Hop til indhold

Dominansteorien - en sejlivet myte


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Så længe det er enkeltstående personer der pipper op selvom de så har videnskaben i ryggen, så er det også dem der bliver nødt til at forsvare sine standpunkter.

 

Så længe store foreninger/organisationer stadig aktivt bruger dominansteorien/lederskabsteorien, så er det der gælder for den almene hundeejer. F.eks. så har drk i denne weekend inviteret ”the dog guru”, for at få en rød tråd i deres træning. Og der går rigtig mange retrievere igennem drk’s træninger. Nyheder | dansk-retriever-klub.dk

 

Det eneste der kan gøres er vel egentlig bare at blive ved med at forsvare sine standpunkter, og sørge for at vise resultater der mindst er ligeså gode og helst bedre end ”de andres”, så måske om 20 år er der sket noget, for jeg tror da på det, se bare hvad der skete da der var fælles fodslag mod cm, han blev nærmest hujet ud.

 

Jeg var lige inde på "guruens" hjemmeside og ser han lyder som en irsk Cesar Millan...

 

Mht at forsvare sine standpunkter så render vi stort set altid ind i at de der har den gamle holdning til "lederskab" ikke vil acceptere argumenterne. Så man kan også sige: Så længe de der har den gamle holdning til "lederskab" ikke godkender videnskaben som argument, kommer vi ikke længere.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har en gammel hundebog , skrevet af Jørgen Burchardt i 1987. Mener han var chef for hele Rigspolitiet hundehold.Og handler om alt fra almindelige familiehunde til aflæring af tjeneste hunde fra hvalp til godkendt incl diverse årlige prøver.

Den hedder "Hundens oplæring" teori og praksis.

Altså ikke hundens dressur.????

Selvfølgelig vil hans indgang og store erfaring være mest vedr oplæring af hvalpe der pzykisk og fysisk er godkendt til års oplæring,.Altså som er født med stærk pzyke.

Men interssant, at han behandler førerens muligheder for oplæring og ikke benytter ordet dressur. Men primært også analyserer, hvad fører har gjort forkert, hvis hunden fejler.Og prøver flere mulige indgangsvinkler til indlæring af de prøver, hvor hunden er svag. F.eks at en yngre hund slår sig på højt spring, og nogle vil sige , på den så snart den er smertefri.Nej, her skal fører lave travspring på 15 cm høje i månedvis indimelllem, til hunden igen synes det er sjovt. Og langsom ogning af højde. Der gik så over et år før den igen gladelig sprang de fornødne til godkendelse.

Eller den fører, der før har vist sit mishag på lange sporsøg, hvis hunden mister spor. Måske bare udtrygt sin ærgelse eller skuffelse med sit kropssprog. Her kan nogle hunde så forgive de fortsat går på sporet, selvom det senere viser sig , at hunden forstiller sig, for at tilfredsstille sin fører.Han beskriver også de få hunde, hvor indlæring har været for krævende, eller gået så hurtigt, at hundens evne til selvstændigt arbejde er forsvundet, så dens initertiv og motivation er forsvundet.

Faktisk en interessant bog, når man tænker på, hvordan mange af de schæferejere op til vor tid , der er meget konkurrence interesserede, håndterer deres hund.

Så for ham er næsten alle fejl i indlæring af ens hund, førerfejl eller misforståelse hund og fører imellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Så længe det er enkeltstående personer der pipper op selvom de så har videnskaben i ryggen, så er det også dem der bliver nødt til at forsvare sine standpunkter.

 

Så længe store foreninger/organisationer stadig aktivt bruger dominansteorien/lederskabsteorien, så er det der gælder for den almene hundeejer. F.eks. så har drk i denne weekend inviteret ”the dog guru”, for at få en rød tråd i deres træning. Og der går rigtig mange retrievere igennem drk’s træninger. Nyheder | dansk-retriever-klub.dk

 

Det eneste der kan gøres er vel egentlig bare at blive ved med at forsvare sine standpunkter, og sørge for at vise resultater der mindst er ligeså gode og helst bedre end ”de andres”, så måske om 20 år er der sket noget, for jeg tror da på det, se bare hvad der skete da der var fælles fodslag mod cm, han blev nærmest hujet ud.

 

Er nok desværre enig med Ninjamor i vurderingen af ham her...

- Ikke spise i samme rum

- Ikke lade hunden spise først

- Hunde må ikke sove i møbler, fordi den ikke må sove i samme højde som ejeren

- Altid gå først ud af døren

- Hanhunde må ikke lette ben ved hver lygtepæl

Alt sammen for at undgå at hunden dominere ejeren og overtager herredømmet.

Så hvis meningen er, at det ikke skal være dominansteorien der skal være den røde tråd, så tror jeg han er den forkerte foredragsholder.

