke en "hjemmestrikket" diagnose jeg selv har læst mig frem til;-)

 

Diagnosen blev stillet ud fra en klinisk undersøgelse af hunden, hvor to dyrlæger kiggede på hende og en labratorieundersøgelse af noget "snask" fra ørerne.

Jeg er udemærket klar over det ikke er rart for en opdrætter, at blive kædet sammen med allergi men jeg har ikke nævnt min opdrætter og føler faktisk jeg er i min gode ret til at indhente information, om noget jeg ikke ved ret meget om, så jeg kan hjælpe min hund bedst muligt.

Nu lyder jeg måske lidt spids men jeg er faktisk lidt ked af det ovenpå dyrlæge besøget og føler ikke lige jeg har brug for din "kritik", som jeg heller ikke mener er berettiget.

 

Når det er sagt er jeg taknemlig for dit uddybende svar til mig.

 

-Det jeg tænker jeg vil gøre nu er, at følge den behandlig vi er startet på.

-Få taget en blodprøve når vi skal til kontrol.

-Undersøge hvilke dyrlæger der "ved" noget om allergi.

-Afholde Nikka fra, at bade det næste halve år.

 

Og så krydse fingre for, at i har ret m.h.t. at det blot er en alm. øreinfektion.

 

Øhh, hvis du mener, at jeg kritiserede dig eller mente, at det var dig selv, der havde konstateret allergi, så har du ikke læst og forstået mit indlæg godt nok. Jeg kritiserer dig ikke og jeg nævnte slet ikke noget om din opdrætter (det interessere mig ikke, da jeg ikke har og aldrig kommer til at få retrievere) eller om retrieveres anlæg for allergi - det var DKWie...

 

Din dyrlæge kan ikke stille diagnosen allergi uden at have taget en blodprøve på trods af en klinisk undersøgelse - denne kan komme tilbage som værende falsk negativ, hvis din hund har foderallergi, men foderallergi vil i 9 ud af 10 tilfælde følges ad med andre symptomer end "bare" ondt i ørene/øreinfektioner eller halekirtlerne såsom kraftig kløe på kroppen.

 

Ikke alle dyrlæger er kompetente nok til at arbejde med allergi hos dyr - det er min erfaring baseret på de mange dyrlæger min hund har været hos og derfor mener jeg, at det er meget hurtigt din dyrlæge siger, at din hund har allergi på grund af en øreinfektion; især når denne siger, at det ikke kan være vandet, fordi retrieveren er lavet til at gå i vand og ikke har udtaget en blodprøve.

 

Mit indlæg var ment som et forsøg på at få dig til at undlade at gå i panik over en diagnose, der er stillet udfra en øreinfektion på en hyppigt badende hund; retriever eller ej.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit indlæg var ment som et forsøg på at få dig til at undlade at gå i panik over en diagnose, der er stillet udfra en øreinfektion på en hyppigt badende hund; retriever eller ej.

 

:5up:

Ret præcist det samme Jeg ville, dog med et par andre muligheder også.

 

Og igen: Jeg undskylder hvis mine indlæg er blevet tolket som kritik, for de er ikke skrevet i dén mening ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har desværre også i ny og næ øreproblemer på min hund, hvilket forekommer oftere hos de hunde, der har hængende ører. De infektioner der har været, har været af forskellig karakter, og har krævet forskellig behandling.

 

MEN de udspringer dybest set af det samme: at hunden har for mange små hår i øre og øregang, som jeg tidligere ikke har været god nok til at få fjernet. Det betyder at hun ikke selv har kunne komme af med sin ørevoks, og miljøet i øret er blevet for varmt og fugtigt. Det resulterer i kløende ører, og mørk meget karakteristisk lugtende voks. Det er blevet afhjulpet med forskellige præparater, og først nu har jeg fundet et præparat, der gør jobbet ordentligt. Udover selvfølgelig at hun får fjernet de problematiske hår i øregangen, og får renset ører endnu oftere.

 

Jeg har naturligvis ingen idé om hvorvidt det er noget lig det der foregår med din hund, men ville blot byde ind med en anden årsag end allergi, som jeg også mener lidt for ofte er en mistænkt diagnose. Det er ofte det første dyrlæger siger er årsagen, det har jeg selv oplevet.

