Hop til indhold

Avls ord?


Aslan
 Share

Recommended Posts

Jeg undre mig lidt...............

 

 

Vi var jo til broholmer træf igår.

 

Der snakkede vi med en fra bestyrelsen om aslans "født uden for ægteskabs" situation.

 

Hun henviste os til en dame der har siddet i avlsudvalget siden 74 da de startede rekronstruktionen af broholmeren.

 

 

Vi blev opfordret til at skrive en mail til udvalget for at hører om de kunne finde Aslans farmors stamtavle (vi har hørt at denne skulle eksistere). Ikke fordi vi skulle bruge det til noget, da vi ikke vil avle på vores baby, men af ren og skær interesse på om der nu også VIRKELIG var stamtavle på farmoderen.

 

Hvilket vi gjorde.

 

Jeg vil lige sige at vi jo godt er klar over Aslans status, allerede da vi fik tilbudet om at købe en uden stamtavle.

Vi har ingen planer om at bruge Aslan til avl (selv om at han er den flotteste broholmer ever :lun: )

 

 

Nu kommer vi til det der undre mig.

 

Ordet bastard blev brugt i denne mail da aslans farmor blev omtalt (de kunne så ikke finde stamtavlen på hende). Samt broholms lignende hund (vi ved jo så heller ikke om farmoderen virkelig er broholmer:rolleyes:).

 

 

Er det et meget normalt ord at bruge i avls verdenen?

 

Eller har vi trådt hende gevaldigt over tæerne fordi vi fik tilbudet om en broholmer som vi benyttede os af? Vi overvejede om Aslan var et stykke hærværk :???:

 

Det er ikke ordet som sådan, det har vi nemlig selv siddet og grint lidt af i tidernes morgen da vi fik Aslan, men at bruge det i en mail, det undre mig lidt (hvis det så er et ord i avls verdenen, slipper jeg for at under mig hehe).

Redigeret af Aslan
Link til indlæg
Del på andre sites

En bastard er jo en hund med min. 3 forskellige racer i sig, så om det bliver brugt meget i avlsverdenen ved jeg skisme ikke:confused:

 

Undskyld, jeg springer ud i det, men vil kalde ovenstående for sludder. For at underbygge min påstand, har jeg lavet en hurtig søgning. Udover jeg selv husker man tidligere kaldte børn uden for ægteskaber for bastarder, har jeg været en tur på nettet og har fundet følgende (engelske) forklaring på ordet:

 

1: an illegitimate child

2: something that is spurious, irregular, inferior, or of questionable origin

 

Så, Aslan, tag det ikke ilde op - tror ikke hun mener andet med det end han ikke beviseligt er sin race (har ikke en stamtavle til at bakke det op og se langt tilbage i anerne), og derfor er af "tvivlsom afstamning".

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er godt, hendes mail ikke tages ilde op.

 

Men bastard ikke nødvendigvis et avlsord, snarere et ganske almindeligt ord, der dækker godt i denne sammenhæng, hvor der tales "tvivlsom afstemning" i forhold til manglende papirer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, nogle ord opfattes unægteligt som nedsættende, uden de behøver være tænkt sådan.

 

Kom derfor også frem til, at min direkte oversættelse af "questionable origin" måske ikke var den bedste, og man måske i stedet skulle oversætte det med noget i retning af ubestemmelig baggrund eller bevisløs baggrund. Eller måske bare hvalp uden for ægteskab?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, nogle ord opfattes unægteligt som nedsættende, uden de behøver være tænkt sådan.

 

Kom derfor også frem til, at min direkte oversættelse af "questionable origin" måske ikke var den bedste, og man måske i stedet skulle oversætte det med noget i retning af ubestemmelig baggrund eller bevisløs baggrund. Eller måske bare hvalp uden for ægteskab?

 

Jeg kunne godt tænke mig at høre om mine 2 yngste hunde er bastarder så?

 

De har ingen stamtavle, da deres mor er uden tavle.

Deres far HAR stamtavle, og begge moderens forældre HAR tavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne godt tænke mig at høre om mine 2 yngste hunde er bastarder så?

 

De har ingen stamtavle, da deres mor er uden tavle.

Deres far HAR stamtavle, og begge moderens forældre HAR tavle.

 

Jeg har hørt dem, der mener, at en hund uden DKK-tavle er en bastart, så må du selv drage konklusionen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hørt dem, der mener, at en hund uden DKK-tavle er en bastart, så må du selv drage konklusionen :mrgreen:

 

Det er vel i bund og grund også de eneste der kan bevise, at de indeholder det de siger :mrgreen:

 

Selv om man kender både far og mor, men den ene ikke har tavle, eller hunden selv ikke har tavle er der jo ingen beviser = tvivlsom herkomst :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, jeg springer ud i det, men vil kalde ovenstående for sludder. For at underbygge min påstand, har jeg lavet en hurtig søgning. Udover jeg selv husker man tidligere kaldte børn uden for ægteskaber for bastarder, har jeg været en tur på nettet og har fundet følgende (engelske) forklaring på ordet:

 

1: an illegitimate child

2: something that is spurious, irregular, inferior, or of questionable origin

 

Så, Aslan, tag det ikke ilde op - tror ikke hun mener andet med det end han ikke beviseligt er sin race (har ikke en stamtavle til at bakke det op og se langt tilbage i anerne), og derfor er af "tvivlsom afstamning".

Du må da gerne kalde mit indlæg for sludder og vrøvl, men jeg holder nu på min mening af ordet bastard i hundeverdenen, kan slet ikke forholde mig til du har fundet på nettet om mennesker det minder for meget om WW2:shock:

 

Men hvad faen har jeg også at skulle sige her, jeg er jo kun en bastard;-)

Redigeret af Agnete87
Staveplade
Link til indlæg
Del på andre sites

Så må jeg drage den konklusion at Huckie var en bastard da jeg købte ham, men ikke mere?!? :roll:

 

Han er nemlig født med en DHL stamtavle ;-)

 

En DHL-tavle ? Jamen, det går jo slet ikke. Det SKAL være en DKK-tavle ellers styrter verden i grus, hunden er fortabt, livet spildt og alt ødelagt ha ha ha...det er sandelig ikke let det der hund i vore dage !!! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

En DHL-tavle ? Jamen, det går jo slet ikke. Det SKAL være en DKK-tavle ellers styrter verden i grus, hunden er fortabt, livet spildt og alt ødelagt ha ha ha...det er sandelig ikke let det der hund i vore dage !!! :-D

 

Det er min pointe ;-)

Han startede ud med at være en bastard, og er nu blevet til et tavlekræ (han har en importstamtavle fra DKK)

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi jeg ville være i stand til at blive udtaget til DM i lydighed (dkk's lydighedsprogram), og det krævede en DKK stamtavle.

 

Ok. Ja hvad ved jeg om lydighed ? Det er noget magisk noget nogle mennesker kan med deres hunde. Vi har ikke lige fundet tricket med Berner-bassen endnu, meeeeen han er jo også bette endnu, så måske en gang ad år :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...