 

Men ja, fælles fodslag er godt - Men det er ikke nemt.

Går f.eks en klub, som fuldstændig har lagt træningsmetoden om og træner efter én bestemt metode, for at sikre den røde tråd i hele klubben. Ikke at den har noget specifikt med dominansteorien at gøre, men så alligevel lidt.

 

Det har affødt en enorm skepsis og janteloven har vi virkelig måtte mærke - Puha, sådan kan man da ikke gøre, det kan folk da ikke finde ud af og det virker ikke for alle. :roll:

Men det kan man og jeg er ret sikker på, at folk så småt begynder at vise resultaterne på konkurrencebanen i år og næste år.

For mærkeligt nok, så er resultater på konkurrence banen åbenbart det eneste der tæller og ikke en flok glade hunde, en gigantisk medlemstilgang, et super godt familiehundehold, trænere der har fået en vild gejst efter at videreuddanne sig og nogle glade hundefører.

 

Sådan er det nok med alt, der udfordre en gængs tankegang og det er ikke altid sjovt at gå forrest, for man bliver ramt af janteloven i en grad som er lidt til grin.

For hvis folk helt ærligt troede, at det man gjorde er forkert, så skulle de jo bare læne sig tilbage og glæde sig over, at deres klub snart skovler medlemmer og fine konkurrence resultater ind... Men det er så lidt pudsigt, at det ikke er det folk gør. :vedikke:

 

Tror bare det er vigtig man bliver ved - Også som enkeltperson, for det er ildsjæle der tør gå foran med budskabet, som kan formidle det ud til mange.

Og mht. lederskab som sådan... Er kun imod ordet fordi det er tillagt en negativ betydning.

For selvfølgelig leder vi vores hunde i dagligdagen... Vi bestemmer jo stort set alt i deres hverdag:

- Madtider

- Hvilken mad der skal spises

- Hvor og hvornår gåturene skal foregå

- Hvilke regler hunden skal agere indenfor i hjemmet

- Hvilke øvelser hunden skal udføre hvornår

Osv.

 

Og selvfølgelig skal vi ikke lade hunden bestemme alt det.

Hundene er simpelthen ikke gearet til at kunne overtage kommandoen i sin egen hverdag og menneskets liv og hverdag er ikke indrettet til det.

Så selvfølgelig skal vi hjælpe hunden til at fungere i den hverdag vi byder den - Om man så vil kalde det leder, forældre, omsorgsgiver osv. det er for mig ligegyldigt, men for mig har det intet med at gøre at hunden vil overtaget noget som helst.

Det er en hjælp til hunden, så den kan fungere indenfor de rammer vi har fastlagt for den, så den ikke kommer til skade eller bliver en pestilens for omgivelserne.

Og jeg er ikke et sekund i tvivl om at hunde har brug for de faste rammer, for de har simpelthen ingen forudsætninger for at kunne lære sig selv at begå sig i den hverdag vi byder dem.

 

Men dominans, det tror jeg har nogen indflydelse på hverdagen - Opportunisme derimod :mrgreen:

Hunde gør hvad der betaler sig for dem... Ikke en skid andet.

Og så kan man jo selv vælge om man vil sørge for, at det kan betale sig at agere indenfor rammerne med pisk eller gulerod og i hvilke tilfælde hvilket skal benyttes.

Link til indlæg
Del på andre sites

.

 

Jeg er enig med dig, og det var sådan set også det jeg prøvede at skrive.

Drk er den største specialklub i DKK, og de har flere tusind hunde igennem deres træning om året. Det er en klub med flere aktiviteter udover træning, der er et ”sammenhold” for de medlemmer der deltager i træningen og aktiviteter. De vælger så måske at bruge ”the dog guru” som den røde tråd i deres træning. Dvs. at flere tusind hundeejere adopterer instruktørens/klubbens/autoritetens holdninger, og det kan jeg godt forstå for sådan en stor klub burde vide hvad de taler om.

Og så er det svært at stå som en enkelt person instruktør med måske 100 hunde i forskellige racer som også kun mødes på træningsbanen og ellers ikke har noget sammen.

 

Når man deltager i et kursusforløb hos en af de trænere der har en bred uddannelse som f.eks. paff, jarnved, røpke oa., så betales der for 6-8 træningsgange, der deltager 6-8 hunde af forskellige racer/blandinger, der trænes intens hele timen, så der er ikke tid til småsnak deltagerne imellem. Og når timen og forløbet er slut går man hjem. Ja man får meget mere for pengene hvis det er træning man betaler for.

 

I drk er man sammen med 10-20 andre hunde af samme gruppe, der er mere vente tid, og der små snakkes meget mere hvorved der bliver opbygget et slags fællesskab, der bliver nogle gange arrangeret afslutning med prøve/mad/kage, og man mødes også til andre aktiviteter end træningen, så der er mange flere muligheder for at opbygge et fællesskab.

