Hop til indhold
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Hunde-forum.dk

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hund der trækker, ikke madmotiveret.

Featured Replies

Besvaret

Hej alle sammen.

Jeg står med det samme problem som rigtig mange andre, dog med et lille twist.

Jeg er den glade ejer af en engelsk cocker spaniel, Wattson, på ca. to et halvt år, og han på alle måder en skøn hund! Der er bare et problem, nemlig at han trækker.

Vi har prøvet flere forskellige ting, vi startede med grime og gå-pænt-sele, selvfølgelig sammen med træning, dog uden resultat. Efter vi havde prøvet det noget tid, droppede vi "hjælpemidlerne" og prøvede med træning. Vi har prøvet at vende om, hver gang han trækker, hvilket vi gjorde i godt 4 måneder. Da det ikke virkede prøvede vi at stoppe og vente på at han kiggede på os, hvilket vi blev ved med i omkring 3 måneder, men da det heller ikke hjalp gav vi op. Vi har haft ham til hundetræner, men hun sagde at der ikke var noget at gøre.

Jeg ved godt at der er 1000 tråde om dette problem, men det der gør det rigtig svært for os er, at han overhovedet ikke er madmotiveret, og vi har prøvet alt lige fra kallun til torskerogn, intet virker. Vi har også prøvet med pivedyr og andet.

Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe, eller komme med et råd.

God onsdag til jer alle!

- Anne-Cathrine

Besvaret

har i været konsekvente nok?

Jeg ved godt det er et strengt spørgsmål, men jeg kan tydeligt se på vores (10mdr) hund når min kæreste ikke har været konsekvent nok i at stoppe når han begyndte at trække...

Nå ellers kunne jeg godt tænke mig at vide lidt!

Hvilken snor bruger i? (længde)

Er det konstant han trækker, eller når der er noget han gerne vil over til?

Besvaret

Tusind tak for dit svar.

Jeg vil mene vi har været konsekvente begge to (dog kan jeg ikke svare for min kæreste), men vi blev fra starten enige om at vi skulle gøre det ordentligt, ellers kunne vi lige så godt lade være. :)

Vores normale hunde snor er 2 meter, men vi har den "forkortet" så den er ca. 160 når vi går med ham.

Han trækker konstant! Selvom vi går flere lange ture med ham, og han får lov til at løbe frit på en fodboldbane.

Besvaret
Vores normale hunde snor er 2 meter, men vi har den "forkortet" så den er ca. 160 når vi går med ham.

Prøv at sætte en 10 meter snor på ham. Hold i enden af snoren og ros ham for at gå med løs line.

Nogle gange har hunden vænnet sig til at skulle kunne mærke mennesket.

Besvaret

Jeg tænker også en længere line, det virker faktisk rigtig godt med vores yngste (9 måneder og i guder, han lærte at trække fra den ene dag til den anden).

Derudover har vi også brugt meget tid på vores store, han var heller ikke vild med godbidder, i stedet brugte vi dufte som bonus: han trak hen for at snuse til et træ/en pæl/en tisseplet, jeg stoppede og ventede til 1 milisekunds øjenkontakt og han fik fri til at snuse så længe han ville.

Langsomt skulle han holde øjenkontakten længere tid, for til sidst at komme hen til mig.

Her kunne man så indsætte at han også skulle lave en øvelse, den nåede vi aldrig rigtigt til..

Men ellers, hvad vil han? Vil han hen til nogen/noget? For alt det han vil - det kan du bruge som belønning for slap snor :-D

Med vores lille fik vi også tippet at, når han trak, så bakkede vi = han var nødsaget til at komme hen i mod os, roooos ros ros og ros så længe han gik i slap line (hvilket ikke var længe i starten hehe).

Besvaret

Jeg vil også anbefale en længere snor... Så han har muligheden for at snuse og "rende lidt" som han har lyst... Selvfølgelig kun steder hvor det er muligt og okay at have lidt ekstra løbe rum...

Besvaret

Jeg har prøvet med længere line i dag, da vi var i skoven (10 meter), og nu prøver jeg at han skal holde øjenkontakt kort tid, før vi går videre. Det gik faktisk meget godt, selvom det jo selvfølgelig tog lang tid! :)

Men før jeg kommer i skoven skal jeg gå langs vejen, og der er jeg nødt til at have ham i kort snor - forvirrer det ham ikke at der skiftes mellem længde på snoren? :)

Og tak for rådene. :)

Besvaret

Jeg har også cockerer og har haft det i mange år. Jeg bruger kort line, helst faktisk kun 1 meter.Altså i trafikerede områder.

Jeg lærer så mine at gå på venstre side og med en hund der trækker skal den kende sin pladskommando godt.Problemer kommer jo ved at de vil foran og følge duftspor.Mine har da lov til at tissemarkerer lidt , men på skal de ellers gå pænt.

