Hop til indhold

tyndmave og opkast igen!


Manse
 Share

Recommended Posts

Så er den gal med Manse igen :megaked:

 

Manse havde dårlig mave igen igår eftermiddags da vi var ude og gå.

I nat kaldte han så på mig da han skulle ud og lave tyndt, da jeg så kom hjem fra arbejde, havde han så haft uheld igen og han havde kastet op et par gange!

Jeg er så lige kommet hjem fra en veninde, var nede ved hende i max en time, og så havde han haft uheld igen... øv hvor er det bare synd for den lille mand... Jeg har det så skidt over at han har det dårligt...

Eller han virker til at ha det fint, vil gerne lege, ud og gå og så tigger han mad, så tror hans appetit er fin, men han har så ikk fået noget siden i går.

Hvornår skal jeg give ham skånekost?

 

Jeg skal selvfølgelig ha ringet til dyrlægen imorgen, for det her blir ikk ved med at gå, det er jo ikk første gang han har det sådan...

Sidst jeg var afsted med hans mave fik jeg har at vide at han har en sart mave. Jeg har prøvet forskellige foder, men de virker kun et stykke tid og så er den gal igen.

Nu er han på ProBiotic Live, det er det foder han har fungeret bedst på med mindst tynd mave!

Jeg ved virkelig snart ikk hvad jeg skal gøre, for at hans mave kan blive bare lidt mere iorden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sagtens begynde, at give ham lidt skånekost i dag. Ris, kogt kylling, torskerogn er også godt og husk små portioner i starten.

 

Rigtig god bedring med ham.

 

Tak så vil jeg gå ud og koge lidt ris så han kan få lidt inden vi går i seng, synes jo også det en synd han ikk får noget at spise.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, man nænner næsten ikke, at sulte dem, men det er jo for deres eget bedste. Pro-kolin eller Zoolac er også rigtig godt, når maven er i uorden.

 

Nej, det gør man ikk, og han sidder bare og nedstirrer mig når jeg spiser, vildt belastende, men ja man gør det jo for deres eget bedste.

Jeg fandt ud af at den Zoolac jeg har, er for gammel, så hellere få købt en ny imorgen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal jeg tage vandet fra ham, når han kaster det op igen efter kort tid?

Jeg er lidt i tvivl da jeg har læst at han skal ha masser af vand så han ikk dehydrer?

 

Han skal selvfølgelig ikke dehydrere, men han får jo, heller ikke gavn af vandet, hvis det ryger op med det samme igen.

Jeg ville nok give ham en lille skål, og så prøve med en halv deciliter af gangen og så se hvordan det går.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han skal selvfølgelig ikke dehydrere, men han får jo, heller ikke gavn af vandet, hvis det ryger op med det samme igen.

Jeg ville nok give ham en lille skål, og så prøve med en halv deciliter af gangen og så se hvordan det går.

 

Nej det gør han jo ikk, og han ligner en der bare er rigtig led ved at skulle kaste op, for det kommer lige pludselig, så vi kan ikk nå at komme ud eller noget, jeg prøver at finde en mindre skål til ham, tak for svar ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det gør han jo ikk, og han ligner en der bare er rigtig led ved at skulle kaste op, for det kommer lige pludselig, så vi kan ikk nå at komme ud eller noget, jeg prøver at finde en mindre skål til ham, tak for svar ;-)

 

Mine hunde elsker havregrød. Det plejer jeg også, at give dem når de har dårlig mave. Det er rigtigt godt, fordi det ligger en beskyttende hinde i maven. man kan putte lidt torskerogn i eller en boullionterning når man koger det, så det smager, af lidt mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde elsker havregrød. Det plejer jeg også, at give dem når de har dårlig mave. Det er rigtigt godt, fordi det ligger en beskyttende hinde i maven. man kan putte lidt torskerogn i eller en boullionterning når man koger det, så det smager, af lidt mere.