 

Men indtil blodprøve foreligger, så op med humøret så vidt muligt. God bedring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ina - slettet bruger

Hej

Det er nogle år siden at min Pongo dengang i 2002 tror jeg det var, fik konstateret multiallergi. Dengang blev hans blodprøver sendt til USA fordi det på dette tidspunkt var der man bedst kunne udrede de forskellige allergier. Jeg ved ikke om man her i DK kan lave de prøver som han dengang fik lavet med det kostede 2000 kr at få ham diagoniseret.

Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Det er nogle år siden at min Pongo dengang i 2002 tror jeg det var, fik konstateret multiallergi. Dengang blev hans blodprøver sendt til USA fordi det på dette tidspunkt var der man bedst kunne udrede de forskellige allergier. Jeg ved ikke om man her i DK kan lave de prøver som han dengang fik lavet med det kostede 2000 kr at få ham diagoniseret.

Ina

 

Idag bruger de fleste et tysk firma/lab. til test for allergi, men den koster ialt små 3500 kr.; jeg har fået min testet 2 gange og har begge gange haft svaret indenfor 48 timer.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså... Der er ret stor forskel på foderallergi og anden allergi, altså det man kalder inhalationsallergi. Overfølsomhed overfor pollen, støvmider, lagermider, fjer osvosv er inhalationsallergier. Og de opstår som regel ret tidligt i hundens liv.

Foderallergierne opstår tit først efter at hunden i en årrække har været udsat for de(t) pågældende protein(er).

Foderallergi kan ikke påvises ved blodprøve eller ved priktest.

 

http://www.netdyredoktor.dk/sw6836.asp

 

 

Hvis dyrlægen har sat din hund på et specialfoder, så må du bare OMHYGGELIGT følge dyrlægens anvisninger. Godbidder og madrester er forbudte i denne periode. Der må KUN gives allergi-foder. Men det ved du.

 

Hvis I hen ad vejen finder ud af, at det f.eks. er svineprotein Nikka ikke kan tåle, så kan hun altså sagtens leve et langt og godt liv UDEN griseører, tyggepinde og foder med svinekød.

Foderallergi er IKKE så alvorligt som inhalationsallergi. :ae:

I skal bare have fundet ud af, hvad det er, Nikka ikke kan tåle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhh, hvis du mener, at jeg kritiserede dig eller mente, at det var dig selv, der havde konstateret allergi, så har du ikke læst og forstået mit indlæg godt nok. Jeg kritiserer dig ikke og jeg nævnte slet ikke noget om din opdrætter (det interessere mig ikke, da jeg ikke har og aldrig kommer til at få retrievere) eller om retrieveres anlæg for allergi - det var DKWie...

 

Din dyrlæge kan ikke stille diagnosen allergi uden at have taget en blodprøve på trods af en klinisk undersøgelse - denne kan komme tilbage som værende falsk negativ, hvis din hund har foderallergi, men foderallergi vil i 9 ud af 10 tilfælde følges ad med andre symptomer end "bare" ondt i ørene/øreinfektioner eller halekirtlerne såsom kraftig kløe på kroppen.

 

Ikke alle dyrlæger er kompetente nok til at arbejde med allergi hos dyr - det er min erfaring baseret på de mange dyrlæger min hund har været hos og derfor mener jeg, at det er meget hurtigt din dyrlæge siger, at din hund har allergi på grund af en øreinfektion; især når denne siger, at det ikke kan være vandet, fordi retrieveren er lavet til at gå i vand og ikke har udtaget en blodprøve.

 

Mit indlæg var ment som et forsøg på at få dig til at undlade at gå i panik over en diagnose, der er stillet udfra en øreinfektion på en hyppigt badende hund; retriever eller ej.

 

MVH

Wivian

 

Jeg kan godt forstå du ikke fatter en "dyt" af det jeg skriver, jeg fik byttet om på dig og DkWiechert, det beklager jeg meget!! jeg opfattede på ingen måde nogen kritik i dit svar til mig, jeg er derimod rigtig glad for du ville dele dine erfaringer med mig:-D

 

 

DkWiechert din undskyldning er selvfølgelig accepteret, kan være jeg er lidt nærtagen;-)

 

mk101 tak for dit svar! jeg synes egentlig ikke Nikka har hår i selve øregangen men det kan være jeg skal finde "luppen" frem, for din beskrivelse passer meget godt på Nikka`s ører.

 

Tak for info om blodprøven, det må jeg tale med min dyrlæge om.

 

Rigtig rart med en masse erfaringer:-Ddet får unægtelig det hele til, at se meget lysere ud!