Da jeg overtog en genbrugshanhund, der var meget vanskelig i snor og tillige lavede udfald, fik jeg det råd at selvfølgelig først lære ham plads- gå pænt kommando i kort snor. Så skulle jeg ,hvis han fes frem og krydsede foran mig gå hurtigt ind foran ham venstre om og snurre rundt, så han blev på venstre side, helst uden at træde på ham selvfølgelig.

Når han så forvirret tog lidt kontakt , prøvede vi at gå viderer.

Det er lidt en barsk metode, med en lidt forvirret genbrugshund, men jeg har andre hunde, så skulle kunne lufte dem sammen.

Det virkede på ham , den fes ind at han skulle gå ordenligt og han havde lidt bredt fast halsbånd på.Og så startede vi til lydighed for at lære ham at færdes mellem andre hunde.

At trække og vil gå foran er naturligt for cockerer, så jeres hund er helt normal, men har så fået denne kedelige vane indlært. Og at lære noget nyt, der er indskrænkende for han frihed tager virkelig tid.

Jeg har også en besværlig gå i snor hund. Hun er ikke cocker. Hun gåri perioder med haltigrime. Da vi startede fik hun almindelig snor i halsbåndet og tillige en længere snor i haltien. Så først når snoren i halsbånd strammede fik hun efterfølgende reaktionen fra haltien ved at hendes hoved så drejede mod mig. Altså med 2 snore på en gang.

Det virkede på hende. Indimellem får hun halti på og jeg glenmmer at flytte snoren fra halsbånd til halti og hun går pænt, fordi hun ikke har opdaget at den ikke virker..

Bliv ved og ved, uvaner er svære at ændre.

I kan hvis i vil, jeg er pensionist og går som regel med 4 cockerer og 2 lidt større modeller af gangen.

Besvaret

Jeg har stået (og gør det egentligt stadig lidt) i præcis samme situation, Bella har nægtet alt lige fra leverpostej, over kogt kylling og lever, til yndlingslegetøj, og det er lidt et problem, når hun er meget uopmærksom på gåture. Og hun har været bedøvende ligeglad, når jeg har rost hende verbalt, lige indtil jeg begyndte at klikkertræne med hende. Det har været så stor en hjælp, og selvom hun ikke altid vil have guffere eller legetøj, så er hun altid opmærksom, så snart der kommer et klik, og så roser jeg bare verbalt, hvis hun ikke tager guffen, som hun selvfølgelig får tilbudt hver gang jeg klikker. Hun er bare blevet SÅ dygtig når vi går tur nu :lun:

Ellers har jeg ikke noget fornuftigt at indbyde med, jeg ville bare lige dele denne oplevelse med dig, da det har jeg hjulpet mig rigtig meget :5up:

Besvaret

Men før jeg kommer i skoven skal jeg gå langs vejen, og der er jeg nødt til at have ham i kort snor - forvirrer det ham ikke at der skiftes mellem længde på snoren? :)

Du kan tydeliggøre forskellen mellem "tilladt at trække" og "ros for løs line" ved at lade ham gå i sele til træningsområdet og tage den af samtidig med at du sætter den lange line i et halsbånd.

Hvis man går med fleksiline vil der altid være et vist træk og jeg tillader mine hunde at snuse rundt og trække (med måde) når de går i sele.

Når de går i halbånd (uden sele), så betyderdet hold kontakt og løs line.

Besvaret

Velkommen til :-D

Går din hund i sele eller halsbånd?

Det er vigtigt at få klarlagt årsagen til at Wattson trækker. Som en anden spørger: Hvad er det han vil? Han trækker af en årsag..

Er du helt 100% sikker på at din kæreste er konsekvent med ikke at lade Wattson trække? Jeg spørger fordi rigtigt mange mænd desværre får modarbejdet træningen ved at lade hunden trække. Mænd kan ofte holde til trækket og gør derfor intet ved problemet, så tjek det lige :-D

Det ses ofte på træningspladsen at manden vil have konen til at øve "gå pånbt" fordi han ikke selv har problemer. Når jeg så beder manden øve foregår det men helt stram line og en hund som trækker, men bare ikker kan kommer frem ved det.

Der er hos hunde en refleks (thigmotaxis) som fungerer når hunden fysisk imod sin vilje bliver holdt tilbage. Refleksen får hunden til at arbejde på at komme den modsatte vej, direkte væk fra trækket i linen og hunden lægger samme styrke i trækket som personen holder imod med i linen. Derfor, blandt andet, er det en rigtig dårlig ide hvis man bare holder igen.

Em cocker er megatung at holde, hvis den trækker!

Hvis du har mulighed for at køre hjemmefra i bil, hen til områder hvor du kan have ham i lang line, i sele, kan du i en periode helt undgå at han trækker og derved få brudt mønstret.

Vil han heller ikke have godbidder hjemme?

Hvis han vil, fortælle det hvor opkørt han bliver i gåsituationen og den ophidselse skal elimineres før han kan belønnes ude på tur.