 

Derfor tror jeg at der skal mange flere enkeltstående til hvis det skal nytte, de skal være synlige og vise resultater. Desværre er det min fornemmelse at når en ny starter op, så er der en anden der falder fra.

 

Nå nu ved jeg jo ikke om guruen bliver den røde tråd, det kan jo være at der er instruktører tilstede der vil betvivle ham og få sat en diskussion i gang, men jeg tvivler.

 

Det er da kedeligt at din klub har ændret sig, men der må da være nogen der har været utilfredse siden klubben laver om. Eller har der været noget misundelse?

Jeg er lige startet i dch, og jeg fik da godt nok et lille chok. Jeg er van til at træne i sele, men det er bandlyst, helst skal det være et kædehalsbånd men det nægtede jeg, så jeg har fået lov til at bruge et fast halsbånd. Men ellers er selve træningen helt ok i hvert fald de to gange jeg har været der indtil nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Mht at forsvare sine standpunkter så render vi stort set altid ind i at de der har den gamle holdning til "lederskab" ikke vil acceptere argumenterne. Så man kan også sige: Så længe de der har den gamle holdning til "lederskab" ikke godkender videnskaben som argument, kommer vi ikke længere.

.

 

Ja det har du ret i, men det er vel dem der kommer med noget ”nyt”/andet der bliver nødt til at fortsætte med at argumentere, hvis det skal komme længere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg er enig med dig, og det var sådan set også det jeg prøvede at skrive.

Drk er den største specialklub i DKK, og de har flere tusind hunde igennem deres træning om året. Det er en klub med flere aktiviteter udover træning, der er et ”sammenhold” for de medlemmer der deltager i træningen og aktiviteter. De vælger så måske at bruge ”the dog guru” som den røde tråd i deres træning. Dvs. at flere tusind hundeejere adopterer instruktørens/klubbens/autoritetens holdninger, og det kan jeg godt forstå for sådan en stor klub burde vide hvad de taler om.

Og så er det svært at stå som en enkelt person instruktør med måske 100 hunde i forskellige racer som også kun mødes på træningsbanen og ellers ikke har noget sammen.

 

Det har i hvertfald effekt når f.eks dyrenes beskyttelse, DKK og DcH alle går ud og fraråder brug af CM's metoder på det kraftigste.

Så folk har en vis autoritetstro overfor større anerkendte klubber.

Så ja - Jo flere der udbreder samme budskab jo bedre.

 

Når man deltager i et kursusforløb hos en af de trænere der har en bred uddannelse som f.eks. paff, jarnved, røpke oa., så betales der for 6-8 træningsgange, der deltager 6-8 hunde af forskellige racer/blandinger, der trænes intens hele timen, så der er ikke tid til småsnak deltagerne imellem. Og når timen og forløbet er slut går man hjem. Ja man får meget mere for pengene hvis det er træning man betaler for.

 

Det er vel også typisk adfærdsbehandling man forbinder dem med?

Ellers så tænker jeg meget på Canis kurser og f.eks dog dancing kurset osv. når jeg tænker den slags intensive kurser - Og de er jo typisk allerede målrettet mod dem, som har aflivet dominansteorien i deres egen hverdag.

Så det er ikke så meget kurserne i sig selv der giver noget, men den ballast folk får, til at kunne udbrede et budskab på baggrund af noget konkret information og træning de har prøvet på egen krop og hund.

 

I drk er man sammen med 10-20 andre hunde af samme gruppe, der er mere vente tid, og der små snakkes meget mere hvorved der bliver opbygget et slags fællesskab, der bliver nogle gange arrangeret afslutning med prøve/mad/kage, og man mødes også til andre aktiviteter end træningen, så der er mange flere muligheder for at opbygge et fællesskab.

 

Derfor tror jeg at der skal mange flere enkeltstående til hvis det skal nytte, de skal være synlige og vise resultater. Desværre er det min fornemmelse at når en ny starter op, så er der en anden der falder fra.

 

Nu træner jeg selv i en DcH klub, som også har mange på holdene og jeg synes egentlig ikke jeg oplever det frafald du snakker om.

Selvfølgelig så finder folk, der absolut ikke ønsker at ændre holdning et andet sted, hvis ildsjælene slår igennem med deres budskaber om noget andet.

Men jo flere ildsjæle, jo mere bliver budskabet spredt.... Hos os, er det i hvertfald specielt én ildsjæl, som har ændret klubben til det bedre.

 

Nå nu ved jeg jo ikke om guruen bliver den røde tråd, det kan jo være at der er instruktører tilstede der vil betvivle ham og få sat en diskussion i gang, men jeg tvivler.

 

Man kan jo håbe på en god debat.... Må indrømme, at i samme øjeblik en person udråber sig selv til "guru" så står jeg af.