 

Lige et andet spørgsmål hvordan holder i tænderne iorden når tyggeting er forbudt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ina - slettet bruger

Hej

Jeg holder tænderne i orden ved at hundene har naturligt legetøj. De elsker at gnave i pinde udendørs derudover bruger jeg "dummies" og kraftig gummilegetøj for ikke at forglemme reb både dem af bolde og dem som ligner et snoet ben. En kraftig okseknogle uden kød får de også engang i mellem

hilsen Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ina - slettet bruger
Altså... Der er ret stor forskel på foderallergi og anden allergi, altså det man kalder inhalationsallergi. Overfølsomhed overfor pollen, støvmider, lagermider, fjer osvosv er inhalationsallergier. Og de opstår som regel ret tidligt i hundens liv.

Foderallergierne opstår tit først efter at hunden i en årrække har været udsat for de(t) pågældende protein(er).

Foderallergi kan ikke påvises ved blodprøve eller ved priktest.

 

http://www.netdyredoktor.dk/sw6836.asp

 

 

Hvis dyrlægen har sat din hund på et specialfoder, så må du bare OMHYGGELIGT følge dyrlægens anvisninger. Godbidder og madrester er forbudte i denne periode. Der må KUN gives allergi-foder. Men det ved du.

 

Hvis I hen ad vejen finder ud af, at det f.eks. er svineprotein Nikka ikke kan tåle, så kan hun altså sagtens leve et langt og godt liv UDEN griseører, tyggepinde og foder med svinekød.

Foderallergi er IKKE så alvorligt som inhalationsallergi. :ae:

I skal bare have fundet ud af, hvad det er, Nikka ikke kan tåle.

 

Det passer ikke helt. Min Pongo var kun 1 år da han fik konstateret foderallergi og det blev påvist i en blodprøve. Desuden var foderallergien langt den værste

Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Det passer ikke helt. Min Pongo var kun 1 år da han fik konstateret foderallergi og det blev påvist i en blodprøve. Desuden var foderallergien langt den værste

Ina

 

Jeg ved ikke, om det passer... Jeg må bare konstatere, at dyrlægepanelet på "netdyredoktor.dk" -incl. en vis dyrlæge Gudrun Frantsen- har en anden mening... :-)

 

http://www.netdyredoktor.dk/sw6836.asp

 

Men der er vist en masse forskellige meninger om den problemstilling og hvordan man skal gribe den an.

 

Hvad var det for nogle ting i foderet din Pongo var allergisk overfor?

En hund kan godt både have foderallergi og inhalationsallergi samtidig... Og DET er selvfølgelig slemt.. :(

 

 

----Viviansen, lige nu må du ikke give din Nikka okseknogle eller lade hende gnave i ting som hun måske osse spiser...... Det er vigtigt at du overholder dyrlægens anvisninger.

 

Prøv at se om du kan komme til at børste hendes tænder. Jeg bruger en ganske almindelig mennesketandbørste til Silkes tænder.

Du kan IKKE bruge hundetandpasta lige nu, for der kan også være ting i som hun ikke kan tåle. --Børst med rent vand, eller lav en grød af diætfoder og vand og brug det som tandpasta. Hvis hun er madglad eller sulten, så vil hun måske finde det interessant...

 

At finde årsagerne til allergi det er noget af et detektivarbejde. Det kræver et godt samarbejde mellem dyrlæge og hundeejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det passer ikke helt. Min Pongo var kun 1 år da han fik konstateret foderallergi og det blev påvist i en blodprøve. Desuden var foderallergien langt den værste

Ina

 

De bruger ikke blodprøven mere til at teste for foderallergi, da den er for fejlbehæftet.

 

I dag findes der kun den slaviske vej ved afprøvning: hunden på et allergifoder og så tilsætte en madvare i en form (f.eks. koteletter stegt i en bestemt slags smør og på samme pande) i 14 dage og se hvordan hunden reagere også fremledes (tro mig; jeg har tigget og bedt om at få Rosie blodprøvetestet for madvareallergi).

 

I USA bruges den stadig, men de er også begyndt at gå væk fra den, hvis man skal tro deres dermatologer.

 

Jeg synes foderallergi er noget snot og langt værre end inhalationsallergi - men det er jo baseret på min hund og hendes reaktioner (hun er ikke stabil i sine reaktioner og kan reagere på f.eks. 2 forskellige mærker ris).