Øv signalet "gå pænt" eller hvad du vil sige hjemme i lang line og vha. lækre godbidder. Signalet skal læres så godt at Wattson reagere på det første gang han høre det. Muligvis skal du give godbidder hvert skridt, men det er i så tilfæde der han er og der han skal mødes.

Hold aldrig tilbage i linen så der kommer træk i den, men vent uden at kalde på at Wattson vælger at følges med dig hjemme/undenfor og beløn stort. Jo sværere en adfærd er for en hund des større og længerevarende belønning skal der gives.

Øjenkontakt øves også hjemme til det sidder lige i skabet og er under signal "se op" eller hvad du vil sige.

Lige efter en træningsseance med øjenkontakt og huggeøvelser trænes "ud af døren": Døren åbnes på klem uden et ord. Ved første skridt Wattson tager mod døren lukkes døren hurtigt foran ham.

Døren åbnes ige straks han er gået tilbage. Lukkes når han går imod den.

Sådan fortsættes til han søger øjenkontakt og straks åbnes døren igen og du træder hurtigere end ham ud og inviterer ham med.

Du kan læse hele proceduren og meget mere om hunde der trækker i min bog "Sjov på turen med din hund" som kan lånes på biblioteket eller købes.

Det gælder om at skabe et gå tur mønster som Wattson kan se en fordel i. Derfor er det en god ide at lægge en masse oplevelser tæt, meget tæt, på ruten, så han får oplevet at du igangsætter en masse gode og spændende aktiviteter for ham, når han bare er lydhør.

I starten skal han være på næsten konstant så oplevelserne nærmest kommer flydende, med tiden kan der lægges lidt mere afstand mellen oplevelserne.

Giver det mening?

Besvaret

Til Ninjamor.

Min erfaring ved at gå med en så trækkende hund er egenligt ,at selv om kontakten kan opretholdes derhjemme og i haven, så vil en gåtur til et friløbsområde i starten være rimelig omsonst, fordi hunden bliver mere og mere tændt , jo tættere man kommer.. Her mener jeg måske at træningen i gå pænt med en overspændt hund er letterer , når hunden har gasset af. Altså, når visse kropslige behov er opfyldt for den.

Det er jo almindeligt, at vovserne halser derud af , men efter en time , så er de mere medgørlige mht at være afslappede.

Tænker her, at hvis de ingen bil har, som jeg, så start måske først, når hunden er mere nede gear.

Synes ellers dette med bilen og komme hurtigt derud er skøn. Kan bare ikke dette selv.

Besvaret

Er der andre problemer, end at den trækker? Er den lydig derhjemme og gør hvad du siger? Ser den dig som lederen i hjemmet?

Besvaret
Til Ninjamor.

Min erfaring ved at gå med en så trækkende hund er egenligt ,at selv om kontakten kan opretholdes derhjemme og i haven, så vil en gåtur til et friløbsområde i starten være rimelig omsonst, fordi hunden bliver mere og mere tændt , jo tættere man kommer.. Her mener jeg måske at træningen i gå pænt med en overspændt hund er letterer , når hunden har gasset af. Altså, når visse kropslige behov er opfyldt for den.

Det er jo almindeligt, at vovserne halser derud af , men efter en time , så er de mere medgørlige mht at være afslappede.

Tænker her, at hvis de ingen bil har, som jeg, så start måske først, når hunden er mere nede gear.

Synes ellers dette med bilen og komme hurtigt derud er skøn. Kan bare ikke dette selv.

Jeg er fuldstændig enig med dig, det er næsten dødfødt at lære en hund med overskudsenergi at tæmme den energi og koncentrere sig om at gå pænt og det er at gøre det vanskeligt for hund og ejer at sætte hunden i den situation.

Der er så den mulighed at man giver længere line og, hvis fysikken er til det, løber noget frem og tilbage på fortovet, i en baggård eller hvad man har af muligheder og får løsnet lidt op for posen før træningen starter.

Er hunden voksen nok, og man tør, kan man cykle lidt med den først eller man kan lege vildt med den forud for turen, så man dels får noget kontakt dels så hunden får brugt lidt energi.

Besvaret
Er der andre problemer, end at den trækker? Er den lydig derhjemme og gør hvad du siger? Ser den dig som lederen i hjemmet?

At en hund trækker armen af en på hver gåtur, har intet at gøre med om den ser en som leder eller ej.

Min cocker er da den nemmeste hund med hensyn til alt andet, end at trække. Han er blid, følsom, nem at lærer nye ting, laver ikke ballade eller ulykker og kan alt muligt indenfor, men udenfor, når jagtinstinket tager over, forget it, så kan man stå der med fletningerne i postkassen.

Så selv hvis hunden ikke så en som " leder" ( grimt ord ) så tror jeg ikke det ville hjælpe på trækkeriet at man lavede ting der gjorde at den så en som "leder". De to ting har næppe noget med hinanden at gøre.