Ingen har alle svar og ingen ved alt - Så bryder mig ikke om den slags selvudnævnelse til "guru".

Desværre, så smider mange også hjernen ud til højre og lapper alt en såkaldt "guru" siger, i sig uden lidt alm. sund skepsis....

Nå, det var en helt anden debat :engel:

 

Det er da kedeligt at din klub har ændret sig, men der må da være nogen der har været utilfredse siden klubben laver om. Eller har der været noget misundelse?

Jeg er lige startet i dch, og jeg fik da godt nok et lille chok. Jeg er van til at træne i sele, men det er bandlyst, helst skal det være et kædehalsbånd men det nægtede jeg, så jeg har fået lov til at bruge et fast halsbånd. Men ellers er selve træningen helt ok i hvert fald de to gange jeg har været der indtil nu.

 

Absolut ikke - det er en super god ting, for den har virkelig ændret sig til det bedre :5up: :klap:

Og ja, folk var utilfredse.

Trænerne var utilfredse med at arbejde med metoder de ikke synes fungerede så optimalt, som de så andre metoder fungere.

De var utilfredse med der ikke var en rød tråd.

De var utilfredse med, at alle gjorde tingene på hver deres måde og det var svært at sende en hundefører videre på et andet hold, fordi de stakkels mennesker blev snotforvirrede over at tingene blev gjort helt anderledes på det nye hold.

De var utilfredse med, at blive sat i bås med andre DcH'er som tillod fysisk/psykisk afstraffelse, som bandlyste seler, som satte kvælerhalsbånd på hvalpe osv.

 

Så nu er vi en ren klikkerklub, der kun arbejder efter klikkerprincipperne på alle hold, hos alle trænere.

Selvfølgelig er kravene moderet ud fra hvilket hold man træner på og der stilles selvfølgelig ikke samme krav på et familiehundehold, som på lydighedslinjen.

Men principperne der arbejdes ud fra er ens på alle hold.

 

Jeg skal i hvertfald ingen steder og har tænkt mig at blive i den klub, så længe jeg træner hund.

Frafaldet af medlemmer og trænere har været minimalt og jeg tror at der havde været større frafald, hvis vi ikke havde valgt at tage et (for en DcH klub) stort spring.

 

Aner ikke om der er misundelse indblandet.... Men skepsis og hovedrysten er der nok af i andre klubber.

Og så undre jeg mig over din DcH afdelings fravalg af sele... Nu må man jo rent faktisk bruge sele i konkurrenceprogrammet, så fatter ikke helt, hvorfor det ikke må bruges :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel også typisk adfærdsbehandling man forbinder dem med?

Ellers så tænker jeg meget på Canis kurser og f.eks dog dancing kurset osv. når jeg tænker den slags intensive kurser - Og de er jo typisk allerede målrettet mod dem, som har aflivet dominansteorien i deres egen hverdag.

Så det er ikke så meget kurserne i sig selv der giver noget, men den ballast folk får, til at kunne udbrede et budskab på baggrund af noget konkret information og træning de har prøvet på egen krop og hund.

 

Det er muligt de/vi mest forbindes med træning, men det er gennem træningshold de/vi har størst indflydelse fordi der er flere hundeejere gennem hænderne over en længere periode og det er derfor på træningskurserne man virkeligt kan rykke ved hundeejernes holdning og deres syn på hunde.

 

Når man deltager i et kursusforløb hos en af de trænere der har en bred uddannelse som f.eks. paff, jarnved, røpke oa., så betales der for 6-8 træningsgange, der deltager 6-8 hunde af forskellige racer/blandinger, der trænes intens hele timen, så der er ikke tid til småsnak deltagerne imellem. Og når timen og forløbet er slut går man hjem. Ja man får meget mere for pengene hvis det er træning man betaler for.

 

Det har du helt ret i. Hvis det ligeså meget er det sociale hudeejerne kommer efter, får de mere i en klub hvor det er kotume at man drikker kaffe efter træningen. Derfor skal folk også være klar til at ville rykke, hvis vi professionelle virkeligt skal nå ud.

 

Man kan jo håbe på en god debat.... Må indrømme, at i samme øjeblik en person udråber sig selv til "guru" så står jeg af.

 

Guru betyder jo læremester, men folk lægger noget mere i det, uanset er det ikke selvritikken der trykker når man selv kalder sig for guru. Det skulle nogen lige gøre her i DK som kom Jante da ellers på arbejde :-D

 

Ingen har alle svar og ingen ved alt - Så bryder mig ikke om den slags selvudnævnelse til "guru". Desværre, så smider mange også hjernen ud til højre og lapper alt en såkaldt "guru" siger, i sig uden lidt alm. sund skepsis....