 

Okay det vil jeg prøve imorgen, jeg har nemlig hverken torskerogn eller boullionterning hjemme, er villig til at prøve alt, så længe hans mave kommer i orden igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores får kartoffelmos, når de har dårlig mave... Dyrlægen sagde en gang, de skulle få det i stedet for ris - men kan ikke huske hvorfor...

 

Og ellers er det meget kendt blandt de tyske hundeejere at fodre "gulerodssuppe". Der var nogle forskere, der har fundet ud af at gulerøddder er en slags medicin... Teksten kunne jeg desværre kun finde på tysk.

 

opskrift:

500 gr skrællede gulerødder koges i 1l vand i en time, trykkes gennem en sigte eller blendes meget fine. Mængden du har nu, fyldes op med vand, sådan et det bliver til 1l i alt. Tilsat en teske (ca. 3g) bordsalt. Fodres over ca. 3 dage 5 gange dagligt.

 

 

Rigtig god bedring!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tidligere hund havde pancreatin insufficiens, og havde tit dårlig mave med diarre og opkast.

 

Er Manse undersøgt for det? Hundene har tendens til at være tynde, da de ikke kan optage og omsætte fedt.

 

Vi gav Creon kapsler for sygdommen, og dertil 6-9 paraghurt hver dag.

 

Skånekost fik han når det gik galt:

Udkogte brune ris, kogte grøntsager, kogt fisk eller kylling og rå, revet gulerod. 5-6 små portioner om dagen i et par dage til maven blev stabil, og så langsomt skift til almindelig mad. Husk at der skal være ca. 1/3 kød, så han får noget protein.

 

På Bille Ruwalds hjemmeside (Hokkerup Dyreklinik) er der flere opskrifter på skånekost.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender en kvinde hvis hundes sarte maver er blevet gode efter at have fået nogle skeer flydende aloe vera i deres mad i den periode hvor de har haft "anfald". Udenfor perioderne får de det kun som vedligeholdelse.

De er også blevet sat på James Wellbeloved - de kornfrie varianter.

 

Det har hjulpet helt enormt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, hvor er det træls. Vi kender godt problemet. Vi fik anbefalet at koge vandet og sætte det til afkøling inden hunden skulle have det. Vi plejer at bruge RC gastro intestinal som skånekost. Det har fungeret godt for vores.

Hvordan er natten gået?

Sender også lige :ae:til jer.

 

Hvad skulle det hjælpe at koge vandet? noget med baktiere?

Jeg har også hørt godt om RC gastro intestinal, og har også overvejet at det er det vi skal prøve næste gang, men vil lige ha helt styr på hans mave, inden vi skifter stille og roligt..

Natten er heldigvis gået okay, vi var kun ude en gang, og idag har der kun været lidt opkast, hvor det kun er vand og slim-noget der kommer op, så håber det er på retur!

Han vil ikk rigtig spise, men ved ikk om det er fordi jeg har lavet hans skånekost med cultura neutal i stedet for A38 som jeg plejer at bruge.

Men har købt en A38 nu, så nu ser jeg her til aften om han vil spise det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tidligere hund havde pancreatin insufficiens, og havde tit dårlig mave med diarre og opkast.

 

Er Manse undersøgt for det? Hundene har tendens til at være tynde, da de ikke kan optage og omsætte fedt.

 

Vi gav Creon kapsler for sygdommen, og dertil 6-9 paraghurt hver dag.

 

Skånekost fik han når det gik galt:

Udkogte brune ris, kogte grøntsager, kogt fisk eller kylling og rå, revet gulerod. 5-6 små portioner om dagen i et par dage til maven blev stabil, og så langsomt skift til almindelig mad. Husk at der skal være ca. 1/3 kød, så han får noget protein.

 

På Bille Ruwalds hjemmeside (Hokkerup Dyreklinik) er der flere opskrifter på skånekost.

 

Nej det er han ikk blevet undersøgt for, men det kunne da godt være jeg skulle få gjort det.