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå du ikke fatter en "dyt" af det jeg skriver, jeg fik byttet om på dig og DkWiechert, det beklager jeg meget!! jeg opfattede på ingen måde nogen kritik i dit svar til mig, jeg er derimod rigtig glad for du ville dele dine erfaringer med mig:-D

 

Så er jeg mere rolig :-D No hard feelings herfra ihvertfald.

 

Held og lykke med at finde ud af hvad din hund fejler og om den er allergisk eller ej.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ina - slettet bruger

Hej

Pongo blev testet allergisk i 40 tilfælde ud af 50. Han var allergisk over for allle løvfældende træer/buske, dertil kom menneskeskæl, kapok, sisal, lopper, husstøvmider, lagermider, gluten herunder ris, majs, soja, ja faktisk er det nemmere at nævne det han ikke var allergisk overfor. Nu er han ikke mere men har fået fred fra sine mange allergier, selvom det var en svær nyresygdom som tog livet af ham. Allergi er noget lort og kan ændre vores hundes adfærd hvilket jo ikke er noget at sige til. Jeg vil nu trække mig fra denne debat, fordi min beretning egentlig bare var ment som et eksempel på hvad jeg oplevede med min hund, også gør det meget ondt på mig at fortælle om ham, da han stadig er et meget savnet familiemedlem.

Hilsen Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Pongo blev testet allergisk i 40 tilfælde ud af 50. Han var allergisk over for allle løvfældende træer/buske, dertil kom menneskeskæl, kapok, sisal, lopper, husstøvmider, lagermider, gluten herunder ris, majs, soja, ja faktisk er det nemmere at nævne det han ikke var allergisk overfor. Nu er han ikke mere men har fået fred fra sine mange allergier, selvom det var en svær nyresygdom som tog livet af ham. Allergi er noget lort og kan ændre vores hundes adfærd hvilket jo ikke er noget at sige til. Jeg vil nu trække mig fra denne debat, fordi min beretning egentlig bare var ment som et eksempel på hvad jeg oplevede med min hund, også gør det meget ondt på mig at fortælle om ham, da han stadig er et meget savnet familiemedlem.

Hilsen Ina

 

Ina, de fleste af de ting, du nævner, skyldes inhalationsallergi, --ikke foderallergi. Og inhalationsallergi kan præciseres både ved blodprøve og ved priktest.

Pongo havde den værst tænkelige form for allergi, da han både havde foderallergi OG inhalationsallergi:ae:. Det er næsten umuligt at leve med.

At han fik en nyresygdom oveni KAN skyldes allergien, for allergikere kan i yderste konsekvens blive allergiske overfor deres eget væv... og dermed forsøge at nedbryde det. Der går simpelthen kuk i immunforsvaret.

Min egen dejlige Ramses, der havde inhalationsallergi endte med at få noget der hedder autoimmun hæmolytisk anæmi, --altså han begyndte at nedbryde sine egne røde blodlegemer.. :megaked::megaked: Ramses blev 4½..:megaked:

 

---Allergiske hunde har Fanden skabt!!! :evil:

---Og allergi er en af de væsentliste årsager til at jeg sværger til DKK-stambogsførte hunde. For jeg VED at klubben gør alt hvad de kan (ikke nok) for at få fjernet allergikere fra avlen.

 

Det er SÅ forfærdeligt at stå med en ung hund, der bare har det skidt hele sit korte liv på grund af allergi.

 

---Men for at komme tilbage til emnet: Foderallergi. Det kan sagtens opstå meget senere i hundens liv. Og jo senere i livet det opstår, jo mere sandsynligt er det, at det "kun" er foderallergi, og ikke inhalationsallergi, som næsten altid starter tidligt i hundens liv.

 

Så lad os krydse fingre for at Nikka har en simpel foderallergi. Det ville være SÅ nemt, hvis man fandt ud af, at hun f.eks. ikke kunne tåle okse og hvede..

 

Lige nu er der ikke andet at gøre end at vente, håbe og følge dyrlægens anvisninger til punkt og prikke...

Måske viser der sig en bedring i løbet af nogle uger... SÅ er første mål nået. Nemlig at få konstateret at der ER tale om en simpel foderallergi. Symptomerne kan så helt fjernes når man fjerner nogle bestemte fødevarer.

--Når symptomerne er væk kan man begynde på næste trin: At finde ud af præcis HVAD hun ikke kan tåle. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...