Nå, det var en helt anden debat :engel:

 

Interessant alligevel. DcH gør det jo også. Vi har i mange år haft uddannelsesudvalg som hellere tager en udenlandsk underviser ind og betaler kassen for det end tager en af de mange dygtige og billigere danske undervisere her er. Indenfor DcH selv har vi mange dygtige hundefolk, men det er ikke lige så eksotisk som at få underskrevet sin kursusbog med en norsk, engelsk eller svensk underskrift ;)

 

Og så undre jeg mig over din DcH afdelings fravalg af sele... Nu må man jo rent faktisk bruge sele i konkurrenceprogrammet, så fatter ikke helt, hvorfor det ikke må bruges :hmm:

 

Mig undrer det at en forening vil, og får lov til, at bestemme hvilket udstyr der bruges så længe dette ikke skader hunden. Klubben har ikke hånd- og halsret over medlemmerne, de kan for eksempel ikke eksludere et medlem fordi vedkommendes udstyr ikke er som det anbefalede. Så hvis jeg var i din situation, Brittagarly, ville jeg troppe op med min hund i sele og så udfordre argumenterne mod at bruge sele :-D

 

I en forening her på Sjælland var det forbudt at bruge godbidder i hvertfald i en periode på 20 år hvis ikke mere. Samme forenings bestyrelse "glemte" at tilbyde trænerne de kursustilbud de fik. I mange år så vi ikke trænere fra denne afdeling på kurserne. Sådan en lukkethed vil naturligvis kunne spores i træningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel også typisk adfærdsbehandling man forbinder dem med?

Ellers så tænker jeg meget på Canis kurser og f.eks dog dancing kurset osv. når jeg tænker den slags intensive kurser - Og de er jo typisk allerede målrettet mod dem, som har aflivet dominansteorien i deres egen hverdag.

Så det er ikke så meget kurserne i sig selv der giver noget, men den ballast folk får, til at kunne udbrede et budskab på baggrund af noget konkret information og træning de har prøvet på egen krop og hund.

Det er muligt de/vi mest forbindes med træning, men det er gennem træningshold de/vi har størst indflydelse fordi der er flere hundeejere gennem hænderne over en længere periode og det er derfor på træningskurserne man virkeligt kan rykke ved hundeejernes holdning og deres syn på hunde.

Jeg har kun brugt dem til almindelig træning, men det kan da godt være at den almene opfattelse er at de ”kun” er behandlere. Det er måske fordi de efter min mening ikke er særlig synlige, og der er stor udskiftning.

Jeg er enig i at det er på de almindelige hold indflydelsen er størst, der skal bare være flere tilbud og hvordan det så skal kunne lade sig gøre har jeg ingen løsning på, for jeg er klar over det er svært bare det at få et passende areal at afholde træning på er et stort problem.

 

Absolut ikke - det er en super god ting, for den har virkelig ændret sig til det bedre :5up::klap:

Og ja, folk var utilfredse.

Trænerne var utilfredse med at arbejde med metoder de ikke synes fungerede så optimalt, som de så andre metoder fungere.

De var utilfredse med der ikke var en rød tråd.

De var utilfredse med, at alle gjorde tingene på hver deres måde og det var svært at sende en hundefører videre på et andet hold, fordi de stakkels mennesker blev snotforvirrede over at tingene blev gjort helt anderledes på det nye hold.

De var utilfredse med, at blive sat i bås med andre DcH'er som tillod fysisk/psykisk afstraffelse, som bandlyste seler, som satte kvælerhalsbånd på hvalpe osv.

 

Undskyld jeg misforstod. Men pas nu på med den røde tråd, det kan jo være at dch mener der skal være en rød tråd for alle foreningerne og inviterer guruen!!!

 

Aner ikke om der er misundelse indblandet.... Men skepsis og hovedrysten er der nok af i andre klubber.

Og så undre jeg mig over din DcH afdelings fravalg af sele... Nu må man jo rent faktisk bruge sele i konkurrenceprogrammet, så fatter ikke helt, hvorfor det ikke må bruges.

 

Mig undrer det at en forening vil, og får lov til, at bestemme hvilket udstyr der bruges så længe dette ikke skader hunden. Klubben har ikke hånd- og halsret over medlemmerne, de kan for eksempel ikke eksludere et medlem fordi vedkommendes udstyr ikke er som det anbefalede. Så hvis jeg var i din situation, Brittagarly, ville jeg troppe op med min hund i sele og så udfordre argumenterne mod at bruge sele.

 

Det forstår jeg ikke, hovedargumentet mod sele var netop som jeg husker det, at man ikke måtte bruge den i konkurrencerne.