Men Manse er ikk tynd, han er nok nærmer lidt for tyk :oops:

Jeg vidste ikk at ca. 1/3 af skånekosten skulle være kød, tak for det, vi kan jo ikk ha han ikk får sine proteiner ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg synes dyrlægen sagde at det var for at der ikke skulle være bakterier i, så maven også havde det at slåsse med. RC gastro, skal du jo netop give nu, hvor maven er dårlig, det er et foder der retter op på tingene. Hunden får næring, men foderet er bearbejdet, så det er så skånsomt for maven som muligt. Når Sille har haft dårlig mave, har vi lige fastet hende lidt og så direkte på Gastro med flere små måltider om dagen og det må jeg sige virker for hende :5up:

Har han fået mad her til aften? og ville han så spise det med A38 i? Du skal tænke over om du synes han bliver slatten, for så er det en tur til dr. dyr og få lagt drop, hvis det er fordi han er dehydreret...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg synes dyrlægen sagde at det var for at der ikke skulle være bakterier i, så maven også havde det at slåsse med. RC gastro, skal du jo netop give nu, hvor maven er dårlig, det er et foder der retter op på tingene. Hunden får næring, men foderet er bearbejdet, så det er så skånsomt for maven som muligt. Når Sille har haft dårlig mave, har vi lige fastet hende lidt og så direkte på Gastro med flere små måltider om dagen og det må jeg sige virker for hende :5up:

Har han fået mad her til aften? og ville han så spise det med A38 i? Du skal tænke over om du synes han bliver slatten, for så er det en tur til dr. dyr og få lagt drop, hvis det er fordi han er dehydreret...

 

Nå, jeg synes jeg har læst at RC gastro er foder de kan være på hele tiden, men er det kun når de har dårlig mave?

Han har først spist nu her, jeg tror måske ikk det var fordi det var blandet med Cultura, men fordi jeg har brugt fiskepine og torskerogn, hvor jeg plejer at bruge kogt kylling... Hans mave har rumlet helt vildt hele morgenen, så har lige købt kylling til ham, og det spiste han med glæde, så skal nok bare holde mig til det.

Ellers går det fbedre med ham, han har stadig tynd mave, men er holdt med at kaste op .

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, RC Gastro giver man ved dårlig mave, det er skånekost (fåes også som vådfoder). RC hypoallergenic er også behandlet på en speciel måde, men kan gives hele tiden. Måske er det det du tænker på?

Det er altid noget at han ikke kaster op mere, men det er træls den dårlige mave bliver ved...

 

Arh, det er da sikkert det jeg tænker på.

Så når dine får dårlig mave så står du ikk selv og laver skånekost, men giver dem bare RC Gastro?

Ja, det er nu ret træls, håber den snart er i tip top igen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep, vi har næsten altid Gastro stående (dog ikke lige nu, da min venindes hund fik dårlig mave, så hun fik resten af det vi havde). Det virker rigtig godt på Silles mave (hende der mest har problemer). Vi har også altid prokolin eller zoo-lack hjemme.

Nej, jeg laver ikke skånekost til dem. Jeg ved jo det andet virker super på deres maver og de synes det er mums i mulen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jep, vi har næsten altid Gastro stående (dog ikke lige nu, da min venindes hund fik dårlig mave, så hun fik resten af det vi havde). Det virker rigtig godt på Silles mave (hende der mest har problemer). Vi har også altid prokolin eller zoo-lack hjemme.

Nej, jeg laver ikke skånekost til dem. Jeg ved jo det andet virker super på deres maver og de synes det er mums i mulen :-D

 

Okay det må jeg ud og købe så jeg har det til næste gang, for det er da noget nemmere end at stå og koge ris og kylling :-)

Mange tak for hjælpen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Frejas mor

Jeg har haft samme problem med min hund siden hun var hvalp. Så var jeg på besøg på Langeland hvor hun igen blev dårlig og havde ikke mulighed for at komme til egen dyrlæge "heldigvis" for dyrlægen her mente at hun havde bugspytkirtel infektion selv om hun ikke havde feber men for lav temperatur. Hun fik Clavubactin og er bare helt på toppen igen. Hun æder mere end hun plejer, så nu skal hun ikk have High calorie for at holde vægten længere. Er din hund evt blevet undersøgt for dette?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...