Jeg må indrømme at jeg også har brugt selen de 2 gange jeg har været med, og det blev kun kommenteret en gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Husker lige at en af mine hvalpekøberer flyttede og nærmeste træningssted var en DCH klub. Hun kom lige på et hold med store hunde og nåede lige at lære 1 ste lydighedsprogram inden prøven. Men nej, han skulle have kædehalsbånd på til prøver, og havde aldrig haft et sådant.Hun lånte et , temmeligt stort til en cocker og ja han fik 10 i både fri ved fod og lineføring. Ingen andre fik det. Og trænet med fast halsbånd.Det er nok 7 år siden og de har nok tænkt ,at man kunne gøre dette, fordi han var en lille hund i deres øjne.

Jeg gik til hvalpemotivation i en Ishøj klub for 6 1/2 år siden og vi startede med kaffen.Trænerer var brugshundefolk. Og vi fik dunket ind i hovedet hver gang - Jan F-`s , ikke hilse ved hjemkomst, først ud af døren, Alle hunde vil tage magten hvis de fra start ikke finder deres plads nederst i familien.

Når man så spurgte dem, hvorfor almindelig blid opdragelse ikke gjorde mine 3 voksne hunde til dominerende individer og at jeg kunne cykle i snor med dem alle på en gang og styre dem verbalt- HWAW- så fik man blikket, hold din mening for dig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Husker lige at en af mine hvalpekøberer flyttede og nærmeste træningssted var en DCH klub. Hun kom lige på et hold med store hunde og nåede lige at lære 1 ste lydighedsprogram inden prøven. Men nej, han skulle have kædehalsbånd på til prøver, og havde aldrig haft et sådant.Hun lånte et , temmeligt stort til en cocker og ja han fik 10 i både fri ved fod og lineføring. Ingen andre fik det. Og trænet med fast halsbånd.Det er nok 7 år siden og de har nok tænkt ,at man kunne gøre dette, fordi han var en lille hund i deres øjne.

 

Er du sikker på, det var DcH? Der er ikke både lineføring og fri ved fod i samme program, det er enten eller.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå men tilbage til myten om lederskab...

 

I går så jeg et program med Cesar Millan.

Denne gang var det en mindre hund, muligvis blanding, lignede noget henad en dansk svensk gårdhund. Hunden kunne ikke være alene hjemme og da jeg ikke fik starten med så jeg ikke om der var andre problemer med vapsen.

 

Hunden mangede helt klart "lederskab" i Millans øjne men også motion. Hunden blev cyklet med og kom af med en masse energi.

 

Datteren i huset, hun har vel været 11 - 12 år, hjalp til med motioneringen og cyklede med hunden. Det fik hun ros for, og Millan fortalte hende at hun nok skulle vokse op til at blive en rigtig alphahan!

 

Alenetræningen foregik ved at hunden blev isoleret i et mindre værelse, hvor den havde sin kurv og et ben at tygge i. Mor og datter skulle være i huset også, lige så musestille.

Når træningen var færdig og hunden skulle ud, måtte den ikke bare gå ud af værelset når døren åbnedes, den skulle pænt vente på tilladelse fra lederen og døren skulle kunne stå åben et pænt styke tid uden mor og datter synlige for hunden, før den måtte komme ud.

Straks den lagde an til at vise hengivenhed skulle den have Millans "Schhht" lyd, hvilken den reagerede på ved at se utryg ud. Da den så Millan gik den pænt udenom ham.

 

Efter nogen tids træning på denne måde var hunden blevet klar til at være alene hjemme i et bur. Millan kom med en transportkasse af en størrelse så hunden kunne være i den og muligvis, men jeg tvivler, vende sig rundt.

Ejeren spurgte til burets størrelse og Millan forsikrede hende om at hunden ville have det bedst i denne størrelse bur så den ikke skulle forholde sig til noget og da den alligevel skulle sove, var der ingen grund til at give den et større bur.

Et lille bur = tryghed, alt krydret med Millans lederskabsteori og det hele blev slugt råt.

 

Så meget vrøvl en lille hund skal finde sig i!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå men tilbage til myten om lederskab...

 

I går så jeg et program med Cesar Millan.

Denne gang var det en mindre hund, muligvis blanding, lignede noget henad en dansk svensk gårdhund. Hunden kunne ikke være alene hjemme og da jeg ikke fik starten med så jeg ikke om der var andre problemer med vapsen.

 

Hunden mangede helt klart "lederskab" i Millans øjne men også motion. Hunden blev cyklet med og kom af med en masse energi.

 

Datteren i huset, hun har vel været 11 - 12 år, hjalp til med motioneringen og cyklede med hunden. Det fik hun ros for, og Millan fortalte hende at hun nok skulle vokse op til at blive en rigtig alphahan!

 

Alenetræningen foregik ved at hunden blev isoleret i et mindre værelse, hvor den havde sin kurv og et ben at tygge i. Mor og datter skulle være i huset også, lige så musestille.

Når træningen var færdig og hunden skulle ud, måtte den ikke bare gå ud af værelset når døren åbnedes, den skulle pænt vente på tilladelse fra lederen og døren skulle kunne stå åben et pænt styke tid uden mor og datter synlige for hunden, før den måtte komme ud.

Straks den lagde an til at vise hengivenhed skulle den have Millans "Schhht" lyd, hvilken den reagerede på ved at se utryg ud. Da den så Millan gik den pænt udenom ham.

 

Efter nogen tids træning på denne måde var hunden blevet klar til at være alene hjemme i et bur. Millan kom med en transportkasse af en størrelse så hunden kunne være i den og muligvis, men jeg tvivler, vende sig rundt.

Ejeren spurgte til burets størrelse og Millan forsikrede hende om at hunden ville have det bedst i denne størrelse bur så den ikke skulle forholde sig til noget og da den alligevel skulle sove, var der ingen grund til at give den et større bur.

Et lille bur = tryghed, alt krydret med Millans lederskabsteori og det hele blev slugt råt.

 

Så meget vrøvl en lille hund skal finde sig i!

 

:cry:

 

Der en i Jans familie som kun har læst bøger af JF og set udsendelser med SM, vi har haft rigtig mange diskutioner, hun er ved at være sur på mig.

Hun mener Groa er dominerende og uopdragen. Det kan jeg så ikke genkende og alle andre syens Groa er dejlig og rar at være sammen med.

Hunden i familien må ikke tage initiativ til noget som helst, den bliver holdt nede da den skal kende sin plads i flokken. Hvis den ligger sig oven på fødderne af en bliver den gennet væk, den skal ikke dominere.

Link til indlæg
Del på andre sites

:cry:

 

Der en i Jans familie som kun har læst bøger af JF og set udsendelser med SM, vi har haft rigtig mange diskutioner, hun er ved at være sur på mig.

Hun mener Groa er dominerende og uopdragen. Det kan jeg så ikke genkende og alle andre syens Groa er dejlig og rar at være sammen med.

Hunden i familien må ikke tage initiativ til noget som helst, den bliver holdt nede da den skal kende sin plads i flokken. Hvis den ligger sig oven på fødderne af en bliver den gennet væk, den skal ikke dominere.

 

Det må være meget forvirrende og hårdt for en hund at blive afvist for at udvise normal hundeadfærd :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænk at være et socialt væsen og aldrig får lov at udvise samhørigheds følelse, trygheden gennem fysisk berøring, følelser o.lig. :cry:

 

Herhjemme er den bedste start på dagen at ligge i ske, jeg er store-ske og Misja er lille-ske som putter sig ind til mig....

 

Jeg må sku være en dårlig leder og alphahun, sådan at tillade den slags. Sjovt nok får jeg ros fra de fleste for hendes gode opførsel og så vidt jeg husker, var hun ikke født med den der gode opdragelse :hmm:

 

 

Hm...men måske tager jeg bare helt fejl, fordi hunde har jo ikke følelser...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må være meget forvirrende og hårdt for en hund at blive afvist for at udvise normal hundeadfærd :(

 

Det er virkelig trist. Jeg prøver at give hunden lidt gode oplevelser når jeg er sammen med den, det reulterer i den hænger på Jan og mig når vi er der.

Ejer påstår også at hunden springer op for at gå efter struben, ejer benægter at hunde hilser på hinanden ved at stikke snuderne sammen. De snuser kun bag i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja janteloven findes... Helt enig. Det kræver mod at være pioner på områder - hunde og andre - og der vil altid være folk, der er uenige, mens andre lytter, undersøger og overvejer - der sås små frø... og hvsi de vandes nok, så spirer de måske en dag og vokser...

 

Ang "Guruen" - sikke dog en skam - har du påpeget det over for klubben selv? Det er jo kvasietologi og sludder de køber.... og sender videre ... ud til mennesker, der anser dem for en autoritet og derfor lytter... og derfor ender med at skade deres hunde i god tro.

 

Dominansmyten kan legalisere vold. Det vi kalder en adfærd bestemmer løsningen... Din hund er dominant! = din hund respekterer dig ikke = Min hund kan ikke lide mig = jeg er hård mod min hund, for den kan jo alligevel ikke lide mig....

 

Sikke en skam....

Link til indlæg
Del på andre sites

Når vi nu ved, at hunde er sociale, enten flokdyr eller ofte med tætte følelses relationer til deres nærmeste, både mennesker og hundevenner, skal der da ikke meget, til at erkende, at hvalpe eller unghunde, der opdrages med passiv eller ingen accept af naturligt adfærd vil tage skade.

Min forestilling er noget ala de rumænske og kinesiske småbørn på børnehjem, der aldrig fik deres almindelige moderkontakt stimuleret.Altså pzykisk dybtfølte blivende frustrationer med blivende manglende selvtillid,udeblivende muligheder for at danne tætte trygge relationer til andre, for denne startdannelse udeblev ,da den var allermest krævet for udvikling.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Jeg skriver ikke, at hunde ikke nedstammer fra floklevende dyr - blot at vi faktisk ikke VED om de gør det. Hundens oprindelse er aldrig kortlagt 100 %, forskerne er meget uenige, og mange mennesker har et stereotyp billede af, hvad en ulv er. Der findes mange underarter - og måske nedstammer hund og ulv fra et hundelignende dyr, der i dag er uddød? Flere får i disse tider øje på dette, og man har ikke fundet en ny forklaringsmodel.

 

Jeg mener ikke, at hunde og floklevende ulve kan sammenlignes - så der er vi uenige. Se Boitanis og Coppingers studier af forvildede hunde. De er slet ikke som ulvene. De minder mere om den solitære Canis arabs, som endda lever i det område, hvor man mener at de første tamhunde kan være opstået - i hvert tilfælde ifølge de seneste arkæologiske fund.

Jeg kom lige til at tænke på denne diskussion da jeg læste følgende artikel: Hund & Træning (side 14-19)

Hvem kom egentlig først? Hunde eller ulven? Eller en helt tredje, nu uddød, race? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vore familiehundehvalpe har jo det voldsomme handicap i deres udvikling, at de som regel skilles fra tæve og søskende langt før de er pzykisk modne til det.I en naturlig verden ville den jo være totalt lost ved alenetilværelsen før nærmest kønsmodning. Bare selv af skulle finde beskyttelse, mad og vand og undgå at komme tilskade vil jo ikke lade mange overleve hvalpetiden.

Og straks ved skift til nyt hjem står renlighed så højt på ny ejers ønskeseddel, at der ofte er stress på for ny ejer. Hvalpen bliver så ofte forvirret og hvor ville den gerne forrette sin nødtørst hvor mortæven gjorde dette, for det gik jo uden problemer. Og man møder måske fremmede hunde der gør en utrygge.

Faktisk kan jeg stadig møde nye hundeejere der er skuffede over, at deres ny 9-10 ugers hvalp reagerer bange, når jeg kommer imod dem med 6-7 hunde i snor. Det er jo ikke hvalpen der er idiot, undskyld mig, men læs for søren da lidt om hvalpeudvikling inden I prøver at slæbe den bette hen mod mine. Først når jeg siger, gå ikke tæt på , een af mine kunne bide den, fatter de det. Jeg har jo een der ikke bryder sig om fremmede hvalpe.

Vi forlanger så meget af vore familiehunde, de skal opføre sig imødekomne mod alle, være renlige, ikke springe op, ikke gø unødigt, hellerikke i leg, ikke grave i græsplænen , ikke bide i møbler, være alene i lang tid af gangen.

Faktisk er det utroligt at så mange fungerer så dejligt.

Hvis jeg havde behandlet mine genbrugshunde eller de 2 græske efter JF´s + Cm´s teorier, var de da blevet extremt mere usikre og forvirrede, fordi hvorfor skulle de være tvunget til samvær med mig, uden at kunne flygte, hvis jeg ikke viste dem tillid og beskyttetse og frem for alt accept. Så må uhensigtsmæssig væremåde jo korrigeres , hvis man kan det , hen ad vejen frem.

Og hermed mener jeg så ikke , at alle hunde skal behandles med fløjshandsker på, nogle er da mere hårde i filten og skal lære at forstå en vis korrektion og besked.

Alt oplæring og tilpasning bygger på inspiration og tillid mellem de samarbejdende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Jeg tror ikke på dominans, men jeg tror på autoritet.

 

Forskellen er, at autoritet er ikke noget, man behøver at tiltvinge sig. Enten har man det eller også har man det ikke, og det handler udelukkende om, hvordan man bærer sig selv. Om man er en autoritativ figur.

 

 

Jeg er selv sådan en sød lille pige, typen som gamle damer og psykisk syge gerne snakker med, fordi jeg ser så venlig og tilgængelig ud. Fint nok. Men over for børn og dyr har jeg en naturlig autoritet, som mange bliver overraskede over.

 

Jeg har ikke behov for, at sætte mig igennem som leder, for det at være en leder er noget man enten er eller ikke er.

Har man brug for, at andre skal "give det" til én, så er man det IKKE.

 

 

Hunde giver mig ikke lederskab, de kan mærke at jeg hviler i mig selv og har en autoritet i mig selv, og det accepterer de fint 98% af tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

De mennesker, der har brug for at lære hunden at de er lederen, via mærkelige opdragelsesmetoder a la Millan, mangler jo en naturlig autoritet. De mangler selvtillid.

De burde arbejde med sig selv, før de forsøgte at kyse hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...